Dementie en technologie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:53
Mijn moeder heeft dementie. En met haar vele anderen. Technologie kan dan een zegen en een vloek zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen: wat hebben jullie geleerd van het inzetten van techniek voor mensen met dementie? Wat kun je aanraden?

Een dilemma is dat mijn vader (en ik ook, maar pragmatischer) erg op privacy zit.

Een Google Assistant met: speel de Beatles af, wat wordt het weer, laat foto's zien, is geen optie.

Wat zou wel kunnen? Een beeld dat ik heb is om een oude tablet enkele losse grote fysieke knoppen te geven 'muziek' en 'foto' en dat de tablet dan vanaf de sd random wat laat zien/horen, of er mee stopt. Geen idee of hiervoor ready mades zijn, of andere oplossingen. Het gaat me niet om dit idee specifiek, maar meer hoe ik haar zo lang mogelijk kan laten genieten. Hele andere ideeën zijn ook van harte welkom.

Tot slot: ik vond het lastig te bepalen waar ik dit bericht zou plaatsen. Als het ergens anders beter kan, zeg het even.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:10
Ik denk dat het erg afhangt van het soort dementie en het stadium. Ik heb er (helaas) iets teveel ervaring mee, zowel mijn vader als mijn moeder hebben het gehad (en zijn er inmiddels 'mee' overleden).

Het gebruik van zelfs de meest eenvoudige user-interfaces kan een probleem worden, zelfs die twee knopjes voor 'muziek' of 'fotos'.

Mijn moeder heeft gedurende haar leven sowieso weinig met techniek gehad. Zelfs het gebruik van de meest eenvoudig magnetron voor het opwarmen van bezorgde maaltijden was een brug te ver.

Mijn vader was er wat handiger in, heeft nog computers en zelfs een mobiele telefoon gebruikt. Maar in het laatste jaar van zijn leven was zelfs het knopje van de Senseo een uitdaging. Dat was eigenlijk hartverscheurend. Hij kon vertwijfeld aan het aanrecht staan en dan zag je 'm denken: "ik heb zin in koffie en dan moet je geloof ik _iets_ doen, maar schiet mij maar lek" :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wel belangrijk om functies uit elkaar te houden.

Thuiszorg (wijkverpleging) heeft tegenwoordig allerlei apparaten speciaal voor dit soort type cliënten.

Er zit een stukje slimheid in, maar er zit ook gewoon een gekwalificeerde zorgmedewerker achter die videobelt en ook inbelt als iemand niet bevestigd heeft.

Zo kunnen de clienten langer zelfstandig blijven wonen, het geeft herinneringen aan afspraken, medicatie, maar ook krijgen ze soms de vraag en moeten ze reageren, anders komt er iemand langs.

Het andere stukje, multimedia, wordt hier niet mee gedekt, althans, ik heb het nog niet gezien, maar zou wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
Mijn vader is uitermate helder, mijn moeder zit in een beginnend stadium. Ik houd bijvoorbeeld WhatsApp omdat ze dat nog net kan. Voor het meeste ben ik over naar Signal. Voor de rest kan ze weinig met haar mobiel.

Leek me mooi om hier ervaringen te delen, waarbij natuurlijk niet alles voor iedereen werkt, en zeker niet in ieder stadium. Elkaar inspireren. Een oplossing die een paar jaar werkt kan ook een goed resultaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34
Er zijn dit soort opties: https://www.dementie-wink...ontact-en-zorg-op-afstand

Ik heb ook andere varianten gezien. Kost wat, maar kan ook kopzorgen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Los van dat het erg afhangt van het stadium is ook de leeftijd van de persoon heel belangrijk.
De wat jongere ouderen die nu in de 70 zijn zullen prima vooruit kunnen met een tablet, misschien met wat skeuomorphisme toegepast om alles op de fysieke tegenhanger te laten lijken, maar een oudere van in de 90 kun je vaak echt geen touchscreen geven. Daar klikt het gewoon niet dat ze met hun vinger op het scherm kunnen drukken om daar iets aan te klikken.

