PC voor gepensioneerden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 11:07
Ik ben op zoek naar een desktop voor gepensioneerden, gezien hun huidige niet geschikt is voor Windows 11.

Hun laatste systeem dateert van 2013:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-4770 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS Z87-K€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus GT640-DCSL-2GD3€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Green WD20EADS, 2TB€ 109,77€ 219,54
1BehuizingenCorsair Carbide 300R€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 49,-€ 49,-
1Optische drivesSamsung Writemaster SH-224FB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX600M€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 268,54

Deze is indertijd door MyCom in elkaar geschroefd.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze gebruiken het systeem licht, wat browsen, email, youtube, office etc. Er wordt verder niet mee gegamet.

Gezien ze nog wel eens een DVD/CD gebruiken moet er een DVD brander in zitten.

De harde schijven van hun huidige desktop zijn nagenoeg leeg:
- ongeveer 128GB op SSD, voornamelijk OS
- ongeveer 256GB op eerste HD
- tweede HD is leeg

Ze hebben bedraad internet.

Ik ben dus op zoek naar desktop waar ze zo lang mogelijk zo min mogelijk omkijken naar hebben, Sterker, bij problemen willen ze het liefst aan kunnen kloppen bij een bedrijf.

Ik voorzie de volgende 3 opties:
  1. Prebuilt bij een bedrijf met goede klantenservice, liefst met fysieke winkel. Ik denk dat dit de voorkeur heeft. Dat gezegd hebbende weet ik even niet of dat nog bestaat. Hun ervaring bij Mediamarkt zijn slecht, omdat daar in de regel geen monteurs maar alleen verkopers werken.
  2. Onderdelen van vorige desktop hergebruiken. Gezien de leeftijd kan ik me voorstellen dat alleen de behuizing, en eventueel de voeding, overblijven. Alle andere onderdelen (moederbord, processor, werkgeheugen) moet vervangen worden. Bovendien kan ik me voorstellen dat we, gezien de leeftijd, de HDs beter niet over kunnen hevelen. Ten slotte hebben ze volgens mij geen videokaart nodig.
  3. Volledige zelfbouw. Ik kan me voorstellen dat de basis PC van de BBG goed bij hun wensen aansluit (Best Buy Guide: De beste basis-pc), echter zou ik met het oog op de toekomst meer werkgeheugen (32GB) doen.
In geval van zelfbouw zou ik het zelf voor ze in elkaar kunnen zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het vorige systeem was excl. manuren ongeveer 1200 euro. Enerzijds kan je voor ongeveer 1/3e van de prijs klaar zijn (zie BBG basis PC), echter geven ze liever meer uit voor een systeem als het langer meegaat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als ik het goed begrijp zou het eventueel alleen gaan om de behuizing (Corsair Carbide 300R).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik het goed begrijp is 'toekomstbestendig' een lastig criterium. Dat gezegd hebbende, als de desktop weer 10-15 jaar mee kan zou dat top zijn. De enige reden dat we nu kijken naar een nieuwe Desktop is omdat Windows 11 niet wordt ondersteund.

Op basis van de BBG denk ik me op een AMD ryzen 5 of 7 te richten.

Wb werkgeheugen denk ik dat 16GB het huidige minimum is, dus zou graag 32GB RAM hebben (eventueel 1x16GB nu, met een vrije slot om er later nog een reep bij te kunnen plaatsen).

Wb opslag: gezien ze nu ongeveer 512GB gebruiken, lijkt me 1TB voldoende.

Gek genoeg lijk ik op lenovo.com geen optisch station te kunnen selecteren.

Als ik op pricewatch selecteer op PC met optisch station en 32GB, dan kom ik uit op de volgende desktop: uitvoering: Lenovo ThinkCentre M90t Gen 5 (12V60008GE)

Dell lijkt een stuk duurder, zie b.v. https://www.dell.com/nl-n...f0-4d12-b086-38f14fdf21c8

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeker geen HP en ACER, hier heb ik in het verleden slechte ervaringen mee gehad.
In het verleden had ik een Dell Precision desktop waar ik tevreden mee was, en heb momenteel een Asus Vivobook en Lenovo thinkbook laptop waar ik tevreden mee ben.
Vervolgens: als ik het goed begrijp zijn er in het recente verleden problemen geweest met Intel processoren, dus ik heb een lichte voorkeur voor een AMD processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het huidige systeem staat in de werkkamer op de grond naast het bureau. De huidige kast is lekker stil, wat fijn is omdat ze graag naar muziek erop luisteren met een setje Edifier R1280T. Ik weet even niet of het tegenwoordig al een selectiecriterium is, maar er moet dus audio uit (waarschijnlijk minijack) op zitten.

