Intel NUC bevriest met opstarten. Kan geen BIOS menu laden.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romoni
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:22
Ik heb 4 jaar geleden de i5-versie van de NUC 8 kit (NUC8i5BEK) gekocht. Ik heb er een set van 2x 8 GB RAM, en een SSD aan toegevoegd. Alles werkte al die jaren perfect, maar gisteren, toen ik hem aanzette, startte hij Windows op, startte een game en liep de pc volledig vast. Geen reactie op invoer van het toetsenbord of de muis, het laatste videoframe bleef hangen op het scherm, de audio bleef hangen in een korte lus van een halve seconde.

Ik merkte dat het systeem prima opstartte met een van de geheugen sticks in het eerste slot (dichter bij de CPU). Ik heb een volledige memory-test (memtest86) uitgevoerd op beide sticks in het eerste slot en ze slaagden beide prima.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar niets hielp echt:
- de geheugensticks opnieuw plaatsen
- de sleuven schoonmaken met perslucht
- de RAM-sticks van plaats verwisselen

Maar zodra ik probeer om op te starten met beide geheugen sticks geïnstalleerd bevriest het systeem. In het begin in Windows 11 maar nu ook in het BIOS menu.

Ik heb op dit moment geen idee meer. Heeft het zin om de RAM-stickset te vervangen of is er iets mis met de CPU/het moederbord? Is de geheugen controller defect, kan je dit testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
SSD eruit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romoni
Heb nog niet de SSD eruit gehad., Maar als ik met 1 gevuld RAM slot opstart werkt alles en kan ik via Windows ook alle data bereiken op de SSD. Dus SSD lijkt me niet direct de verdachte. Daarnaast will de MEMtest86 ook niet booten als beide memory slots zijn gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romoni
Ik heb het probleem ook voorgelegd aan ChatGPT, Gemini en Claude. Alle drie komen ze tot de conclusie dat het er een defect is in het moederbord of mogelijk in de geheugencontroller in de CPU. Reparatie hiervan is bij een NUC niet mogelijk of rendabel. Het advies is om de NUC te blijven gebruiken met alleen het eerste werkende RAM slot en daarvoor een 16 GB SO DIMM aan te schaffen zodat het totaal werkgeheugen gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03
Je kan eventueel nog proberen de BIOS up te daten naar de nieuwste versie.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romoni
Dat was ook een advies van AI, maar ik kan bij Intel geen nieuwere versies van het BIOS vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romoni
Heb toch nog een iets nieuwere BIOS gevonden bij Asus (heeft de NUC van Intel overgenomen). Dit is de versie die ik nu heb geinstalleerd: BECFL357.86A.0095.2023.0918.1953. Heeft helaas het probleem niet opgelost.

Jammer dat een NUC na 4,5 jaar gebruik al problemen met de hardware geeft die eigenlijk niet op te lossen zijn. Had een betere kwaliteit verwacht van Intel.
Pagina: 1