Glas kitten uitstellen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-06 12:05
Ik ben m’n dubbel glas aan het vervangen voor hr++ en heb buiten alles afgekit.

Ik kan heel veel >:) Maar kitten vindt ik drama
Echt een sch..t klus

Dus wil het kitten binnen uitstellen tot ik er weer zin in heb

Kan dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
Kan natuurlijk altijd maar of het wenselijk is?
Is het niet beter de pleister er nu snel af te trekken? Kit bus heb je nu waarschijnlijk toch al open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Hoi Frans,

Het kan, maar brengt wel de nodige risico's met zich mee en het nodige extra werk als je er een aantal weken mee wacht.

Ik adviseer je dan ook om het toch echt morgen te gaan doen... Balen, maar je zal er achteraf blij mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
President schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:45:
Hoi Frans,

Het kan, maar brengt wel de nodige risico's met zich mee en het nodige extra werk als je er een aantal weken mee wacht.

Ik adviseer je dan ook om het toch echt morgen te gaan doen... Balen, maar je zal er achteraf blij mee zijn!
Welke risico's zijn er dan aan binnen later kitten dan buiten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
los scheuren van de eerste kit, of het ook gebeurd was als ik beide kanten "direct" had gedaan weet ik niet, maar sindsdien kit ik of heel de ruit of nog helemaal niet en sindsdien geen probelemen meer gehad. Het ging bij mij om ongeveer 3 maanden met flink temperatuur verschillen.

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 02-05-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:31
Goede kitspuit kopen en gewoon gaan! Acryl kit voor binnen vind ik vaak makkelijker werken dan de kit voor buiten.

Op youtube genoeg kit trucjes te vinden. Gewoon uitproberen welke je fijn vind werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frans3
Dank voor de berichten.

Ik Overdrijf niet maar heb al 5 kit setjes geprobeerd
En verschillende manieren

Maar daar ligt het niet aan …….. Moet hand in eigen boezem steken 😤. …… Ben te kritisch denk ik

Ga proberen motivatie te vinden 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
frans3 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:36:
Dank voor de berichten.

Maar daar ligt het niet aan …….. Moet hand in eigen boezem steken 😤. …… Ben te kritisch denk ik

Als je het zelf echt niet goed kan of wil doen, dan kan je ook iemand anders proberen te vinden om het voor je te doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-06 22:45
Ik herken het. Ik heb het laten doen door een pro kotter die niets anders doet en kosten vielen me reuze mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24
frans3 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:36:
Dank voor de berichten.

Heb toevallig afgelopen maandag 1 raam vervangen van enkel naar dubbelglas. Heb me daarbij laten adviseren door de tips van google en een bouwmarkt medewerker.
Mijn conclusie, Dreft en een vinger werken voor mij het beste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:25
parawaus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Heb toevallig afgelopen maandag 1 raam vervangen van enkel naar dubbelglas. Heb me daarbij laten adviseren door de tips van google en een bouwmarkt medewerker.
Zou wel uitkijken met dreft/water/zeep, kan er namelijk ook voor zorgen dat je rand niet meer goed plakt. Zou daarom altijd eerst met een droge vinger doen en dan als laatst met zeepwater om de puntjes op de I te zetten.
Verder is een goede kitspuit ook een verademing tov zo'n standaard metalen geval, kost minder kracht op een of andere manier waardoor je meer controle hebt en ook langer door kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
Tsja hoe kom je aan zo iemand die heel goed kan kitten

Ik zit in Rotterdam en hou me aanbevolen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Dingen als Werkspot.
Heel goed kitten is het niet, maar het zal gewoon prima zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
parawaus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:48:
[...]

