tool om een .nl-website te bouwen voor op synology nas

Pagina: 1
Acties:
  • 3.905 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zawerk
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12:27
Ik ben op zoek naar een gratis tool of website waarmee ik gratis een website kan bouwen met een .nl extensie. Deze site met een .nl extensie wil ik dan graag zelf hosten op mijn synology nas.

Ik snap best dat je geld moet betalen voor bijv, het hosten van jouw site op een server van wordpress. Is wordpress trouwens ook een hostingbedrijf? Maar ik wil dat hosten dus graag zelf doen.

Wordpress hanteert geen eigen nl-domeinnamen. Ik bedoel: sitenamen met .nl van mensen zelf die een site willen maken met wordpress. Het zou dan wel kunnen worden gekoppeld aan een site waar iets van.wordpress in zit verwerkt, Maar dan kost het mij 300 tot 400 euro per jaar om het zichtbaar als .nl te krijgen, zonder dat .wordpress. Ik weet niet precies hoe dit werkt. Daarvoor moet ik me meer verdiepen in wordpress. Maar het lijkt erop dat wordpress hun eigen naam willen verwerken in de naam van mijn site. Kort gezegd: ik wil bijv. graag enkel een site hebben zoals: pietjepukisleuk.nl. Geen idioot gedoe met: pietjepukisleuk.wordpress.nl. Ik kan in wordpress niet een domeinnaam pietjepukisleuk.nl invoeren. Dat accepteert wordpress niet. Er moest iets worden gekoppeld ofzo. Ik weet dus niet hoe dat zit met dat koppelen. Wat wordpress bedoelt met koppelen.

Maar goed, ik heb dus bijv. de sitenaam pietjepukisleuk.nl ergens geregistreerd. Daar betaal ik voor. Maar ik wil dus graag wordpress gebruiken om een site te maken met de naam pietjepukisleuk.nl. Maar ik wil niet dat iets van de tekst wordpress zit verwerkt in de naam van mijn site. Dat is toch raar dat je mensen dwingt om de naam 'wordpress' te moeten verwerken in jouw sitenaam?

Kent iemand een gratis tool (bijv. open source) of site waarmee ik een site kan maken, zonder dat ik rare extensies zoals .wordpress moet verwerken in de naam van mijn site? Zeg ik het zo goed?

[ Voor 63% gewijzigd door zawerk op 11-05-2025 07:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik begrijp de link met de nas niet, wat is de bedoeling? Wat moet die website doen en waar moet die draaien?

Een gratis nl domein bestaat niet. Je betaalt er altijd wel voor, linksom of rechtsom.

Je kan een website of vps huren, een nl domein kopen en daar met bijvoorbeeld WordPress een website op maken. WordPress kan gratis worden gebruikt. Een website is verkrijgbaar vanaf 50 cent per maand. Een vps is verkrijgbaar vanaf 1 euro per maand. Een nl domein kost vanaf ongeveer 6 euro per jaar. Per jaar kost het dus meer dan 12-18 euro. Bij een vps moet je wel in staat zijn zelf programma's erop te zetten en het systeem te beheren. Bij een website wordt het beheer deels gedaan door de hoster.

Hosting door WordPress is niet gratis omdat het een dienst is die ze geld kost. En ze moeten natuurlijk toch ergens geld vandaan halen om van te kunnen leven. Open source gaat over de WordPress software. Die is wel gratis te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 03-05-2025 03:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53

St@m

@ Your Service

Je kan de website bouwen op je Synology nas. Hoe je dit moet doen, kun je zelf uitzoeken.
Vervolgens koop je bij een hostingpartij (strato bijvoorbeeld) een domein. Vervolgens pas je een forwarder toe op dat domein die verwijst naar publieke het ip-adres waar je NAS op draait.

Zo kan ik bijvoorbeeld al mijn webapplicaties op mijn NAS bereiken via mijn eigen (sub)domein.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

zawerk schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 02:37:
Ik ben op zoek naar een gratis tool of website waarmee ik gratis een website kan bouwen die ik dan als een nl-domeinnaam opgeef. Deze .nl-site wil ik dan graag zelf hosten op mijn synology nas.
Wat je wil zijn 3 losse zaken:
  1. je wil een website hosten op je synology
  2. je wil een .nl domein registreren - kies de goedkoopste (let op kleine lettertjes) uit de lijst
  3. je wil dit domein naar je Synology laten wijzen.
Stap 1 is gratis (als je al een Synology hebt)
Stap 2 kost geld. Dit geld gaat naar SIDN welke de Nederlandse autoriteit is mbt alle .nl domeinen.
Stap 3 is het moeilijkste, aangezien we daarvoor meer van je netwerkopstelling moeten weten (ISP, router, VLAN en interne routing, etc.)
Wordpress hanteert geen gratis.nl-domeinnamen. Het kan wel worden gekoppeld, maar dan kost het mij 300 tot 400 euro per jaar. En ik wil niet zitten met een .wordpress-domeinnaam. Ik vraag me trouwens af hoe het kan dat open source software geld vraagt voor dat koppelen. Wie gaat dat geld in ontvangst nemen?
Wordpress zelf is opensource (wordpress.org tenminste). Wordpress.com is een commercieel bedrijf. Die €300-400 gaat naar het bedrijf Wordpress.com voor de hosting. Een deel daarvan dragen ze af aan SIDN voor de .nl registratie (een paar euro maar). Toevallig is dit verhaal zelf ook een gigantische rabbit hole, mocht je interesse hebben.
Kent iemand een gratis tool (bijv. open source) of site waarmee het bovenstaande mogelijk is?
Er is niet 1 tool. Je zal een hele opstelling moeten bouwen. Succes!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
Wordpress.com heeft ook een abonnement incl domein voor 48 euro per jaar. Is dat niet wat voor je? Zelf wordpress hosten op een NAS is echt andere koek hoor.

Overigens zijn er ook andere partijen waar je wordpress incl domein kan hosten voor minder. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld weboke.nl, die bieden wordpress hosting incl domein aan vanaf 2,45 per maand.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Docker image van web server met WordPress?

~

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wellicht is het ietwat bot om te zeggen, maar op basis van je vraag doe ik de aanname dat je niet echt weet waarover je praat. Geen probleem natuurlijk, iedereen kan dit leren.

Ik verwacht dat er privé data op je NAS staat en dat wil je ten alle tijden beschermen. Het open zetten van je NAS naar het internet is dan geen goed idee, vanwege de mogelijke hackbare kwetsbaarheden in de software in combinatie met je (nogmaals een aanname) kennisniveau.

