Mag ik een apparaat "permanent" aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:39
Hallo,

Ik ben bezig met een touchscreen aan de muur te maken ("slim" scherm, voor bijhouden van taken, agenda, etc).Rondom het scherm komt een lijst zodat het geheel als een schilderij uitziet.
Ik heb hiervoor in eerste instantie netjes een stopcontact gemaakt, maar het probleem is dat de C13 - Schunko stekker die bij het scherm zit erg dik is, waardoor ik het niet netjes onder het scherm weggewerkt ga krijgen.

Mijn idee is nu om:
- Het stopcontact eruit te halen
- De Schunko stekker eraf te knippen
- Een afblindkapje erop te monteren + een gat erin te boren voor de kabel
- De kabel rechtstreeks op de WAGO klemmen te monteren.

Het nadeel is uiteraard dat het apparaat niet meer snel uit te trekken is aan de stopcontactkant, wat sowieso niet mogelijk was omdat er een ombouw omheen zat. Aanrakingsgevaar zou er ook niet moeten zijn aangezien ik een frame om het scherm heen ga maken waardoor de kabelbrij niet snel toegankelijk is.

Er staat me iets bij (van horen zeggen) dat je een apparaat permanent mag aansluiten als de aansluiting zelf maar ontoegankelijk is. In de context dat dit bijvoorbeeld bij een airco/wasmachine/vriezer kan. Ik wil geen risico lopen, dus ik wil het wel eerst ff checken.

Mess with the best, die like the rest

Beste antwoord (via ThaStealth op 01-05-2025 15:19)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De NEN zelf is er heel duidelijk over:
Het toepassen van NEN 1010 is toch niet wettelijk verplicht maar meer een dringend advies?
Een norm is geen wet, maar een afspraak.
Neemt niet weg dat er een Europese Richtlijn (die in feite de status van wet hebben) bestaat die vereist dat je installatie:
- beschermd is tegen overbelasting (daar zijn de installatiegroepen voor + juiste aderdikte installatiedraad)
- elektrocutie gevaar door aanraking geleiders is gemitigeerd (daar zijn de aardleks voor)
- de mogelijkheid biedt om spanningsloos te werken (daar is je hoofdschakelaar voor)

Als je vervolgens als consument besluit om een apparaat zonder stekker aan te sluiten voldoe je nog steeds aan het bovenstaande:
- er is bescherming als het apparaat te veel stroom gaat verbruiken
- Jij bent beschermt tegen het aanraken van de geleiders
- Je kan het apparaat spanningsloos maken

Argument om een werkschakelaar (of snoerschakelaar) toe te passen is ter voorkoming van het ongemak dat je meer apparaten spanningsloos moet maken voor dit ene apparaat als je dit alleen kan doen door het uitschakelen van een groep, aardlek of hoofdschakelaar.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Van wie zou het niet mogen? En sowieso, wie gaat je daar over lastig vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52

BCC

Ik zou nog een trek ontlasting realiseren of iig een knoop in de kabel in het apparaat voor als er iemand over de draad struikelt

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het is idd wat lastig als je hem uit wilt zetten zonder de stekker uit het scherm te trekken maar verder geen probleem.

[ Voor 163% gewijzigd door DukeBox op 01-05-2025 12:59 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
Je mag apparaten vast aansluiten, maar dan moet er een werkschakelaar zijn. Dat lijkt me ook verstandig, als je bedenkt dat je het apparaat uberhaupt óp een set WAGO pinnen gaat zetten. Dat wil je spanningloos doen.

Bedenk ook dat je een AC/DC transformatie uitvoert, en het voltage aanpast, en dat je dus te maken hebt met zaken die gewoonweg stuk kunnen, waarmee je feitelijk dus ook snel de 'spanning eraf' actie kan uitvoeren. Je wilt niet zo'n situatie van de "affikkende hoverboards" of "chinese telefoonlader in de fik" terecht komen zonder dat je een stekker hebt of schakelaar die je kan afzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
je kan natuurlijk altijd nog een schakelaar in je snoer verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Umbrah schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:43:
Je mag apparaten vast aansluiten, maar dan moet er een werkschakelaar zijn.
Een lastscheider is alleen 'verplicht' als er onderhoud/werkzaamheden in primaire voedingsdelen gedaan kan worden, bij een 'scherm' is dat niet van toepassing gezien je deze niet kan onderhouden als die aan de muur hangt. Daarnaast kan de C13 ook nog gewoon uit het scherm.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 01-05-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:40

franssie

Save the albatross

Je zou ook kunnen proberen of het met een haakse stekker wel past.
https://www.kabelshop.nl/...020BK20-i15905-t1076.html

Anders inderdaad wegwerken met blindplaatje, stevige tiewrap erachter als trekontlasting (al zal de kabel weggewerkt zitten achter het scherm neem ik aan dus kan er niemand over struikelen)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En de juiste wago klemmen gebruiken? Want die snoer waar je de stekker afknipt zal gevlochten zijn, in plaats van massieve installatiedraad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:11

Metalfreak

Hoije woh!

