Moederbord media server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 22:30
Ik zoek een nieuw moederbord voor m'n media server, maar ik ben niet zo ontzettend thuis in de hardware kant. Reden dat ik het moederbord wil vervangen, is dat twee van de SATA poorten aan het eind van hun latijn lijken te zijn (ATA bus errors, schijven en kabels al uitgesloten).

Budget staat niet echt vast, maar ik zoek een goede prijs/kwaliteit verhouding zonder onnodig geld uit te geven aan features die ik niet gebruik.

Het systeem draait eigenlijk alleen als media server (Plex, Radarr, Sonarr, Sabnzbd, etc)

Eisen:
  • ATX form factor
  • Voldoende SATA poorten/throughput. Ik wil op z'n minst 4 HDDs kunnen aansluiten voor storage en een 2.5" SATA SSD voor m'n OS.
  • Minstens 1 PCIe slot voor m'n GPU (Intel ARC A380)
Wensen:
  • Layout vergelijkbaar met Gigabyte B150-HD3P (het huidige systeem zit in een op maat gemaakte display case en kabelmanagement zal moeilijker tot zelfs onmogelijk zijn als de layout significant afwijkt
  • Zoveel mogelijk plug-and-play, ik wil (als dat mogelijk is) processor (zie volgende punt), RAM, drives overzetten en niet "from-scratch" beginnen.
  • M'n huidige processor is Intel(R) Core(TM) i3-6300 CPU @ 3.80GHz. Het zou top zijn als ik die gewoon weer in het nieuwe moederbord kon zetten, maar ik weet dat het een oudje is, en mocht het de keuze voor een mobo makkelijker maken, wil ik die wel vervangen (suggesties welkom)
  • Als het kan en er is bandbreedte voor (naast de 5 SATA disks en GPU) zou de mogelijkheid om een M.2 SSD in te steken als cache schijf een pre zijn
  • Zo weinig mogelijk toeters en bellen. Ik zou extra betalen om geen RGB dinges te hebben of het tenmiste uit te kunnen schakelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iHqSOF7TfIX_NszVygONeS2YyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ie0z6e0t3nXwv6E0XL57czeZ.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ErikBooij op 03-05-2025 12:19 ]

Take a step back, to leap further!

Beste antwoord (via ErikBooij op 19-05-2025 21:19)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ErikBooij schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:22:
@Touchdomex Ik had die optie nog niet zo overwogen. Zou deze optie (via M.2 slot) een optie voor mijn Mobo zijn denk je?

https://www.amazon.nl/Exp...uitbreiding/dp/B0B7BKV63Y

Ik heb al wel een GPU voor transcoding ingeplugd, ik vermoed dat die twee dan bandbreedte moeten delen?
Ja ze zullen het moeten delen maar verwacht niet dat het keiveel uitmaakt bij vooral transcoding taken. Afaik gebruik je dan niet instant de volle bandbreedte.

Zoiets wat jij post heb ik ook gehad in pci-e vorm maar die heb ik 2 dagen kunnen gebruiken, daarna constant corrupte data en heb daarna tegen mijzelf gezegd. Das leergeld en een leuk experiment ik ga wel voor ex-server spul wat vaak qua bouwkwaliteit een stuk robuuster is opgesteld en de drivers zijn in zo’n geval algemener beschikbaar in Windows.

Heb genoeg verhalen van anderen gelezen die wel zo’n soort kaart succesvol werkende hebben gekregen en er ook langer mee werken maar ik heb geen succes ermee gehad.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:47
Uhh...pricewatch icm de juiste filters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Is er een reden dat je specifiek het wil laten oplossen door je moederbord?

Heb recent gekeken en ik beperkte mij vrij veel doordat ik teveel schijven had voor wat ik wil. Lees meer dan 6 SATA schijven. Ik had een simpele sata controller van amazon maar dat werkte niet goed.