Als je "goedkoop" een WordPress-website wil hebben, kijk dan eens bij hostingpartijen als Vimexx (of andere).

Als mijn aanname niet goed is, dan kan ik je het volgende adviseren:
1. Draai je website in een Docker omgeving.
2. Koop een NL-domeinnaam bij een hostingpartij.
3. Maak een account aan bij Cloudflare en voeg je domeinnaam toe.
4. Zet een Cloudflare Tunnel op. Zie: https://developers.cloudf...ections/connect-networks/

Voordeel van de Cloudflare Tunnel? Bezoekers maken verbinding met Cloudflare en niet direct met jouw NAS, daarom kan je IP gewoon wijzigen (geen Dynamic DNS nodig), hoef je geen poorten open te zetten op je router en is je thuisnetwerk net even iets beter beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:50
Er een WordPress package in de synology app store.
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/WordPress

Dat zal waarschijnlijk werken via web station wat er ook bij zit. Daar kun je overigens al statische websites mee hosten.

Je wilt als je dit doet je netwerk goed isoleren. Wordpress is een kwetsbaar stuk software door zijn populariteit, en er wordt dagelijks geprobeerd in te breken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:48
TwArbo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:24:
Wellicht is het ietwat bot om te zeggen, maar op basis van je vraag doe ik de aanname dat je niet echt weet waarover je praat. Geen probleem natuurlijk, iedereen kan dit leren.

Ik verwacht dat er privé data op je NAS staat en dat wil je ten alle tijden beschermen. Het open zetten van je NAS naar het internet is dan geen goed idee, vanwege de mogelijke hackbare kwetsbaarheden in de software in combinatie met je (nogmaals een aanname) kennisniveau.

Als je "goedkoop" een WordPress-website wil hebben, kijk dan eens bij hostingpartijen als Vimexx (of andere).

Als mijn aanname niet goed is, dan kan ik je het volgende adviseren:
4. Zet een Cloudflare Tunnel op. Zie: https://developers.cloudf...ections/connect-networks/

Voordeel van de Cloudflare Tunnel? Bezoekers maken verbinding met Cloudflare en niet direct met jouw NAS, daarom kan je IP gewoon wijzigen (geen Dynamic DNS nodig), hoef je geen poorten open te zetten op je router en is je thuisnetwerk net even iets beter beschermd.
Even als toevoeging op dit; je kunt ook met Cloudflare Pages aan de slag gaan. Dan bouw je een Jekyll of Hugo website via Github en laat je de website via Github Pages of Cloudflare Pages hosten. Dan hoef je niet te self-hosten. Het kan makkelijker zijn als je slechts een simpele website wil maken en/of geen docker wil leren. Uptime zal waarschijnlijk ook beter zijn dan een website hosten via je NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:05
TwArbo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:24:

Ben het helemaal eens met het bovenstaande. Cloudflare Tunnels is de beste optie. Nog wat voordelen van Cloudflare Tunnels: Cloudflare zorgt voor SSL en DOS beveiliging.

Enige tijd geleden kwam ik een artikel tegen waarin wordt uitgelegd hoe je CloudFlare Tunnels op een Synology kan installeren/gebruiken.

Bij het artikel is ook een YouTube video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:49

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

@zawerk
Ik lees aan je eerste bericht af dat je nog geen enkele kennis hebt van de techniek van het internet, de domeinnamen en hosting. Ik ben benieuwd naar waarom je meteen denkt om je site te hosten op je Synology NAS?

Is dit omdat je ziet dat dit mogelijk is, en je dit specifiek wilt gebruiken? Of gaat het puur om eenvoudig een site de lucht in te slingeren met minimaal budget (gratis, en mét een domein bestaat haast niet)?

Je kan zelf natuurlijk een website hosten op je Synology NAS, maar je moet echt héél goed weten hoe je dit moet beveiligen, en waar je op moet letten. Synology staat al bekend als een apparaat wat vaak open en bloot aan het internet hangt, en de hackers liggen op de loer. En als je nog niet weet waar je op moet letten dan is de kans aanzienlijk dat je opeens merkt dat als je data misschien opeens digitaal gegijzeld is (ransomware), of je zit met een NAS die vrolijk meedoet aan illegale activiteiten, en daarbij heb je ook kans dat je internet-provider bij jou aan zal kloppen voor opheldering.

De snelste weg, en om je te ontzorgen van alles wat er speelt, kan je natuurlijk ook je website hosten bij een webhostingbedrijf. Denk aan Vimexx, Mijn.host, Cloud86, TransIP en zo zijn er nog tal van andere.

Het hosten en een domeinnaam zijn twee aparte dingen. Allereerst moet je een domeinnaam registeren, en dat gaat via een hostingbedrijf. Via de DNS-instellingen die zij leveren kan jij bepalen waar de (sub)domeinen naartoe moeten worden gestuurd, zoals bijvoorbeeld naar jou thuis-IPadres, of anders het IP-adres van waar jij jouw site host. Ook zaken zoals mail worden overigens via de DNS geregeld. Maar ook daar geldt (als je dit via Synlogy zou doen, als dan kan?) dat je heel goed moet weten wat je doet, want ook in de wereld van mail liggen hackers en spammers op de loer. Je wilt niet dat jouw NAS straks 10.001 mailtjes staat te serveren in opdracht van een buitenlandse spammer. Een open-relay dus!

Daarnaast lees ik ook wat adviezen over Docker. Er zijn veel tweakers hier die er goede ervaringen over hebben, en ook ik kan daar met alle vreugde over meepraten. Maar vergeet niet dat Docker een flinke steile leercurve kan hebben voor als je je erin wilt verdiepen. Misschien maakt de Synology het wel makkelijker, maar de theorie is voor een beginner misschien best pittig.

[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 03-05-2025 15:37 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
Domein registreren: namecheap.com, max 9 jaar in 1 keer dan krijg je ook geen prijsverhoging meer. DNS via cloudflare laten lopen. Paar firewall regels instellen dan houden zij al veel rommel tegen. Goedkoopste website die ik ooit gemaakt heb was met Word. Netjes opmaken, saven als html, evt linkjes erin maken naar andere documenten en klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

DjoeC schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:05:
Domein registreren: namecheap.com, max 9 jaar in 1 keer dan krijg je ook geen prijsverhoging meer. DNS via cloudflare laten lopen. Paar firewall regels instellen dan houden zij al veel rommel tegen. Goedkoopste website die ik ooit gemaakt heb was met Word. Netjes opmaken, saven als html, evt linkjes erin maken naar andere documenten en klaar.
Word als websitebouwer? Als je een draak van een onbeheersbare HTML-code wilt? 8)7
Nee, houd Word liever enkel voor het maken van documenten. Er zijn zat webdesign programma's. Ook gratis. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

AW_Bos schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:46:
[...]

