In haar strijd tegen Big Tech misbruikt uitgever DPG de wet

Pagina: 1
Acties:
  • 979 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WorldClass
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-05 16:37
Vandaag kwam ik een artikel tegen bij Follow the Money waar ik abonnee ben. Ik wilde eigenlijk een discussie opstarten wat we hier nou eigenlijk mee aan moeten.

Tweakers is natuurlijk onderdeel van DPG die tevens een Big Brother Award had gewonnen van Bits of Freedom als Privacy schender. Gaat Tweakers zichzelf hier van distantiëren? Het artikel legt duidelijk uit welke zaken beter kunnen.

Wat denken jullie en wat vindt Tweakers hiervan?
Ook de discussie over de cookie wall die DPG gebruikt komt hier uitgebreid ter sprake.

https://www.ftm.nl/artikelen/dpg-media-en-europese-subsidies

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:49
1. Artikel staat achter een "registratie-muur", dus niet te lezen zonder registratie..
2. Je registreert je hier om dit te droppen en je geeft geen eigen mening.
3. Je registreert je hier vandaag en je praat over "wat we hiermee aan moeten"?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:04

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@WorldClass Je bent lid, dus je kunt het artikel gratis met ons delen. Zou je dat even willen doen? Dan kan de rest het ook lezen. Voor de rest ben ik het eens met @Cass Casey dat jouw mening ontbreekt.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
@WorldClass Hier wat leesvoer over hoe het ging/gaat met cookies, DPG and Tweakers:
Verwijderen tracking-data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WorldClass
Mog schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:33:
@WorldClass Je bent lid, dus je kunt het artikel gratis met ons delen. Zou je dat even willen doen? Dan kan de rest het ook lezen. Voor de rest ben ik het eens met @Cass Casey dat jouw mening ontbreekt.
Mag ik het artikel wat achter een betaalmuur staat wel delen volledig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WorldClass
jaspermeul schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:37:
@WorldClass Hier wat leesvoer over hoe het ging/gaat met cookies, DPG and Tweakers:
Verwijderen tracking-data
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

WorldClass schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Mag ik het artikel wat achter een betaalmuur staat wel delen volledig?
Als je op "Geef artikel cadeau" klikt komt er een ID achter de URL te staan waardoor anderen het ook kunnen lezen. Dat is de functie die FTM heeft ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het artikel is wel te lezen vanuit omzeilen wall hoort niet. Aangezien ze de hele inhoud gratis aanbieden als je de juiste user agent gebruikt lijkt mij dit ook prima.

Maar ik lees in dit artikel weinig nieuws, vooral het bekende verhaal over dataverzameling, iets dat tegenwoordig iedere goedlopende commerciële niet-ecommerce website wel moet doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 02-05-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Oon schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:57:
Het artikel is wel te lezen vanuit archive.is; knip. Aangezien ze de hele inhoud gratis aanbieden als je de juiste user agent gebruikt lijkt mij dit ook prima.
Het omzeilen van een paywall lijkt me niet de bedoeling.
Oon schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:57:
Maar ik lees in dit artikel weinig nieuws, vooral het bekende verhaal over dataverzameling, iets dat tegenwoordig iedere goedlopende commerciële niet-ecommerce website wel moet doen?
Volgens mij is de kern van het verhaal dat DPG van de EU honderden miljoenen te leen krijgt om minder afhankelijk te worden van Big Tech. Om het vervolgens deels te investeren in een eigen advertentie-ecosysteem dat de data deelt met 50 DPG-dochterbedrijven en 100+ advertentiepartners. Deze datahandel is volgens deskundigen strijdig met de Europese privacywet. Met andere woorden: vooral DPG wordt hier beter van, niet de consument in de EU. Hun data wordt nu door een Europese in plaats van een Amerikaanse partij misbruikt.

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 02-05-2025 15:17 . Reden: Dan ook niet quoten ;-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

hellknight

Medieval Nerd

Follow the Money: In de strijd tegen Big Tech misbruikt uitgever DPG Europese miljoenen, zeggen privacy-experts
hierbij het artikel als "cadeau" zodat iedereen het de komende 24h kan lezen, zonder ongewenste constructies ivm registratie / paywall

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mog schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Het omzeilen van een paywall lijkt me niet de bedoeling.
Gelukkig dan dat ik geen paywall heb omzeild maar alleen een linkje naar een gearchiveerde versie van een publieke pagina heb gedeeld :)
[...]

Volgens mij is de kern van het verhaal dat DPG van de EU honderden miljoenen te leen krijgt om minder afhankelijk te worden van Big Tech. Om het vervolgens deels te investeren in een eigen advertentie-ecosysteem dat de data deelt met 50 DPG-dochterbedrijven en 100+ advertentiepartners. Deze datahandel is volgens deskundigen strijdig met de Europese privacywet. Met andere woorden: vooral DPG wordt hier beter van, niet de consument in de EU. Hun data wordt nu door een Europese in plaats van een Amerikaanse partij misbruikt.
Ligt de fout dan niet bij de EU? Ieder groot mediabedrijf zou wel graag zo'n lening willen om met datzelfde excuus zelf een eigen advertentienetwerk op te zetten en hun omzet flink op te krikken, dat DPG dat doet is dus wel logisch.
De EU zou in dit geval dus gevraagd moeten worden waarom ze hier aan meewerken, want die zou ook moeten inzien dat dit niet de juiste gang van zaken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Oon schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Gelukkig dan dat ik geen paywall heb omzeild maar alleen een linkje naar een gearchiveerde versie van een publieke pagina heb gedeeld :)

[...]

Ligt de fout dan niet bij de EU? Ieder groot mediabedrijf zou wel graag zo'n lening willen om met datzelfde excuus zelf een eigen advertentienetwerk op te zetten en hun omzet flink op te krikken, dat DPG dat doet is dus wel logisch.
De EU zou in dit geval dus gevraagd moeten worden waarom ze hier aan meewerken, want die zou ook moeten inzien dat dit niet de juiste gang van zaken is
Nee, niet per se. De EU is niet in strijd met de Europese privacywet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat Tweakers hiervan vindt, kan je navragen bij Tweakers. Om hier speciaal een topic voor te openen lijkt me overbodig.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.