1440p gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Wss komt er gewoon Windows op, maar ik zit ook te kijken naar Linux als dual-boot. De games die ik speel zijn vrijwel modern, en ik wil graag Monster Hunter Wilds er op kunnen draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de €1500 en €2000, maar goedkoper zou helemaal fijn zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al speakers, muis, toetsenbord en een monitor die ik wil behouden. Ook gebruik ik een Kingston KC3000 2TB voor mijn games die ik van plan ben in mijn nieuwe PC te zetten. Hij heeft volgens de manager en Crystaldisk 100% health.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gewoon dat het de nieuwste games voor de komende 5 jaar kan draaien (als de hardware niet faalt). Zou ook fijn zijn als het Raytracing heeft en DRX 1.2 kan ondersteunen (geen idee of de 9070XT dat kan).

Ook van wat ik begrijp wordt 32GB langzamerhand het minimum om mee te gamen, dus als ik daar boven kan zitten zou ook fijn zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren, alleen dat het GEEN Gigabyte moet zijn. Ik heb geen fijne ervaringen met dat merk en hun klantenservice.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou ook fijn als gelet wordt op het energie verbruik. Ik snap dat meer kracht kost meer energie, maar ik zie ook dat er vaak nog een schommeling is tussen hoeveel energie iets gebruikt tegenover de geleverde prestatie. Als ik naar 9070XT Benchmarks kijk bijvoorbeeld, is de Saphire Pulse energie zuiniger dan de rest en heeft vergelijkbare prestaties.

Ook een extra SSD van 250 tot 500GB waar bij Windows en Linux op kunnen samen met wat programma's van kleine formaat (Notepad++, VLC, etc), games enzo gaan naar mijn bovengenoemde Kingston (wellicht kan ik gewoon nog een van deze kopen in een kleinere volume).

Ga je overklokken?
Ik vertrouw mijzelf niet met overklokken. Dus ik hou het op nee.

Wat verwacht je van ons?
Hulp met het maken van een build binnen mijn voorkeuren. Sorry als dit low-effort is, maar met de moederbord kom ik er niet uit (dat maakt de overige opties ook lastig voor mij om te bepalen). Ik heb geen idee of deze generatie Ryzen veel verschil merkt tussen DDR4 en DDR5 en ik daarom beter een B650 of B850 moet nemen. Het enige wat ik heb om het moment is een CPU en GPU.

Dit is wat ik zover heb:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 317,99€ 317,99
1MoederbordenMSI B850 GAMING PLUS WIFI€ 200,79€ 200,79
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 789,90€ 789,90
1BehuizingenThermaltake View 51 Tempered Glass ARGB Snow Edition€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 153,97€ 153,97
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 99,-€ 99,-
1SSD'sKingston KC3000 512GB€ 56,53€ 56,53
Totaal€ 1.767,18

Gedachtegang van bepaalde keuzes:

Zelf dacht ik in ieder geval aan een AMD Ryzen 7 9700X Boxed want de 9800X3D is nog steeds boven de MSRP (zo ver ik weet), dus dan maar een stapje lager?

Samen met een Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT. De 5070TI vind ik net te duur, anders is die wel energiezuiniger. Deze model 9070XT is zo ver ik weet de meest energiezuinigst (en ook aan de goedkopere kant), dus daarom mijn voorkeur.

Deze behuizing is een van de weinige die ik kon vinden waar bij de aansluitingspunten aan de voorkant zitten, en niet er boven op. De PC gaat onder mijn bureau, en dan is het fijner om de aansluitingen aan de voorkant te hebben.

Deze SSD is keus van wegen wat ik eerder benoemd had (de zelfde SSD waar mijn games op staat, maar een kleiner volume voor windows en/of linux), maar een andere er voor in de plaats is prima.

