Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-08 16:50
Beste mede tweakers,

Recentelijk zijn er bij ons 16 zonnepanelen geïnstalleerd maar ik maak mij zorgen over de manier waarop de panelen zijn gemonteerd.

Ik heb een groot deel van mijn topic verborgen voor niet-members omdat ik het gesprek met de installateur nog aan wil gaan en geen kwaad daglicht wil stellen als dit topic via een zoekmachine opduikt. Hopelijk kom ik met jullie hulp op nieuwe inzichten hoe ik dit probleem kan aanpakken.

Members only: Situatie-omschrijving:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only: Achtergrond van de installateur:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zie ik hier spoken, overdrijf ik, of moet ik hier echt wat mee?
Ik kan nen1010 of andere normen helaas niet inzien, maar ik ben eigenlijk wel op zoek naar een "smoking gun". Staat er in die norm letterlijk dat bekabeling onder zonnepanelen altijd moet worden vastgezet?
Ik wil het gesprek aangaan, maar moet natuurlijk wel overtuigend zijn met mijn argumentatie. Hoofdzakelijk vind ik zijn afgeleverde werk op het dak niet getuigen van goed vakmanschap.

De installateur is niet aangesloten bij InstallQ of een andere organisatie. De werkzaamheden zijn wel wit gegaan, maar los van een hele algemene omschrijving van de werkzaamheden staat er niet veel meer op de factuur. Dit is tegelijkertijd een leermoment voor mij om in vervolg toch maar weer een gespecificeerde offerte en factuur te vragen.

Stiekem speel ik met het idee om mijn verlies te nemen en alles opnieuw te laten leggen door een betere partij. Als een mede-Tweaker in Oost Nederland tevreden is over zijn of haar installateur dan hou ik mij van harte aanbevolen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
over de beugels kan ik alleen zeggen dat hier een standaard maat voor is per merk bevestiging.
je zou online kunnen kijken of ze het er met 16 af hebben kunnen doen.
kans is ook dat er geen montage punt was voor enkele dus dat ze de maat net iets ruimer hebben genomen.
ik heb ze toen de tijd dichter op elkaar laten plaatsen.

kabels moeten niet hangen, hier kan vocht in komen en kortsluiting veroorzaken, deze kunnen het best onder de dragers van de panelen worden gemonteerd met strips of iets anders

rail niet op maat is gewoon slordig! het is ruk werk maar hoort er bij.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:59
Even terug naar de basis:

Wat is de reden om met deze ZZP'er aan de slag te gaan? Prijs?
Waarom ben je met een installateur in zee gegaan die niet bij een organisatie is aangesloten?

Je gaat nog in gesprek met de ZZP'er wat is je doel van het gesprek?

Zoals bovenstaande hier zegt, netjes alle op binden hoort gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Even een erkende installateur naar laten kijken.
Als de string omvormer in de garage hangt, dan mag ik hopen dat er netjes een combiner box / zekering in de buurt van de panelen hangt. Anders wel veel afstand voor DC stroom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eigenlijk het enige wat ik echt onvergeeflijk vind is het niet op maat afzagen van de rail en netjes het juiste eindkapje gebruiken.

Volgens mij is dat verplicht vanuit Esdec. Maar het is inmiddels even geleden dat ik de Esdec documentatie heb doorgenomen (jaren geleden voor het laatst panelen gelegd). Ik kan me zo voorstellen dat deze beugel nu makkelijker kan wrikken onder invloed van wind en op termijn dan dus los kan komen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
Bedankt voor de tussentijdse antwoorden.

De reden om voor deze ZZPer te kiezen is zeker niet prijs, waarom denkt men dat toch meteen? Als je bijvoorbeeld een loodgieter nodig hebt zijn dat bijna altijd ZZPers. Ik begrijp niet waarom dat vooroordeel van prijs toch vaak terugkomt. De prijs is gebaseerd op een dag werk met 2 man en lijkt mij meer dan fair.
Maar dat terzijde.

Ik heb meerdere bedrijven uitgenodigd voor offertes en er was telkens geen input/maatwerk van mij mogelijk. Ik heb toentertijd niet eens op een keurmerk gelet, want;
Wij hebben al meerdere installaties/werkzaamheden door grotere bedrijven laten doen die bij een organisatie zijn aangesloten. Telkens met zeer wisselend resultaat, en de organisaties had in deze gevallen geen meerwaarde.

Sterker nog, ik weet enkele adressen waar een InstallQ gecertificeerde installateur aan het werk is geweest. Vanaf de straat zie je ook al snel een kabelbrij onder de panelen bij die adressen.