Word als websitebouwer? Als je een draak van een onbeheersbare HTML-code wilt? 8)7
Nee, houd Word liever enkel voor het maken van documenten. Er zijn zat webdesign programma's. Ook gratis. ...
Notepad++ FTW.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:14
Jullie blijven hier reageren alsof dit hit-and-run topic ooit nog vervolg gaat krijgen van een TS die dacht dat hij effe gratis in 5 minuten een .nl website op zijn NAS had draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:34

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Laten we dit voor nu maar even laten voor wat het is. Met zo weinig en tegenstrijdige informatie en een TS welke al een paar dagen niet reageert blijft er een speculeer topic over.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad JackBol
Stap 3 wil ik graag. Waarom moet ik iets van mijn netwerkopstelling vertellen? Ik wil graag enkel en alleen een website maken met wordpress en deze bijv. de domeinnaam pietjepukisleuk.nl geven. Als ik in wordpress bij het aanmaken voor het maken van een website bijv. mijn naam pietjepukisleuk.nl opgeeft, dan wordt dat niet geaccepteerd in wordpress. Het lijkt erop dat ik niet weet hoe het een en ander moet worden geregistreerd of opgegeven in wordpress! Het lijkt allemaal een beetje onhandig te gaan. Ik stel het hele bouwen van de website in wordpress voor als het bouwen van een visueel iets. Dat visuele iets is de hele opmaak van de site. Gewoon de site zelf eigenlijk. Ik stel het me voor als dat ik iets heb gemaakt met wordpress en dat het bijv. als een bestand door wordpress wordt weggescheven. Bijv. als het bestand mijnsite.wordpress. En dat ik dat bestand dan in mijn synology kan inladen en in mijn synology nas dan de domeinnaam pietjepukisleuk.nl kan meegeven. Zo stel ik het mij voor. Maar ik weet niet hoe wordpress het een en ander vastlegt. Het lijkt vrij ingewikkeld te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad TwArbo
Ik heb geen kennis aangaande het bouwen van een website. Die kennis moet ik nog krijgen. In dat proces zit ik nu.

Portforwarding en hoe ik mijn nas beveilig is volgens mij niet relevant voor mijn vraag in dit topic. Of ontgaat mij iets?

Dat hele cloudgebeuren daar wil ik niets mee te maken hebben. Ik wil graag niets van data van mij in een cloud hebben. Info beheer ik graag zelf.

Een website draaien in een docker-omgeving vind ik een interessante tip. Dat zou ik kunnen overwegen. Ik moet mij daarin verdiepen. Ik heb trouwens dockers draaien op mijn nas. Maar dat laatste is niet interessant voor dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door zawerk op 11-05-2025 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

zawerk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:31:
Portforwarding en hoe ik mijn nas beveilig is volgens mij niet relevant voor mijn vraag in dit topic. Of ontgaat mij iets?
Hoe denk je dat iemand op internet anders op je website terecht komt die op je NAS draait? Het is niet zo dat als je een website op je NAS zet, gebruikers er ineens magisch bij kunnen. Je zal minstens poort TCP/443 moeten forwarden vanuit je router naar je NAS. Daarbij open je dus je NAS voor de hele buitenwereld. Een beetje beveiliging is dan wel zo handig, anders loop je zo kans dat iemand gaat proberen je site te hacken of wellicht wel zelfs op je NAS terecht kan komen.
Ik heb sterk het gevoel dat je dit hele project veel te lichtvoetig oppakt. Ik zou me eens goed gaan verdiepen in alle aspecten van het hosten van een website op je eigen NAS. Of nog beter: neem iemand in de arm die deze kennis al heeft. Anders is een het een "recipe for disaster"...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad St@m
Ik zit nu in het proces van het leren van het bouwen van een website. Op dit moment wil ik dat graag nog steeds met wordpress doen. Ik moet alleen leren hoe ik mijn site pietjepukisleuk.nl registreer in wordpress. Daar ga ik zometeen naar kijken op de site van wordpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:34

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zawerk, volgens mij moet je hier conceptueel het een en ander uit elkaar trekken.

WordPress is in de basis gewoon een stuk software dat je overal kan draaien. Dat kan toevallig ook bij WordPress zelf, dan "hosten" zij de software voor je. Je kan de software ook zelf hosten bij je thuis, dan ben je verantwoordelijk voor de applicatie en technische invulling hiervan.

Vervolgens kan je een domeinnaam richting waar de software draait. Dus bijvoorbeeld naar jou huis toe. Ik ga ervan uit dat je dit wil gaan doen, je noemt meerdere keren dat je niks te maken wil hebben met cloud diensten. Daar valt een hosting partij welke WordPress aanbiedt als dienst dan natuurlijk ook onder.

Daarom is de vraag ook valide van Microkid. Om iets thuis aan de openbare wereld te laten zien zal je een port forward moeten instellen. Gelukkig zijn hier genoeg online handleidingen voor :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
@Microkid
Waar maak je uit op dat ik dingen lichtvoetig oppak? Ik wil graag enkel mijn .nl website registreren in wordpress. Ik zie wordpress dus als een opmaaksysteem voor een visueel iets dat ik wil inladen in mijn nas. Hoe ik de boel later beveilig, instel en welke poorten ik forward in mijn nas is latere zorg. Ik ben heel behoorlijk redelijk in ict netwerkbuilding en hoe ik het een en ander instel op mijn nas-software. Ik weet alleen niets van een website bouwen. Maar ict netwerkbuilding is volgens mij meer complex dan een website bouwen. Ik wil gewoon graag enkel een visueel concept (mijn website) maken in wordpress. Het gaat er nu om wat ik in wordpress moet invoeren om mijn pietjepukisleuk.nl website in wordpress ingevoerd te krijgen. En of dat uberhaupt kan. Maar ik moet dus nu gewoon zo meteen naar wordpress gaan kijken hoe dat gaat. Mijn domeinnaam pietjepukisleuk.nl invoeren in wordpress ging dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad Yariva
Ik weet hoe je moet portforwarden. Maar hoe je moet portforwarden is niet mijn vraag.