Alvast erg bedankt voor de hulp. O+

[ Voor 41% gewijzigd door dooder39 op 03-05-2025 14:46 ]

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:12
Zelf dacht ik in ieder geval aan een AMD Ryzen 7 9700X Boxed want de 9800X3D is nog steeds boven de MSRP (zo ver ik weet), dus dan maar een stapje lager?
Een Ryzen 7 9700X is voor gaming amper sneller (3%) dan een Ryzen 7 7700.
Zou ook fijn als gelet wordt op het energie verbruik. Ik snap dat meer kracht kost meer energie, maar ik zie ook dat er vaak nog een schommeling is tussen hoeveel energie iets gebruikt tegenover de geleverde prestatie.
Een RX 9070 XT is niet de juiste keuze als je op het energieverbruik wil letten. Een RX 9070 (non-XT) is dat wel. Presteert zo'n 10-15% minder, maar het energieverbruik is 30-40% minder.
Ook een extra SSD van 250 tot 500GB waar bij Windows en Linux op kunnen samen met wat programma's van klein formaat (Notepad++, VLC, etc)
250 GB gebruiken voor Windows en Linux zou ik niet doen. Ik doe dat zelf op een ruim 10 jaar oude PC, en er is nog nauwelijks voldoende ruimte voor Windows 10, laat staan Windows 11. 500 GB is al beter, maar gezien 1 TB nauwelijks duurder is (prijsverschil is nog geen € 10), zou ik daarvoor kiezen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 188,85€ 188,85
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070€ 689,-€ 689,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow (2024) Zwart€ 83,95€ 83,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,72€ 32,72
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 77,90€ 77,90
1VoedingenDeepCool PN650M€ 84,90€ 84,90
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 55,-€ 55,-
Totaal€ 1.377,22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
LievenD schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:12:
[...]

Een Ryzen 7 9700X is voor gaming amper sneller (3%) dan een Ryzen 7 7700.

[...]

Een RX 9070 XT is niet de juiste keuze als je op het energieverbruik wil letten. Een RX 9070 (non-XT) is dat wel. Presteert zo'n 10-15% minder, maar het energieverbruik is 30-40% minder.

[...]

250 GB gebruiken voor Windows en Linux zou ik niet doen. Ik doe dat zelf op een ruim 10 jaar oude PC, en er is nog nauwelijks voldoende ruimte voor Windows 10, laat staan Windows 11. 500 GB is al beter, maar gezien 1 TB nauwelijks duurder is (prijsverschil is nog geen € 10), zou ik daarvoor kiezen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 188,85€ 188,85
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070€ 689,-€ 689,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow (2024) Zwart€ 83,95€ 83,95
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,72€ 32,72
1Geheugen internLexar Ares LD5U16G60C320A-RGD€ 77,90€ 77,90
1VoedingenDeepCool PN650M€ 84,90€ 84,90
1SSD'sLexar NM710 1TB€ 55,-€ 55,-
Totaal€ 1.377,22
Zou de 7800X3D dan niet een betere keus zijn van wegen de cache?

En als ik de specs goed begrijp, dan is de moederbord PCIe 4.0 en de videokaart PCIe 5.0. Verlies ik dan geen performance?

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Zal dit ok werken? Het is wel 32GB RAM maar doch afijn. En ik vraag me af of de CPU de videokaart niet gaat bottlenecken.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 161,99€ 161,99
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5070 Ti X3 OC€ 898,-€ 898,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow White€ 80,99€ 80,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 28,68€ 28,68
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 88,31€ 88,31
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 100,99€ 100,99
1SSD'sKingston KC3000 512GB€ 57,90€ 57,90
Totaal€ 1.625,86

[ Voor 9% gewijzigd door dooder39 op 08-05-2025 18:52 . Reden: Koeler vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:56
Het is allemaal wat te zien wat je gaat spelen, maar met de 9600X zit je op alle vlakken wel goed.

Je zal altijd een bottleneck hebben natuurlijk, maar denk dat het hier wel goed in balans is.
Zou zelf eerder zeggen dat je GPU in 90% van de gevallen de bottleneck zal zijn. Met de 10% zijnde heel CPU-intensieve games.

