Loze gasleiding afdoppen: loctite of knel-eindkap?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 21:46
Er zit nogal wat loze gasleiding hier in huis uit 1899. Komende zomer gaat dat er bij de verbouwing van de begane grond allemaal uit en trekken we 1 leiding direct van de gasmeter naar de cv (fornuis tegen die tijd ook inductie), maar op dit moment kan dat nog niet omdat we nu niet bij de kruipruimte kunnen.

Het slopen van de dwarsmuur kan echter om meerdere redenen niet zo lang wachten en net daar loopt 50 cm onder het plafond over de volle breedte één van die gasleidingen. Onder de trap (inmiddels gesloopt) blijkt die leiding al afgedopt. Als ze dat nou 3 meter eerder hadden gedaan... afijn. Als we de muur willen slopen, zullen we die afgedopte leiding dus eerst 3 meter eerder opnieuw moeten afdoppen.

Leiding van 15mm, koper buis.

Obv wat ik lees, denk ik als volgt te werk te gaan: hoofdgaskraan dichtdraaien, leiding laten leeglopen/druk eraf door fornuis aan te doen tot vlam dooft, en dan leiding doorzagen met multitool (koper vonkt niet begrijp ik) en afdoppen. Flesje gaslekzoeker staat klaar en als het een knelkoppeling wordt, zullen we hem sowieso na een paar uur, paar dagen en paar weken nog even checken & aandraaien.

Dwz áls het een klelkoppeling wordt. Want online vind ik 2 methodes: enerzijds met knel-eindkap met gaskeur, zoals deze: https://www.bouwmaat.nl/b...-stuks/product/0000568309 Anderzijds een methode met Loctite en een schroefdop die erin past.

De 1 noemt de loctite-methode 'niet voor doe het zelvers, dan neem je beter een knel-eindkap', terwijl ik ook het omgekeerde advies tegenkom.

Wie heeft ervaring met beide & kan me wat helderheid geven?

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 02-05-2025 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:12
Loctite zou ik zelf doen op water, knel op gas. Hier ook de boel afgekneld gehad (nu volledig gasloos).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:32:
Loctite zou ik zelf doen op water, knel op gas. Hier ook de boel afgekneld gehad (nu volledig gasloos).
Zelf gedaan?

Beide methoden zijn op zich bruikbaar en gangbaar voor gas, als ik het goed begrijp. Het gaat me er puur om wat het meest toegankelijk en minst faalgevoelig is voor een doe-het-zelver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wat is 'de loctite-methode'? Loctite is een bedrijf die een hele hoop verschillende producten produceert. Misschien bedoelt men het toepassen van Loctite 55? Dat kan gewoon voor gas:

Afbeeldingslocatie: https://www.btndehaas.nl/media/catalog/product/cache/d9865ccb31a4832291e7b07ab54c3717/L/o/Loctite_55_Afdichtingskoord___50_meter_1682063591656.webp

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:15
Doorzagen niet met multitool, de motor maakt eventueel ook vonken. Gewoon met ijzerzaagje of beter met pijpsnijder. Ik kies voor knelkoppeling, wel zorgen dat buitenopppervlak pijp glad is/blijft bij het afzagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Purk80 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:30:
Anderzijds een methode met Loctite en een schroefdop die erin past.
Waar wil je die dop in draaien dan? Er zit toch geen schroefdraad in je buis? Dit is meer de methode voor als je alleen een toestelkraan verwijdert en op de muurplaat wilt afdoppen o.i.d.

Lekker een knelkoppeling gebruiken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:51

Alaksandus

Vae puto deus fio

Knelfitting gebruiken en gebruik teflon tape die geschikt is voor gas.

Zelf ook gedaan en zit hartstikke dicht.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Alaksandus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:49:

Bij een knelkoppeling hoort geen teflontape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 09:51

Alaksandus

Vae puto deus fio

Xander schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Bij een knelkoppeling hoort geen teflontape.
Klopt, is ook voor over het schroefdraad. Ik had namelijk deze eindstop gebruikt:
https://www.hubo.nl/vsh-knelkoppeling-eindstop-metaal-15mm

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:10
Alaksandus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Klopt, is ook voor over het schroefdraad. Ik had namelijk deze eindstop gebruikt:
Bij die eindstop hoort ook geen teflontape.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Alaksandus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Ook over de schroefdraad van een knelkoppeling hoort geen teflontape... Je riskeert daarmee alleen maar dat je de koppeling niet genoeg aan kunt draaien. Een knelkoppeling dicht af op de knelring, niet op de schroefdraad.

(Wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is om het ondanks de tape dicht te krijgen, zoals jij blijkbaar voor elkaar hebt gekregen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 02-05-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 20:41
Ik vermoed dat Alaksandus eerst een puntstuk knel x schroef erop heeft gezet en daarop een dop met teflon.

Afijn, lees de handleiding van de koppeling die je neemt. Oh en test het met zeep en water :)

https://www.hornbach.nl/p...-mm-knel-2-stuks/7884835/

En bij losdraaien / hergebruik wel weer een nieuwe ring er opzetten. Bij gas installaties mag je de knelring niet hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 15:58
zo dicht mogelijk bij de meter (als je die wil houden) afdoppen, en altijd op een plek waar je er later weer bij kan.
Als je de leiding afdopt bij de meter kan je bij je jaarlijkse CV check ook even vragen of ze die dop willen meten (ze moeten tegenwoordig meten op gas) altijd handig.

zelf heb ik hem ook in de meterkast laten afdoppen en elk jaar ff na laten kijken just in kees.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
fsfikke schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:35:
Wat is 'de loctite-methode'? Loctite is een bedrijf die een hele hoop verschillende producten produceert. Misschien bedoelt men het toepassen van Loctite 55? Dat kan gewoon voor gas:

[Afbeelding]
Ja dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
pauldaytona schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:40:
Doorzagen niet met multitool, de motor maakt eventueel ook vonken. Gewoon met ijzerzaagje of beter met pijpsnijder. Ik kies voor knelkoppeling, wel zorgen dat buitenopppervlak pijp glad is/blijft bij het afzagen.
Geen multitool, check. IJzerzaagje hebben we wel liggen.