Misschien had ik in dit specifieke geval wel wat aan InstallQ gehad, maar daar is het te laat voor.

Ik wil in ieder geval een beetje goed beslagen ten ijs komen in mijn overleg met hem. Hij mag het middels een goed plan komen oplossen (met steiger), of anders een gedeelte van de factuur crediteren.
Daarom hoop ik te weten te komen of bijvoorbeeld NEN1010 iets zegt over het vastmaken van bekabeling onder zonnepanelen.

@Glashelder Zo'n gevoel heb ik ook. De klem lijkt steun te missen op de kant waar dat eindkapje hoort te zitten. Het draagt in elk geval niet bij aan het vertrouwen in de totale installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
graceful schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:38:
Even een erkende installateur naar laten kijken.
Als de string omvormer in de garage hangt, dan mag ik hopen dat er netjes een combiner box / zekering in de buurt van de panelen hangt. Anders wel veel afstand voor DC stroom.
Een erkende installateur er naar laten kijken kan inderdaad altijd. Is dat een InstallQ installateur?

Van een Combiner Box heb ik nog nooit gehoord. Afgelopen jaar heb ik bij veel systemen van vrienden en kennissen gekeken maar nergens hangt zo'n box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zie er niet zo heel veel vreemds aan. Zolang connectoren niet op de pannen liggen is er niet veel aan de hand. De kabels zijn stug genoeg om geen frictie te geven dus deze slijten echt niet zomaar door.

Stukje rail wat uitsteekt is idd niet netjes maar wel praktisch als je er ooit bij moet, je kan dan makkelijk je panelen een stukje verschuiven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
8 zonnepanelen op Oost [....] 8 zonnepanelen op West [...]
Omdat er amper tot geen schaduw is, heb ik voor een string omvormer gekozen die in de garage hangt.
Ik zie het je niet expliciet noemen, maar aangezien we toch op jacht zijn naar onvolkomenheden: het zijn neem ik aan 2 strings? (1 per windrichting) die beide dus individueel naar je omvormer gaan die 2 mppt's heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
Het zijn inderdaad 2 strings, elk naar een eigen mppt op de omvormer. Ik zal het er bij zetten. Bedankt!

Met de opbrengst is niks mis, precies volgens verwachting. West neemt het 's middags mooi over van Oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
zonnegod schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:55:
[...]
of anders een gedeelte van de factuur crediteren.
[...]
De volledige factuur is al voldaan begrijp ik? Dan wens ik je veel sterkte met hem terug laten komen.
Voor jou 10 anderen waar hij aan het werk kan, dit kost hem alleen maar tijd en levert geen nieuwe inkomsten meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik vind dat verhaal van die steiger wel bijzonder. Jij hebt dus op zijn verzoek een steiger betaald die hij niet gebruikt heeft?? Heb je dat niet aangekaart bij hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:05
KNed schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:50:
Ik vind dat verhaal van die steiger wel bijzonder. Jij hebt dus op zijn verzoek een steiger betaald die hij niet gebruikt heeft?? Heb je dat niet aangekaart bij hem?
Ik vraag mij ook wel af waar de discussie vandaan komt. Bij mij zijn een paar zonnepanelen geïnstalleerd en ik zie dit meer als een eigen keuze van de installateurs. Het is hun veiligheid en/of keuze.

Als dit een wens van TS is geweest dan kan ik mij ergens wel voorstellen dat de steiger uiteindelijk niet is gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Antonl91 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:48:
[...]

Ik vraag mij ook wel af waar de discussie vandaan komt. Bij mij zijn een paar zonnepanelen geïnstalleerd en ik zie dit meer als een eigen keuze van de installateurs. Het is hun veiligheid en/of keuze.

Als dit een wens van TS is geweest dan kan ik mij ergens wel voorstellen dat de steiger uiteindelijk niet is gebruikt.
Nope, de opdrachtgever is verantwoordelijk. Dus hiermee moet je echt oppassen een ZZPer plat op de grond met een paneel bovenop m kan je problemen mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:05
Barrycade schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:07:
[...]

