Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:07
Ik heb door drukte een jaartje rond zonnepanelen niet goed gevolgd.
Wel had ik begrepen dat we sinds begin 2024 teruglever kosten betalen, parallel aan het salderen.

Maar ik zie dat die op mijn contract op 0.00 cent staan?
En ook afrekening einde vorig jaar laat er geen zien?

Mis ik iets, of is Engie erg vriendelijk in dit onderwerp?

Note: De absolute prijs van Engie is niet van belang. Zolang salderen bestaan althans, nog 1.5 jaar. Omdat ik over 12 maanden vrij precies genereer en verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxFM_rUXg2IN0vt9lKsvqRdGsu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ2w1zu2k47lSfEId3V4WOlF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Is dit de contract view in de app of is dit de informatie uit de laatste tarievenmail die je hebt ontvangen?
Ervaring leert dat de informatie in de app totaal onbetrouwbaar is namelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Homer-Simpson op 02-05-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Dit is de informatie die ik nu als huidige contractstatus vind, online in "mijn contract" pagina

Maar ook mijn laatste afrekening van November, had nergens kosten.
En, op jouw aangeven de laatste mail (Nov 2024) ipv de online gekeken: geheel geen melding van terugleverkosten.

[ Voor 37% gewijzigd door cybermaus op 02-05-2025 12:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je vaste leveringskosten zijn € 1,27 per dag. Dat is ~ € 40,- per maand, terwijl een euro of tien standaard is.

Dat verschilt ~30,- * 12 = ~€360,- per jaar... Tuurlijk betaal je geen terugleverkosten. *O* oh... toch wel.. -O-

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 02-05-2025 13:45 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Question Mark schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:44:
Je vaste leveringskosten zijn € 1,27 per dag. Dat is ~ € 40,- per maand, terwijl een euro of tien standaard is.

Dat verschilt ~30,- * 12 = ~€360,- per jaar... Tuurlijk betaal je geen terugleverkosten. *O* oh... toch wel.. -O-
Ok, dat klinkt aannemelijk. Ze hebben het verstopt.
Maar dan nog lijkt het niet al te verkeerd. Net even op gaslicht.com gekeken, en met mijn setup denken ze dat ik toch ~€200 tot ~€300 per jaar ga betalen, waarin verwerkt ~€500 tot ~€600 terugleverkosten

Dan is €360 per jaar verborgen terugleverkosten niet slecht. En ik heb in November dan toch nog €250 teruggekregen, min €120 voorschot, dus netto €120 terug. Niet veel. maar dat is dan wel alle energie kosten voor een jaar inclusief verwarmen met warmtepomp.

Of maak ik hier wat denkfouten? Zoals ik al melde, ik heb mezelf al een dik jaar niet in dit onderwerp verdiept.

Mijn echte problemen beginnen natuurlijk Jan 1 2027, wanneer ik zomers 5000 opwek, en winters 4000 verbruik, maar niet meer mag salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tja, dat blijft lastig... Ik ben zelf net overgestapt naar dynamisch...

Dat scheelt al zo'n 350 euro per jaar aan terugleverkosten (verschilt per leverancier/rekenmethode) tov een vast contract. Dan leveren je zonnepanelen wel veel minder op, maar pak je wel eerst die 350 euro... Afhankelijk van wat de stroomprijs gaat doen, is dit wel/niet een goede keuze. (waarvan de conclusie pas achteraf bepaald kan worden).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:30
Is dit het modelcontract? Dat heeft meestal hogere vaste kosten, maar geen terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReginavdLaan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:45
[quote]Question Mark schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:04:
Tja, dat blijft lastig... Ik ben zelf net overgestapt naar dynamisch...

Ik heb sinds oktober 2024 een dynamisch contract, omdat ik geen zin had in terugleverkosten. Ik hou mijn verbruik per dag bij en vergelijk de kosten van het dynamisch contract met het vaste contract waarvoor ik anders had gekozen. In de winter was ik met het dynamisch contract al duurder uit en nu helemaal. Ik denk erover om toch weer voor een vast contract te gaan.
Pagina: 1