Geen zorgen maken, het ziet er een degelijke samenstelling uit. Enkel de SSD zou ik wel echt veranderen naar degene die LievenD voorstelt, door 500gig zit je heel snel... Zeker rekening houdend met het feit dat SSD's trager worden hoe voller ze zijn, dus idealiter heb je altijd nog 30-50% lege ruimte achter de hand.
De voeding is zeker geen topper voor het geld maar zal zeker zijn job naar behoren uitvoeren. Ik zou voor Sharkoon Rebel P20 gaan momenteel, de andere goede PSU's zijn momenteel aan de prijzige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
hjuk schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:42:
Het is allemaal wat te zien wat je gaat spelen, maar met de 9600X zit je op alle vlakken wel goed.

Je zal altijd een bottleneck hebben natuurlijk, maar denk dat het hier wel goed in balans is.
Zou zelf eerder zeggen dat je GPU in 90% van de gevallen de bottleneck zal zijn. Met de 10% zijnde heel CPU-intensieve games.

Geen zorgen maken, het ziet er een degelijke samenstelling uit. Enkel de SSD zou ik wel echt veranderen naar degene die LievenD voorstelt, door 500gig zit je heel snel... Zeker rekening houdend met het feit dat SSD's trager worden hoe voller ze zijn, dus idealiter heb je altijd nog 30-50% lege ruimte achter de hand.
De voeding is zeker geen topper voor het geld maar zal zeker zijn job naar behoren uitvoeren. Ik zou voor Sharkoon Rebel P20 gaan momenteel, de andere goede PSU's zijn momenteel aan de prijzige kant.
Wat zijn CPU intensieve games? Heb je voorbeelden?

Ik kan misschien inderdaad beter voor de SSD gaan die LievenD aanraad omdat die goedkoper is met meer ruimte, maar wel iets langzamer. Zou dat een probleem zijn als er een andere snellere SSD er bij zit?

Mijn huidige SSD waar Windows 10 op staat heeft 330GB van de 500GB vrij. Ik dacht dat het wel genoeg zou zijn voor W10/W11 met potentieel Linux dualboot.

Ik zit ondertussen nog verder de schuiven met mijn budget en geen nieuwe case te nemen maar mijn huidige te blijven gebruiken. Kan dan ten minste met dat geld de CPU naar een 9700X veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Denk vooral aan Strategie (Civilization of AoE) of Simulatiegames (City skylines).

Het verschil in snelheid tussen die 2 ssd's ga je niet of amper merken. Misschien enkel bij het kopiëren van grote bestanden. 500 zal wel genoeg zijn voor de dual boot, maar tel er enkele programma's en games bij en het wordt al krap. Zeker als je je pc enkele jaren wil houden, games worden steeds groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
hjuk schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:23:
Denk vooral aan Strategie (Civilization of AoE) of Simulatiegames (City skylines).
Hmm, ik speel best veel Stellaris en soms Beyond All Reason, zat ook te kijken naar Broken Arrow.
Het verschil in snelheid tussen die 2 ssd's ga je niet of amper merken. Misschien enkel bij het kopiëren van grote bestanden. 500 zal wel genoeg zijn voor de dual boot, maar tel er enkele programma's en games bij en het wordt al krap. Zeker als je je pc enkele jaren wil houden, games worden steeds groter...
Vooral games gaan op een 2TB SSD (zoals ik al had aangegeven in de OP). Maar aangezien het verschil in snelheden geen probleem is dan neem ik de SSD die door jullie is gesuggereerd. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Vooral games gaan op een 2TB SSD (zoals ik al had aangegeven in de OP). Maar aangezien het verschil in snelheden geen probleem is dan neem ik de SSD die door jullie is gesuggereerd. (y)
Die was ik even uit het oog verloren. Dan heb je in het principe geen extra SSD nodig? Tenzij je het graag mooi gescheiden houdt, kan je OS perfect ook op die 2TB SSD, spaar je weer mooi 50 euro uit.
Maar met 1TB voor je dual-boot + al je programma's zit je wel goed, dan kan je je 2TB louter houden voor games en andere data.
Pagina: 1