Waarom max 80 mm afdekraam vs 82 mm boren voor inbouwdoos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-07 19:50
Onder mijn opbouwstopcontacten zitten lasdozen van 50 mm breed, maar niet diep genoeg. Deze wil ik moderniseren naar inbouw, met per stopcontact één inbouwdoos (dus niet een 1,5-inbouwdoos met daarin twee stopcontacten).

Die nieuwe inbouwstopcontacten maak je met een inbouwdoos van ook 50 mm breed (of iets breder) en 40 of 50 mm diep. De buitendiameter van de inbouwdoos is rond de 80 mm en je boort voor met een 82 mm boor. Uiteindelijk zet je daar een afdekraam op. Deze zijn echter altijd maximaal 80 mm; groter kan ik ze niet vinden. Stel dat ik heel netjes zou boren, dan zou de schade die ik aanricht aan de muur dus nét niet achter het afdekraam verdwijnen.

Waarom zijn die afdekramen niet nét even 5 mm groter, zodat ze in ieder geval het boorgat zouden afdekken?

De oplossing die nu eigenlijk voor de hand ligt om van opbouw- naar inbouwstopcontact te gaan, zonder de al afgewerkte muur te beschadigen, is om de achterzijde van de lasdoos te verwijderen en er een enkel inbouwstopcontact van te maken. Volgens GPT maakt bijna de helft van de doe-het-zelvers de achterkant van de oude lasdoos open, wat de NEN niet toestaat en zelfs brandgevaarlijk is.

Dat laatste ontgaat mij als het stopcontact in een kalkzandsteenmuur van 24 cm dik zit, maar goed. Iemand enig idee waarom de standaard boordiameter en inbouwdozen niet net één tot een halve centimeter kleiner zijn gemaakt? Of de afdekramen net iets groter?

[ Voor 8% gewijzigd door I3ob op 03-05-2025 13:13 ]

Beste antwoord (via I3ob op 04-05-2025 00:02)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:29
Dan met de hand (in steen) een gat maken waarin een inbouwdoos of hollewand doos van 76mm net past, met pur ofzo doos vast zetten.
Standaard afdekramen zijn erg klein, je krijgt snel dat er kleine beschadigingen van de muur nog te zien zijn, de afdekramen van Busch-Jeager future®-linear zijn groter en dekken de beschadigingen mss wel af.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Welke buitenmaat bedoel je? Hier recent wat dozen geplaatst en die hadden buitenmaat (van het deel dat door de muur steekt, holle wand) van ik geloof 70mm. Geboord met een 74mm zaag en dat ging prima, achterste stuk blijf nu netjes in de muur en het klemt goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
ik heb de standaard inbouwdozen in gedachte, zoals deze:
https://www.elektramat.nl...u50-o16mm-at1102/#details --> 82 mm
of deze
https://www.elektramat.nl...20mm-50mm-md4050/#details --> 76 mm

Hollewand dozen had ik niet overwogen omdat ze in een (kalkzand)stenen muur komen. Ik kan zat boren van rond de 76 vinden, maar niet voor stenen muren..

Net vind ik ook deze vraag, waar staat dat de md4050 dozen van 76mm ook bedoelt zijn om voor te boren met 82mm

[ Voor 22% gewijzigd door I3ob op 03-05-2025 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Inbouwdozen die je in steen plaatst boor je met 82mm (hart op hart 71mm) en de stucadoor zorgt ervoor dat deze mooi vlak met de muur wordt.
Vroeger zette je die inbouwdozen vast met een roodband papje tegenwoordig hoeft dat niet persé omdat de dozen zelf-klemmend zijn, maar met stuc afwerken moet altijd.
Dozen in een houten wand boor je met (meestal) 76 mm en ook 71mm hart op hart maat.