Als je het echt goed wilt doen, helemaal bij zoiets belangrijks als een raam (vooral buitenzijde), dan moet je vooral geen vinger gebruiken. Een vinger is bol en geeft een holle kitvoeg. Dat wil je niet. En hoe goed je ook je handen wast, er zal op den duur altijd wat vet/talg aan/uit de vingers komen. Ook dat wil je niet op je kit hebben.
Ff plintje afwerken ofzo, prima. Maar buitenwerk of sanitair echt liever met een goede tool doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:23
moet binnen ook met speciale glaskit of kan dat gewoon met acryl?
of is dat niet flexibel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het wel of niet goed /netjes kunnen kitten ligt in 90% van de gevallen aan het gebruikte kitpistool doordat de druk met veel van die goedkopere dingen niet goed constant gehouden kan worden doordat er speling in het mechanisme aanwezig is, ongeacht de dikte en het materiaal van de kit

Die goedkope dingen van een Euro of vijf uit de bouwmarkt zijn misschien goed genoeg als je ergens snel een vloeibare dot siliconen kit in wil drukken maar als je er glas nétjes mee af wenst te gaan kitten dan kun je die dingen beter laten liggen. Ik heb afgelopen najaar, nadat ik de keukenboer er heel gemakkelijk en snel mee had zien werken, bij de Hornbach een ietsje duurder AKKIT 745 kitpistool gehaald omdat ik wat voegen in de buitenmuur bij moest werken (met dikke stugge voegmortel dus) en dat gaat met zo'n ding óók gewoon goed en snel.

Glaszetters en schilders zie ik tegenwoordig eigenlijk bijna altijd met accu-gereedschap werken als het op kitpistolen aankomt, maar da's nogal een grote investering als je maar één keer in de 'tig' jaar iets in/aan je eigen woning af hoeft te kitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 03-05-2025 09:32 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

3dmazter schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:57:
moet binnen ook met speciale glaskit of kan dat gewoon met acryl?
of is dat niet flexibel genoeg?
Binnen kan gewoon met acryl. En dat werkt (IMHO) vele malen fijner dan die "ik plak overal aan vast en ben niet weg te vegen, maar alleen uit te smeren" glaskit voor buiten.

Gewoon een randje aanbrengen, even licht met de vinger er overheen voor de hechting/opvulling, en daarna de kitlepel er langs. Die veeg je dan weer af aan een doekje, en het overtollige wat links of rechts naast de kit zit kun je meteen weghalen, of laten drogen en dan wegsteken met een los stanleymesje.

Op het glas evt eerst nog schilderstape aanbrengen als je wat hulp wil bij het maken van rechte lijnen en/of minder rommel op het glas wil hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 03-05-2025 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
No Hands schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:15:
[...]

Welke risico's zijn er dan aan binnen later kitten dan buiten?
Geen idee, ik probeer hem alleen maar te motiveren.

Het extra werk dat ik kon bedenken was vooral het stofvrij maken als je een paar weken wacht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:51

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik vind acryl net heel lastig om te kitten, geef mij maar gewone silicone of polymeer als het overschilderbaar moet zijn.

Maar kitten kan niemand van de eerste, tweede of derde keer. Dat is echt een gevoel dat je moet aanleren.

Het tuitje onder de goede hoek afsnijden, tuitje met genoeg kracht op het glas drukken onder de juiste hoek en dan niet twijfelen en met gelijke druk vertrekken.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
Kitten van kleine naden van 3 mm ofzo is niet zo moeilijk, het wordt een stuk lastiger bij brede diepe naden.. juiste hoeveelheid kit inbrengen is dan van belang.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:25

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kitten heb ik wel wat ervaring mee en het valt me op dat sommigen heel taai en mager te verwerken zijn, anderen zijn juist soepel.

Mijn mening (geen banden met merken): Ik blijf weg van alle goedkope kit van huismerken en Bison. Huismerk scheurt snel en Bison smeert niet. Soudal (schilderskit = acrylaat) smeert een stuk beter, den Braven ook. Helaas vind je die laatste twee niet bij iedere bouwmarkt terug (want kosten en paar euro meer per koker).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:14
Kitblokje, wat zeepsolutie, knappe kitspuit, plastic bakje en wat water om het te veel wat je afstrijkt op te vangen heb je nodig .Beetje voorbereiding doet de helft. Dus hop, zet de kit in het sop !

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37
http://www.kitexpres.nl/ heeft mijn badkamer gedaan. Is netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:27:
Kitten heb ik wel wat ervaring mee en het valt me op dat sommigen heel taai en mager te verwerken zijn, anderen zijn juist soepel.

