Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:36
Eerst en vooral wil ik vermelden dat de onderstaande netwerkopstelling historisch gegroeid is en waarschijnlijk niet de beste opstelling is. Mijn kennis van dergelijke zaken is ook zeer beperkt.

De netwerkaansluiting van onze provider bevindt zich op de zolder. Daar staat ook zijn modem waar alles dus geregeld wordt.
Omdat ik hier niet veel mee kon heb ik een netwerkkabel door de technische schacht tot beneden gebracht aan de elektrische kast. Hier hangt een D-Link router (die ik zelf kocht enkele jaren geleden). Op deze router zitten enkele netwerkaansluitingen alsook een WiFi signaal.

Natuurlijk kwam ik hier poorten tekort waardoor ik een extra router kocht (Archer AX50). Deze router aangesloten op de D-Link router om zo ook in het netwerk op te nemen en ook een Mesh netwerk te maken met de tuin (de D-link router kan dit niet).

Nu merken wij af en toe een vertraging in het netwerk (haperende films, muziek, ...) wat tot ergernissen lijdt.

Wat zou nu de ideale opstelling zijn om deze problemen te verhelpen?

Beneden aan de e-kast een netwerk switch plaatsen om alle vaste verbindingen te maken en hier dan de Archer op aansluiten? Op die manier heb ik maar 1 draadloos netwerk meer in plaats van 2. Dan zou ik wel moeten investeren in een switch met voldoende poorten. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je had geen 2de router moeten kopen maar een switch en die hang je bij achter je d-link. Bvb een uitvoering: TP-Link LS1008G (meer keuze categorie: Netwerk switches)

Je hebt nu een router achter je router staan en staat op de 2de router ook de dhcp op. Het beste is op de 2de router de DHCP af te zetten dan de uplink die vanaf de d-link komt steekt nu ook in de wan poort van je archer, deze moet dan in 1 van de lan poorten worden gestoken.

Een ander route is dat je de dhcp server van de dlink gebruikt via de wan poort, maar dat weet ik niet hoe je dat doet.

Je kan ook meerdere zelfde wifi netwerken met dezelfde paswoorden maken als ze maar op andere kanalen zitten, dan ben je al af van de verschillende wifi netwerken.

Maar ik zou de Archer beneden zetten als eerste router en de d-link als AP (acces point)/switch gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door Damic op 03-05-2025 12:07 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:36
Ik heb eigenlijk 3 routers als je die van de provider mee rekent, die staat op zolder dus veel meer dan doorschakelen doet die niet.

Dus de eenvoudigste oplossing is de DHCP van de Archer af te zetten? Dat heb ik nu gedaan. Of moet ik ook DHCP afzetten op de D-Link? Die achter de router van de provider zit.

De beste oplossing is dan wel om een switch te zetten na de router van de provider en daarop de Archer aan te sluiten? Dan ben ik van de D-Link router af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee niet die van d-link als je eigen apart netwerk wilt houden :)

Ja de modem van de isp is ook een router, maar je kan beter alles zelf instellen op je eigen router, moest je van isp wisselen dan is het gewoon de modem wisselen en je bent terug up ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Tibs schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 15:39:
IDus de eenvoudigste oplossing is de DHCP van de Archer af te zetten? Dat heb ik nu gedaan. Of moet ik ook DHCP afzetten op de D-Link? Die achter de router van de provider zit.
De Archer X50 heefr een speciale AP mode, dat maakt het eenvoudiger/efficiënter om deze als AP/switch te gebruiken.
Als het goed is wordt de WAN poort daarmee dan ook als LAN geschakeld.

TP-Link: Archer X50 - Set Up the Router as an Access Point