Ik heb zoiets https://www.ebay.com/itm/133410498701 gehaald op Ebay voor weinig daarna en gaat eigenlijk als de trein. Ruimte voor 8 schijven nu via die en dan 2 via het moederbord. Heb ik voorlopig ruimte voor uitbreidingen en ben niet meer afhankelijk van het moederbord voor de schijven.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Fair, probleem is dat ik er gewoon echt te weinig verstand van heb om te kunnen zeggen wat daadwerkelijk goede filters en daarmee goede opties zijn 😅 Ik dacht, hier zitten ongetwijfeld experts die tried en tested aanbevelingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar waarom wil je dat moederbord vervangen? Sowieso als je gebruik wil blijven maken van je huidige CPU en geheugen moet je maar net de mazzel hebben dat je nog ergens zo'n ding kunt vinden, want het is al een aantal jaren oud, en wordt dus al tijden niet meer nieuw aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Touchdomex schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:14:
Is er een reden dat je specifiek het wil laten oplossen door je moederbord?

Heb recent gekeken en ik beperkte mij vrij veel doordat ik teveel schijven had voor wat ik wil. Lees meer dan 6 SATA schijven. Ik had een simpele sata controller van amazon maar dat werkte niet goed.

Ik heb zoiets https://www.ebay.com/itm/133410498701 gehaald op Ebay voor weinig daarna en gaat eigenlijk als de trein. Ruimte voor 8 schijven nu via die en dan 2 via het moederbord. Heb ik voorlopig ruimte voor uitbreidingen en ben niet meer afhankelijk van het moederbord voor de schijven.
Ik heb het vermoeden dat m'n SATA-poorten stervende zijn, door een hoog aantal IO errors, en ik heb schijven en kabels reeds uitgesloten :( Vandaar dat ik denk dat het moederbord vervangen wel een zinvolle optie is op dit moment.

(Edit: dat had ik in m'n OP moeten aangeven 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
@Touchdomex Ik had die optie nog niet zo overwogen. Zou deze optie (via M.2 slot) een optie voor mijn Mobo zijn denk je?

Ik heb al wel een GPU voor transcoding ingeplugd, ik vermoed dat die twee dan bandbreedte moeten delen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

ErikBooij schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:22:

Ja ze zullen het moeten delen maar verwacht niet dat het keiveel uitmaakt bij vooral transcoding taken. Afaik gebruik je dan niet instant de volle bandbreedte.

Zoiets wat jij post heb ik ook gehad in pci-e vorm maar die heb ik 2 dagen kunnen gebruiken, daarna constant corrupte data en heb daarna tegen mijzelf gezegd. Das leergeld en een leuk experiment ik ga wel voor ex-server spul wat vaak qua bouwkwaliteit een stuk robuuster is opgesteld en de drivers zijn in zo’n geval algemener beschikbaar in Windows.

Heb genoeg verhalen van anderen gelezen die wel zo’n soort kaart succesvol werkende hebben gekregen en er ook langer mee werken maar ik heb geen succes ermee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Aah oke, goed om te weten. Dank voor de tip! 🙏 Ik ga die adapter even proberen, het zou in ieder geval moeten helpen met troubleshooten of m'n huidige SATA-poorten het probleem zijn, maar ik ga dan inderdaad nog even overwegen of ik dat op lange termijn ook zo wil houden, of dat ik inderdaad voor een PCIe alternatief ga, of toch een nieuw moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Misschien dat iemand nog even een sanity check kan doen voor deze hw noob 😇

Toch besteld:

- Moederbord: uitvoering: ASRock Z690 PG Riptide
- Processor: uitvoering: Intel Core i5-14400 (SRN46) Tray (ik heb een losse Noctua koeler liggen die ik nog moest installeren)
- Geheugen: uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

Als iets hierin een domme keuze is, hoor ik 't graag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
SATA-kabels waren uiteindelijk het probleem :+

Nadat ik vrijwel alles vervangen had (inclusief SATA-kabels, nieuwe van Amazon, nieuw moederbord, nieuwe power connectors voor de schijven, etc), liep ik nog steeds tegen het probleem aan dat de schijven af en toe "van de (ATA) bus vielen", met alle gevolgen van dien voor m'n RAID-array, etc. Hoewel ik begon te denken dat m'n nieuwe schijven (factory recertified seagate exos x22) het probleem waren, kon ik daar eigenlijk niet bij, omdat ik de schijven al een keer gewisseld had (van white label, naar factory recertified, bij Datablocks (shout out naar Bram, gouden gozer, wereld service). Voor de zekerheid de *nieuwe* SATA-kabels nog maar een keer gewisseld, dit keer tegen exemplaren van Allekabels, en nu is het probleem *volledig verdwenen*.

Uiteindelijk een dure, langdurige, en extreem frustrerende onderneming :P

Pagina: 1