Ik zoek een nieuw moederbord voor m'n media server, maar ik ben niet zo ontzettend thuis in de hardware kant. Reden dat ik het moederbord wil vervangen, is dat twee van de SATA poorten aan het eind van hun latijn lijken te zijn (ATA bus errors, schijven en kabels al uitgesloten).
Budget staat niet echt vast, maar ik zoek een goede prijs/kwaliteit verhouding zonder onnodig geld uit te geven aan features die ik niet gebruik.
Het systeem draait eigenlijk alleen als media server (Plex, Radarr, Sonarr, Sabnzbd, etc)
Eisen:
Budget staat niet echt vast, maar ik zoek een goede prijs/kwaliteit verhouding zonder onnodig geld uit te geven aan features die ik niet gebruik.
Het systeem draait eigenlijk alleen als media server (Plex, Radarr, Sonarr, Sabnzbd, etc)
Eisen:
- ATX form factor
- Voldoende SATA poorten/throughput. Ik wil op z'n minst 4 HDDs kunnen aansluiten voor storage en een 2.5" SATA SSD voor m'n OS.
- Minstens 1 PCIe slot voor m'n GPU (Intel ARC A380)
- Layout vergelijkbaar met Gigabyte B150-HD3P (het huidige systeem zit in een op maat gemaakte display case en kabelmanagement zal moeilijker tot zelfs onmogelijk zijn als de layout significant afwijkt
- Zoveel mogelijk plug-and-play, ik wil (als dat mogelijk is) processor (zie volgende punt), RAM, drives overzetten en niet "from-scratch" beginnen.
- M'n huidige processor is Intel(R) Core(TM) i3-6300 CPU @ 3.80GHz. Het zou top zijn als ik die gewoon weer in het nieuwe moederbord kon zetten, maar ik weet dat het een oudje is, en mocht het de keuze voor een mobo makkelijker maken, wil ik die wel vervangen (suggesties welkom)
- Als het kan en er is bandbreedte voor (naast de 5 SATA disks en GPU) zou de mogelijkheid om een M.2 SSD in te steken als cache schijf een pre zijn
- Zo weinig mogelijk toeters en bellen. Ik zou extra betalen om geen RGB dinges te hebben of het tenmiste uit te kunnen schakelen
/f/image/ie0z6e0t3nXwv6E0XL57czeZ.avif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door ErikBooij op 03-05-2025 12:19 ]
Take a step back, to leap further!