Zonnescherm smart maken (buiten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42
Momenteel heb ik een tweedehands zonnescherm op het oog. Deze beschikt over een motor aangesloten op een jaloezie schakelaar (4 draden). Op de plek waar ik het scherm wil ophangen heb ik een buitenlichtpunt. Daar zou ik eventueel de stroom vandaan kunnen halen en vervolgens een waterdichte jaloezieschakelaar monteren. Echter wil ik het zonnescherm bedienen met home assistant. Hiervoor zijn modules beschikbaar van onder andere shelly. Ik zou de module echter buiten willen plaatsen (bijv. in een schakeldoos). Ik kan echter geen modules vinden die waterdicht zijn (ip44 of hoger). Hebben jullie tips?

Alternatief is om het buitenlicht punt door te boren naar binnen en vervolgens daar de shelly module te monteren. Dit heeft echter niet de voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47
Is het nodig om een IP-rating te hebben op de shelly als de lasdoos(?) al waterdicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42
RudolfR schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:52:
Is het nodig om een IP-rating te hebben op de shelly als de lasdoos(?) al waterdicht is?
Als dat niet nodig is, dan is het probleem opgelost. Ik kan er echter weinig vinden over het buiten gebruiken van shelly modules. Wellicht mensen met ervaring aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47
Voor de amerikaanse markt is er een speciale IP55 behuizing voor reguliere shellys.

https://ameridroid.com/pr...55-add-on-us-plug-housing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:47
Fastclaimer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Als dat niet nodig is, dan is het probleem opgelost. Ik kan er echter weinig vinden over het buiten gebruiken van shelly modules. Wellicht mensen met ervaring aanwezig?
Wat @RudolfR bedoelt is: monteer de shelly in je buitenlichtpunt. Dan is hij beschermd tegen water en maakt de rating van de shelly niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 12:50
Klein beetje offtopic maar hoe zit het met een shelly qua warmte? Ik heb een shelly in onze houten schuur tegen de zuidkant gemonteerd en daar wordt het behoorlijk warm als de zon erop staat. Ik lees hier en daar dat de verschillende shelly's van zichzelf al af en toe moeite hebben met hun eigen warmte. Als deze in de zon zit kan de temperatuur van de shelly aardig oplopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:54
marqvds schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:16:
Klein beetje offtopic maar hoe zit het met een shelly qua warmte? Ik heb een shelly in onze houten schuur tegen de zuidkant gemonteerd en daar wordt het behoorlijk warm als de zon erop staat. Ik lees hier en daar dat de verschillende shelly's van zichzelf al af en toe moeite hebben met hun eigen warmte. Als deze in de zon zit kan de temperatuur van de shelly aardig oplopen....
Dan had ie maar geen Shelly moeten worden :+ :9
Ik probeer in mijn huis alle Shellys uit te faseren en te vervangen voor Zigbee, ik krijg alleen maar hoofdpijn van Wifi apparaten. Zigbee is veel robuuster.
Pagina: 1