Daarom vroeg ik me ook af of het een mogelijkheid is om de huidige kast te blijven gebruiken, of dat dat allerlei compatibiliteitsproblemen oplevert.

Ga je overklokken?
Zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd of jullie goede ervaring hebben met pre-builts van (fysieke) winkels met goede klantenservice.

Daarnaast hoor ik graag wat jullie vinden van het eventueel hergebruiken van onderdelen (zoals genoemd, waarschijnlijk dus alleen de behuizing).

Ten slotte, heeft zelfbouw (zoals b.v. Best Buy Guide: De beste basis-pc, met upgrade naar 32GB RAM) volgens mij dus niet per se de voorkeur. Echter hoor ik graag jullie mening hierover.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is zo. Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag, alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Baram op 04-05-2025 16:02 . Reden: opslag toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
Ik zou een kant en klaar systeem zoeken met twee DIMM slots en 16GB geheugen voor nu. Als er twee DIMM slots in zitten kun je dat altijd nog een keer upgraden, maar voor nu hebben ze aan 8GB al genoeg. Veel meer dan €500 hoeft het niet te kosten, bijvoorbeeld Paradigit Home Office Performance AMD of deze Lenovo ThinkCentre M70s Gen 4 (12DT005EGE, Qwertz DE toetsenbord) (regel wel een standaard toetsenbord erbij als je voor de Duitse aanbieding gaat)

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 03-05-2025 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-05 17:58
Zou lekker een iPad voor ze komen. Veiliger, makkelijker en onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
Tillumen schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:34:
Zou lekker een iPad voor ze komen. Veiliger, makkelijker en onderhoudsvrij.
Dank voor het meedenken. Gezien ze al over een laptop en tablet beschikken, hebben ze de voorkeur voor een desktop PC boven nog een tablet. Deze gebruiken ze o.a. dus ook voor office etc., waarbij ze het fijn vinden dat het scherm losgekoppeld is van het toetsenbord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is zo'n minisforum / gmktec / beelink mini pc niets? Een USB-DVD drive erbij en klaar.
Zijn erg goedkoop, stil en garantie via bijv. amazon is terug sturen en 9 van de 10 keer geld terug.

Als bij mij iemand in de familie iets simpels zoekt pak ik altijd zoiets. Een groot voordeel is ook dat wanneer er wat is ik ze vraag dat ding mee te nemen naar mij i.p.v. dat ik langs moet komen. Som's is zo'n N97/N150 voor < €150 dingetje al meer dan voldoende, dat ben ik anders al kwijt aan een windows licentie die er bij zit.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2025 13:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21-05 17:58
Baram schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Dank voor het meedenken. Gezien ze al over een laptop en tablet beschikken, hebben ze de voorkeur voor een desktop PC boven nog een tablet. Deze gebruiken ze o.a. dus ook voor office etc., waarbij ze het fijn vinden dat het scherm losgekoppeld is van het toetsenbord.
Bluetooth toetsenbord erbij en los scherm via USB -C als ze dat fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:13
Ik zou ook een kant en klare Small Form Factor (SFF) desktop van Lenovo, Dell of HP nemen. Zet er desnoods zelf nog een loopwerk in, en je bent klaar. Geen probleem met zelf bouwen, lange support van de leverancier (want dit zijn vaak zakelijke modellen) en gaan over het algemeen zeer lang mee. Je kan zelfs een ouder modelletje c.q. gebruikte nemen van zeg één jaar oud vaak voor ong. de helft van de prijs. Iedereen tevreden en je gaat je ouders echt nooit meer horen over de pc.

categorie: Pc's

Succes met de zoektocht.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02
Ik zou er zelf 1 bouwen. Dan heb je volledige controle, A-merk componenten, en modulariteit voor eventuele upgrades.
Voor zo'n 600 euro heb je al een prachtig systeem.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dekar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:51:
Ik zou er zelf 1 bouwen. Dan heb je volledige controle, ..
én volledige verantwoordelijkheid :X .

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30
Met betrekking tot het ram; zeker niet beginnen aan 1x 16GB nu en dan 16GB later. Geheugen wordt niet voor niets verkocht in kits. Dat geeft de beste stabiliteit. Mixen en matchen van geheugen is niet aan te raden. Daarnaast mis je dan de helft van je bandbreedte, je hebt altijd 2 geheugen sticks nodig.

