Overstappen voor verleggen fiberkastje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Hi,

Ik zit al jaren bij Odido en in onze woning die wij recent hebben aangekocht hadden ze het geniale idee ( not ) om het kastje van de binnenkomende glasvezel in de woonkamer te plaatsen achter de bank. Nu hebben wij onze switch in de meterkast hangen en enige tijd geleden was Gideon hier voor een storing en de desbetreffende monteur vond het volslagen onlogisch dat dit kastje in de woonkamer zat. Nu moest hij van de meterkast naar de woonkamer en vice versa oftewel gedoe.

Nu had ik Odido gevraagd om dit kastje te verplaatsen, maar dit willen zij enkel doen tegen een tarief a 300 euro ( gaat via Reggefiber geloof ik ). Toen bedacht ik mij; Maar wat als ik nu overstap naar bijvoorbeeld KPN? Als ik via internet overstap kan ik niet aangeven dat ik enkel over wil stappen als zij dit kastje voor mij willen verplaatsen, maar doen zij dit dat iemand weet kosteloos voor een eventuele nieuwe abonnee?

Enige wat ik nodig heb is internet only, maar als KPN bereid is dit te verplaatsen, dan ben ik wel bereid een abbo bij hen te nemen. Iemand ervaring hiermee?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:06
nee bij het overstappen gaan ze het kastje niet opnieuw omhangen, er moet dan een monteur in de kruipruimte en dat doen ze niet even gratis. ook KPN wil het wel voor je doen maar weer via Reggefiber dan waarschijnlijk voor 300 euro.
ik heb het zelf gedaan, ook voor een zelf veroorzaakte kabel breuk betaal je namelijk 300 euro. mijn redenatie was, als het niet goed gaat betaal ik ze om het als nog te fixen.

Glas is breekbaar maar deze kabels kunne meer hebben dan veel mensen denken.
als je hem zelf verplaatst, tip doe een PVC buis om de losse fibers om zo veel mogelijk te beschermen.
het oprdaaien met de klok mee doen(geloof ik), en vooral van alles fotos maken als je hem open schroeft.
Plak ook schilders tape om de linker of rechter om de fibers goed aan te geven.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
maubaan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:53:
nee bij het overstappen gaan ze het kastje niet opnieuw omhangen, er moet dan een monteur in de kruipruimte en dat doen ze niet even gratis. ook KPN wil het wel voor je doen maar weer via Reggefiber dan waarschijnlijk voor 300 euro.
ik heb het zelf gedaan, ook voor een zelf veroorzaakte kabel breuk betaal je namelijk 300 euro. mijn redenatie was, als het niet goed gaat betaal ik ze om het als nog te fixen.

Glas is breekbaar maar deze kabels kunne meer hebben dan veel mensen denken.
als je hem zelf verplaatst, tip doe een PVC buis om de losse fibers om zo veel mogelijk te beschermen.
het oprdaaien met de klok mee doen(geloof ik), en vooral van alles fotos maken als je hem open schroeft.
Plak ook schilders tape om de linker of rechter om de fibers goed aan te geven.
Hoezo moeten ze in de kruipruimte zijn? Daar loopt een waterleiding, verder niets.

Het kastje komt binnen in de woonkamer direct aan de buitenmuur zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:01

vr6-only

Blub Blub

CryptoNL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Hoezo moeten ze in de kruipruimte zijn? Daar loopt een waterleiding, verder niets.

Hoe wil je anders de meterkast in komen? Veelal benutten ze de kruipruimte, als die aanwezig is, om de kabel erin te boren en via de kruipruimte naar de meterkast te brengen. Alternatief is om de invoerbuis, waar nu de KPN telefoonkabel doorheen gaat, op te zoeken en die te benutten. Dan hoef je de kruipruimte niet in, maar moet de kabel waarschijnlijk wel omgelegd worden buiten.

Destijds heeft de vorige bewoner waarschijnlijk gekozen voor de huidige locatie. Dat hoeft dus niet geheel onlogisch te zijn.

Persoonlijk vind ik juist de meterkast onlogisch, indien het geen meterkast betreft waar alles binnen komt en vandaaruit verder gaat in de woning.

Tenslotte kun je zelf deze aanvraag opstarten via mijnaansluiting.nl. Dit hoeft niet via de provider.

[ Voor 17% gewijzigd door vr6-only op 02-05-2025 12:02 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CryptoNL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Hoezo beschrijf je niet iets duidelijker hoe de plattegrond / bouwtekening van jouw woning is? De ene woonkamer is niet de andere en daarmee is dus lokatie van "kastje" en "point of entry" van kabels per straat in NL verschillend.