Je mag apparaten vast aansluiten, maar dan moet er een werkschakelaar zijn. Dat lijkt me ook verstandig, als je bedenkt dat je het apparaat uberhaupt óp een set WAGO pinnen gaat zetten. Dat wil je spanningloos doen.
Dan zet je toch gewoon de groep uit als je dat spanningsloos wil doen :?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

Metalfreak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:04:
[...]

Dan zet je toch gewoon de groep uit als je dat spanningsloos wil doen :?
ja, maar dat is niet hoe het 'hoort' volgens de wet en regelgeving, al weet ik weer niet hoe dat voor particulieren geldt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-05 16:09
de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:07:
[...]

ja, maar dat is niet hoe het 'hoort' volgens de wet en regelgeving, al weet ik weer niet hoe dat voor particulieren geldt.
De NEN1010 geldt voor elke elektrische installatie en is niet gebonden aan de "gebruiker"
Daarnaast is, volgens mij, enkel een werkschakelaar verplicht op moment dat je te maken hebt waarbij draaiende delen direct werken zodra de spanning wordt ingeschakeld.

Dus het vast aansluiten van een scherm kan en mag volgens de norm(en) betreffende de installatie, van uitgaand dat je weet dat er, indien van toepassing, eventuele garantie van het scherm vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52

BCC

De nen is voor installateurs en fabrikanten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
BCC schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:17:
De nen is voor installateurs en fabrikanten.
De NEN1010 is voor een elektrische installatie. Aangezien de meeste installatie worden gemaakt, zullen installateurs hier het meest van doen krijgen. Voor fabrikanten gelden andere normeringen.

Als jij thuis aan het knutselen gaat aan je elektrische installatie, zal je ook moeten blijven voldoen aan de NEN1010, of het gebeurt is natuurlijk een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:21

Bedenk ook dat je een AC/DC transformatie uitvoert, en het voltage aanpast, en dat je dus te maken hebt met zaken die gewoonweg stuk kunnen, waarmee je feitelijk dus ook snel de 'spanning eraf' actie kan uitvoeren. Je wilt niet zo'n situatie van de "affikkende hoverboards" of "chinese telefoonlader in de fik" terecht komen zonder dat je een stekker hebt of schakelaar die je kan afzetten.
Mee eens, bovendien bij AC/DC transformators is er een onderscheid tussen continue en discontinue belasting. Dit heeft te maken met hoe lang een transformator piekbelasting aankan en hoe efficiënt hij warmte kan afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:38
trek even een dikke ty-rip om de kabel achter de afdekkap als trekbeveiliging

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Het toepassen van NEN 1010 is toch niet wettelijk verplicht maar meer een dringend advies?
Een norm is geen wet, maar een afspraak.
Neemt niet weg dat er een Europese Richtlijn (die in feite de status van wet hebben) bestaat die vereist dat je installatie:
- beschermd is tegen overbelasting (daar zijn de installatiegroepen voor + juiste aderdikte installatiedraad)
- elektrocutie gevaar door aanraking geleiders is gemitigeerd (daar zijn de aardleks voor)
- de mogelijkheid biedt om spanningsloos te werken (daar is je hoofdschakelaar voor)

Als je vervolgens als consument besluit om een apparaat zonder stekker aan te sluiten voldoe je nog steeds aan het bovenstaande:

Argument om een werkschakelaar (of snoerschakelaar) toe te passen is ter voorkoming van het ongemak dat je meer apparaten spanningsloos moet maken voor dit ene apparaat als je dit alleen kan doen door het uitschakelen van een groep, aardlek of hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 09:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik vraag me nog wel af of je verzekeringstechnisch problemen krijgt als je door jouw aanpassingen een installatie krijgt die niet meer voldoet.

