Ik ben op zoek naar een desktop voor gepensioneerden, gezien hun huidige niet geschikt is voor Windows 11.
Hun laatste systeem dateert van 2013:
Deze is indertijd door MyCom in elkaar geschroefd.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze gebruiken het systeem licht, wat browsen, email, youtube, office etc. Er wordt verder niet mee gegamet.
Gezien ze nog wel eens een DVD/CD gebruiken moet er een DVD brander in zitten.
De harde schijven van hun huidige desktop zijn nagenoeg leeg:
- ongeveer 128GB op SSD, voornamelijk OS
- ongeveer 256GB op eerste HD
- tweede HD is leeg
Ze hebben bedraad internet.
Ik ben dus op zoek naar desktop waar ze zo lang mogelijk zo min mogelijk omkijken naar hebben, Sterker, bij problemen willen ze het liefst aan kunnen kloppen bij een bedrijf.
Ik voorzie de volgende 3 opties:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het vorige systeem was excl. manuren ongeveer 1200 euro. Enerzijds kan je voor ongeveer 1/3e van de prijs klaar zijn (zie BBG basis PC), echter geven ze liever meer uit voor een systeem als het langer meegaat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als ik het goed begrijp zou het eventueel alleen gaan om de behuizing (Corsair Carbide 300R).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik het goed begrijp is 'toekomstbestendig' een lastig criterium. Dat gezegd hebbende, als de desktop weer 10-15 jaar mee kan zou dat top zijn. De enige reden dat we nu kijken naar een nieuwe Desktop is omdat Windows 11 niet wordt ondersteund.
Op basis van de BBG denk ik me op een AMD ryzen 5 of 7 te richten.
Wb werkgeheugen denk ik dat 16GB het huidige minimum is, dus zou graag 32GB RAM hebben (eventueel 1x16GB nu, met een vrije slot om er later nog een reep bij te kunnen plaatsen).
Wb opslag: gezien ze nu ongeveer 512GB gebruiken, lijkt me 1TB voldoende.
Gek genoeg lijk ik op lenovo.com geen optisch station te kunnen selecteren.
Als ik op pricewatch selecteer op PC met optisch station en 32GB, dan kom ik uit op de volgende desktop: uitvoering: Lenovo ThinkCentre M90t Gen 5 (12V60008GE)
Dell lijkt een stuk duurder, zie b.v. https://www.dell.com/nl-n...f0-4d12-b086-38f14fdf21c8
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeker geen HP en ACER, hier heb ik in het verleden slechte ervaringen mee gehad.
In het verleden had ik een Dell Precision desktop waar ik tevreden mee was, en heb momenteel een Asus Vivobook en Lenovo thinkbook laptop waar ik tevreden mee ben.
Vervolgens: als ik het goed begrijp zijn er in het recente verleden problemen geweest met Intel processoren, dus ik heb een lichte voorkeur voor een AMD processor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het huidige systeem staat in de werkkamer op de grond naast het bureau. De huidige kast is lekker stil, wat fijn is omdat ze graag naar muziek erop luisteren met een setje Edifier R1280T. Ik weet even niet of het tegenwoordig al een selectiecriterium is, maar er moet dus audio uit (waarschijnlijk minijack) op zitten.
Daarom vroeg ik me ook af of het een mogelijkheid is om de huidige kast te blijven gebruiken, of dat dat allerlei compatibiliteitsproblemen oplevert.
Ga je overklokken?
Zeker niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd of jullie goede ervaring hebben met pre-builts van (fysieke) winkels met goede klantenservice.
Daarnaast hoor ik graag wat jullie vinden van het eventueel hergebruiken van onderdelen (zoals genoemd, waarschijnlijk dus alleen de behuizing).
Ten slotte, heeft zelfbouw (zoals b.v. Best Buy Guide: De beste basis-pc, met upgrade naar 32GB RAM) volgens mij dus niet per se de voorkeur. Echter hoor ik graag jullie mening hierover.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is zo. Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag, alvast bedankt!
Hun laatste systeem dateert van 2013:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-4770 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASUS Z87-K | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus GT640-DCSL-2GD3 | € 0,- | € 0,- |
2 | Interne harde schijven | WD Green WD20EADS, 2TB | € 109,77 | € 219,54 |
1 | Behuizingen | Corsair Carbide 300R | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 49,- | € 49,- |
1 | Optische drives | Samsung Writemaster SH-224FB | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair CX600M | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 840 Pro 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 268,54 |
Deze is indertijd door MyCom in elkaar geschroefd.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze gebruiken het systeem licht, wat browsen, email, youtube, office etc. Er wordt verder niet mee gegamet.
Gezien ze nog wel eens een DVD/CD gebruiken moet er een DVD brander in zitten.