Nope, de opdrachtgever is verantwoordelijk. Dus hiermee moet je echt oppassen een ZZPer plat op de grond met een paneel bovenop m kan je problemen mee krijgen.
Als ik even snel google kom ik op het volgende uit:

https://solarmagazine.nl/...sche-verantwoordelijkheid
Ook als je daar als consument opdracht voor geeft?
Stuut: ‘In dat geval moet de ontwerpende partij ervoor zorgen dat aan alle opdrachtgeversverplichtingen wordt voldaan. Dit zal over het algemeen degene zijn die de opdracht aanneemt; de accepterende partij.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Er staat in de startpost dat TS door de installateur gevraagd werd om een steiger te regelen. Die is uiteindelijk dus door de installateur geregeld met kosten doorberekend aan TS. Maar niet gebruikt!
Dat had ik never nooit geaccepteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:55
Je schrijft dat je een deel van het geld terug wilt (lijkt me.erg moeilijk) maar daarmee ben.je toch niet geholpen?

Je hebt een paar opmerkingen, namelijk:
Kabels niet aan de rails: tsja, wel netter maar absoluut niet gek of onveilig

Rails niet gezaagd: minder mooi maar verder prima en zorgt niet voor issues

Volgens jou te weinig haken gebruikt: tsja als t uit de calculator.komt heb je mss een punt maar anders niet echt.

Al met al zie ik weinig aanknopingspunten voor iemand om gratis nog een keer dat dak.op te gaan en de aanpassingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
Ik wilde niet al te moeilijk doen over die kosten voor de steiger want ik wilde wat goodwill kweken. Op het totale plaatje zijn het maar een fractie van de kosten.

Ik ben inderdaad niet helemaal geholpen met een gedeelte van het geld terug, maar als de installatie niet goed is uitgevoerd zou ik het wel fair vinden als het geld gedeeltelijk weer bij mij terug komt. Dan hoeft hij ook niet meer (onveilig) het dak op en kan ik proberen om een ander bedrijf te vinden om verbetering aan te brengen.

Of de installatie niet goed is uitgevoerd is mij nog steeds niet helemaal duidelijk aangezien ik hoop aanknopingspunten in bijvoorbeeld NEN1010 te kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door zonnegod op 07-05-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:39
Kabels zijn heel lastig aan de rails te knopen. Je komt er niet bij. Een stekker zou ik vrijhangend onder een paneel ook nog wel OK vinden. Als in, daar ga je het niet voor los halen. Op de pannen liever geen stekker. Dat eindkapje moeten ze even goed komen plaatsen. Dat is 5 min. werk. Als je het aandurft, dan is zelf met een zaagje omhoog sneller dan bellen. Het is aluminium, je bent er zo doorheen.

De NEN 1010 geeft je hier geen aanknopingspunten om een gesprek te starten.

Mbt die dakhaak, staat er veel bebouwing omheen? Starten je panelen een pan onder de nok? Dan loopt dat ook niet zo’n vaart. Nu die dakhaak ertussen betekent dat die hele rij panelen los moet.

Je kan ze bellen en aangeven dat je niet tevreden bent. Ik zou vragen om de eindkap te corrigeren en om de prijs van de steiger te vergoeden. Die steiger is stom. Daar zal hij zijn fout wel inzien en ik verwacht dat hij dat ook wel op wil lossen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:24
Punt 1:
De bekabeling van de panelen is geen probleem, de connectoren daarentegen is wat anders, deze zouden netjes opgebonden moeten zijn en niet los op de pannen mogen liggen. Afhankelijk van het type connector hier de installatie instructies van Staubli:
https://www.staubli.com/c...ctions/RE/PV_MA231-nl.pdf
uit het document:
Zorg ervoor dat de connector niet rechtstreeks contact maakt met de dakbedekking.
en
Zorg ervoor dat de connector of stekkerverbinding niet vervuild raakt door milieu-invloeden (bijv. natuurlijke stoffen zoals aarde, water, insecten, stof).
Punt 2:
Hier kan je weinig mee behalve in gesprek gaan met de installateur, het staat niet mooi maar is verder niet fout gemonteerd.

Punt 3:
Je geeft aan dat de Esdec calculator aangeeft dat de opstelling voldoet, ook hier kan je niet hard maken dat het niet klopt 16 haken is voldoende. Dat de pakketten er meestal 18 meegeven doet daar niets aan af, dat zijn vooraf samengestelde pakketten.
Om nu nog de 2 extra haken te monteren zou betekenen dat er een nieuwe verdeling aan haken gemaakt moet worden en dus alle haken opnieuw gezet moeten worden, simpelweg 2 extra haken ergens ertussen zetten zal weinig toevoegen.

Punt 4:
Sidenote: de laatste keer dat ik een esdec constructie vastgehad heb is 3 jaar terug, maar op basis van de foto lijkt de constructie niet gewijzigd.