Edit: hart op hart is 71mm

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 04-05-2025 12:07 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
natural colour schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:32:
... en de stucadoor zorgt ervoor dat deze mooi vlak met de muur wordt.
In één van de slaapkamers zijn de muren al afgewerkt, daar wordt dus niet meer gestucd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:32
Attema u40 gebruiken en de boel langs de randen afstucen. Dat is de enige manier om het strak te krijgen met “smal” schakelmateriaal.
Alternatief is schakelmateriaal gebruiken welke groter is dan dan 82mm.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 22:14
I3ob schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:31:n een (kalkzand)stenen muur komen. Ik kan zat boren van rond de 76 vinden, maar niet voor stenen muren..
In dat soort muren is het de bedoeling dat je de inbouwdozen met gips fixeert en die extra ruimte heb je dan hard nodig.

Daarna laat je of de boel stuccen/verven/behangen en daarna gaat het schakelmateriaal op de muur.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Dan met de hand (in steen) een gat maken waarin een inbouwdoos of hollewand doos van 76mm net past, met pur ofzo doos vast zetten.
Standaard afdekramen zijn erg klein, je krijgt snel dat er kleine beschadigingen van de muur nog te zien zijn, de afdekramen van Busch-Jeager future®-linear zijn groter en dekken de beschadigingen mss wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
Bedankt nog voor het idee met de hollewand inbouwdozen. Ik ga het daar mee proberen. Blijkbaar heb je ze ook met een diameter van 68 mm. Zoals deze enkele of, als ik toch al bezig ben, waarom geen dubbele. Dat komt goed uit want ik heb ook al een boorkronenset met onder andere een diameter van 68 mm. Mocht het niet lukken de doos vast te purren of gipsen dan is de muur nog dik genoeg de achterkant van de inbouwdoos in de muur vast te schroeven.

De afdekramen van Busch-Jeager future®-linear zijn overigens ook 80 mm, al heb ik mijzelf al vastgelegd op de Busch Jeager 2000 Si lijn (ook 80 mm).

[ Voor 16% gewijzigd door I3ob op 04-05-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 22:14
I3ob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 00:02:
Dat komt goed uit want ik heb ook al een boorkronenset met onder andere een diameter van 68 mm.
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd hoe je aanpak wordt met de pijpjes in de muur waar de bedrading inzit. Als je de boorkroon op je bestaande 50mm dozen zet blijft er niks van de pijpjes over om in de doos te schuiven.
En wat doe je met de bedrading? Ga je helemaal vervangen? Die zit namelijk ook in de weg als je bestaande doos in de muur wil vergroten met een boorkroon.
Mocht het niet lukken de doos vast te purren of gipsen dan is de muur nog dik genoeg de achterkant van de inbouwdoos in de muur vast te schroeven.
In je OP leek je nog de NEN1010 in acht te willen nemen, maar dat is nu over boord?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:30
natural colour schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:32:
Inbouwdozen die je in steen plaatst boor je met 82mm (hart op hart 72mm) en de stucadoor zorgt ervoor dat deze mooi vlak met de muur wordt.
Vroeger zette je die inbouwdozen vast met een roodband papje tegenwoordig hoeft dat niet persé omdat de dozen zelf-klemmend zijn, maar met stuc afwerken moet altijd.
Dozen in een houten wand boor je met (meestal) 76 mm en ook 72mm hart op hart maat.
N.B. Hart op hart maat is 71mm niet 72!! Als je 2 dozen naast elkaar zet merk je dat ws niet maar als je er 5 naast elkaar zet wel.

[ Voor 7% gewijzigd door AtRi op 04-05-2025 11:49 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
AtRi schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:49:
[...]

N.B. Hart op hart maat is 71mm niet 72!! Als je 2 dozen naast elkaar zet merk je dat ws niet maar als je er 5 naast elkaar zet wel.
Je hebt gelijk ik heb de post aangepast, ik heb het zo-net bij een 5 voudig afdekraam opgemeten, bij een losse dubbele doos meet ik bijna 72mm bij de boutjes, maar die dozen zijn mss niet helemaal rond, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
natural colour schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:47:
Vastzetten met pur wordt afgeraden. Kans dat je na verloop van tijd door uitdrogen een stekker met wcd en al uit de muur trekt.