Maar zoals aangegeven; wat houdt jou tegen om KPN te bellen en dezelfde vraag te stellen waar Odido 300 Euro voor rekent?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
MAX3400 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Hoezo beschrijf je niet iets duidelijker hoe de plattegrond / bouwtekening van jouw woning is? De ene woonkamer is niet de andere en daarmee is dus lokatie van "kastje" en "point of entry" van kabels per straat in NL verschillend.

Maar zoals aangegeven; wat houdt jou tegen om KPN te bellen en dezelfde vraag te stellen waar Odido 300 Euro voor rekent?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BqJX2g4tIWP_60qqByoEhLmwEo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KH7k99pLCz5gq8vM7rfYKpYg.png?f=user_large

Toevoeging: In de meterkast loopt ook een mantelbuis onder de grond naar buiten bij de voordeur, naar de berging voor de zonnepanelen. Het fiber kastje bevind zich in de woonkamer vooraan bij het raam links in de hoek.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:12
Ik heb laatst het kastje zelf verplaatst, er lag namelijk zo'n 10 meter opgerold in de tuin tegen de gevel aan.
Voorzichtig het glas gebeuren uit het kastje gehaald, teruggetrokken en verplaatst (en zakje om het uiteinde gedaan ter bescherming.

Kastje in de meterkast geschroefd en glas er weer netjes terug ingelegd.
Abbo aangevraagd, aangesloten en alles werkte zonder problemen.

Uiteraard met in het achterhoofd dat het geld ging kosten als het niet goed zou gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:25

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Hoe de situatie ook is niets houdt je toch tegen om zelf een patch te trekken vanaf de FTU>meterkast?
Als het kastje esthetisch gezien niet in de weg hangt zie ik daar niet perse een probleem mee.
Een FTU kan je zelf niet verplaatsen zonder juiste kennis en apparatuur tenzij je hem fysiek van de muur af schroeft en in zijn geheel verplaats zonder te beschadigen. Een NTU kan je natuurlijk ophangen waar je wil.

Ik vind persoonlijk 300€ eigenlijk geen geld als je bedenkt wat een glasvezel las kost.
Voor mij een no-brainer als het je echt in de weg zit doe het op de correcte manier en laat hem lekker verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
MasterL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:11:
Hoe de situatie ook is niets houdt je toch tegen om zelf een patch te trekken vanaf de FTU>meterkast?
Als het kastje esthetisch gezien niet in de weg hangt zie ik daar niet perse een probleem mee.
Een FTU kan je zelf niet verplaatsen zonder juiste kennis en apparatuur tenzij je hem fysiek van de muur af schroeft en in zijn geheel verplaats zonder te beschadigen. Een NTU kan je natuurlijk ophangen waar je wil.

Ik vind persoonlijk 300€ eigenlijk geen geld als je bedenkt wat een glasvezel las kost.
Voor mij een no-brainer als het je echt in de weg zit doe het op de correcte manier en laat hem lekker verplaatsen.
Voor mij ook. De vraag is of ze dit gratis doen als je overstapt, want de monteur gaf zelf al aan dat dit erg omslachtig is zoals de situatie nu is. Liever - volgens de monteur - alles in 1 ruimte, dus switches, routers etc in bijvoorbeeld de meterkast.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:15

krietjur

Where am I?

Bij het overstappen gaan ze dat niet doen, laten verplaatsen kan wel maar kost bij KPN ook gewoon 300 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:40
CryptoNL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Voor mij ook. De vraag is of ze dit gratis doen als je overstapt, want de monteur gaf zelf al aan dat dit erg omslachtig is zoals de situatie nu is. Liever - volgens de monteur - alles in 1 ruimte, dus switches, routers etc in bijvoorbeeld de meterkast.
Een kort antwoord.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Nu online
krietjur schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:15:
Bij het overstappen gaan ze dat niet doen, laten verplaatsen kan wel maar kost bij KPN ook gewoon 300 euro.
Geen idee. De kosten voor KPN zelf zijn veel lager, immers zijn zij eigenaar van de lijn, eigenaar van Reggefiber etc. De klantprijs is 300 euro inderdaad.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:25

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Je kan het altijd proberen! Bel gewoon op zeg ik wil klant worden maar wil de aansluiting daar hebben, nee heb je enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:23
Met Ziggo hebben wij zelf een kabel van het punt in de woonkamer de kruipkelder in gelegd en in de meterkast het modem geplaatst. Alleen dat ISRA? punt hangt nog in de woonkamer uit de weg.
KPN hebben we de kabel meteen de meterkast in laten leggen, maar daar hadden we de keuze gewoon voor.

