Garage isoleren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:10
Beste forumleden,

Drie jaar geleden heb ik een woning gekocht met daarbij een schuur/garage/loods.

In de garage was eerder een klein cateringbedrijfje gevestigd. De vorige eigenaar heeft destijds de gehele begane grond van de garage aan de binnenzijde laten bekleden met sandwichpanelen. Aan de buitenzijde zijn damwandpanelen aangebracht.

Ik heb het idee dat er hierdoor veel ruimte verloren is gegaan en dat het plafond erg laag aanvoelt. De plafondhoogte is momenteel slechts 215 cm.

In de originele zijmuren zitten ramen, maar deze zijn nu aan beide zijden afgedekt door de panelen. Er komt daardoor geen natuurlijk licht meer binnen, behalve als ik de garagedeur openzet.

De sandwichpanelen zijn ongeveer 25 cm van de originele (mogelijk kalkzandstenen?) muur geplaatst.

Hierdoor kan ik de staat van het gebouw ook niet goed beoordelen; alles is bekleed.

Mijn vraag is dan ook: hoeveel ruimte moet er minimaal zitten tussen een muur en sandwichpanelen? Ik overweeg namelijk om een deel van deze panelen te verwijderen. Mogelijk wil ik de garage aan één zijde opnieuw bekleden met geïsoleerde damwandpanelen aan de buitenkant. Op die manier zouden de ramen weer zichtbaar worden en zou er natuurlijk licht binnenkomen.

Ook wil ik op termijn de plafondpanelen hoger plaatsen. Achter de huidige bekleding is bovendien veel elektra weggewerkt, wat ik opnieuw zal moeten aansluiten of anderszins goed moet vastzetten.

Daarnaast vind ik de ruimte door al deze bekleding niet prettig aanvoelen. Het ontbreken van daglicht maakt het ongezellig. De ramen opnieuw in gebruik nemen zou dat aanzienlijk verbeteren. Mogelijk voorzie ik ze van voorzetramen voor extra isolatie.

Bij aankoop van het pand zat er nog een asbestdak op. Dat heb ik inmiddels laten vervangen door geïsoleerde golfplaten.

Hieronder zie je een foto van een draagbalk die door de jaren heen is aangetast door lekkage — jarenlang vielen er druppels op door het oude, lekkende dak..

Tevens is de gehele garage behandeld tegen houtworm.

Enkele foto's zijn genomen op de eerste verdieping, daar is een plank verwijderd om te zien wat erachter zit.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2h0qWwhIQoFWkwUACRDd8Aarak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fz7usAIXm5gta6lGZFxrYD8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_u_JHOA5uqs0FmS37u92VMytUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76WuZKLVwCiWFrLRn3QymZSg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndXAtUzl4DyQWx1MntpNHkNKelg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REjAJF5I6QgLOwKddjuRGl5w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r4TxYNNun4phxz1piBW6eqPgRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSX5ErNE4SpemMWfi0WIJWIE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfo8o9SaHEbBcKYv5_1Hqo3eny4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ5hmhJ4hWmp5iX3MUie8SJC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqmmMshjQJMovKDx9lFXD7d77kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1s78SwDNP5LeaHTDTowckJRP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OXPqPAVK_yCpjG3fcBfZ8G8sXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X110JetKMBegbiHEc64HZ5BB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eELu7tVmwgXdbwZv8HlddIlL3cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4ZtMF0KFQb2zErmNTltytCk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 04-05-2025 11:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hete het toevallig Snoop Dogs Catering? :+ dergelijke bijzondere oplossingen zie je hier in de omgeving alleen als men iets probeerde te verbergen, maargoed jij zit misschien op een plek waar meer ruimte is :)

Persoonlijk zou ik het leeg halen en dan even rustig kijken, van buiten isoleren is bouwkundig altijd de beste manier omdat je dan nooit vocht vraagstukken gaat krijgen en je in de meeste gevallen de minste koude bruggen over zal houden.. van binnen kan je normaal vrij dicht bij de wand isoleren maar dan moet de damwand wel netjes ventilerend zijn geplaatst anders slaat daar al het vocht neer en kan het slecht weg.