Als hij niet glad is na afzagen, even opschuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Xander schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:49:
[...]

Waar wil je die dop in draaien dan? Er zit toch geen schroefdraad in je buis? Dit is meer de methode voor als je alleen een toestelkraan verwijdert en op de muurplaat wilt afdoppen o.i.d.

Lekker een knelkoppeling gebruiken.
Dat vat ik zelf ook niet inderdaad, maar ik kwam her en der tegen dat het veiliger zou zijn, wil daarom even peilen. Als het in dit geval niet opgaat, dan is de oplossing simpel: gebruik ik gewoon de hierboven gelinkte bonfix-dop die ik gister al even bij de bouwmarkt haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Alaksandus schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:49:

Waar monteer ik die teflontape dan?

Wat ik nu heb liggen (maar wil zeker weten voor ik het toepas) is het bonfix-eindstuk dat ik hierboven heb liggen. Die knel je om de pijp heen. Of moet je om het uiteinde van de pijp dan eerst teflondraad doen?

[edit] ah ik lees nu dat die tape niet nodig en ook niet de bedoeling is. Dus de bonfix-knelkoppeling die ik hierboven linkte is gewoon afdoende, toch? Ik mis niks, zie niks over het hoofd?

[ Voor 16% gewijzigd door Purk80 op 02-05-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
WhatsMyUsername schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:58:
Ik vermoed dat Alaksandus eerst een puntstuk knel x schroef erop heeft gezet en daarop een dop met teflon.

Afijn, lees de handleiding van de koppeling die je neemt. Oh en test het met zeep en water :)

https://www.hornbach.nl/p...-mm-knel-2-stuks/7884835/

En bij losdraaien / hergebruik wel weer een nieuwe ring er opzetten. Bij gas installaties mag je de knelring niet hergebruiken.
Yes, die heb ik inderdaad, 2 stuks in een minizakje.

Zat er maar een handleiding bij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
maubaan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:06:
zo dicht mogelijk bij de meter (als je die wil houden) afdoppen, en altijd op een plek waar je er later weer bij kan.
Als je de leiding afdopt bij de meter kan je bij je jaarlijkse CV check ook even vragen of ze die dop willen meten (ze moeten tegenwoordig meten op gas) altijd handig.

Zelf heb ik hem ook in de meterkast laten afdoppen en elk jaar ff na laten kijken just in kees.
Thanks. Maar alle huidige gasleidingen gaan er over een paar maanden af, zie OP. Het labyrinth aan gasleidingen voor oude gaskachels gaat er dan volledig uit en vervangen we door 1 leiding die direct van gasmeter naar CV loopt. Moet nog even kijken welk materiaal buis ik daarvoor wil gaan gebruiken. Wellicht meerlagen met pers. Qua knelfittingen op koperleiding blijft het dus bij dit ene tijdelijke dopje. Maar goed, desondanks fijn als het 3 maanden lang de boel grondig afsluit.

[ Voor 17% gewijzigd door Purk80 op 02-05-2025 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 20:41
Al het koper verkopen, is nog 400g / meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gas er af, druk van de leiding laten, doorzagen, ontbramen, dop er op, aandraaien, gas er weer op, controleren of er lekkage is,

ook na een uurtje of 2~3 nog eens controleren op lekkage..

de B-Klep heeft soms even tijd nodig voor de leiding weer goed op druk staat, ook daarna nog even de CV ketel controleren of die niet in storing gekiept is door gebrek aan gasdruk.. als je ketel gewoon wil branden (CV / warm water) is de B-Klep keurig open gegaan en kan je nog eens op lekkage controleren

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:15
Purk80 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:55:
[...]

Geen multitool, check. IJzerzaagje hebben we wel liggen.

Als hij niet glad is na afzagen, even opschuren?
Het vlak waarop de knelkoppeling moet afdichten zeker niet schuren. Kartels van het zagen moeten er wel af zodat de knelring niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pauldaytona schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Het vlak waarop de knelkoppeling moet afdichten zeker niet schuren. Kartels van het zagen moeten er wel af zodat de knelring niet beschadigd.
Waarom niet schuren?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-05 23:18
kun je gewoon schuren maar niet met korrel 40.
gewoon 240 en even licht opschuren zodat je schoon koper hebt zonder bramen of verf.
Knelring trek je in het koper dus schuurkrasjes maken niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
pauldaytona schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:28:
[...]

Ah. Wel schuren dan maar alleen aan de binnenkant, met opgerond schuurpapiertje? Of hoe ontbraam je dat anders op een makkelijke manier?

[ Voor 7% gewijzigd door Purk80 op 08-05-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
3dmazter schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:36:
kun je gewoon schuren maar niet met korrel 40.
gewoon 240 en even licht opschuren zodat je schoon koper hebt zonder bramen of verf.
Knelring trek je in het koper dus schuurkrasjes maken niet veel uit.
OK mooi dat valt dan weer mee

Dank allen! Nu durf ik het wel aan.
Pagina: 1