Is er iemand die stroom verkoopt met een eigen laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06 11:05
Je hebt een elektrische auto, zonnepanelen, een dynamisch energiecontract en een laadpaal waar ook anderen kunnen parkeren. Terwijl je met een app of met laadpasjes zelf de regie in handen houdt. De ideale mogelijkheid om met je laadpaal elektriciteit (door) te kunnen verkopen. En dus het dynamisch verbruik van wind- en zonnestroom te bevorderen. Dat zou technisch mogelijk moeten zijn. Maar weet iemand ofdat het (door) verkopen van elektriciteit met een particuliere laadpaal ook door iemand wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Yep, maar dat is aan mijn schoonzoon, die mag laden voor €0,20/kWh, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet O-)

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:35
Aan de buren aangezien ik zonnepanelen heb en een laadpaal, maar geen EV :+ Ik kan precies zien hoeveel hij laadt en in principe zou ik daarvoor geld kunnen vangen, maar ook ik doe dat dus niet echt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

RvV

Buren of familie hadden hem er bij mij best in mogen pluggen gedurende de zonnige dagen en die paar cent interesseert mij geen reet. De afgelopen maand heb ik bijna 2000 kWh terug geleverd aan het net. Ik had het leuker gevonden als dat rechtstreeks in wat autos was gegaan, maar goed..
Ik zit er helemaal niet op te wachten om vreemden uren lang op het erf te hebben.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Dank voor de reacties. Maar dus nog geen voorbeelden waarbij een laadpaal wordt uitgeleend (en dus wordt afgerekend) met pasjes of een app. ( Ook gratis ter beschikking stellen bij negatieve prijzen is geen optie vanwege de € 0,13 energiebelasting óók bij negatieve prijzen.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:31
Bedoel je niet gewoon een standaard backoffice functie met het laadpunt op openbaar ingesteld?

Jij betaald het abonnement (grofweg €5 per maand), stelt de prijs die je per kwh wil hebben in en als er voldoende geladen is levert het geld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:28
Ricko1 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:46:
Bedoel je niet gewoon een standaard backoffice functie met het laadpunt op openbaar ingesteld?

Jij betaald het abonnement (grofweg €5 per maand), stelt de prijs die je per kwh wil hebben in en als er voldoende geladen is levert het geld op.
Precies. Zoals iedere leaserijder met een eigen paal de stroom verkoopt aan de leasemaatschappij.

Taycan ST ā€˜22 - Polestar 2 ā€˜20 - 1250 GSA HP ā€˜20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Cratchit schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:34:
Dank voor de reacties. Maar dus nog geen voorbeelden waarbij een laadpaal wordt uitgeleend (en dus wordt afgerekend) met pasjes of een app. ( Ook gratis ter beschikking stellen bij negatieve prijzen is geen optie vanwege de € 0,13 energiebelasting óók bij negatieve prijzen.).
Veel laadpalen hebben de optie om je paal openbaar te maken, dan kan iedereen z'n auto op jouw oprit zetten en laden en verdien jij daarmee.
Moet je wel willen, mij lijkt het vooral heel onpraktisch. Zijn genoeg topics hier en elders van mensen die een laadpaal onbedoeld op openbaar hadden staan en niet op hun eigen oprit konden parkeren omdat er iemand anders z'n auto had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
VidaR-9 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 01:43:
[...]

Precies. Zoals iedere leaserijder met een eigen paal de stroom verkoopt aan de leasemaatschappij.
Nee, dat bedoel ik niet. Want die leaseauto is in feite je eigen auto. En je bent ook de enige die van je laadpaal gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Ricko1 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:46:

Nee dat bedoel ik niet. Want ik schreef 'waarin je zelf met een app of laadpasjes zelf de regie in handen houdt'. Dus je geeft alleen een laadpasje aan iemand waarmee je afspraken kan maken. Dus bijvoorbeeld dat hij of zij op tijd de auto weer van de lader, en je parkeerplek, af haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Cratchit schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Nee dat bedoel ik niet. Want ik schreef 'waarin je zelf met een app of laadpasjes zelf de regie in handen houdt'. Dus je geeft alleen een laadpasje aan iemand waarmee je afspraken kan maken. Dus bijvoorbeeld dat hij of zij op tijd de auto weer van de lader, en je parkeerplek, af haalt.
Wat is de vraag dan precies? Het klinkt mij vrij simpel wat je wil.

