Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielH
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20-05 18:01
ik ben een 30 plusser, net klaar met mbo3.
En ik wil door studeren om netwerkengineer/security engineer te worden.

Is het dan niet beter om een HBO opleiding te volgen met een 21+ toets.
Of is 1 jaar mbo4 en certificering voldoende voor deze functie.

Gezien mijn leeftijd heb ik alleen nog recht op; leven lang leren krediet.
En ik al 32 ben en ik graag voor mn 36e klaar wil zijn met studeren.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
En zijn er soort genoten die een omscholing naar de ICT doen?

Ps: ik kan bij mijn ouders wonen mocht het financieel niet haalbaar zijn,liever niet maar verwacht niet dat ik het anders financieel ga redden.

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Niet helemaal mijn vakgebied. Maar in mijn organisatie is alles rondom security HBO-niveau. Daarnaast zijn er meerdere smaakjes HBO. Overweeg je voltijd (omdat je aangeeft eventueel bij je ouders te kunnen wonen) of een deeltijd HBO opleiding? In dat laatste geval moet je namelijk relevant werk hebben.

Financieel gezien is het meest aantrekkelijk om een relevante IT functie op MBO-niveau te zoeken en één dag per week te studeren voor je HBO-diploma in deeltijd. Dan kan je met vier jaar je diploma halen.

Bekostigde en commerciële HBO-instellingen lichten je graag vrijblijvend voor over dit soort zaken. En wat eventuele voor en nadelen zijn van een niveau 4 opleiding vs de 21+ toets.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronwiel op 02-05-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielH
Oke, je zou dus deeltijd hbo aanraden onder de vleugels van een toekomstige werkgever?
Ik denk dat ik dan maar MBO4 moet gaan doen en vandaar uit verder.

Aangezien ik mijn langleren krediet liever niet aan een MBO besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je wilt voor 36 klaar zijn - dan is HBO geen optie.
wat wil je nu precies gaan doen? want netwerkengineer is MBO, security engineer is HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielH
het liefst beide maar ik dacht dat HBO 4 jaar was vandaar. waarom nog 1 jaar op het mbo als ik ook een 21+ test kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

MichielH schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:52:
En ik al 32 ben en ik graag voor mn 36e klaar wil zijn met studeren.
welke werkervaring heb je, hoeveel jaar?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
Je kan én-én doen. De 21+ toets is extreem zwaar, maar de kosten zijn te overzien. Ik denk wel dat je net te laat bent voor het starten van de toetsen, maar je school kan je meer uitleggen hierover.

Ik zou zelf mbo-4 doen, bij voorkeur deeltijd. Die moet je ondertussen met twee vingers in de neus doorlopen.

Maar, studeren, leuk! Wat, en vooral: waarom?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Ik heb toen gekozen om 2 jaar MBO4 te doen (dat kon 8 jaar geleden?) en dan doorstromen naar HBO. Die twee jaar MBO4 was echt cruciaal, omdat je daarmee zowel meer vak- als talen/rekenenkennis krijgt voor HBO. Ik zag het als een voorbereiding op het “echte werk”. Zelfs daarna had ik veel moeite met het niveauverschil tussen MBO en HBO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielH
Ik ben altijd kok geweest vandaar de omscholing.
( beter loon meer vrijheid)

alleen nu ik een baan zoek in de IT merk ik dat hbo/mbo4 in 2025 een harde vereiste zijn, omdat ik maar 1 jaar werk ervaring heb.

Qua niveau moet hbo en de 21+test wel goed komen, mijn collega destijds dacht dat ik hoogbegaafd was 😅 alleen ik heb dit nooit kunnen bewijzen omdat ik altijd in de keuken stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielH
@hotymoty hoe oud was je toen?
Ik heb geen gezin verder dus ik kan me focussen op mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:01
MichielH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:37:
@hotymoty hoe oud was je toen?
Ik heb geen gezin verder dus ik kan me focussen op mijn studie.
Ik was toen 25 jaar. Ook geen gezin en had ook volle focus op studie. Ik ervaarde de stap tussen mbo 4 en hbo wel echt groot. Vooral taalvaardigheid en snelheid van projecten/tentamens vond ik heavy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielH
@hotymoty Ah net onder de 30, thanks voor de ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Je bent nooit te oud om door te gaan. Hou ouder je wordt, en hoe je privéleven in elkaar zit maakt wel degelijk uit.

Ik ben via mbo4 voltijd eigenlijk altijd aan de deeltijdstudie geweest. HBO afgerond op rond mijn 30e. Nu weer aan de studie met een master, maar die valt wel tegen qua tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielH
@DiedX zo is dat, aangezien we in Nederland tot ons 70e door moeten straks.

Ik hoop dat ik de kans krijg via een bedrijf een hbo studie te doen maar goed dat zal iedere student wel willen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
MichielH schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:53:
@DiedX zo is dat, aangezien we in Nederland tot ons 70e door moeten straks.

Ik hoop dat ik de kans krijg via een bedrijf een hbo studie te doen maar goed dat zal iedere student wel willen 😇
Zie het anders: als jij aangeeft te kunnen en willen leren, waarom zou een baas dat tegenhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:09
Heb je ook naar 2-jarige HBO ad opleidingen gekeken? zoals https://www.saxion.nl/opl...6otMJxbbqKb4aAtP5EALw_wcB (niet perse voor jou passend)
deeltijd bijv https://www.inholland.nl/...e-cybersecurity-deeltijd/

[ Voor 11% gewijzigd door FMvdH op 05-05-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:01
Ik zou de 21 jaar toets gewoon doen, dan weet je ook meteen waar je staat.

Misschien is MBO4 geen uitdaging en dan zou het zonde zijn dat je daar tijd/geld aan verspild, mocht het resultaat van de toets tegenvallen dan weet je dat MBO4 de juiste keuze is (met misschien wat vrijstellingen als je later alsnog HBO gaat doen).

Daarnaast zou ik zeker ook eens kijken naar de AD degrees zoals @FMvdH ook opmerkt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielH
@Bossie Dit is mooie optie, ik ga in september beginnen met leren voor de 21+ toets.
Pagina: 1