Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 13:04
In verband met een aankoop van een nieuwe Apple Watch, had ik behoefte aan een extra USB C oplader. Om problemen / onveiligheden te voorkomen, sterkte voorkeur voor een originele Apple oplader.

Na even Googlen, een OK aanbieding gevonden: EUR 17 voor een 20w "USB c 20 w Originele iphone oplader". Deze besteld. Na aankomst viel het me op dat er geen Apple logo op staat. Toen vergeleken met een andere, en daar staat hij inderdaad wel op. Tekst met serienummer lijkt ook iets minder scherp (maar bij andere originele ook moeilijk te lezen)

Bij navraag bij de leverancier krijg ik de volgende reactie
Onze iPhone USB-C adapter 20W wordt geproduceerd in dezelfde fabriek als de originele Apple-adapters, maar wordt niet onder de merknaam Apple verkocht. Daarom ontbreken het logo en de “Designed for Apple”-tekst.

Technisch gezien is het een OEM-product (Original Equipment Manufacturer), wat betekent dat de werking, het uiterlijk en de kwaliteit identiek zijn aan die van Apple zelf. De adapter bevat ook de originele chip voor veilige herkenning van uw apparaat.

Doordat wij deze adapters rechtstreeks in bulk bij de fabrikant inkopen, kunnen we ze aanbieden tegen een scherpe prijs. Ze worden om die reden ook geleverd in beschermend plastic in plaats van retailverpakking. Uiteraard heeft u 30 dagen bedenktijd, en fabrieksgarantie!
Hebben jullie hier wel eens eerder van gehoord? Ik heb nooit eerder gehoord van Apple producten die ook onder andere naam worden verkocht. En als het designed for apple is (zoals de andere oplader vermeldt), zal dat design toch wel gepatenteerd zijn en niet door een OEM mogen worden gebruikt? Hetzelfde geldt voor de chips.. Of koopt Apple de oplader ook maar in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85vL7WaZDUssPX8qF7HkT91qamM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uggw23XgD6vn979Sr07g0RO5.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
na dubbel check zie ik dat op hun website ook staat dat er geen Apple logo op staat en dat het OEM is. Verwarring zit dan vooral in het woord "origineel" en of dat dus echt bestaat

[ Voor 4% gewijzigd door pietje63 op 02-05-2025 09:42 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-08 14:05
Ik zou zeggen:
maak ze allebei open en vergelijk de onderlinge gebruikte componenten in de oplader.
Als die een echte OEM is, moet ie intern exact hetzelfde zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier wat foto's van een adapter die we bij onze vaste telecom-toko halen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6PbVgJAy0OCESIjikHQU1GmEns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRgPQyjTPQsZacChi5T58Dxm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH8l3buHbdIL1ud6YLfzpQKcKys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j77lDaluHAGVYC9vkVpXBKId.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Vo4nCmETr1KvxsasV1Vav5OO4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGLPq9uLBdlvEA6Nl1usiQk0.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 17:23

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Niks is onmogelijk, maar ik acht de kans zeer waarschijnlijk dat deze adapters zonder goedkeuring van Apple gemaakt zijn en al helemaal niet in dezelfde fabriek. En als het design identiek is, dan is het door een (Chinese) fabrikant gewoon nagemaakt zonder toestemming.

Betekent dit dan dat het een technisch inferieur product is? Niet persé. Maar die kans is wel aanwezig en je kunt er zelf heel moeilijk achter komen. Zeker omdat dit soort adapters niet open kunnen zonder ze te slopen.

De "originele chip" die zogezegd je "apparaat" herkent is zeer waarschijnlijk gewoon Power Delivery en een wereldwijde merk onafhankelijke standaard. Die herkent dus ook Android apparaten en Windows tablets.

Dat ze in bulk in een velletje plastic geleverd worden en niet in een kartonnen doosje is voor mij nóg een grote indicator dat het gewoon generieke low-cost low-quality adapters zijn uit een run-of-the-mill fabriek in China. Ik acht de kans dus ook waarschijnlijk dat het verhaal van de verkoper een hoop gebakken lucht is.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

Vraag het Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kortom gesteld: de verkoper wekt de indruk dat het om een originele Apple oplader gaat maar het is namaak.

De kwaliteit kan ergens tussen levensgevaarlijk en goed zitten maar je hebt niet ontvangen wat je dacht te kopen. Terugsturen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:36
Er staat hier een teardown van een (oudere) officiele Apple lader: https://www.righto.com/20...ger-teardown-quality.html
Onderaan die pagina staat ook een link naar een teardown van een goedkope niet-Apple lader. Dit geeft een idee over de technologie en veiligheid die in die officiele laders zit. Ik vraag me sterk af of dat ook in jouw exemplaar zit, ook al zit de prijs in de buurt, maar daar kom je niet achter zonder een dremel en wat geduld....