Daarnaast geeft pur altijd zo'n puinhoop. Werkt veel fijner met gips/gatenvuller/oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
@FredvZ
De eerste paar cm in ieder geval met die 68mm boor. Dan het bestaande al ingelegde pvc buisje afsnijden met multitool, als daar ruimte voor is. Als dat niet netjes gaat wordt het toch wat meer handwerk, zowel op pvc buisje als de muur. In de inbouwdoos maak ik ter plaatse van de pvc pijpjes met een trapboor nette gaten. De pijpjes eindigen dan tegen de gemaakte opening van de inbouwdoos aan. Draden ga ik inderdaad vervangen, er zit nu ook nog geen aardedraad - al is dat vervangen bij één van de punten lastiger.

Ik wil het allemaal in ieder geval veilig maken. Wat er in de NEN staat weet ik niet. Mag je een inbouwdoos aan de binnenkant niet in de muur vastschroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:31
I3ob schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:45:
@FredvZ
De eerste paar cm in ieder geval met die 68mm boor. Dan het bestaande al ingelegde pvc buisje afsnijden met multitool, als daar ruimte voor is. Als dat niet netjes gaat wordt het toch wat meer handwerk, zowel op pvc buisje als de muur. In de inbouwdoos maak ik ter plaatse van de pvc pijpjes met een trapboor nette gaten. De pijpjes eindigen dan tegen de gemaakte opening van de inbouwdoos aan. Draden ga ik inderdaad vervangen, er zit nu ook nog geen aardedraad - al is dat vervangen bij één van de punten lastiger.

Ik wil het allemaal in ieder geval veilig maken. Wat er in de NEN staat weet ik niet. Mag je een inbouwdoos aan de binnenkant niet in de muur vastschroeven?
Je maakt het jezelf veel te ingewikkeld. En met het pijpje wordt ook nooit netjes. Gewoon gat iets groter boren, pijpjes een deel uithakken en dan alles terugplaatsen en vastzetten met gips. Na drogen beetje schuren en verven en alles ziet er weer top uit.

Iedereen doet het zo en dat is met een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
Het probleem is dat de muur bij een van de stopcontacten die ik wil vervangen al is behangen en geschilderd. Als ik het gat groter maak dan het afdekraam zal je het blijven zien.

Prima dat iedereen geaccepteerd heeft dat je een stopcontact niet meer netjes kunt vervangen als de muur eenmaal afgewerkt is. Ik ga in ieder geval een poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
Tillumen schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:31:
[...]
Iedereen doet het zo en dat is met een reden.
Ik bedoel.. wat is dan die reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 08:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

I3ob schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:50:
[...]

Ik bedoel.. wat is dan die reden?
Nou ik snap het wel hoor. Dit soort systemen zijn met een bepaalde insteek ontworpen zodat het degelijk en veilig wordt. Daarvoor moet het op een bepaalde manier en met een bepaalde volgorde.

Nou zou ik zelf misschien voor die twee stopcontacten ook wel een beetje willen "tobben" met hollewand dozen in steen. (met het risico dat het langer duurt dan het behang stukje insnijden los stomen en terug plakken)

Maar het is een tweede om iemand op een forum te gaan adviseren om het zo te doen. Dan zou ik ook adviseren voor de grondige oplossing die degelijk vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
Nou het is (ongeveer) gelukt. Hierbij nog foto's van het aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-l4V8nf3xa_2x-rTuVJs8KE3d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwsmVO0IXRZbyY1wiCsJ0phX.jpg?f=fotoalbum_large
Foto vooraf: het opbouw stopcontact

