Houtrot in boeiboord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Een stuk boeiboard aan de buitenkant van de aanbouw bleek flink kapot gerot. Het was multiplex -hout, dus ik kon het er redelijk makkelijk vanaf trekken. De rest kon ik los schroeven. Het was een stukje van iets meer dan een metertje breed schat ik zo.

Nieuw boeiboord op maat zagen en er tegenaan schroeven zie ik nog wel zitten.

Maar nu zie ik dat het hout waar het tegenaan zit ook al hier en daar flink verkleurd is. Wat moeten we daar mee? Moet heel die balk boven er bv ook uit? Dat wordt lastig want de epdm laag zit daar tegenaan geplakt. Ik ben een beetje beducht om daar aan te komen.

Of is dit eventueel nog te behandelen met een of ander anti-schimmel of anti-houtrot middel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWT-nosTiHo2YiZclBjA1dSH2i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lv77Evm4RUPxkKnRkzdchg7o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua-KT41aqXNEffTN2-MBvCWveRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0bgXi9stYwcOyl2xU08MTjz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH3w_KjQhr0LAPU8blATv8GDc_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGAcBbytEqFRVpYquNkwGr0s.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
Is het zacht of hard? Of verkleurd door het plakken.

Zou als je toch gaat vervangen even wat ventilatie aanbrengen zodat je boei boord kan ventileren aan de achterkant. Dus onderste lat vervangen door ventilatie latten en dan als lukt ook aan de onderste multiplex wat holletjes maken. Dan kan het tot boven doorluchten al. Want heeft volgens mij aardig opgesloten gezeten. En met eventuele vocht vanuit binnen kan het daar goed condenseren ook en rotten hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Is het er wel droog? Is er nieuw epdm gekomen omdat je lekkage had of kan deze rotzooi ontstaan zijn na het plaatsen van de epdm?

Als dat hout droog is en hard kun je er gewoon in schroeven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Wat zat er trouwens in die hoeken van die zinken dek lijsten? Want heb het idee dat bij die aansluiting het water via die deklijst zo onder je boei naar binnen gaat op het hout? Eigenlijk zou je een opstaande rand bv moeten hebben op die deklijst wat dit tegen kan houden. En je boei er overheen valt. Dan kan dit water nooit verder er onder lopen.

Denk dat nu ook het water doordat de boei op die lijst “lag” het dus er van onder ingetrokken is. En zo is gaan rotten misschien. Dus hier wel goed 5+ mm ruimte houden en die ook goed in de grond zetten.

Boei |
_____| zink met opstaande rand

Zoiets dus qua doorsneden gezien

[ Voor 32% gewijzigd door Passie-m op 03-05-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Alles voelt nu wel kurkdroog aan, (maar dat kan ook moeilijk anders met het weer van de afgelopen tijd)
Ook voelt het allemaal wel gewoon hard aan. Heel anders dan het hout van het boeiboord.

Dat boeiboord liep an de onderkant trouwens tot ongeveer die grijze rand op de stenen. (Ooit zelf over geschilderd. Niet helemaal netjes gelukt)

Bij dat platte stuk zink zat denk ik niks. Daar zou dus inderdaad water naar binnen gesijpeld kunnen zijn. Hoe zouden we dat een volgende keer goed dicht kunnen maken? Een of andere kit er tegenaan?

En dan dat overige hout? Schuren en dan een of ander middel er tegenaan? Zou dat voldoende zijn?

Aanbouw is nu trouwens 11 jaar oud. Het stuk waar het tegenaan zit (met die zinken rand) is een flink stuk ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Denk sowieso wel even ergens aan de onderkant ventilatie kieren maken in het hout. Weet niet of je een frees hebt dat je uitsparingen kan maken? Of zaag en beitel.

Mocht je stukje zink hebben. Dan zou je een opstaand randje kunnen maken door een strookje van paar cm 90 graden te buigen. Je kan hier speciale kit voor kopen om dit vast te maken eventueel.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.isolatiemateriaal.nl/uploads/tx_multishop/images/products/normal/ven/ventilatielat-vuren-geimpregneerd-3000x48x215mm.jpeg?rs=w:481,h:359/qt=q:90

Zo zeg maar

[ Voor 21% gewijzigd door Passie-m op 03-05-2025 14:56 ]

Pagina: 1