Dimmer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Iemand had mijn hulp gevraagd om wat elektra na te kijken. Een lamp in de gang deed het niet meer. Probleem was dat er een niet dimbare lamp was aangesloten op een punt waar dus een dimmer in de schakeling zit.
Het geheel zit in een hotelschakeling en de bedoeling is nu de dimmer ertussen uit te halen en daar een afdekplaatje te plaatsen. Op de dimmer zijn drie draden aangesloten. Ik gok dat ik er twee met elkaar moet verbinden en de derde kan negeren? Maar welke en heb ik het goed of ga ik kortsluiting veroorzaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uObFZvRNT4s-C626slbwAwWnOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNg7h0VZcLifyFHZ40P8pZp2.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Orthodroom op 03-05-2025 10:35)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
één van de draden met een L^ markering doorverbinden met de draad op de ~ markering.

Die andere draad op de L^ aansluiting negeren en afdoppen met een lasklem.

Welke van de twee L^ draden je gebruikt bepaalt in welke stand de schakelaar (andere zijde van de hotelschakeling) moet staan om de lamp aan te zetten.

Kortsluiting kun je nooit maken. Als je ze alle drie met elkaar verbind, zorg je er alleen voor dat de lamp altijd aan staat en de schakelaar aan de andere kant geen functie meer heeft.
(Met beide standen van de schakelaar staat dan de lamp aan.. Alleen tijdens het omzetten van de schakelaar in het middenpunt staat de lamp dan heel eventjes uit)

[ Voor 13% gewijzigd door BrainCrash op 03-05-2025 10:20 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43
één van de draden met een L^ markering doorverbinden met de draad op de ~ markering.

Die andere draad op de L^ aansluiting negeren en afdoppen met een lasklem.

Welke van de twee L^ draden je gebruikt bepaalt in welke stand de schakelaar (andere zijde van de hotelschakeling) moet staan om de lamp aan te zetten.

Kortsluiting kun je nooit maken. Als je ze alle drie met elkaar verbind, zorg je er alleen voor dat de lamp altijd aan staat en de schakelaar aan de andere kant geen functie meer heeft.
(Met beide standen van de schakelaar staat dan de lamp aan.. Alleen tijdens het omzetten van de schakelaar in het middenpunt staat de lamp dan heel eventjes uit)

[ Voor 13% gewijzigd door BrainCrash op 03-05-2025 10:20 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Bedankt voor het snelle antwoord.
Het zijn natuurlijk schakeldraden en geen fasedraden dus wel logisch dat er geen kortsluiting kan ontstaan. Ik zal er twee doorlussen en de ander afdoppen.