Welke richtlijn is dat? Vind het wel interessant om eens te lezen. De advocaat van de duivel in mij denkt meteen: Met een bijl kan ik elke installatie spanningsloos maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Chielioj schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:20:
[...]

De NEN1010 is voor een elektrische installatie. Aangezien de meeste installatie worden gemaakt, zullen installateurs hier het meest van doen krijgen. Voor fabrikanten gelden andere normeringen.

Als jij thuis aan het knutselen gaat aan je elektrische installatie, zal je ook moeten blijven voldoen aan de NEN1010, of het gebeurt is natuurlijk een ander verhaal
Maar vervolgens is die alleen voor zakelijke gebruikers beschikbaar, dat is in strijd met elkaar.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
Metalfreak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Maar vervolgens is die alleen voor zakelijke gebruikers beschikbaar, dat is in strijd met elkaar.
Geen idee, weet wel dat je hem als installateur zal moeten kopen. Of je als particulier kan kopen weet ik even niet.

EDIT: JE kan een account ook aanmaken als particulier en de NEN in je winkelwagen stoppen. Afrekenen heb ik niet gedaan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Chielioj op 01-05-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Patriot schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:52:
Welke richtlijn is dat? Vind het wel interessant om eens te lezen. De advocaat van de duivel in mij denkt meteen: Met een bijl kan ik elke installatie spanningsloos maken :+
Klinkt niet als een heel veilige manier :+

Onze vrienden in Brussel hebben de Richtlijn zelf weer eens onvindbaar gemaakt. Op Europees niveau hebben ze wel dit vast gelegd: Wikipedia: IEC 60364

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:45
De meeste transformators van deurbellen zijn ook direct "permanent" aangesloten in de meterkast via 1 van de groepen.
Dit lijkt me erg vergelijkbaar en absoluut geen probleem.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

ThaStealth schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:32:
Hallo,

Ik ben bezig met een touchscreen aan de muur te maken ("slim" scherm, voor bijhouden van taken, agenda, etc).Rondom het scherm komt een lijst zodat het geheel als een schilderij uitziet.
Ik heb hiervoor in eerste instantie netjes een stopcontact gemaakt, maar het probleem is dat de C13 - Schunko stekker die bij het scherm zit erg dik is, waardoor ik het niet netjes onder het scherm weggewerkt ga krijgen.

Mijn idee is nu om:
- Het stopcontact eruit te halen
- De Schunko stekker eraf te knippen
- Een afblindkapje erop te monteren + een gat erin te boren voor de kabel
- De kabel rechtstreeks op de WAGO klemmen te monteren.

Het nadeel is uiteraard dat het apparaat niet meer snel uit te trekken is aan de stopcontactkant, wat sowieso niet mogelijk was omdat er een ombouw omheen zat. Aanrakingsgevaar zou er ook niet moeten zijn aangezien ik een frame om het scherm heen ga maken waardoor de kabelbrij niet snel toegankelijk is.

Er staat me iets bij (van horen zeggen) dat je een apparaat permanent mag aansluiten als de aansluiting zelf maar ontoegankelijk is. In de context dat dit bijvoorbeeld bij een airco/wasmachine/vriezer kan. Ik wil geen risico lopen, dus ik wil het wel eerst ff checken.
Ik heb het zo opgelost: paQ in "Home Assistant - Show je setup"

Super plat, ik kan het zo van de muur trekken, terugklikken, en ook loskoppelen.
Het enige dat altijd spanning zal hebben is de inbouwlader, maar is speciaal hiervoor gemaakt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:54
FredvZ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:42:

[...]