[ Voor 3% gewijzigd door Archer_VC10 op 02-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08 13:41
Ik vind een 20W lader te zwaar voor een Apple Watch.

Gebruik een oude originele 5W iPhone lader en een puck met USB-A.
Beiden nog los te koop.
Gaat snel zat.

Batterijcapaciteit AWU na 18 maanden 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Doet me aan deze video denken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
I have to go to court over a Turbo drama! Customer not happy, to say the least!

Het aloude "komt uit dezelfde fabriek" sprookje.
"komt uit dezelfde fabriek" betekent: goedkope prullaria tegen een hogere prijs verkocht.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als ze hetzelfde zijn (I call bullshit) dan wegen ze ook hetzelfde. Leg ze op een weegschaal, is de "OEM" een stuk lichter dan is 't namaak. Wedden dat er een aanzienlijk verschil in gewicht is?

Anyhoe; hoe dan ook: als het op hun site specifiek als Apple wordt verkocht is 't gewoon oplichting. Als je Apple bestelt moet je Apple krijgen, geen "OEM". Dus terug ging 'ie sowieso. En als er idd op hun site Apple staat dan ging hun email ook recht door in een melding naar de ACM met een CC naar de winkel.

"Komt uit dezelfde fabriek" my ass. Moeilijk van echt te onderscheiden namaak bedoel je.

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 03-05-2025 14:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Terugsturen, Apple is heel streng op alles wat er uit die fabrieken komt, een “oem” product uit dezelfde fabriek is in dit geval pure onzin.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02:09
Contact opnemen met Apple, die zijn hier nooit zo blij mee en zal hun waarschijnlijk benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:53
PKHS schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:29:
Ik vind een 20W lader te zwaar voor een Apple Watch.

Gebruik een oude originele 5W lader en een puck met USB-A.
Beiden nog los te koop.
Gaat snel zat.

Batterijcapaciteit AWU na 18 maanden 100%.
Een apparaat 'vraagt' vermogen.
Bij een apparaat als een iWatch is dit dusdanig weinig dat het laden met een 5W-lader vrijwel net zo snel gaat als met een 240W-lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Marco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:53:
[...]

Een apparaat 'vraagt' vermogen.
Bij een apparaat als een iWatchwatch is dit dusdanig weinig dat het laden met een 5W-lader vrijwel net zo snel gaat als met een 240W-lader.
Sinds de Series 7 (uit 2021) kan de watch snel laden maar daarvoor is niet “zomaar” een 5W lader nodig, het moet wel USB-PD zijn.

Dat snelle laden kan officieel met de volgende Apple adapters; Apple 18W, 20W, 29W, 30W, 35W, 61W, 87W, or 96W USB-C Power Adapter (en soortgelijke van alternatieve merken uiteraard).
The following Apple Watch variants allow for fast charging:
Apple Watch Series 7: 0-80% in about 45 minutes
Apple Watch Series 8: 0-80% in about 45 minutes
Apple Watch Series 9: 0-80% in about 45 minutes
Apple Watch Series 10: 0-80% in about 30 minutes
Apple Watch Ultra: 0-80% in about an hour
Apple Watch Ultra 2: 0-80% in about an hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Donstil schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:16:
Dat snelle laden kan officieel met de volgende Apple adapters; Apple 18W, 20W, 29W, 30W, 35W, 61W, 87W, or 96W USB-C Power Adapter (en soortgelijke van alternatieve merken uiteraard).
Waarbij het voor de snelheid dus niet uitmaakt of je een 18W of een 96W adapter gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Marco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:39:
[...]

Waarbij het voor de snelheid dus niet uitmaakt of je een 18W of een 96W adapter gebruikt.
Dat staat daar los van inderdaad, of anders gezegd het kan dus geen kwaad om een 20w te kopen voor een watch die snel kan laden. Heb je er misschien nog eens wat aan bij een ander product.

Mist je een originele koopt natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat verhaal dat het uit dezelfde fabriek komt, is lulkoek. Maar dat kan een welles nietes verhaal worden, die gelukkig niet relevant is want: je hebt simpelweg niet gekregen wat je hebt besteld.

Ik zou het terugsturen en je geld terug vragen. Het kan prima werken met namaak, maar dan wel graag ook een namaakprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door kamerplant op 04-05-2025 18:38 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
Donstil schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:26:
[...]

Dat staat daar los van inderdaad, of anders gezegd het kan dus geen kwaad om een 20w te kopen voor een watch die snel kan laden. Heb je er misschien nog eens wat aan bij een ander product.

Mist je een originele koopt natuurlijk :P
Dat is dus precies wat ik duidelijk probeerde te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Marco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Dat is dus precies wat ik duidelijk probeerde te maken. ;)
Met als belangrijke kanttekening dat ze sinds 2021 snelladen ondersteunen, dat voegde ik er even aan toe :)

Pagina: 1