Op welke manier krijg ik met clougebeuren te maken als ik een website bouw met de software van wordpress? Ik wil dan graag inderdaad in wordpress verwijzen naar mijn nas. Ik ga nu inloggen in wordpress en dan moet ik eens nadenken over hoe dit allemaal werkt. Blijkbaar is dat mij nog niet duidelijk. En dan bedoel ik: hoe ik in wordpress mijn .nl-domeinnaam vastleg en verwijs naar mijn nas. Dat is voor mij wat ik nu moet leren. Je zou denken dat het niet zo moeilijk kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:12
Dus als ik het goed begrijp heb je een website ontworpen in WordPress.
Vervolgens vraagt WordPress op welk domein wil je dit publiceren, waarom jij pietjepukisleuk.nl hebt ingevuld.

Dan gaan zij dit voor je hosten, niet jijzelf via jouw NAS.

Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53

St@m

@ Your Service

zawerk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:51:
@Microkid
Waar maak je uit op dat ik dingen lichtvoetig oppak? Ik wil graag enkel mijn .nl website registreren in wordpress. Ik zie wordpress dus als een opmaaksysteem voor een visueel iets dat ik wil inladen in mijn nas. Hoe ik de boel later beveilig, instel en welke poorten ik forward in mijn nas is latere zorg. Ik ben heel behoorlijk redelijk in ict netwerkbuilding en hoe ik het een en ander instel op mijn nas-software. Ik weet alleen niets van een website bouwen. Maar ict netwerkbuilding is volgens mij meer complex dan een website bouwen. Ik wil gewoon graag enkel een visueel concept (mijn website) maken in wordpress. Het gaat er nu om wat ik in wordpress moet invoeren om mijn pietjepukisleuk.nl website in wordpress ingevoerd te krijgen. En of dat uberhaupt kan. Maar ik moet dus nu gewoon zo meteen naar wordpress gaan kijken hoe dat gaat. Mijn domeinnaam pietjepukisleuk.nl invoeren in wordpress ging dus niet.
Stap 1: koop de domeinnaam
Stap 2: stel bij je provider van je domeinnaam een A record in dat verwijst naar je eigen ip-adres, dus je thuisadres.
Stap 3: installeer WordPress op je nas
Stap 4: zet poort 80 op je router open naar je nas
Stap 5: kijk of je nu op je domeinnaam de startpagina van WordPress ziet.

Gelukt? Ga dan verder met bouwen, niet gelukt? Vertel wat er misgaat.

Dit is wat je moet doen, niet in Wordpress dingen instellen. Prima dat jij dingen 'anders ziet', maar dan gaat het allemaal niet werken.

Als bovenstaande werkt ga je eens nadenken over de beveiliging, bijvoorbeeld alleen verkeer over HTTPS toestaan e.d. maar ga het eerst maar eens in de basis werkend maken.

[ Voor 10% gewijzigd door St@m op 11-05-2025 09:16 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad Aw_Bos
Ik heb geen kennis van hoe je in wordpress een .nl-domeinnaam vastlegt en verwijst naar een nas. Ik heb zelf domeinnamen lopen op mijn nas voor andere toepassingen dan het draaien van een openbare website. Ik ben geen synology-beginner.

Ik wil inderdaad graag met een minimaal budget een website in de lucht slingeren. En niets te maken hebben met cloudgebeuren. Maar ik hoor net dat ik met cloudgebeuren te maken krijg als ik een website maak met wordpress. Ik moet dat wordpress-pakket leren snappen wat het doet. Ik krijg de indruk dat ik niet een goed beeld heb over wat wordpress doet.

Mijn nas is strak beveiligd. Probeer maar in te breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-05 19:47
Google eens op "wordpress op synology nas". Dan kom je info tegen wat jij zoekt. Ga eerst dat eens uitzoeken en komt dan terug met vragen want je weet eigenlijk zelf niet wat je vraagt......als jij beweert dat je kennis hebt van ict netwerkbuilding dan is wat jij wilt een peuleschilletje om te snappen. Ik heb mijn twijfels over je kennis.

Met alle respect: op basis van deze zin heb ik sterk mijn twijfels over je ict kennis:
zawerk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:21:
Ik heb geen kennis van hoe je in wordpress een .nl-domeinnaam vastlegt en verwijst naar een nas.
Ik zou je adviseren om eerst eens een VMware of Virtual Image op te zetten op je pc en ga Wordpress onder de knie krijgen want Wordpress ís al de tool om je website mee te bouwen.

[ Voor 42% gewijzigd door wadwandelaar op 11-05-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Heb je de domeinnaam al gekocht? Is pietjepukisleuk.nl door jou betaald en dus in jouw bezit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wadwandelaar
S1NN3D schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:29:
Heb je de domeinnaam al gekocht? Is pietjepukisleuk.nl door jou betaald en dus in jouw bezit?
Nee, is nog vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat het genoemde domein niet het uiteindelijke domein is, gezien TS dat als voorbeeld noemde. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad 99ruud99
Voordat ik mijn website kan gaan ontwikkelen vraagt wordpress mij om een domeinnaam in te vullen. Als ik vervolgens in wordpress mijn domeinnaam pietjepukisleuk.nl invoer, dan zegt wordpress dat dat niet kan. Ik ga nu zo naar wordpress om er nog eens naar te kijken. Ik ben een week geleden maar heel kort even bezig geweest in wordpress. Ik liep er toen tegenaan dat ik mijn domeinnaam niet kon invoeren. Ik snap wordpress simpelweg nog niet. Ik wil dus graag enkel een site met wordpress maken en niet bij wordpress of welke ander ook, een site hosten. Ik wil het zelf graag hosten op mijn synology nas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wadwandelaar
Je hoeft niets met Wordpress te doen met een domeinnaam. Je kan op je NAS een Wordpress site installeren die je vervolgens in je browser kan aanroepen met http of https://<je-ip-adres-van-je-NAS> of iets dergelijks.
Nogmaals: Google eens op "Wordpress installeren op Synology NAS".

Nog een tip: lees dit hele topic eens terug........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ssl lijkt mij wel een vereiste omdat veel browsers anders gaan piepen. zorgt wel voor extra uitdaging om dat op een nas te fiksen met een dynamisch ip lijkt mij?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:28
zawerk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:34:
Ad 99ruud99
Voordat ik mijn website kan gaan ontwikkelen vraagt wordpress mij om een domeinnaam in te vullen. Als ik vervolgens in wordpress mijn domeinnaam pietjepukisleuk.nl invoer, dan zegt wordpress dat dat niet kan. Ik ga nu zo naar wordpress om er nog eens naar te kijken. Ik ben een week geleden maar heel kort even bezig geweest in wordpress. Ik liep er toen tegenaan dat ik mijn domeinnaam niet kon invoeren. Ik snap wordpress simpelweg nog niet. Ik wil dus graag enkel een site met wordpress maken en niet bij wordpress of welke ander ook, een site hosten. Ik wil het zelf graag hosten op mijn synology nas.
Je moet de eerdere berichten even goed lezen. Je moet niets doen op de Wordpress site. Je moet Wordpress gewoon installeren op je Synology en meer heb je niet met ze te maken.

