WD 60EZAZ error backup vanuit Google drive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhisperry
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-05 15:20
Mijn vraag
...

hallo,

Ik heb een Western Digital 60EZAZ drive gekocht bij gistron.com. het betreft een zes gigabyte drive blue van WD dus.
Ivm mijn doelstelling hiervoor, een eenmalige backup van Google drive a 1,5 terra byte en mijn locale pc, dacht ik ik kan wel met een factory re certified drive uit. Er staat bij het product:

Factory recertified harde schijven zijn door de fabrikant voorzien van de nieuwste firmware, uitvoerig getest en met een nieuwe stikker voorzien
Daarna worden ze opnieuw in een antistatisch zakje ingesealed
Ze hebben 0 draaiuren en worden geleverd met 2 jaar garantie

Nou was de backup vanuit mijn pc geen probleem, snelheden zagen er ok uit(ik heb het niet verder gecheckt, maar de totale kopieer tijd leek me ok)

Nu probeer ik vanuit Google drive die backup te maken. Drive app op de pc geïnstalleerd want daarvoor wilde Google al niet meewerken door niks te willen downloaden. Dus app geïnstalleerd dan vindt je in Verkenner de drive map, die dan kopiëren naar de Windows drive.
Nu viel het mij gister avond op dat er ineens een melding stond(ik ben dan bezig op een ander apparaat op dezelfde tv, dus hij is dan weggeswitched) met doel schijf vol. Sindsdien heb ik die melding een paar keer gekregen, ik dacht wat is dit nu weer. Overzetten gestopt, Total Commander aangeslingert en vanuit daar een nieuwe/andere copie opdracht gestart. Nu wordt ik een uurtje geleden wakker, zelfde melding net iets anders schermpje(totalcmd) met schijf vol.

Nu dacht ik euhhhhhh wtf..... Niet bronbestand te langzaam oid nee schijf vol. Dus ik denk allereerst, is we voor mij een mogelijkheid om te checken controleren of er iets met mijn drive is, hoe ik dat dan moet doen en met wat bijvoorbeeld, en hoe ik daar op kan letten.

Ik denk dat ik hiermee moet beginnen om te posten, kunnen we vanuit daar altijd verder.

Alvast erg bedankt.

Beste antwoord (via ikkuhisperry op 04-05-2025 14:32)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01
ikkuhisperry schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:30:
Haha

Flauw hoor.

Een Western Digital 60EZAZ 6 terra byte hdd
(Ik begrijp hieruit dat je een 6 TeraByte drive hebt gekocht. En dat is niet flauw, je moet je eens verdiepen in hoe je eenheden precies schrijft: tussen "B" en "b" zit bv. al een factor 8 verschil.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Een 1,5 TB backup past toch ook niet op een 6 GB drive?

Kun je nog eens kijken wat je precies hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhisperry
Haha

Flauw hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhisperry
Laat maar, het is al opgelost. Eigenlijk logisch ook nu ik er aan denk. Maar drive, de app, staat op c: geïnstalleerd.
Hij bleef hangen op een bestand of iig op 50 gig bestandjes. Ik dacht, was dat nou aangezien hij sommige van 48 gig wel had gekopieerd. Blijkt dat dit mijn hdd ruimte op schijf c: was. Daar had ik 49 gig vrij ofzo... Stom stom

Maar toch vindt ik het onzin eerst cachen op c terwijl ik direct ergens anders heen kopieer.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:46
Weet je zeker dat dit het probleem is?

Die WD 60EZAZ is een SMR drive waarvan bekend is dat ze problemen geven bij het schrijven van grote hoeveelheden data.

Mijn mening is om altijd ver weg van SMR schijven te blijven en alleen CMR schijven te gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 04-05-2025 09:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
ikkuhisperry schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:30:
Haha

Flauw hoor.

(Ik begrijp hieruit dat je een 6 TeraByte drive hebt gekocht. En dat is niet flauw, je moet je eens verdiepen in hoe je eenheden precies schrijft: tussen "B" en "b" zit bv. al een factor 8 verschil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
En inhoudelijk:
Ik denk dat je conclusie mogelijk onjuist is.
Als de C:-drive als cache wordt gebruikt, zou de datastroom niet afbreken als de cache vol is, maar wordt hij (veel) trager.
Als je tijdens dat proces in Windows eens parallel meekijkt naar "Prestaties", krijg je wellicht wat meer inzicht in wat er gebeurt?

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 04-05-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ben(V) schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:17:
Die WD 60EZAZ is een SMR drive waarvan bekend is dat ze problemen geven bij het schrijven van grote hoeveelheden data.
'Problemen' is wel erg overdreven.. ze worden alleen erg langzaam als ze uit de cache lopen.

Voor het wegschrijven van grote bulken data wat aaneengesloten kan worden weggeschreven (zoals wanneer de drive nog leeg is) valt het hoe dan ook wel mee. Je loopt er pas écht tegen aan als je bijv. incremental backups doet en je steeds meer fragmentatie gaat krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 04-05-2025 13:46 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikkuhisperry
@Renault misschien, maar vanaf dat ik op de C schijf meer ruimte heb gemaakt, zon zeventig gig nu, heeft hij alles netjes overgezet. Dus ik denk toch dat het er meer mee te maken heeft gehad als dat je denkt. Maybe omdat het Google drive is ik heb geen idee.

En ja het verschil tussen bit en byte is me bekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
bit en Byte? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Renault op 04-05-2025 16:08 ]

Pagina: 1