Dat gezegd hebbende is 32 GB echt geen minimum. Voor browsen en office gebruik is 16GB ruim voldoende. Zelfs met 8GB kun je nog wel wegkomen voor browsen en office, maar voor een nieuwe pc is 8GB geen goed idee.

Qua pre builts is er AFAIK tegenwoordig weinig meer te koop, niet zo lang geleden had je vaak van Lenovo prima pc's voor 300-500 euro. Maar die lijken te verdwijnen. Je zou eventueel iets bij een pc winkel kunnen bestellen omdat je daar dan ook de gewenste ondersteuning kunt vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 04-05-2025 15:34 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
martyw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:30:
Ik zou een kant en klaar systeem zoeken met twee DIMM slots en 16GB geheugen voor nu. Als er twee DIMM slots in zitten kun je dat altijd nog een keer upgraden, maar voor nu hebben ze aan 8GB al genoeg. Veel meer dan €500 hoeft het niet te kosten, bijvoorbeeld Paradigit Home Office Performance AMD of deze Lenovo ThinkCentre M70s Gen 4 (12DT005EGE, Qwertz DE toetsenbord) (regel wel een standaard toetsenbord erbij als je voor de Duitse aanbieding gaat)
Inderdaad zit ik in deze lijn te denken.

Wat betreft de 8GB: ik zag dat deze bij hen nu met Windows 10 al voor meer dan de helft vol zit als er niets openstaat. Ik verwacht dat de baseline van Windows 11 en verder alleen maar verder toe gaat nemen, waardoor ik dus tot de conclusie kwam dat 16GB het minimum was, en ze in de komende 10-15 niet meer dan 32GB nodig hadden.

Wat betreft opslag: Op basis van je suggestie van Paradigit heb ik het wensenlijstje verfijnd met 1TB opslag (gezien ze momenteel ongeveer 500GB gebruiken, zou 1TB voldoende voor de toekomst moeten zijn). Dan kom ik uit op het iets grotere broertje: https://www.paradigit.nl/...mate-amd/80061036/product

Overigens is het me bij Paradigit niet duidelijk wat voor optische drive heeft.

Wat betreft pre-builts van winkels: ik denk dat de doorslagevende factor de klantenservice gaat zijn.

Na het posten van deze topic zag ik dat b.v. Azerty, Alternate, en Paradigit ook aanbieden om de PC voor je in elkaar te schroeven. Gezien de bijgeleverde garantie lijkt me dat wellicht geen gekke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
DukeBox schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:38:
Is zo'n minisforum / gmktec / beelink mini pc niets? Een USB-DVD drive erbij en klaar.
Zijn erg goedkoop, stil en garantie via bijv. amazon is terug sturen en 9 van de 10 keer geld terug.

Als bij mij iemand in de familie iets simpels zoekt pak ik altijd zoiets. Een groot voordeel is ook dat wanneer er wat is ik ze vraag dat ding mee te nemen naar mij i.p.v. dat ik langs moet komen. Som's is zo'n N97/N150 voor < €150 dingetje al meer dan voldoende, dat ben ik anders al kwijt aan een windows licentie die er bij zit.
Dank voor het meedenken! Ik verwacht dat ze de voorkeur hebben dat het qua form factor blijft bij wat ze kennen, oftewel alles (inclusief optische drive) in één kast. Daarnaast kom ik vaker bij hen dan zij bij mij :)

[ Voor 0% gewijzigd door Baram op 04-05-2025 16:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:51
Ik heb voor mijn ouder een basis intel NUC gekocht. Scheelt uren uitzoekwerk en zal lange tijd meegaan.
Alleen CD/DVD mist. Dat is al wel oude techniek. :) Kan altijd nog extern gaan, maar lees dat het niet je voorkeur heeft.

[ Voor 38% gewijzigd door LED-Maniak op 04-05-2025 16:29 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
Tillumen schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Bluetooth toetsenbord erbij en los scherm via USB -C als ze dat fijn vinden.
Wellicht, echter verwacht ik dat ze de voorkeur hebben dat we bij de form factor blijven die ze gewend zijn, met alles (incl. optische drive) in één kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
DukeBox schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:59:
[...]