Wat is er mis met een Nest Hub zodat je Google Assistant kan gebruiken (als dat wel werkt)? Die hebben zich ook gewoon aan de AVG te houden, als je die niet vertrouwt zijn eigenlijk alle apparaten met een internetverbinding uitgesloten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Uit ervaring weet ik dat dementie naar mate de tijd vordert steeds 'erger' wordt.
Dat verschilt per persoon, maar soms kan dat snel gaan.
Wat ze gisteren nog wisten kan vandaag al voorgoed weg zijn.
Dan helpt het niet om nieuwe apparaten/technologie ter ondersteuning in te zetten, vaak zijn ze de bediening daarvan na een dag alweer vergeten.
Verrassend genoeg weten deze personen nog wel heel veel uit het verleden.
Samen oude foto albums doorbladeren of oude muziek luisteren vinden ze over het algemeen prettig omdat dat nog herkenbaar is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:44
Zoveel mogelijk oude technologie gebruiken.

Alles wat nieuw is wordt lastig aanleren en als eerste weer vergeten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
@Oon ik kan geen Google Nest gebruiken omdat mijn vader daarvan over zijn theewater gaat... Privacy en veiligheid zijn belangrijk voor hem en ik zoek dus oplossingen die passen binnen zijn grenzen en werken voor haar. Lokaal werkende installaties, of zaken van betrouwbare eu aanbieders bijvoorbeeld. Het hoeft ook niet gratis.

Tablet werkt niet goed voor mijn moeder. WhatsApp op telefoon werkt net.

Denk erover om een stand neer te zetten op een tafel en daarop steeds een ander fotoboek. Low tech oplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door KucingT op 02-05-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

KucingT schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:55:
@Oon ik kan geen Google Nest gebruiken omdat mijn vader daarvan over zijn theewater gaat... Privacy en veiligheid zijn belangrijk voor hem en ik zoek dus oplossingen die passen binnen zijn grenzen en werken voor haar. Lokaal werkende installaties, of zaken van betrouwbare eu aanbieders bijvoorbeeld. Het hoeft ook niet gratis.

Tablet werkt niet goed voor mijn moeder. WhatsApp op telefoon werkt net.

Denk erover om een stand neer te zetten op een tafel en daarop steeds een ander fotoboek. Low tech oplossing.
Tja, ik denk dat je dan toch echt het beste met je vader in gesprek kunt gaan, want het is absurd dat een groot bedrijf (dat ook gevestigd is in de EU) minder betrouwbaar zou zijn dan een lokale cowboy die 10 units per jaar verkoopt. Als die tweede al hun klantgegevens lekt kraait daar geen haan naar, maar op een partij als Google staat heel veel aandacht gevestigd en die gaan echt wel heel streng om met de AVG-wetgeving de laatste jaren.
De vraag is wat voor hem belangrijker is; zijn persoonlijke (incorrecte) aannames en meningen, of het leefgenot van zijn vrouw.

Low tech gaat sowieso het beste zijn. Er zijn ook bijvoorbeeld simpele radio's zoals deze of deze die lekker grote fysieke knoppen hebben, maar ook daar is maar de vraag welke herinneringen nog blijven plakken want die dingen hebben ook een gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
@Oon die optie heb ik geprobeerd en lukt niet. Dus is het de kunst om binnen de beperkingen er het beste van te maken. Oplossingen moeten de positief gevoel geven, geen stress.

En er kan ook best veel zonder big tech. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• molenganger
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 20:22
Is een wonderfoon geen optie?

https://www.wonderfoon.eu/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heeft ze er interesse in?

Een zegen ja. Ik heb voor mijn moeder een horloge gekocht dat mijn vader haar kan volgen. Dat kan hij al als ze haar telefoon bij heeft, maar die vergeet ze vaak en het idee is dat ze met het horloge ook naar hem kan bellen. Zondag waren ze hier, had ze het horloge niet om :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:44
KucingT schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:55:
Oma van mijn vrouw had een fotoscherm staan waar de famile ook foto's op kon zetten via een account (dus van afstand). Weet niet je vader dat aandurft qua privacy alleen...

Mocht je er interesse in hebben: denver pff 1015b, maar zijn waarschijnlijk veel meer/betere versies.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyriel85 op 02-05-2025 19:04 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KucingT
Een aantal leuke suggesties, Dank.

Kan ook onzichtbare techniek zijn.

Een paar leuke dingen bij mijn ouders zijn de ringleiding voor tv en telefoon onder de bank voor haar gehoortoestel. De koffiezetter is niet erg duidelijk qua water niveau, nu kan ze weer koffie zetten: 1 ledje voor 1p 2 ledjes voor 2p.
Pagina: 1