De volgende stap daarna is dat je ergens een NL domeinnaam gaat registreren. Dat kan overal. En dan moet je nog je domeinnaam aan je synology koppelen.

Met wat inlezen en hulp kun je het wel voor elkaar krijgen. Maar veilig gaat het niet zijn en als het mis gaat is alle data op je Synology bereikbaar en sluit je internet provider je waarschijnlijk af vanwege spam/andere illegale activiteiten. Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk die data en je internet verbinding voor je is.

Ik zou daarom toch adviseren externe hosting te overwegen. Liefst bij dezelfde hoster als waar je het NL domeinnaam registreert. Vaak hebben die Wordpress ook als pakket klaar staan zodat je die met 1 klik kan installeren. Hosting voor simpele site kost misschien 1 euro per maand dus daar hoef je er niet voor te laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tillumen op 11-05-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het bouwen of ontwikkelen aan de site staat los van de domein naam. Als 'netwerk builder' ga ik ervan uit dat je weet hoe je een domeinnaam aan een server knoopt. Vervolgens stel je een webserver in, met een virtual host op die webserver.

Binnen die webserver installeer je PHP en MySQL of MariaDB en vertel je in diezelfde virtual host dat .php bestanden geparsed worden door PHP en als document root van de website wijs je naar de locatie waar je WordPress uitgepakt heb.

Je kunt dit allemaal voor jezelf vergemakkelijken door een van de vele WordPress docker containers te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad St@m
Die stappen moet ik doorlopen. Dank je wel. Ik begin nu wat te snappen van hoe dit werkt. Ik ga ermee aan de slag. Veel dank.

Ad wadwandelaar
Misschien moet je op het wad gaan wandelen :-)

Ad S1NN3D
Ja, ik heb al een domeinnaam gekocht. Pietjepukisleuk.nl is niet mijn echte domeinnaam. Alhoewel Pietje Puk wel echt leuk kan zijn. Ik heb de boeken nooit gelezen. Ik maak geen reclame voor de Pietje Puk stripboeken ;-)

Ad CH4OS
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

JJ Le Funk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:42:
ssl lijkt mij wel een vereiste omdat veel browsers anders gaan piepen. zorgt wel voor extra uitdaging om dat op een nas te fiksen met een dynamisch ip lijkt mij?
Hangt van de implementatie af. TLS is niet per sé een vereiste, zeker als je bijvoorbeeld geen formulieren hebt waarin bezoekers data naar jou versturen. Ook kun je prima middels andere routes de eigen website achter een proxy zetten, die dus de TLS afhandeling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad Tillumen
Ik ga de stappen van St@m volgen.

Fijn dat je mij waarschuwt dat ik beducht moet zijn op hackers als ik een website ga hosten. En dat een provider mij kan afsluiten als een hacker met mijn gegevens gekke dingen gaat doen. Ik moet dan een document hebben hoe ik een instelling in mijn synology nas kan maken om de website veilig te kunnen hosten. Ik heb in mijn firewall van de nas alle poorten dicht zitten. Alleen die ik gebruik staan open. Ik doe mijn best wat betreft beveiliging van mijn nas. Ik geloof niet dat mensen op dit moment bij mijn data kunnen komen. Hopelijk is dat ook echt zo.

Ik heb een exacte kopie van de harddisk van mijn nas ergens veilig opgeborgen. Deze kopie kan ik zo terugzetten of omruilen met een geïnfecteerde nas-schijf als er gekke dingen zouden gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20

Dido

heforshe

zawerk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:18:
Ad JackBol
Stap 3 wil ik graag. Waarom moet ik iets van mijn netwerkopstelling vertellen? Ik wil graag enkel en alleen een website maken met wordpress en deze bijv. de domeinnaam pietjepukisleuk.nl geven.
Je kunt niet 1 van de stappen kiezen, als je wilt dat het werkt moet je alle drie die stappen doen.

Een domeinnaam registreren betekent dat jij het recht koopt om die domeinnaam (bijvoorbeeld pietjepuk.nl) te gebruiken, en het zorgt ervoor dat niemand anders pietjepuk.nl kan gebruiken. Dat registreren doe je niet in Wordpress, maar bij een registrar, een bedrijf dat voor jou de registratie verzorgt bij SIDN, zeg maar het "telefoonboek" van domeinnamen, waarin wordt geregistreerd wie welke domeinna(a)m(en) heeft vastgelegd.

Dus stap 1 is bouw je website, stap 2 is leg je domeinnaam vast (bij een registrar), en dan pas kun je stap 3 doen, namelijk jouw domeinnaam laten verwijzen naar jouw website.

Maar goed, ik zou eerst maar eens beginnen met die website bouwen, en uitzoeken hoe je die vanaf je eigen thuisnetwerk benadert. Dat kan door gewoon een IP-adres in je browser in te geven.

Stap 3 is alleen maar een verbinding maken tussen jouw gekozen domeinnaam en de locatie van je website, maar dat doe je dus pas als je klaar bent met de rest (en het liefst ook pas als je snapt wat je aan het doen bent, omdat je niet per ongeluk je NAS openbaar toegankelijk wilt maken!)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad CH4OS
Ik heb domeinnamen voor bepaald toepassingen aan een server geknoopt. Ik weet niet hoe ik mijn openbare website aan mijn server knoop. Het lijkt me dat dat laatste in mijn nas op dezelfde manier gaat als die in al heb geknoopt. Maar daar kan ik me met jullie info in gaan verdiepen.

Dank je wel voor de genoemde toepassingen die ik in dsm moet gaan installeren. Hoe dat met dat parsen gaat weet ik niet. Maar ik ga de toepassingen installeren en dan loop ik vast tegen dingen/vragen aan.

Graag wil ik de website eerst binnen de webserver ingesteld krijgen en dan probeer ik het later via docker. Ik wil beide graag leren. Dan leer ik ook de verschillen en hoe makkelijker de docker het voor mij maakt. Vaak moet je dingen gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Ad Dido
Fijne bijdrage Dido. Ik ga alles wat ook jij schrijft meenemen om dit project te doen laten slagen. Ik vind dat ik nu een bak koffie heb verdiend en mijn indrukken even laat rusten :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
offtopic:
Je zegt de hele tijd 'Ad [naam]', maar volgens mij bedoel je 'At' te zeggen, want 'ad' is kort voor advertentie ;) Je kan ook @ en dan de username typen, dan worden mensen ook daadwerkelijk getagd.