Esdec gebruikt één enkele klem voor zowel de tussenklem als de eindklem. De klem wordt een kwartslag gedraaid.
De klem heeft een "uitsteeksel" en in de "eindklem" postitie hoort deze te steunen op de eindkap om zo tegendruk te krijgen bij het aandraaien. Bij de foto die jij gemaakt hebt is dit niet het geval want de eindkap staat een goed eind verder dan de eindklem.
Dus behalve dat het niet netjes is klopt de montage ook niet met de richtlijnen van Esdec.
Esdec ClickFit EVO montagerail eindkap grijs 1008060.
Met deze eindkap kan de montagerail wind- en waterdicht worden afgesloten en dient ook direct als eindklemsteun voor de universele moduleklem
de klem:
Afbeeldingslocatie: https://webshop.cedel.nl//Files/8/120000/120581/ProductPhotos/1920/1932515022.png

Klem op de eindkap:
Afbeeldingslocatie: https://www.stralendgroen.nl/wp-content/uploads/2024/08/Esdec-Clickfit-evo-dakhaak-met-zonnepaneel-vierkant.png

Dus los van de Nen1010 kan je op Punt 1 en Punt 4 zeker hard maken dat de installatie niet voldoet aan de richtlijnen van de fabrikant.

Gezien de montage op het dak en de manier van werken van de installateur ben ik nu ook benieuwd naar de rest van de installatie.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Barrycade schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:07:
[...]

Dit lijkt mij niet (helemaal) te kloppen. Primair ben je als werkgever verantwoordelijk voor veilig werken. Dat geldt ook voor de ZZP'er. Dat je mogelijk als particuliere opdrachtgever aansprakelijk kunt zijn is niet zeker, laat staan dat het zo vast staat als je hier doet voorkomen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
Dank voor de nieuwe reacties. Hier kan ik wat mee.

@Noutie
De panelen beginnen inderdaad een pan onder de nok en aan de west kant zelfs meerdere pannen vanaf de zijkant, dus dat scheelt qua windbelasting inderdaad wel!
Over het opbinden van kabels; ik snap dat het niet helemaal opgebonden kan worden want je legt dat paneel erover heen. Na wat onderzoek zie ik dat Esdec wel prefab kabelclipjes verkoopt. Dat kan in ieder geval al helpen, maar een ouderwetse Tyrep werkt net zo goed. Ik vind het in ieder geval vanzelfsprekend dat kabels waar mogelijk vastgezet worden.

@Axewi
Punt 1: ik heb elders wat foto's gezien van connectoren die inderdaad vast waren ge-Tyrepped aan de railsen. Ik betwijfel of dit nog mogelijk is nadat de panelen geïnstalleerd zijn. Bedankt voor de Staubli handleiding!
Saillant detail: Ik lees
Zorg ervoor dat de kabelbinders niet rechtstreeks worden
gemonteerd op de behuizing van de connector.
Dit zie ik wel regelmatig gebeuren op de installaties/foto's die ik elders heb gezien.

Punt 3: Als de installatie/kabelmanagement dermate slecht zou zijn speel ik met de gedachten om de panelen opnieuw te laten plaatsen, en dan op elke rails 2 a 3 dakhaken erbij te plaatsen. Dan zijn ze niet perfect verdeeld, maar is het in ieder geval ruimer bemeten.

Punt 4: Naast dat het lelijk en onafgewerkt is, staat de laatste klem op elke rails ook nog eens scheef omdat die naar mijn mening geen steun krijgt van die eindkap. Bedankt voor de informatie, het bevestigt mijn vermoeden; de eindkap moet gewoon aansluiten. Nee, ik ga niet het dak op. :$

Tja de rest van de installatie... dat ziet er verder goed uit en heb ik verder niets op aan te merken. Toch maak ik mij een beetje zorgen over bijvoorbeeld de dakdoorvoer want dat kan ik niet beoordelen vanaf de grond. Dat zal vast door een kier van een pan zijn doorgevoerd, maar gezien de kwaliteit van de afwerking op het dak zit mij dat niet helemaal lekker.

[ Voor 6% gewijzigd door zonnegod op 07-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:39
Maak het jezelf niet te moeilijk. Bel met ze en laat ze herstellen wat je hersteld wilt hebben (iig. die eindkap). Het is zonde van je geld, je tijd en je energie om alles eraf te halen en er opnieuw op te laten zetten.

Die handleidingen hoef je eigenlijk ook niet te lezen. Je hebt het uitbesteed. Je hebt garantie op het werk. Het had misschien netter gekund, maar het is niet direct gevaarlijk.

Je hoeft ook geen goodwill te kweken ofzo, nooit doen. Gewoon zakelijk zijn (wel redelijk).

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1