Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbrokie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-05 19:21
Hello,

Dvd's geven de laatste tijd geen klank meer via mijn Panasonic UB 9000. Blu-rays en 4k's wel.
De Panasonic is aangesloten via HDMI op een Denon 4800. Beeld en klank worden daarna doorgestuurd naar een Sony Tv of een Optoma projector. Dit is zo al sinds 2018 en heeft altijd perfect gewerkt. Ik dacht eerst dat het aan de schijf zelf lag omdat ik totnutoe altijd klank heb gehad met hetzelfde systeem. Maar andere dvd's gaven ook geen klank. Ik kreeg hetzelfde resultaat als ik de Denon uitzette. Gewoon via de tv kreeg ik beeld maar geen klank. Wat mij doet concluderen dat het een instelling van de Panasonic UB 9000 is.
De 4K speler heb ik nog niet zo lang en ik heb een paar maanden terug wat wijzigingen aangebracht in de instellingen omdat ik merkte dat 4k werd doorgestuurd als 1080p naar de projector. Dat lijkt nu wel te lukken maar ik weet niet of ik daardoor nu geen klank meer heb als ik dvd afspeel.

Dit zijn de instellingen van de Panasonic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTFCsJliKsJxvHMPhm6mav4_UtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPgDJBSmCQ3UP7OGloQE0wWI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVZ71eHAN_JqlllSsNZ4EenQGtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vop2VkvLDDVoONWpCV1MlPH7.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik

Panasonic UB 9000
Denon 4800
Sony TV 1080p geen 4k

Alvast bedankt voor de nodige tips. Ben niet zo technisch aangelegd, maar hopelijk leer ik er iets uit.
Grtn
Jeroen.

[ Voor 8% gewijzigd door jbrokie op 03-05-2025 13:58 . Reden: was nog iets vergeten te vermelden ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 01:23
jbrokie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:54:
Hello,

Dvd's geven de laatste tijd geen klank meer via mijn Panasonic UB 9000. Blu-rays en 4k's wel.
De Panasonic is aangesloten via HDMI op een Denon 4800. Beeld en klank worden daarna doorgestuurd naar een Sony Tv of een Optoma projector. Dit is zo al sinds 2018 en heeft altijd perfect gewerkt. Ik dacht eerst dat het aan de schijf zelf lag omdat ik totnutoe altijd klank heb gehad met hetzelfde systeem. Maar andere dvd's gaven ook geen klank. Ik kreeg hetzelfde resultaat als ik de Denon uitzette. Gewoon via de tv kreeg ik beeld maar geen klank. Wat mij doet concluderen dat het een instelling van de Panasonic UB 9000 is.
De 4K speler heb ik nog niet zo lang en ik heb een paar maanden terug wat wijzigingen aangebracht in de instellingen omdat ik merkte dat 4k werd doorgestuurd als 1080p naar de projector. Dat lijkt nu wel te lukken maar ik weet niet of ik daardoor nu geen klank meer heb als ik dvd afspeel.

Dit zijn de instellingen van de Panasonic:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Relevante software en hardware die ik gebruik

Panasonic UB 9000
Denon 4800
Sony TV 1080p geen 4k

Alvast bedankt voor de nodige tips. Ben niet zo technisch aangelegd, maar hopelijk leer ik er iets uit.
Grtn
Jeroen.
Het lijkt erop dat je Blu-rayspeler een Dolby Atmos, DTS X of 7.1 geluidssignaal uitstuurt en dat zijn geluidsinstellingen die een DVD niet heeft, maar een Blu-ray disc wel. Kijk de instellingen in de Blu-ray speler eens na, die stuurt tenslotte het geluid uit naar je tv en receiver. Mocht je daar niets bijzonders vinden, dan kan je ook de instellingen op de Denon nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:58

FeaR

In GoT we trust

jbrokie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:54:
Wat mij doet concluderen dat het een instelling van de Panasonic UB 9000 is.
Denon X4800 heeft een display van twee regels. Boven de input en onder de track die de receiver binnen krijgt/audio setting. Wat staat er op de tweede regel als je een DVD afspeelt (en dus geen geluid hebt). Puur als check om te zien of de Denon wel audio binnen krijgt.

Settings lijken mij correct met wat de handleiding stelt. Aannemende dat er één HDMI kabel van de Panasonic (Video Out (Video/Audio)) naar een ingang van de de Denon gaat.

Enige wat ik zo kan bedenken om eens te switchen is de "automatisch" van "HDMI(VIDEO) Output Modus" naar "Video+Audio". Dit omdat de handleiding pagina 30 stelt
...the TV may not output audio. In that case, select
“Video+Audio”.
Zou voor mij zo niet verklaren waarom Blu-ray wel geluid geeft en DVD niet.

Nadeel, je verliest onder andere 4K, HDR, etc, zie eveneens Pagina 30:
It is not possible to output 3D, 4K or HDR content from the HDMI AUDIO OUT/HDMI VIDEO OUT terminal when “Video+Audio” is selected.
Wat weer in lijn zou zijn met je eerdere aanpassing omdat er geen 4K door werd gegeven.
MasterCypher25 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 04:38:
[...]
Het lijkt erop dat je Blu-rayspeler een Dolby Atmos, DTS X of 7.1 geluidssignaal uitstuurt en dat zijn geluidsinstellingen die een DVD niet heeft...
Vanwaar stuurt de Blu-rayspeler een hogere codec uit dan op de disc staat? Lijkt mij dat met een DVD afspelen Dolby Digital dan wel DTS verstuurd moet worden. De Panasonic zou niets meer moeten doen dan bitstream doorgeven aan de Denon.

[ Voor 33% gewijzigd door FeaR op 04-05-2025 08:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.