Na 10 minuten volledig scherm MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Schouten
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-05 18:55
Sinds enige weken doet het scherm van mijn MacBook vreemd. Bij opstarten heb ik aan de bovenzijde ongeveer 20 % horizontaal beeld wat na ongeveer 10 minuten weer volledig beeld word.. Een extern scherm werk perfect dus lijkt niet aan de videokaart te liggen. Als ik de laptop laat "afkoelen" begint het hele gebeuren weer van voor af aan...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OtMY0uU8FjIaRGuFaE5jINzQbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwh700Tsxai0XPWvEcSP2qUw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iILHMPNWzN7viEtjaH4v2c3D3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DZFRZsZoLfjWyKxfeWw4Er8.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft MacBook Pro 2017 (vier Thunderbolt)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27
Dat is het model met de flexcable issues als ik het goed heb: https://discussions.apple.com/thread/255458736?sortBy=rank
Dit lijkt niet op de afbeeldingen die toen rondgingen, maar het zou nog steeds gerelateerd kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Schouten
Dat dacht ik zelf ook, maar het bewegen van de klep geeft geen verandering.Daarnaast heft de storing zichzelf na tien minuten op en gaat het de hele dag gewoon goed...Heel vaag dit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:42
G.Schouten schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:31:
Dat dacht ik zelf ook, maar het bewegen van de klep geeft geen verandering.Daarnaast heft de storing zichzelf na tien minuten op en gaat het de hele dag gewoon goed...Heel vaag dit...
De modellen uit die generatie zijn ook echt heethoofden. Wellicht dat de warmte het een en ander beter laat geleiden dan wanneer de MacBook nog koud is? Even preventief het scherm vervangen (en daarmee ook de flexcable) zit er niet in, tenzij je 500 euro voor een gebruikt scherm wil betalen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzzper
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:45
Mijn MacBook Pro 2017 heeft exact hetzelfde probleem. Na ongeveer 10 min heb ik ook (bijna) volledig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Schouten
Ik heb inmiddels een optie op een gebruikt scherm voor deze laptop voor €60 maar twijfel of het scherm wel stuk is. Om het scherm te kopen om te proberen vind ik wat prijzig voor een laptop van 9 jaar oud.. Misschien dat ik ga trachten om de koeling na te lopen van de GPU.. wordt vervolgd:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Laatst online: 23-06 13:28
G.Schouten schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:57:
Ik heb inmiddels een optie op een gebruikt scherm voor deze laptop voor €60 maar twijfel of het scherm wel stuk is. Om het scherm te kopen om te proberen vind ik wat prijzig voor een laptop van 9 jaar oud.. Misschien dat ik ga trachten om de koeling na te lopen van de GPU.. wordt vervolgd:-)
Met het verbeteren van de koeling zou je het probleem in dit geval alleen erger maken, ipv beter. Als de warmte (= uitzetten van metalen) de oorzaak is voor de betere geleiding en het wel werkende scherm, ga je met betere koeling de tijd dat je scherm niet werkt verlengen.

Je zult het losse contact moeten opsporen & verhelpen, als dat de oorzaak is.

Je zou het moederbord/flexcable eens kunnen warm "fohnen" voordat je de laptop aanzet en zien of het dan sneller of direct weg is. Dan weet je dat een los contact de waarschijnlijke oorzaak is.

[ Voor 11% gewijzigd door XelaRetak op 05-05-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
G.Schouten schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:57:
Snap ik, ben enigszins verbaasd dat je voor €60 een gebruikt scherm hebt gevonden! Waar heb je ‘m gevonden als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Schouten
Scherm gevonden op MP, maar zoals ik al aangaf weet ik niet of ik er op in ga..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor dat soort bedragen vraag ik me af of het wel een origineel Apple of “OE” onderdeel is en of het wel een volledig scherm is als 1 unit. Je wilt geen namaakscherm.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:12
nelizmastr schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:29:
Voor dat soort bedragen vraag ik me af of het wel een origineel Apple of “OE” onderdeel is en of het wel een volledig scherm is als 1 unit. Je wilt geen namaakscherm.
Je kunt op Marktplaats e.d. geregeld complete MacBooks vinden voor zo'n 100 euro. Soms zelfs nog goedkoper. Die kun je prima als donor gebruiken als daar een functionerend scherm op zit, of andere onderdelen die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Laatst online: 23-06 13:28
nelizmastr schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:29:
Het is een 8 jaar oude macbook. Vervangingsonderdelen van donorlaptops kosten echt de wereld niet meer, de laptop is praktisch gezien al afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
XelaRetak schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Het is een 8 jaar oude macbook. Vervangingsonderdelen van donorlaptops kosten echt de wereld niet meer, de laptop is praktisch gezien al afgeschreven.
Dat zeg je wel, maar ‘refurbished’ schermen voor 15-inch modellen uit 2017/2018 in de losse verkoop zijn schaars en duur. Eventuele donormodellen hebben, jawel, een kapot scherm.

Koop je een tweedehands model van Marktplaats met een werkend scherm dan kom je ongeveer op dezelfde prijs uit als dat van een los scherm. 8)7

Pagina: 1