Inventum KK600 koelkast heeft kuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Sinds gisteravond werkt mijn koelkast niet goed meer.
Ik hoorde ineens een harde tik welke met een regelmatige interval (elke 1á2 minuten) terugkeerde.

Kijkende naar het stroomverbruik, waren er kenmerkende pieken zichtbaar met eenzelfde interval
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5PibUHqCz9ekAfxwgjS9s3hcf0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bddpfhXo1p0Ss9NIWaVQhwoa.png?f=fotoalbum_large

Zojuist heb ik de achterkant eens goed bekeken en het startrelais en overloadprotector losgekoppeld en doorgemeten. Dit heb ik met behulp van een video gedaan, want ook al heb ik een multimeter, weet ik niet goed hoe ik het moet interpreteren. Dus hieronder even overzichtelijk de uitkomst:

OverloadProtectorStartrelais
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25QNn0pV5SePCG3ucxuZ4OrkQEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3StDP1igiahif85lBTmY5wRb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCuF0_6fRwP38pWNrVlWKuQcAMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7caZeQ3cZj9zsXCX8HtnQ06L.jpg?f=fotoalbum_tile

OverloadProtector
Continuity-metingOhm-meting
A+BPiep 2.6-3.4 fluctuerend2.3-2.4 stabiel

Startrelais
Continuity-metingOhm-meting
M+SOL3.840 stabiel
M+CPiep 0.1-0.8 fluctuerend0.1-0.8 fluctuerend
S+COL3.724 stabiel

Op internet vind ik dus twee methodes, de continuity meting en de ohm-meting voor wanneer de multimeter geen continuity-meting heeft.

De continuity meting zou een piep moeten geven om aan te geven dat er een pad bestaat tussen twee punten (als ik het goed heb), igv de startrelais weet ik dus niet tussen welke twee punten dat wel en niet kan/moet zijn.

Deze metingen zeggen mij dus niet zoveel, vooral omdat ze wisselend zijn.
Ik kan wel zeggen dat het startrelais niet kapot is, intern zit er zo'n schijfje en die is geheel intact.

Ik heb nog een meting gedaan met de warmtebeeldcamera en die gaf me meer inzicht.
Het is duidelijk te zien dat de overloadprotector warm wordt en de reden is van de luide tik. Bij +/- 60 graden schakelt de koelkast in en bij +/- 100 graden schakelt hij weer uit.

Sorry, yt maakt er automatisch een "short" van

Dus, hoe los ik dit op? zit er een probleem in het startrelais? de overloadprotector? of toch in de compressor?

Met behulp van chatgpt ben ik nog wat verder gekomen, maar kan niet verifiëren of het klopt wat chatgpt stelt.
Het startrelais zou stuk zijn, want er zou een verbinding tussen S en C moeten zijn.

Daarna heb ik de pinnen aan de compressor gemeten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98znE9_YaiCcieSpGhpDyrvsHYQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/90cUE6M2ek0eTcTe3bsNwWVf.jpg?f=user_large
C+S = 16.4 ohm
C+R = 46.0 ohm
S+R = 62.4 ohm

De som klopt volgens chatgpt, maar de waarden zijn te hoog, wat zou kunnen duiden op een defecte of beschadigde compressor.

Ik ga iig eerst het startrelais vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 03-05-2025 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik af ga op de pricewatch, zou ik gewoon een andere koelkast kopen.
uitvoering: Inventum KK600

Ook omdat je dan nu een werkende koelkast hebt ipv weken zit te klooien met reparatie.

[ Voor 61% gewijzigd door DJMaze op 04-05-2025 15:17 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@DJMaze Ik heb reeds het startrelais besteld, als het daarmee op te lossen is, ben ik een tientje kwijt voor 2 stuks, dus nog 1 reserve ook. Als dat het niet is, ga ik idd voor een nieuwe, maar dan niet dezelfde weer.

Ik heb em destijds voor €218 gekocht, dan is die €369 wat die nu kost wel erg aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:46
Duidelijk geval van defecte compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Leipi35 Kun je dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:46
Te hoge aanloop stroom van de compressor.
Ptc wordt warm , en schakelt dan als beveiliging de
Stroom toevoer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
@Leipi35 Hm, ok. Kan ik daar zelf nog iets aan testen om dat zeker te weten? Ik hoor wel een soort brommend/zoemend geluid wanneer de koelkast "aan" springt, maar of dat echt de compressor is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het klinkt meer als zo'n elektrische "hum".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:28
LA-384 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:33:
@Leipi35 Hm, ok. Kan ik daar zelf nog iets aan testen om dat zeker te weten? Ik hoor wel een soort brommend/zoemend geluid wanneer de koelkast "aan" springt, maar of dat echt de compressor is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het klinkt meer als zo'n elektrische "hum".
Dat iis idd 99% zeker de compressor.
Pagina: 1