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WepmjTdlfA6WxlbTW8rMUG4DPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGOQqsLkyWMmBYgI6cjwSJhM.jpg?f=fotoalbum_large
Opbouw eraf en de holle wand inbouw doos afgetekend. Als je goed kijkt zie je dat het ook is uitgesneden, zodat de boor het behang niet mee trekt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q-pjr-TZm2SDBxmIug9MvBOjwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q4YKaZkmQskr3w7z9HDdqBL.jpg?f=fotoalbum_large
Het voorboren ging wat grover waardoor het uitsnijden minder zin had als verwacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apmr1pOoDkOXojCkxpcgZ3fDRQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stDmN2KQ27FOI6Z3GM1oizyw.jpg?f=fotoalbum_large
Al met al valt de schade mee. Onderin zie je een flinke bobbel van gruis onder het behang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3peU2bkDLd85m-JkUByNTWehZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wq7XZkuoFzZj9kkTKmaXxdx.jpg?f=fotoalbum_large
Kleine insnede gemaakt om de korrels weg te stofzuigen. Ik had 't gelijk gelijmt desondanks zijn op de laatste foto Andrew korrels nog verder naar beneden te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_GDYCJ1l74R520Cw7xzK8IQhRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUt57TcAatFVeMARn7dS5Khf.jpg?f=fotoalbum_large
Inbouw stopcontactjes erop (incl nieuwe draden, met aarde) en je kunt het al een beetje zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTNUFVaHJ8nrG0ycl646GQHWT7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSU8qQis40lWVbiQ0Jgn2gn3.jpg?f=fotoalbum_large
Niet recht, al valt dat niet direct op.

Hierna heb ik (drie keer) hetzelfde geprobeerd in een nadere kamer, die al wel was behangen maar nog niet geschilderd. Al vrij snel heb ik het behang er daar tijdens ongeveer dezelfde bovenstaande stappen afgetrokken omdat het bijvoorbeeld scheef ging of er te veel behang werd meegetrokken. Klein voorboren hielp ook niet (genoeg). Achteraf had ik daar beter gewone Atema U50 inbouwdozen kunnen gebruiken.

Tot slot: ik blijf het toch maar vreemd vinden dat de grootste afdekramen 80 mm groot zijn. Raampjes van bijvoorbeeld 100 mm zou het voor bestaande woningen mogelijk(er) maken om van opbouw naar inbouw te gaan zonder de hele muur opnieuw te hoeven afwerken en zonder dat het opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 08:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja..... de voorspellingen van @Tillumen en @FredvZ komen toch wel een beetje uit als ik het zo zie.

Stoer dat je het post in ieder geval!

Maarre....Draadloze randaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I3ob
> Draadloze randaarde?

Op de eennalaatste foto zie je nog net 't derde draad uit 't buisje van onder komen.

Anders heb ik nog wel een 'stoere' foto van tijdens 't draden trekken :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzItpExdKiMsqjJMAOwFtvuY9Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPH2JRtZM2XGdizwLDyOU40h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had 'm eigenlijk gemaakt om te laten zien dat als je een inbouwdoos gaat ingipsen, het (blijkbaar) verstandig is de pijpjes even dicht te stoppen. Het gips op de draden laat zien hoe ver het naar beneden was gezakt. Bij die andere drie stopcontacten ging dat met een dot watten wel goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss4LCovRCD6fHoaV9aE62miEfrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1mV4P4XzMZvcnm23gKOTX3q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:31
I3ob schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:36:
> Draadloze randaarde?

Op de eennalaatste foto zie je nog net 't derde draad uit 't buisje van onder komen.

Anders heb ik nog wel een 'stoere' foto van tijdens 't draden trekken :)
[Afbeelding]

Ik had 'm eigenlijk gemaakt om te laten zien dat als je een inbouwdoos gaat ingipsen, het (blijkbaar) verstandig is de pijpjes even dicht te stoppen. Het gips op de draden laat zien hoe ver het naar beneden was gezakt. Bij die andere drie stopcontacten ging dat met een dot watten wel goed

[Afbeelding]
Daar zijn gewoon deksels voor, dan blijft de inbouwdoos en de draden gewoon netjes.
Pagina: 1