Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:08
Tweakers,

Ik ga deze hier maar eens in de groep gooien,

Ik heb dus nog een oude laptop die er een beetje als bijzaak bij heb. (Deze is van de i7 variant 2e generatie, anders dan er op deze site word aangegeven).

Ik heb hem draaiende op windows 7, maar nieuwe/verse OS word niet meer ondersteund. Windows 10 is ook geen optie omdat ik er niet uit kan komen hoe ik de stroombesparing kan ontwijken?

Betreffende dat het beeld niet werk ivm geprogrammeerde stroombesparing software die op sommige momenten tussen de gt555 cuda chip en de interne grapics schakelt om dus stroom/accu te besparen.

Ik heb ook Linux umbuntu geprobeerd, via een ISO op een SSD met Ventoy. Dit loopt elke x geheel vast. (er is geen BOOT optie met USB zover ik weet)

Mijn vraag is dus: Zit ik hier met een bootanker? Mis ik iets?

Het is namelijk wel jammer, de accu werkt nog prima, en het apparaat op zich ook wel. Maar een vergulde typmachine heb ik ook vrij weinig aan. 8)7

Alvast bedankt,

Groet,

Marco de Boer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ubuntu is niet de lichtste linux variant, Xubuntu is de meest lichte in de Ubuntu reeks.
https://xubuntu.org/

Mint zou ook een optie kunnen zijn.

Maar bij laptops van deze Nvidia generatie wilde ze nog wel eens proberen slim om te gaan met energieverbruik middels het optimus idee.
https://www.reddit.com/r/...nvidia_optimus/?rdt=42984
Maar dat is vaak een niet een oplossing die je cadeau krijgt en bepaalde kennis vereist.

Als je graag iets wilt leren over hardware en OS’en dan gaat het je vast nog wat uren kosten.
Heb je hier geen tijd of kennis voorhanden, dan op zoek naar Windows 11 geschikte laptop.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:20
Drie vragen:

1) Zit er een DVD-writer in die laptop?
Indien ja, dan kan je linux op DVD branden en daarvan opstarten.

2) Ben je zeker dat er geen boot-optie is via USB?
Dat lijkt mij zeer vreemd, zelfs voor een laptop uit 2011.
Welk type laptop heb je precies (Merk en typenummer)?

3) Als je Ubuntu probeerde, was dat van een externe SSD of deze die in de laptop zit?

[ Voor 14% gewijzigd door LievenD op 03-05-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:08
LievenD schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:02:
Drie vragen:

1) Zit er een DVD-writer in die laptop?
Indien ja, dan kan je linux op DVD branden en daarvan opstarten.

2) Ben je zeker dat er geen boot-optie is via USB?
Dat lijkt mij zeer vreemd, zelfs voor een laptop uit 2011.
Welk type laptop heb je precies (Merk en typenummer)?

3) Als je Ubuntu probeerde, was dat van een externe SSD of deze die in de laptop zit?
Excuus voor de late reactie, (Ik had eigenlijk een email verwacht bij een reactie)

Er zit een DVD writer op inderdaad. Maar Ubuntu gaat niet op een schijfje passen.

En wat die USB BOOT betreft? Ik zal het nog maar eens proberen? Maar dat is nergens een optie in de BIOS. Misschien het stickje niet goed geplaatst?

En wat ik dus gedaan had was op de interne SSD bij voorstel van AIchat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:50
marcodeboer1986 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 04:13:
Ik heb hem draaiende op windows 7, maar nieuwe/verse OS word niet meer ondersteund.
Tja , niet ondersteund wordt er zoveel niet natuurlijk.
Windows 10/11 draait hier ook nog netjes op een Dell Latitude E6410
Windows 10 is ook geen optie omdat ik er niet uit kan komen hoe ik de stroombesparing kan ontwijken
Betreffende dat het beeld niet werk ivm geprogrammeerde stroombesparing software die op sommige momenten tussen de gt555 cuda chip en de interne graphics schakelt om dus stroom/accu te besparen.
Beetje onduidelijk wat het probleem nu is?
Geen beeld of beeld verstoringen/problemen?
Je zou eventueel de gt555 kunnen uitschakelen als je deze niet nodig hebt?
Ik heb ook Linux umbuntu geprobeerd, via een ISO op een SSD met Ventoy. Dit loopt elke x geheel vast. (er is geen BOOT optie met USB zover ik weet)
Ventoy is handig maar lang niet alles werkt correct vanuit een Ventoy omgeving is mijn ervaring.
Dus ook altijd een USB versie bij de hand hebben voor belangrijke zaken.

Medion en bios/boot menu kan wel eens lastig zijn is mijn ervaring ook wel.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 06-05-2025 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:20
Er zit een DVD writer op inderdaad. Maar Ubuntu gaat niet op een schijfje passen.
Hm, ik heb eens gekeken, en inderdaad, Ubuntu is bijna 6 GB. Enkele jaren terug paste dat nog mooi op een DVD, nu niet meer, wat een bloat is Ubuntu geworden...

Heb je Ventoy op je interne SSD geïnstalleerd? Dat is zover ik weet niet de bedoeling. Normaal installeer je Ventoy op een USB-stick, zodat je verschillende distro's kunt opstarten vanaf 1 USB-stick.

Eerste wat ik zou proberen, is een andere distro downloaden die wel op een DVD past, zoals Linux Mint.
Je krijgt dan een ISO-bestand. Dat kan je op een DVD branden (een schijfbestand of image branden, geen data-cd maken) met bijvoorbeeld CDBurnerXP (werkt zeker onder Windows 7). Dat duurt 5 tot 10 minuten.

Als dat voltooid is, laat de DVD in je computer zitten en herstart je de computer. Je computer zal dan opstarten vanaf de DVD. Eens opgestart, staat er normaal een icoontje op het bureaublad om de installatie te starten.
Heb je bij de installatie hulp nodig, reageer dan hieronder.
Pagina: 1