Zorg voor een laadpaal met kwh meter en sessie registratie. Maak je afspraak voor een prijs per kwh.
Dan 1x in de maand kijk je hoeveel stroom er met die laadpas is geladen en stuur je een betaalverzoek (hetzij contact, bankoverschrijving of een tikkie).

Je hebt dan wel (een boel) handmatige administratie elke maand. Dat is wat de meeste automatiseren via een backoffice.
Cratchit schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:03:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet. Want die leaseauto is in feite je eigen auto. En je bent ook de enige die van je laadpaal gebruik maakt.
Je mist wel het belangrijkste punt. De laadkosten worden dan vergoed door de werkgever. Er is dus wel sprake van verkoop van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Okee. Niemand kent dus iemand die met zijn particuliere laadpaal stroom verkoopt aan anderen. Het zou een goede manier zijn om vooral stroom voor dynamische prijzen door te kunnen verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Cratchit schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:35:
Okee. Niemand kent dus iemand die met zijn particuliere laadpaal stroom verkoopt aan anderen. Het zou een goede manier zijn om vooral stroom voor dynamische prijzen door te kunnen verkopen.
Zoals hierboven aangegeven, werkt het zo voor veel leaserijders.

De werkgever betaalt ingesteld tarief voor thuislaadpaal op basis van het gebruik.

Anderen kunnen daar dan in principe ook gebruik van maken (tegen hetzelfde tarief, alleen gaat de factuur dan niet (via leasemaatschappij) naar werkgever maar via de laadpas-leverancier van de gebruiker die aan het laden is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
FAQ schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:47:
[...]

Zoals hierboven aangegeven, werkt het zo voor veel leaserijders.

De werkgever betaalt ingesteld tarief voor thuislaadpaal op basis van het gebruik.

Anderen kunnen daar dan in principe ook gebruik van maken (tegen hetzelfde tarief, alleen gaat de factuur dan niet (via leasemaatschappij) naar werkgever maar via de laadpas-leverancier van de gebruiker die aan het laden is)
Maar dan zal je dus eerst een speciale laadpas moeten hebben. Anders zou iedereen, onbetaald en zonder afspraken, kunnen laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:02
Cratchit schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Maar dan zal je dus eerst een speciale laadpas moeten hebben. Anders zou iedereen, onbetaald en zonder afspraken, kunnen laden.
Dat is niet hoe een laadpas en backoffice werkt.

Werkgever plaatst laadpaal bij werknemer. Werknemer laat laadpaal aansluiten op zijn meter(kast). Werkgever regelt backoffice.

Vervolgens kan er met een laadpas opgeladen worden en werknemer krijgt x bedrag voor elke kWh afgenomen. Dit wordt na x dagen gestort op rekening van werknemer door backoffice.

Ik heb exact dat. Zo ongeveer elke auto kan opladen via mijn laadpaal. Ik, mijn collega, mijn kameraad met een leaseauto, mijn kameraad met privƩ elektrische auto. Iedereen betaald x bedrag en ik krijg aan het eind van de maand dat bedrag gestort.

Doe ik dit commercieel op een openbare plek? Nee, op mijn oprit. Maar dit is hoe elke backoffice werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Cratchit schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Geen speciale laadpas, wel een laadpas die ondersteund wordt door de gekozen partij/backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Er niks speciaals aan die laadpassen. Dat zijn dezelfde als die bij alle andere publieke laadpalen werken. Die zijn aan een persoon/bedrijf gekoppeld die de rekening betaald.

Die krijg je in de post als je er een aanvraagt. Hetzij bij een abonnement of een van de 'gratis' aanbieders die een opslag op de laadsessie rekenen. Factuur/automatisch incasso aan het eind van de maand voor de kosten van het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
In theorie kan iedereen (met een laadpas) laden op mijn laadpaal. Maar is op de oprit, in de praktijk zal zowat niemand dit doen.
Wellicht dat het in het begin van elektrische auto’s wat meer voorkwam, maar nu er meer en meer publieke palen bijkomen is dit probleem er zowat niet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Laatst online: 07-06 17:02

pistole

Frutter

Je zou eens hier kunnen kijken: Zelfbouw Laadpaal ervaringen. Aangezien dat over zelfbouw gaat is het misschien een betere plek voor dit idee.

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1