én volledige verantwoordelijkheid :X .
Dit inderdaad, het liefst bied ik ze iets aan incl. goede garantie en klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
Dekar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:51:
Ik zou er zelf 1 bouwen. Dan heb je volledige controle, A-merk componenten, en modulariteit voor eventuele upgrades.
Voor zo'n 600 euro heb je al een prachtig systeem.
Dank voor het meedenken! Als ik het voor mezelf zou bouwen: eens! Echter bied ik ze in dit geval liever iets aan met goede garantie en klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baram
LED-Maniak schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:26:
Ik heb voor mijn ouder een basis intel NUC gekocht. Scheelt uren uitzoekwerk en zal lange tijd meegaan.
Alleen CD/DVD mist. Dat is al wel oude techniek. :) Kan altijd nog extern gaan, maar lees dat het niet je voorkeur heeft.
Dank voor het meedenken! Inderdaad hebben we voor hun laptop een externe lezer, echter hebben ze volgens mij in dit geval de voorkeur voor alles in één kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:08
Ik heb laatst voor een gelijkwaardig vraagstuk gewoon een refurbished mini pc'tje gekocht. Bij deze toko: https://amso.eu/de/produc...11-home-279180?query_id=2

Perfect. Nog super snel en makkelijk te gebruiken.

In jouw geval zou je er zo'n usb dvd brander bij kunnen doen en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Baram schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:06:
[...]

<>
Wat betreft opslag: Op basis van je suggestie van Paradigit heb ik het wensenlijstje verfijnd met 1TB opslag (gezien ze momenteel ongeveer 500GB gebruiken, zou 1TB voldoende voor de toekomst moeten zijn). <>
Iewat off-topic, maar maak je met enige regelmaat een externe backup van die data? Al is het twee maal per jaar op een externe SSD, ze zijn je dankbaar als je iets kapot maken, al dan niet door eigen schuld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Moet het per se een laptop zijn? Mijn ouders hebben tegenwoordig een laptop en zijn daar maar wat blij mee, voor hetgeen zij doen (beetje browsen, mailen...) Niet veel boeiends in elk geval, maar met de laptop hebben ze wel een stuk mobiliteit erbij, wat mijn ouders in elk geval wel fijn vonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
Bakkertje_01 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:33:
Ik heb laatst voor een gelijkwaardig vraagstuk gewoon een refurbished mini pc'tje gekocht. Bij deze toko: https://amso.eu/de/produc...11-home-279180?query_id=2

Perfect. Nog super snel en makkelijk te gebruiken.

In jouw geval zou je er zo'n usb dvd brander bij kunnen doen en je bent klaar
Dank voor het meedenken! Ik verwacht dat ze de voorkeur hebben voor alles in één kast. Daarnaast zit deze toko als ik het goed zie in Polen. Ik denk toch op zoek te zijn naar een Nederlandse winkel met goede garantie en klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baram
CH4OS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:37:
Moet het per se een laptop zijn? Mijn ouders hebben tegenwoordig een laptop en zijn daar maar wat blij mee, voor hetgeen zij doen (beetje browsen, mailen...) Niet veel boeiends in elk geval, maar met de laptop hebben ze wel een stuk mobiliteit erbij, wat mijn ouders in elk geval wel fijn vonden.
Dank voor het meedenken! Ze hebben al een laptop en tablet, dus qua mobiliteit zitten ze goed. Van een desktop vinden ze het prettig dat het scherm is losgekoppeld van het toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37

ericplan

5180 Wp PV

Waarom niet overgaan tot een iets betere laptop met een los scherm en los toetsenbord? Toetsenbord en scherm gekoppeld via usb-c en opladen laptop via scherm. Voordeel is dat alle data op één plek staat.
Dat maakt alles flexibel en ook makkelijk bij een eventuele hulpvraag. En een stuk minder werk met updaten.
Wat betreft merk zou ik toch kiezen voor een A-merk. Denk niet dat er over 5 jaar nog computerwinkels zijn zoals Paradigit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baram
franssie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Iewat off-topic, maar maak je met enige regelmaat een externe backup van die data? Al is het twee maal per jaar op een externe SSD, ze zijn je dankbaar als je iets kapot maken, al dan niet door eigen schuld.
Heel goed punt, dank! Inderdaad ben ik met ze bezig om hun backup strategie in te stellen (3 kopieën, 2 media, 1 off site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
ericplan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:40:
Waarom niet overgaan tot een iets betere laptop met een los scherm en los toetsenbord? Toetsenbord en scherm gekoppeld via usb-c en opladen laptop via scherm. Voordeel is dat alle data op één plek staat.
Dat maakt alles flexibel en ook makkelijk bij een eventuele hulpvraag. En een stuk minder werk met updaten.
Wat betreft merk zou ik toch kiezen voor een A-merk. Denk niet dat er over 5 jaar nog computerwinkels zijn zoals Paradigit.
Dit was ook mijn initiële voorstel, echter geven ze toch de voorkeur voor een desktop (naast de laptop en tablet die ze hebben).