[ Voor 25% gewijzigd door Hahn op 11-05-2025 10:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
@Hahn
Je hebt gelijk. Eigenlijk wist ik dat ook wel. Ik was het weer vergeten.

Ik ga nu echt koffie drinken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-05 16:32
Even voor de duidelijkheid, als je het over Wordpress hebt bedoel je dan het CMS genaamd Wordpress c.q. Wordpress.org of bedoel je het hostingbedrijf Wordpress.com wat een online versie van de CMS host en waar je dan bij de betaalde abonnementen ook domeinnamen kan laten registreren? In het geval van het laatste kan ik mij nog enigszins inbeelden waarom Wordpress zou zeggen dat je geen domeinnaam kan registreren als je die zelf al ergens anders had geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik ben wel benieuwd waar jij jouw domeinnaam hebt aangeschaft? Want die provider moet jou wel toegang geven tot de DNS-instellingen die bij jouw domein horen. Heb je dat al gecontroleerd?

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 11-05-2025 17:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
jeetje,

ik ben nog niet vaag zo'n slecht topic tegengekomen,

@zawerk doe jezelf en ons allemaal een lol en begin eens bij waar we allemaal zijn begonnen.

ga naar youtube en kijk minstens 10 filmpjes over hoe je wordpres moet installeren op je synology. en de verschillen tussen wordpress het cms en wordpres.com (de cloud dienst die wordpress aanbiedt)

en 2: als iemand je iets aanbeveelt (bijvoorbeeld cloudflare) google dan even wat cloudflare is en wat het doet, je begint namelijk een hele rant over cloud maar je hebt werkelijk geen flauw idee waar je over praat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Hoe stel ik een vraag | Hoe krijg ik de hulp die ik nodig heb
=> goed na te denken over de vragen die je hebt en wat je al begrijpt en wat nog niet. 
=> een goede vraag stellen door: 
  -  een open vraag in de vorm:  
    + dit is de situatie, 
    + dit is wat ik er al over denk te weten,
    + dit is wat ik graag wil  en als dat niet kan, hoe dan wel?
    + wat moet ik nog meer weten

zo zorg je ervoor dat je goede antwoorden krijgt die inspelen op wat je nodig hebt, op het niveau dat je gaat kunnen begrijpen ÉN die rekening houden met eventuele misvattingen die je hebt zodat je ook daadwerkelijk iets gaat leren van deze hele situatie.

om toch een heeel klein tipje van de sluiter te helpen oplichten : cloudflare is iets totaal anders dan cloud opslag of (in de cloud) dat je vast ergens hebt opgepikt.

cloudflare is een dienst die websites (of eigenlijke webservers) helpt om bereikbaar te zijn het helpt met het afvangen van grote hoeveelheden data door een cache te zijn, het helpt tegen grote hoeveelheden aan connecties (DDoS) door slimme systemen en he helpt tegen onbereikbaarheid door bepaald tunels over beveiligde verbindingen te onderhouden. zo kunnen mensen jouw websites bereiken zonder ooit daadwerkelijk verbonden te zijn met jouw server of je ip-adres. zeker omdat je totaal niet schijnt te weten wat je doet is zo'n beveiliging echt een MUST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

zawerk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:21:
Ad Aw_Bos
Ik heb geen kennis van hoe je in wordpress een .nl-domeinnaam vastlegt en verwijst naar een nas. Ik heb zelf domeinnamen lopen op mijn nas voor andere toepassingen dan het draaien van een openbare website. Ik ben geen synology-beginner.

Ik wil inderdaad graag met een minimaal budget een website in de lucht slingeren. En niets te maken hebben met cloudgebeuren. Maar ik hoor net dat ik met cloudgebeuren te maken krijg als ik een website maak met wordpress. Ik moet dat wordpress-pakket leren snappen wat het doet. Ik krijg de indruk dat ik niet een goed beeld heb over wat wordpress doet.

Mijn nas is strak beveiligd. Probeer maar in te breken.
Dit topic een paar dagen gevolgd en meerdere keren gelezen. Ik kan het allemaal niet volgen wat nu nog het probleem is. Het ene bericht spreekt het andere tegen (ik je bedoelt iets anders).

Je geeft aan dat je al domeinen hebt lopen (zie dikgedrukt quote hierboven). Naar toepassingen en nas goed is beveiligd.

In mijn beleving heb je hebt dus al domeinen ergens registreert, A records ingesteld en portforward ingesteld anders komt je met de domeinennamen niet bij je nas uit / de toepassing. Dus daar ligt het probleem niet.

Alleen dan komen bij mij toch twijfels. St@m werkt dit uit en geef je aan om naar te kijken (prima dat mag). Alleen dan word het voor mij een beetje vaag, dat heb je toch al?
Ik heb zelf domeinnamen lopen op mijn nas voor andere toepassingen dan het draaien van een openbare website. Ik ben geen synology-beginner.
Dit alles bij elkaar ik heb echt geen idee tegen welk stuk je tegenaan loopt. Ben je al ergens aan begonnen of waar loop je precies vast?

Het enige wat ik nog kan indenken is dat je op WordPress.com iets doet en wilt bouwen richting je nas maar WordPress.org wilt draaien/heb je nodig. Met Wordpress.com gaat het in elk geval niet lukken.

Dus om te beginnen over welke WordPress gaat het eigenlijk?

Verder nog een kleine aanvulling. Ja als Tweakers is het natuurlijk leuk om thuis wat te hobbyen.
Geen idee wat voor site het mag gaan worden tijdelijk iets of altijd bereikbaar?
Stel je krijgt Wordpress draaien op je NAS. Inrichten om vanuit Wordpress te mailen dient dan ook nog te worden ingericht. Als die nas 24/7 draait, reken even wat dat kost aan stroom op jaarbasis. Kan je tegen deze prijs en simpelheid (Installatron) niet opboksen (pakket+domeinen -> installatron wordpress klikken 'Wizard' doorlopen en binnen het uur heb je een Wordpress site draaien).

Dat ze je DDosen thuis zal wel meevallen. Waar cloudflare vooral fijn voor is, is dat je thuis ip achter je domein kan verbergen. Geen harde eis. Dus het kan allemaal zonder Cloudflaire. Wel leuk om ook daarmee aan de slag te gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door RobbyTown op 12-05-2025 17:14 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:10
wordpress.com -> maak je eigen blog, en kun je pietjepukisleuk.nl naartoe forwarden... heb je je nas niet voor nodig...
wordpress.org -> hier kun je zelf wordpress downloaden, installeren op jouw hosting (in dit geval je eigen NAS) ipv een andere internethosting en/of cloudomgeving.

koppelen van de .nl naam naar die zelfgehoste omgeving zoals al paar keer omschreven hierboven. De meeste rocketscience zit in het installeren en draaiend krijgen voor de buitenwereld van je website op je NAS. Die domeinnaam koppelen is daarna kinderspel...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk

Iedereen probeert je te helpen met je probleem en je vragen. Op deze manier reageren helpt daar absoluut niet bij.

