Ik heb 4 jaar geleden de i5-versie van de NUC 8 kit (NUC8i5BEK) gekocht. Ik heb er een set van 2x 8 GB RAM, en een SSD aan toegevoegd. Alles werkte al die jaren perfect, maar gisteren, toen ik hem aanzette, startte hij Windows op, startte een game en liep de pc volledig vast. Geen reactie op invoer van het toetsenbord of de muis, het laatste videoframe bleef hangen op het scherm, de audio bleef hangen in een korte lus van een halve seconde.
Ik merkte dat het systeem prima opstartte met een van de geheugen sticks in het eerste slot (dichter bij de CPU). Ik heb een volledige memory-test (memtest86) uitgevoerd op beide sticks in het eerste slot en ze slaagden beide prima.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar niets hielp echt:
- de geheugensticks opnieuw plaatsen
- de sleuven schoonmaken met perslucht
- de RAM-sticks van plaats verwisselen
Maar zodra ik probeer om op te starten met beide geheugen sticks geïnstalleerd bevriest het systeem. In het begin in Windows 11 maar nu ook in het BIOS menu.
Ik heb op dit moment geen idee meer. Heeft het zin om de RAM-stickset te vervangen of is er iets mis met de CPU/het moederbord? Is de geheugen controller defect, kan je dit testen?
Ik merkte dat het systeem prima opstartte met een van de geheugen sticks in het eerste slot (dichter bij de CPU). Ik heb een volledige memory-test (memtest86) uitgevoerd op beide sticks in het eerste slot en ze slaagden beide prima.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar niets hielp echt:
- de geheugensticks opnieuw plaatsen
- de sleuven schoonmaken met perslucht
- de RAM-sticks van plaats verwisselen
Maar zodra ik probeer om op te starten met beide geheugen sticks geïnstalleerd bevriest het systeem. In het begin in Windows 11 maar nu ook in het BIOS menu.
Ik heb op dit moment geen idee meer. Heeft het zin om de RAM-stickset te vervangen of is er iets mis met de CPU/het moederbord? Is de geheugen controller defect, kan je dit testen?