Wat betreft de levensduur van computerwinkel: uitstekend punt! Dit zou er inderdaad voor pleiten om voor een pre-built van een merk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
Skynett schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:43:
Ik zou ook een kant en klare Small Form Factor (SFF) desktop van Lenovo, Dell of HP nemen. Zet er desnoods zelf nog een loopwerk in, en je bent klaar. Geen probleem met zelf bouwen, lange support van de leverancier (want dit zijn vaak zakelijke modellen) en gaan over het algemeen zeer lang mee. Je kan zelfs een ouder modelletje c.q. gebruikte nemen van zeg één jaar oud vaak voor ong. de helft van de prijs. Iedereen tevreden en je gaat je ouders echt nooit meer horen over de pc.

categorie: Pc's

Succes met de zoektocht.
Dank voor het meedenken, zeker ook met de feedback van ericplan zou een pre-built van een merk een grotere kans geven op langdurige ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Dit zou gepast lijkten, ook veel aansluitingen aan de voorkant, inclusief SD lezer.
Interne CD/DVD is ondacht de sleuf dacht ik geen optie ... bij die eis kom je denk ik wel uit bij zelfbouw (of je moet er in de PW op kunnen selecteren, neem aan dat je dat al geprobeerd hebt).
https://www.hp.com/nl-nl/...p-tp01-2162nd-489n7ea-abh

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baram
franssie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:52:
Dit zou gepast lijkten, ook veel aansluitingen aan de voorkant, inclusief SD lezer.
Interne CD/DVD is ondacht de sleuf dacht ik geen optie ... bij die eis kom je denk ik wel uit bij zelfbouw (of je moet er in de PW op kunnen selecteren, neem aan dat je dat al geprobeerd hebt).
https://www.hp.com/nl-nl/...p-tp01-2162nd-489n7ea-abh
Dank voor het voorstel! Helaas heb ik in het verleden slechte ervaringen met HP (en ACER), waardoor ik die merken liever mijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
Bij het duurdere model noemen ze een 'DVD Super Multi', als je daar op zoekt kom je uit bij de LG GH22NS70.
ericplan schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:40:
Paradigit houdt het het al behoorlijk lang vol, vermoedelijk hebben ze een goede on-line omzet gecombineerd met goede service. Ze worden op deze site goed gewaardeerd: https://tweakers.net/shopreview/49/paradigit/shopreviews/

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 04-05-2025 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30
[...]

Inderdaad zit ik in deze lijn te denken.

Wat betreft de 8GB: ik zag dat deze bij hen nu met Windows 10 al voor meer dan de helft vol zit als er niets openstaat. Ik verwacht dat de baseline van Windows 11 en verder alleen maar verder toe gaat nemen, waardoor ik dus tot de conclusie kwam dat 16GB het minimum was, en ze in de komende 10-15 niet meer dan 32GB nodig hadden.

Wat betreft opslag: Op basis van je suggestie van Paradigit heb ik het wensenlijstje verfijnd met 1TB opslag (gezien ze momenteel ongeveer 500GB gebruiken, zou 1TB voldoende voor de toekomst moeten zijn). Dan kom ik uit op het iets grotere broertje: https://www.paradigit.nl/...mate-amd/80061036/product

Wat betreft pre-builts van winkels: ik denk dat de doorslagevende factor de klantenservice gaat zijn.

Na het posten van deze topic zag ik dat b.v. Azerty, Alternate, en Paradigit ook aanbieden om de PC voor je in elkaar te schroeven. Gezien de bijgeleverde garantie lijkt me dat wellicht geen gekke optie.
Klopt, hoe meer ram je hebt des te meer ram het OS gaat alloceren. Ik heb op dit moment 23,1 GB in gebruik maar ik heb dan ook totaal 48GB beschikbaar. Dat betekent niet dat mijn laptop met 16GB een probleem heeft. De beste maatstaf is de hoeveelheid ram in het swap bestand. Maar aslnog zou ik nu niet aan 8GB beginnen, ram is goedkoop.

Weet je zeker dat een optische drive nodig is? Ik heb die al een jaar of 10 niet meer.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 18:20
Oudere iMac? Die hebben nog een cd/dvd en ze zijn een ipad gewend dus de overstap is te behappen. Of een mac mini met dvd speler. Kunnen ze alle randapparatuur blijven gebruiken. Hier een iMac uit 2010 die mog dagelijks wordt gebruikt. Volledig up to date met wat tweaks ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Pagina: 1