Beschouw dit dan ook als enige en laatste waarschuwing. Gelieve op een normale, respectvolle manier met elkaar om te gaan. We proberen je alleen te helpen.

[ Voor 87% gewijzigd door rens-br op 12-05-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:33

Qwerty-273

Meukposter

zawerk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:14:
Ik weet 0.0% van websites bouwen en op welke manier dit bijv. met wordpress kan.
Heb je een idee what je wilt maken? Is dat één statische pagina, of ben je van plan om tal van dynamische pagina's te maken waar ook bezoekers data kunnen achterlaten (reacties, iets uploaden, foto's etc. etc.).

Voor slechts iets statisch kan je met Word al aan de slag. Type een document en sla het op als html bestand. Zet dat bestand op je nas (regel de domeinnaam, server instellingen op je nas, netwerk toegang) en je bent klaar. Of gebruik iets als https://wysiwyghtml.com/ . Of begin met kladblok en je eerste stappen via https://www.w3schools.com/html/

WordPress voegt al zelf een boel complexiteit toe, waarmee je wellicht het complexer maakt voor jezelf dan je eigenlijk nodig hebt. Die complexiteit kan je als nog toevoegen nadat je de eerste "Hello World" html pagina online hebt staan. Dan heb je namelijk de hosting al voor elkaar (op je eigen nas en bereikbaar voor de wereld) en kan je specifiek vragen richten op het ontwikkelen van je website.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je mist volgens mij een paar stappen.

Allereerst heb je een domeinnaam nodig, die moet je registreren bij een registrar.
Ten tweede een webserver, een Synology NAS met daarop een WordPress container of PHP kan fungeren als webserver.
Daarna moet de DNS van je domeinnaam gericht staan op het IP-adres van die webserver (dus van jouw huis), zodat als iemand naar je domeinnaam gaat hun browser weet welk IP-adres ze moeten bezoeken.
Om die verbinding mogelijk te maken moet je dan de juiste poorten open zetten.

Verder zit er een heel belangrijk verschil tussen WordPress, en WordPress.com. Die eerste is een stukje software dat je op je webserver installeert en in zichzelf al een kant en klare website, je kunt na installatie inloggen om deze aan te passen. WordPress.com daarentegen is de gehoste WordPress dienst van de commerciële tak van de makers van WordPress; hier hoef je zelf geen webserver voor te gebruiken, maar kun je dus ook niks met jouw NAS doen. Je kunt alleen een domeinnaam koppelen aan hún server.

Voor een kleine website om wat leuks te proberen kun je gewoon een willekeurige handleiding over het installeren van WordPress op je NAS volgen, daar heb je geen domeinnaam voor nodig. WordPress draait prima via het interne IP van je NAS om wat rond te kunnen klikken en te proberen hoe het werkt.
Een domeinnaam koppelen is daarna een kwestie van een betaalde domeinnaam registreren bij een registrar (bijv. mijn.host, site.nl, transip.nl) en die domeinnaam verwijzen naar je lokale IP-adres.
Omdat je lokale IP-adres op die manier gebruiken risico's met zich meebrengt is het slim om daar Cloudflare tussen te zetten; die fungeert dan als proxy. Mensen bezoeken je domeinnaam, hun browser vraagt een IP-adres van Cloudflare op, en Cloudflare vraagt dan weer jouw website op en stuurt die naar de bezoeker. De bezoeker ziet dan niet jouw IP-adres maar alleen die van Cloudflare.

Maar het lokaal hosten brengt meer problemen met zich mee, als je een website wil die goed bereikbaar is of je mail wil sturen vanaf je domeinnaam is het al eigenlijk geen optie. Het voordeel van een website die ergens anders gehost wordt (dus 'in de cloud') is dat die mensen weten waar ze mee bezig zijn, gekoelde datacenters gebruiken met extra netwerkverbindingen en stroomverbindingen voor in het geval van uitval, en de performance zal over het algemeen ook een stuk beter zijn dan een Synology NAS.

Als je snel vooruit wil zou ik je aanraden om bij een goedkope host als site.nl een domeinnaam te registreren met een shared hosting pakketje, en daar WordPress op zetten. Dan kun je een handleiding als deze en staat er een supportteam voor je klaar voor als je vragen hebt.

Wij willen je hier heel graag helpen maar het lijkt erop dat je nog heel wat stappen te zetten hebt en het wordt dan heel lastig als je op een negatieve/niet-serieuze manier op mensen die je proberen te helpen reageert. Misschien dat het zou helpen als je begint met een boek als WordPress voor dummies, dat begeleidt je door het hele proces en dan kom je in aanraking met de meeste relevante concepten, waardoor je daarna de juiste terminologie kunt gebruiken en begrijpen zodat we in ieder geval allemaal op één lijn zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20

Dido

heforshe

zawerk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:14:
Ik weet 0.0% van websites bouwen en op welke manier dit bijv. met wordpress kan.
Juist daarom zijn er mensen die je proberen t ewaarschuwen voor allerlei rottigheid ;)
Ik heb een monster van een router die goed is ingesteld. Ook mijn NAS is strak geconfigureerd. En ik ben niet bang voor inbraak aangaande die paar poorten die ik open heb staan. En een poort open betekent niet dat je via een poort schade kunt aanrichten. Ik heb op dit moment geen behoefte aan cloud-DDOS-beschermers. Mijn router beschermt mij wel tegen DDOS.
Er zijn routers die dat kunnen, dta klopt. En dat zijn inderdaad monsters van routers. Toch betwijfel ik dat jij dergelijke (erg prijzige) hardware hebt staan.
Maar goed, misschien is een potentiele DDOS-aanval helemaal niet relevant voor jou, en kan het helemaal geen kwaad als je site een tijdje uit de lucht is.
Dat is eigenlijk alleen maar een echt probleem als je de kosten van downtime in duizenden of miljoenen euro's per uur kunt gaan uitdrukken. In andere gevallen ben je ook helemaal geen interessant doel.
Ik heb hier niet het idee dat cloudflair noodzakelijk is. Kan iemand mij overtuigen dat cloudflair noodzakelijk is? Zijn er mensen die geen cloudflair gebruiken? Kan het ook zonder cloudflair? En zoals ik al aangaf: ik wil niets met cloudzaken te maken hebben! Of in ieder geval zo min mogelijk. Cloud vind ik de slechtste uitvinding ooit! Als iemand mij kan overtuigen, dan kan ik van standpunt veranderen :-)
Het feit dat je nog steeds denkt dat Cloudflare iets met "de cloud" te maken heeft betekent twee dingen: je hebt geen idee wat Cloudflare is (da's op zich niet vreemd of erg, maar Clouflare is begin dit jaar vrij heftig in het nieuws geweest, en veel mensen zijn toen wel eens gaan kijken wat dat dan was).
Het tweede wat het betekent is dat je niet leest wat anderen eerder schreven, want @Yariva gaf gisteren al aan dat Cloudflare niets met "cloud" te maken heeft.