De harde schijven van hun huidige desktop zijn nagenoeg leeg:
- ongeveer 128GB op SSD, voornamelijk OS
- ongeveer 256GB op eerste HD
- tweede HD is leeg
Ze hebben bedraad internet.
Ik ben dus op zoek naar desktop waar ze zo lang mogelijk zo min mogelijk omkijken naar hebben, Sterker, bij problemen willen ze het liefst aan kunnen kloppen bij een bedrijf.
Ik voorzie de volgende 3 opties:
- Prebuilt bij een bedrijf met goede klantenservice, liefst met fysieke winkel. Ik denk dat dit de voorkeur heeft. Dat gezegd hebbende weet ik even niet of dat nog bestaat. Hun ervaring bij Mediamarkt zijn slecht, omdat daar in de regel geen monteurs maar alleen verkopers werken.
- Onderdelen van vorige desktop hergebruiken. Gezien de leeftijd kan ik me voorstellen dat alleen de behuizing, en eventueel de voeding, overblijven. Alle andere onderdelen (moederbord, processor, werkgeheugen) moet vervangen worden. Bovendien kan ik me voorstellen dat we, gezien de leeftijd, de HDs beter niet over kunnen hevelen. Ten slotte hebben ze volgens mij geen videokaart nodig.
- Volledige zelfbouw. Ik kan me voorstellen dat de basis PC van de BBG goed bij hun wensen aansluit (Best Buy Guide: De beste basis-pc), echter zou ik met het oog op de toekomst meer werkgeheugen (32GB) doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het vorige systeem was excl. manuren ongeveer 1200 euro. Enerzijds kan je voor ongeveer 1/3e van de prijs klaar zijn (zie BBG basis PC), echter geven ze liever meer uit voor een systeem als het langer meegaat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als ik het goed begrijp zou het eventueel alleen gaan om de behuizing (Corsair Carbide 300R).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als ik het goed begrijp is 'toekomstbestendig' een lastig criterium. Dat gezegd hebbende, als de desktop weer 10-15 jaar mee kan zou dat top zijn. De enige reden dat we nu kijken naar een nieuwe Desktop is omdat Windows 11 niet wordt ondersteund.
Op basis van de BBG denk ik me op een AMD ryzen 5 of 7 te richten.
Wb werkgeheugen denk ik dat 16GB het huidige minimum is, dus zou graag 32GB RAM hebben (eventueel 1x16GB nu, met een vrije slot om er later nog een reep bij te kunnen plaatsen).
Wb opslag: gezien ze nu ongeveer 512GB gebruiken, lijkt me 1TB voldoende.
Gek genoeg lijk ik op lenovo.com geen optisch station te kunnen selecteren.
Als ik op pricewatch selecteer op PC met optisch station en 32GB, dan kom ik uit op de volgende desktop: uitvoering: Lenovo ThinkCentre M90t Gen 5 (12V60008GE)
Dell lijkt een stuk duurder, zie b.v. https://www.dell.com/nl-n...f0-4d12-b086-38f14fdf21c8
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zeker geen HP en ACER, hier heb ik in het verleden slechte ervaringen mee gehad.
In het verleden had ik een Dell Precision desktop waar ik tevreden mee was, en heb momenteel een Asus Vivobook en Lenovo thinkbook laptop waar ik tevreden mee ben.
Vervolgens: als ik het goed begrijp zijn er in het recente verleden problemen geweest met Intel processoren, dus ik heb een lichte voorkeur voor een AMD processor.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het huidige systeem staat in de werkkamer op de grond naast het bureau. De huidige kast is lekker stil, wat fijn is omdat ze graag naar muziek erop luisteren met een setje Edifier R1280T. Ik weet even niet of het tegenwoordig al een selectiecriterium is, maar er moet dus audio uit (waarschijnlijk minijack) op zitten.
Daarom vroeg ik me ook af of het een mogelijkheid is om de huidige kast te blijven gebruiken, of dat dat allerlei compatibiliteitsproblemen oplevert.
Ga je overklokken?
Zeker niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd of jullie goede ervaring hebben met pre-builts van (fysieke) winkels met goede klantenservice.
Daarnaast hoor ik graag wat jullie vinden van het eventueel hergebruiken van onderdelen (zoals genoemd, waarschijnlijk dus alleen de behuizing).
Ten slotte, heeft zelfbouw (zoals b.v. Best Buy Guide: De beste basis-pc, met upgrade naar 32GB RAM) volgens mij dus niet per se de voorkeur. Echter hoor ik graag jullie mening hierover.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is zo. Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag, alvast bedankt!
[ Voor 0% gewijzigd door Baram op 04-05-2025 16:02 . Reden: opslag toegevoegd ]