Vergeet ventilatie en verwarming niet.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 02-05-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
twain4me schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:00:
Hete het toevallig Snoop Dogs Catering? :+ dergelijke bijzondere oplossingen zie je hier in de omgeving alleen als men iets probeerde te verbergen, maargoed jij zit misschien op een plek waar meer ruimte is :)

Persoonlijk zou ik het leeg halen en dan even rustig kijken, van buiten isoleren is bouwkundig altijd de beste manier omdat je dan nooit vocht vraagstukken gaat krijgen en je in de meeste gevallen de minste koude bruggen over zal houden.. van binnen kan je normaal vrij dicht bij de wand isoleren maar dan moet de damwand wel netjes ventilerend zijn geplaatst anders slaat daar al het vocht neer en kan het slecht weg.

Vergeet ventilatie en verwarming niet.
Bedankt voor je reactie.

Hoe plaats je een damwand netjes ventilerend? En wat zou ik kunnen aanhouden voor afstand? 5 cm?

Ventilatie en verwarming zit er op dit moment nog niet in. Af en toe gaat er een warme ventilator aan in de winter.
Natuurlijke ventilatie is er nog wel, dak van het pand is nog niet volledige afgesloten.

Het volledige pand aan de buitenkant isoleren is eigenlijk niet echt een optie omdat het pand aan 2 tuinen vast zit. Èèn zijkant kan ik wel aan de buitenzijde isoleren. Dat is ook wel het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
Als je dak geïsoleerd is kan dat verlaagde plafond wel weg.
Die voorzetwanden kunnen gewoon strak tegen je gevels aan. Dat zullen ze waarschijnlijk niet gedaan hebben vanwege die steunbeertjes die tegen de binnengevel zitten, nu heb je rechte wanden.
Die damwand op de gevels aan de buitenkant heeft voldoende ventilatielijst me, dus dan kan er vocht wegventileren die in de gevel kan zitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
No Hands schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:50:
Als je dak geïsoleerd is kan dat verlaagde plafond wel weg.
Die voorzetwanden kunnen gewoon strak tegen je gevels aan. Dat zullen ze waarschijnlijk niet gedaan hebben vanwege die steunbeertjes die tegen de binnengevel zitten, nu heb je rechte wanden.
Die damwand op de gevels aan de buitenkant heeft voldoende ventilatielijst me, dus dan kan er vocht wegventileren die in de gevel kan zitten.
Steunbeertjes zijn de uitstekende gemetselde palen toch?

Dat hebben ze idd waarschijnlijk daarom gedaan. Misschien makkelijker met het plaatsen van containers etc.

Als het plafond goed geïsoleerd is dan is de plafond isolatie niet nodig? Maar het helpt eventueel wel extra bij het isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:40
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Steunbeertjes zijn de uitstekende gemetselde palen toch?

Dat hebben ze idd waarschijnlijk daarom gedaan. Misschien makkelijker met het plaatsen van containers etc.

Als het plafond goed geïsoleerd is dan is de plafond isolatie niet nodig? Maar het helpt eventueel wel extra bij het isoleren?
ja steunbeertjes zijn die gemetselde palen ja.
Alle isolatie helpt maar ga je daar verwarmen in die schuur?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
No Hands schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:03:
[...]

ja steunbeertjes zijn die gemetselde palen ja.
Alle isolatie helpt maar ga je daar verwarmen in die schuur?
Daar had ik nog niet specifieke plannen voor. Maar wellicht in de toekomst een deel? Doormiddel van 2 aico's of iets dergelijks.

Wat we precies met de gehele ruimte gaan doen weten we nog niet. Wordt nu gebruikt voor sporten/klussen/opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Is_ Y_ Serious?
Als het plafond goed geïsoleerd is dan is de plafond isolatie niet nodig? Maar het helpt eventueel wel extra bij het isoleren? Per verdieping isoleren niet verstandiger en nog beter als ik in de toekomst wel iets wil verwarmen?
Pagina: 1