Uiteindelijk is het simpelste stappenplan nog steeds het stappenplan van @JackBol , dus ik zou je aanraden om daarop te focusen.

Als je dan bij 1 van de drie stappen tegen dingen aanloopt, dan kun je gerichte vragen stellen die specifiek met die stap te maken hebben.

Op dit moment is het heel lastig om je gericht te helpen, omdat je ten eerste het schrijven / hosten van een website, het registreren van een domeinnaam en het koppelen van die domeinnaam aan je website allemaal tegelijk lijkt te willen doen, en dat is niet handig.

Dat je niet weet hoe het allemaal werkt is helemaal niet gek - ik ben zelf ontwikkelaar, maar laat mij vooral geen website bouwen!

Maar neem even een stapje terug, begin bij het begin, en probeer niet drie dingen tegelijk op te lossen ;)

Dus voor de duidelijkheid:

Heb je je website werkend op je NAS? (ook al kom je erop door een IP-adres in te geven, dat geeft niet!)
Heb je al een domeinnaam geregistreerd? (en dus niet "ja, ik heb er een verzonnen"!)

Als je op die twee vragen ja kunt antwoorden blijft alleen maar over "hoe zorg ik dat iemand die "mijngeregistreerdedomeinnaam.nl" intiktop mijn website terecht komt?

Als je nog geen ja kunt antwoordne op die twee vragen, dan zou ik zorgen dat je dat eerst regelt ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Ik heb even de bezem door het topic heen gehaald. @zawerk ga even aan de slag met de tips uit het topic, want nu blijven we in cirkels praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zawerk
Als ik het begrip cloud al hoor, dan begint het bij mij te kriebelen. En ik weet inderdaad niet wat het is. Dat laatste wil ik dus ook graag zo houden. Misschien kom ik daar ooit nog op terug.

@Dido Waarom zou ik geen erg prijzige hardware kunnen hebben?

@AW_Bos Het is voor dit topic toch helemaal niet interessant waar ik mijn domeinnaam heb aangeschaft! Of ontgaat mij iets?

Het is naar aanleiding van mijn vragen en probleem toch helemaal niet relevant wat voor een site het gaat worden? Ik wil enkel graag weten hoe ik een .nl website de lucht in kan krijgen en waarmee ik dat kan doen. Met enkele constructieve feedback is mij dat nu duidelijk. Dank voor diegenen die mij wilden helpen. Ik vind tips m.b.t. dat nas-beveiliging erg belangrijk is wel een aanvullend iets ten aanzien van mijn vragen. Gelukkig was ik al op de hoogte van de dreigingen in het digitale domein. Vandaar ook een monster van een router en een strakke firewall instelling van mijn nas.

*knip*. Feedback op de moderatie mag altijd, maar dan wel graag via een DM. Want in het topic is het nogal offtopic.

@Pompi Dank je wel. Ik weet nu het verschil tussen wordpress.org en het hostingbedrijf wordpress.com. En dat wordpress in die beide varianten bestaat.

Mijn geest is geopend en ik ga spoedig aan de slag met het stappenplan dat mij is aangereikt door St@m:-)

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 14-05-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
zawerk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 12:27:
Als ik het begrip cloud al hoor, dan begint het bij mij te kriebelen. En ik weet inderdaad niet wat het is. Dat laatste wil ik dus ook graag zo houden. Misschien kom ik daar ooit nog op terug.
Ik denk volledig ten onrechte en misschien toch gewoon eens 5 minuten inlezen om tot de conclusie te komen dat het in veel gevallen niets meer is dan "een stukje resources" ergens op een server.

Wat betreft Wordpress op een Synology nas: https://mariushosting.com...ess-on-your-synology-nas/ al is het natuurlijk ook prima mogelijk om gewoon de officiële docker image te draaien, https://hub.docker.com/_/wordpress.

Ga ook eerst zorgen dat je hem lokaal kunt benaderen VOOR je de boel open gaat gooien (en je kunt prima een domeinnaam gebruiken tijdens de installatie, alleen je hosts file even aanpassen en naar het juiste IP adres van de nas laten verwijzen).

Overigens zou je eerder de kriebels moeten krijgen van het zelf willen hosten van een Wordpress website op een nas waar waarschijnlijk ook prive zaken op staan want het risico is vrij groot dat er meer "open" wordt gezet dan het geval zou moeten zijn en dat loopt zelden goed af ;).

Een goedkoop hosting abonnementje gaat je een hoop gemartel besparen wat dat betreft ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:37
Als ik zo door dit topic heen lees, kan ik eigenlijk alleen maar adviseren: Blijf ver weg van het zelf hosten van een website. :)

Je bent veel beter af om een hosting partij op te zoeken waar je gelijk een domein kan koppelen.
Er zijn enorm veel hosters die ook wordpress aanbieden in het pakket. Dat gaat zo veel zorgen (en vragen) schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@AW_Bos Het is voor dit topic toch helemaal niet interessant waar ik mijn domeinnaam heb aangeschaft! Of ontgaat mij iets?
Gewoon benieuwd. Als je zeker weet dat je vrije controle hebt over de DNS van de domein, dan is het prima.

*knip*

[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 14-05-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:33

Jrz

––––––––––––

Kan je niet beter ergens een intro cursus / YouTube volgen over hoe het internet, servers, etc werken?

Argumenten en advies komen niet aan, en zullen ook niet aankomen tot je advies wil aannemen en/of meer kennis van zaken opdoet.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Mijn geest is geopend en ik ga spoedig aan de slag met het stappenplan dat mij is aangereikt door St@m:-)
Laten we het topic dan maar even rusten totdat dit gebeurd is. @zawerk mocht je na het uitvoeren / volgen van het stappenplan er niet uitkomen, stuur me dan gerust even een DM, dan zet ik het topic weer open.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.