Mijn mening (geen banden met merken): Ik blijf weg van alle goedkope kit van huismerken en Bison. Huismerk scheurt snel en Bison smeert niet. Soudal (schilderskit = acrylaat) smeert een stuk beter, den Braven ook. Helaas vind je die laatste twee niet bij iedere bouwmarkt terug (want kosten en paar euro meer per koker).
Den Braven kit koop ik altijd bij de Bauhaus, dat is volgens mij de enige bouwmarkt die het wel verkoopt. Sindskort heb ik ook FugenFux kitspatels, die werken erg fijn voor de afwerking vind ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
Glaszetter had hier van die grote worsten en dan een schuin afgezaagde PVC buis om de kit af te strijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

klaaz

it's me!

Ik zou zeker geen acrylaatkit gebruiken voor mijn beglazing. Die verhard echt wel sneller dan de speciale beglazingskitten. Nog afgezien van de beperkte hechting van acrylaatkit op glas. Ik wil ook nog even toevoegen dat acrylaatkit overgeschilderd moeten worden, en dat is lastig aan de glaskant (Die wordt nml behoorlijk belast door UV straling).

Kitten moeten ruimte hebben om te kunnen bewegen, daarom gebruik je celband bij het plaatsen van glas. De kit is dan breed genoeg om beweging te kunnen opvangen. En reken maar dat ruiten behoorlijk kunnen pompen door drukverschillen bij het open en sluiten van bijvoorbeeld deuren.

Vergelijk kit maar met een elastiek, als je een stuk van 10 cm vergelijkt met een stukje van 1 cm dan is de langste veel verder uit te trekken dan die van 1 cm. M.a.w. een flinterdun kitrandje kan maar heel weinig beweging opvangen.

Huur gewoon een kitter in voor dit klusje, die is in een uurtje klaar als je het netjes schoon aan hem oplevert Voordeel voor jou is dat je je niet aan de kwaliteit van je eigen werk hoeft te ergeren en dat je de kitnaad van een pro veel makkelijker overschilderd dan gepruts van je zelf (Vergeef me de uitdrukking, ik heb geen idee hoe je eigen kitresultaat is ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:25

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nog een voordeel van een professional is de garantie. Laat de kit volgende maand los mag hij zorgen dat t weer wordt gerepareerd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
@klaaz die is best oké..... ben behoorlijk kritisch ..... maar kost me uren om het zo te krijgen

met heel veel keuken papier, veel te veel bussen kit en hoop frustratie.

Ps het is geen hoekrandje van een badkuip of zo maar glaslatten dus je moet ook echt in het "gleuvje" kitten. 12 meter per raam binnen en buiten en heb 6 ramen = 72 meter kitten !!!
Maar nu nog 4 ramen te gaan aan binnen zijde dus 24 meter.

heb een opdracht geplaats op werkspot, binnen 3 dagen geen reactie dan doe ik het zelf :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:33
Als je het een heel vervelende klus vind dan doe je gewoon 1 of 2 ruiten per keer.
Om netjes te werken en wat bijna niet fout kan; tape alles af zodat overtollige kit niet op het kozijn achterblijft maar op de tape.
Dus tapen en spuit de kit met de kitspuit en strijk de kitnaad af met een siliconen kitblokje of kitspatel (van Bison). Eventueel voor supergladde afwerking, de kitnaad met een plantenspuit met water en dreft natspuiten en nastrijken en als laatste de tape lostrekken. Het resultaat is als van een prof kitter. De tape aanbrengen kost wat tijd maar het resultaat mag er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

klaaz

it's me!

Als je het zelf doet: Je leest over natmaken met zeepwater, dat is een goed advies. Het gaat daarmee echter niet alleen om het glad maken van de kitnaad zelf, maar vooral om te voorkomen dat de kit gaat smeren als je het afstrijkt. Op de plek waar zeepwater is hecht de kit namelijk niet meer.