Maar inderdaad, bel ze gewoon. En zo niet, weet je waar je aan toe bent. Of je legt van je woonkamer de kruipkelder in een kabel naar je meterkast en sluit daar je apparatuur aan, of je betaald er voor om het hele spul te verleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08:04
CryptoNL schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Geen idee. De kosten voor KPN zelf zijn veel lager, immers zijn zij eigenaar van de lijn, eigenaar van Reggefiber etc. De klantprijs is 300 euro inderdaad.
KPN netwerk is volledig gescheiden van de internet provider KPN en rekent hiervoor gewoon een vast bedrag ongeacht hoe en via wie je dat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 12:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toevallig geen plannen voor een 2e of 3e glasvezel netwerk in de straat? Dan kan je zelf bepalen waar de aansluiting komt.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 02-05-2025 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39

Toppe

Oké ✅

[...]

KPN zal hier echt niet de hoofdprijs op verdienen, die €300 zal redelijk kostendekkend zijn.

Wat een monteur er van vind zal Reggefiber/KPN een rotzorg zijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:48

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik moest ook (een beetje) moeite doen om hem in de meterkast te krijgen. "Nee we doen juist de woonkamer want daar komt de Ziggo binnen en daar hebben mensen al de wifi zooi staan". An sich snap ik die logica wel.

Naja tot ie de equipment zag in de meterkast toen was het wel snel duidelijk dat dat voor mij niet handig is :)

(en ook de Ziggo had ik zelf al een keer verplaatst)

Maar eens wat ze zeggen: betaal €300, of probeer het zelf met het risico dat je alsnog die kosten hebt (of evt meer bij grote schade). En bellen kan natuurlijk altijd, wie weet trappen ze er in :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:39
@CryptoNL
Waarom zouden ze hieraan meewerken? Ze kunnen namelijk gewoon internet aanbieden op je adres met maximale snelheid. Gratis de aansluiting verplaatsen doen ze alleen als deze technisch niet in orde is. En dat is niet omdat een monteur het niet logisch vindt.
Verder is het netwerk vaak van 1 partij (Reggefiber of KPN netwerk bijv.). Dus rest van de aanbieders huren de lijn om internet aan te bieden.

Makkelijkste is om een netwerkkabel te krijgen vanaf het fiberkastje naar een "logische" locatie om je netwerk te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:44
Als de aansluiting werkt is er geen technische reden voor een provider om deze gratis te verplaatsen, dat klopt. Als je dat om esthetische redenen wil is het logisch dat daar kosten voor gerekend worden, niemand werkt gratis. Ook een elektricien rekent gewoon zijn/haar uren voor werken aan een installatie, zo gek is dat niet.

Je kunt proberen om het zelf te verplaatsen en doen alsof je neus bloedt. Mocht het niet lukken dan betaal je alsnog te kosten en heb je je huis naar eigen wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 15:40
Je kunt het voorlopig vergeten om je aansluiting verplaatst te krijgen. Ik ben al ruim een jaar bezig (met een officiële aanvraag). Het enig wat KPN netwerk doet is de melding doorzetten naar een onderaannemer en dan verdwijnt hij in het zwarte gat. Er komt geen enkele reactie en ook op een klacht wordt er op de melding gereageerd door hem bij de onderaannemer naar binnen te schuiven.

Vorig jaar januari al de eerste aanvraag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

Nee dat lijkt me niet. klusje inplannen, mannetje langssturen die uurtje bezig is, reistijd, busje, factuur sturen etc. --> daar zitten minimaal 4 tot 6 uur werk voor de organisatie in (KPN/reggefiber) wie dan ook. Van die 300 euro gaat er eerst 50 naar de staat in de vorm van BTW. Dus voor 250 euro inkomsten moet je 4 tot 6 uur werk verrichten.

Ja nee het is veel goedkoper voor KPN zelf om dit te doen joh :9 Niet dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:38
Welke provider ook gaat dit niet gratis doen. Als je geluk hebt krijg je een 2e aansluiting in huis, maar afhankelijk van waar je woont is de kans klein.
Je hebt 4 keuzes:
- € 300
- buiten voorzichtig graven en kijken of je extra lengte hebt.
- fiber patch kabel
- utp patch kabel
De laatste 2 zijn het makkelijkst.
Pagina: 1