Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 02-05 21:32
Beste mede tweakers,

Recentelijk zijn er bij ons 16 zonnepanelen geïnstalleerd maar ik maak mij zorgen over de manier waarop de panelen zijn gemonteerd.

Ik heb een groot deel van mijn topic verborgen voor niet-members omdat ik het gesprek met de installateur nog aan wil gaan en geen kwaad daglicht wil stellen als dit topic via een zoekmachine opduikt. Hopelijk kom ik met jullie hulp op nieuwe inzichten hoe ik dit probleem kan aanpakken.

Members only: Situatie-omschrijving:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only: Achtergrond van de installateur:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zie ik hier spoken, overdrijf ik, of moet ik hier echt wat mee?
Ik kan nen1010 of andere normen helaas niet inzien, maar ik ben eigenlijk wel op zoek naar een "smoking gun". Staat er in die norm letterlijk dat bekabeling onder zonnepanelen altijd moet worden vastgezet?
Ik wil het gesprek aangaan, maar moet natuurlijk wel overtuigend zijn met mijn argumentatie. Hoofdzakelijk vind ik zijn afgeleverde werk op het dak niet getuigen van goed vakmanschap.

De installateur is niet aangesloten bij InstallQ of een andere organisatie. De werkzaamheden zijn wel wit gegaan, maar los van een hele algemene omschrijving van de werkzaamheden staat er niet veel meer op de factuur. Dit is tegelijkertijd een leermoment voor mij om in vervolg toch maar weer een gespecificeerde offerte en factuur te vragen.

Stiekem speel ik met het idee om mijn verlies te nemen en alles opnieuw te laten leggen door een betere partij. Als een mede-Tweaker in Oost Nederland tevreden is over zijn of haar installateur dan hou ik mij van harte aanbevolen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-05 14:29
over de beugels kan ik alleen zeggen dat hier een standaard maat voor is per merk bevestiging.
je zou online kunnen kijken of ze het er met 16 af hebben kunnen doen.
kans is ook dat er geen montage punt was voor enkele dus dat ze de maat net iets ruimer hebben genomen.
ik heb ze toen de tijd dichter op elkaar laten plaatsen.

kabels moeten niet hangen, hier kan vocht in komen en kortsluiting veroorzaken, deze kunnen het best onder de dragers van de panelen worden gemonteerd met strips of iets anders

rail niet op maat is gewoon slordig! het is ruk werk maar hoort er bij.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Even terug naar de basis:

Wat is de reden om met deze ZZP'er aan de slag te gaan? Prijs?
Waarom ben je met een installateur in zee gegaan die niet bij een organisatie is aangesloten?

Je gaat nog in gesprek met de ZZP'er wat is je doel van het gesprek?

Zoals bovenstaande hier zegt, netjes alle op binden hoort gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Even een erkende installateur naar laten kijken.
Als de string omvormer in de garage hangt, dan mag ik hopen dat er netjes een combiner box / zekering in de buurt van de panelen hangt. Anders wel veel afstand voor DC stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Eigenlijk het enige wat ik echt onvergeeflijk vind is het niet op maat afzagen van de rail en netjes het juiste eindkapje gebruiken.

Volgens mij is dat verplicht vanuit Esdec. Maar het is inmiddels even geleden dat ik de Esdec documentatie heb doorgenomen (jaren geleden voor het laatst panelen gelegd). Ik kan me zo voorstellen dat deze beugel nu makkelijker kan wrikken onder invloed van wind en op termijn dan dus los kan komen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
Bedankt voor de tussentijdse antwoorden.

De reden om voor deze ZZPer te kiezen is zeker niet prijs, waarom denkt men dat toch meteen? Als je bijvoorbeeld een loodgieter nodig hebt zijn dat bijna altijd ZZPers. Ik begrijp niet waarom dat vooroordeel van prijs toch vaak terugkomt. De prijs is gebaseerd op een dag werk met 2 man en lijkt mij meer dan fair.
Maar dat terzijde.

Ik heb meerdere bedrijven uitgenodigd voor offertes en er was telkens geen input/maatwerk van mij mogelijk. Ik heb toentertijd niet eens op een keurmerk gelet, want;
Wij hebben al meerdere installaties/werkzaamheden door grotere bedrijven laten doen die bij een organisatie zijn aangesloten. Telkens met zeer wisselend resultaat, en de organisaties had in deze gevallen geen meerwaarde.

Sterker nog, ik weet enkele adressen waar een InstallQ gecertificeerde installateur aan het werk is geweest. Vanaf de straat zie je ook al snel een kabelbrij onder de panelen bij die adressen.

Misschien had ik in dit specifieke geval wel wat aan InstallQ gehad, maar daar is het te laat voor.

Ik wil in ieder geval een beetje goed beslagen ten ijs komen in mijn overleg met hem. Hij mag het middels een goed plan komen oplossen (met steiger), of anders een gedeelte van de factuur crediteren.
Daarom hoop ik te weten te komen of bijvoorbeeld NEN1010 iets zegt over het vastmaken van bekabeling onder zonnepanelen.

@Glashelder Zo'n gevoel heb ik ook. De klem lijkt steun te missen op de kant waar dat eindkapje hoort te zitten. Het draagt in elk geval niet bij aan het vertrouwen in de totale installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
graceful schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:38:
Even een erkende installateur naar laten kijken.
Als de string omvormer in de garage hangt, dan mag ik hopen dat er netjes een combiner box / zekering in de buurt van de panelen hangt. Anders wel veel afstand voor DC stroom.
Een erkende installateur er naar laten kijken kan inderdaad altijd. Is dat een InstallQ installateur?

Van een Combiner Box heb ik nog nooit gehoord. Afgelopen jaar heb ik bij veel systemen van vrienden en kennissen gekeken maar nergens hangt zo'n box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:51

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zie er niet zo heel veel vreemds aan. Zolang connectoren niet op de pannen liggen is er niet veel aan de hand. De kabels zijn stug genoeg om geen frictie te geven dus deze slijten echt niet zomaar door.

Stukje rail wat uitsteekt is idd niet netjes maar wel praktisch als je er ooit bij moet, je kan dan makkelijk je panelen een stukje verschuiven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
8 zonnepanelen op Oost [....] 8 zonnepanelen op West [...]
Omdat er amper tot geen schaduw is, heb ik voor een string omvormer gekozen die in de garage hangt.
Ik zie het je niet expliciet noemen, maar aangezien we toch op jacht zijn naar onvolkomenheden: het zijn neem ik aan 2 strings? (1 per windrichting) die beide dus individueel naar je omvormer gaan die 2 mppt's heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnegod
Het zijn inderdaad 2 strings, elk naar een eigen mppt op de omvormer. Ik zal het er bij zetten. Bedankt!

Met de opbrengst is niks mis, precies volgens verwachting. West neemt het 's middags mooi over van Oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:52
zonnegod schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:55:
[...]
of anders een gedeelte van de factuur crediteren.
[...]
De volledige factuur is al voldaan begrijp ik? Dan wens ik je veel sterkte met hem terug laten komen.
Voor jou 10 anderen waar hij aan het werk kan, dit kost hem alleen maar tijd en levert geen nieuwe inkomsten meer op.
Pagina: 1