Dus de schone, droge naad in een keer volkitten, dan de kitnaad en het glas en het kozijn daarnaast goed natmaken met zeepwater, dan afstrijken met wat je ook maar fijn vind (Dat kan ook een met zeepwater natgemaakte vinger zijn). Daarna laten drogen en dan pas het opgedroogde zeepwater afwassen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
zal nog even omschrijven hoe ik het doet :-)

1 kit rand schoon maken met spiritus
2 afplakken
3 kitten
4 vinger in emmertje sop dan de kit even aan te drukken om goed in de naad te komen van de glaslat
5 inspuiten met zeepsop (dreft) uit een Glassex spuitbus
6 het overtollige kit verwijderen met een 3 hoekje
7 dan oneindig nastrijken met het 3hoekje tot beste resultaat terwijl een prof dat in een keer doet
8 daarna nog de kit rand even afstrijken met natte zeepsop vinger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

mijn proces is veel korter
1 kit in the naad
2 kithoekje 5 (van die "rubberen" kit blokjes uit de bouwmarkt) zo gelijkmatig mogelijk er langs halen
3 nagaan of er zaken zijn die niet netjes zijn, en die eventueel nogmaals kitten en afstrijken

geklooi met zeepwater en weer droog maken achteraf.... hoekje 3 is best klein, dus iets groter en een rond kit hoekje, dus niet de rechthoek, en zier er bij mij prima uit, en ik ben ook niet echt makkelijk in die dingen. Heb ook zaken met hoekje 1 to 3 gedaan, maar dat gaat toch vrij snel (2-3 jaar acryl) weer loslaten, dus doe ik liever iets grover, dan heeeel strak en dan vaker moeten doen, een kitter is ook wel makkelijk, maar zal het ook nooit zo strak doen als jij.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:04
Tuit voldoende breed afknippen (= breedte voeg) en snelheid houden tijdens kitten. Mijn ervaring met langzaam en te precies willen geeft vaak een lelijke ongelijke kitvoeg. Houd de kitspuit voldoende rechtop zodat je de voeg ook echt vol zet. Je kan dan ook mooi een ‘golfje’ voor je tuit uit zien lopen. 45 graden afmessen versus hol is in verband met vocht/ regen geen slecht idee. Je moet dan wel voldoende kit aanbrengen. Overigens, als je de kit later schildert, kan je foutjes goed wegwerken door 2mm raam mee te schilderen. Dan heb je weer een strakke lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:56
uniquorn schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:40:
mijn proces is veel korter
1 kit in the naad
2 kithoekje 5 (van die "rubberen" kit blokjes uit de bouwmarkt) zo gelijkmatig mogelijk er langs halen
3 nagaan of er zaken zijn die niet netjes zijn, en die eventueel nogmaals kitten en afstrijken

geklooi met zeepwater en weer droog maken achteraf.... hoekje 3 is best klein, dus iets groter en een rond kit hoekje, dus niet de rechthoek, en zier er bij mij prima uit, en ik ben ook niet echt makkelijk in die dingen. Heb ook zaken met hoekje 1 to 3 gedaan, maar dat gaat toch vrij snel (2-3 jaar acryl) weer loslaten, dus doe ik liever iets grover, dan heeeel strak en dan vaker moeten doen, een kitter is ook wel makkelijk, maar zal het ook nooit zo strak doen als jij.
Ik zag laatst een kitter een douche kitten.. zonder zeepsop, is er ook de minste kans dat de siliconen zich naar plaatsen verspreid wat nog geschilderd moet worden, anders hecht de verf nooit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
natural colour schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:20:
[...]

Ik zag laatst een kitter een douche kitten.. zonder zeepsop, is er ook de minste kans dat de siliconen zich naar plaatsen verspreid wat nog geschilderd moet worden, anders hecht de verf nooit.
Zeepsop in de douche gebruiken bij kit is een no-go. Je vergroot de kans dat de kitrand niet blijft plakken aan de gladde tegel en dan heb je lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:33
belangrijk is ook dat je de goede kant van het afstrijkblokje gebruikt. Zelf heb ik ooit de fout gemaakt om met de afgeschuinde kant af te strijken maar dit moet met de rechte kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:07
Ik sla altijd door als ik iets probeer goed te doen , heb dus voor het kitten al het glaswerk afgeplakt.
Het is wel extra werk maar het resultaat is superstrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
@Truffeltje Dat probleem heb ik ook 😌
Pagina: 1