Blijft een lastig verhaal. Want bouwbesluit wordt wel vanuit de wet opgelegd oor zo ver ik weet. In het bouwbesluit wordt de NEN-1010 gehanteerd. Dus indirect wordt het wel geeist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:35
Of een extra platte schuko er aan zetten als daar wel ruimte voor is?
bijvoorbeeld: https://www.kabeldirect.n...-met-randaarde-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
The Fatal schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Blijft een lastig verhaal. Want bouwbesluit wordt wel vanuit de wet opgelegd oor zo ver ik weet. In het bouwbesluit wordt de NEN-1010 gehanteerd. Dus indirect wordt het wel geeist
Zo heb ik het ook altijd geïnterpreteerd.
Vergelijk het altijd een beetje met een bedrijfsarts. Die geeft een advies, maar is wel bindend. Zo lees ik de NEN normeringen ook. Het is een bindend advies/richtlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Indirect is het wel een wet, je moet je aan de Bbl wet houden (voorheen bouwbesluit genoemd) en hierin is de NEN1010 norm in opgenomen:
§ 4.7.2. Voorziening voor het afnemen en gebruiken van energie
Artikel 4.199. (voorziening voor elektriciteit)
1. Een voorziening voor elektriciteit voldoet aan:
a. NEN 1010 bij lage spanning; en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:56
njitter schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:36:
Als er brand komt, en dit is de aanwijsbare oorzaak, zou de brandverzekering mss niet uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
njitter schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:36:
NEN normen, Ik was aan het denken aan de verzekering mocht er ooit wat mis gaan
BCC schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:38:
Ik zou nog een trek ontlasting realiseren of iig een knoop in de kabel in het apparaat voor als er iemand over de draad struikelt
De draad is niet in het zicht (weggewerkt achter de rand), maar het kan nooit kwaad om een knoopje erin te leggen, ga ik doen!
njitter schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:44:
je kan natuurlijk altijd nog een schakelaar in je snoer verwerken.
Ja ik ben ook aan het denken om dit te gaan doen, en dan onderin of bovenin het frame een uitsparing te maken voor het schakelaartje
franssie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:59:
Je zou ook kunnen proberen of het met een haakse stekker wel past.
https://www.kabelshop.nl/...020BK20-i15905-t1076.html

Anders inderdaad wegwerken met blindplaatje, stevige tiewrap erachter als trekontlasting (al zal de kabel weggewerkt zitten achter het scherm neem ik aan dus kan er niemand over struikelen)
Het gaat om de kant die het stopcontact ingaat, de kant die het scherm in gaat is het probleem niet. Ik ga een trekontlasting maken inderdaad, ook al komt de kabel onzichtbaar erin
Orion84 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:04:
En de juiste wago klemmen gebruiken? Want die snoer waar je de stekker afknipt zal gevlochten zijn, in plaats van massieve installatiedraad.
Yes, zal inderdaad gevlochten draad zijn, ik wil 221's gebruiken (https://encrypted-tbn2.gs...cJWhvApD5BYK2twECz0gCnFhi)
3dmazter schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:39:
trek even een dikke ty-rip om de kabel achter de afdekkap als trekbeveiliging
Yes was ik inderdaad van plan
FredvZ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:42:

[...]

Dank je voor je uitgebreide reactie, ik ga inderaad een snoerschakelaar toepassen zodat ik (bijv tijdens vakanties) het geheel ook kan uitzetten zonder te hoeven prutsen met een lijst er af te halen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Ramon 73 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:12:
[...]

Als er brand komt, en dit is de aanwijsbare oorzaak, zou de brandverzekering mss niet uitkeren.
Dit soort uitspraken hoor je altijd op verjaardagen en in de kroeg, maar kan iemand dit eigenlijk ook wel eens bevestigen of ontkrachten met een duidelijke bron of daadwerkelijke ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:26:
De meeste transformators van deurbellen zijn ook direct "permanent" aangesloten in de meterkast via 1 van de groepen.
Dit lijkt me erg vergelijkbaar en absoluut geen probleem.
Zonneschermen en rolluiken zijn tegenwoordig ook vast aangesloten. Bediening gaat dan radiografisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:17
In plaats van zelf een gat boren in een deksel zou je dan op z'n minst een mooie deksel met trekontlasting wartel pakken:

https://www.elektramat.nl/abb-haf-kniedeksel-m20-3322-m20/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXYprRiWX3XIGiIwicxO4n-Ywlw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/13IB0t4QwFqFSZfMhSAuoyht.webp?f=user_large

Qua regelgeving:

Je hebt de installatie regels waar je aan moet voldoen (NEN 1010)
Daarbij heb je de product kenmerken - het product is ooit gekeurd op de markt gebracht met een stekker.

In dit geval gezien het naar C13 gaat zie ik er echter weinig verschil, als het een aangegoten stekker zou zijn die je afknipt zou ik er wel anders naar kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door djluc op 01-05-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
die kniedeksels zijn zoooo lelijk!
kijk eens naar bv:
https://www.amazon.de/-/e...hite-Outlet/dp/B001V9P5XG
sleutel woorden apparaat aansluitdoos of outlet box. in frankrijk in elke dhz zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:38
Je kan ook een afdek kapje 3d printen (laten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:07
Zo te lezen (*) moet ik bij elke buitenlamp met bewegingsensor een werkschakelaar/ scheider monteren, zit nu allemaal opgelast op een aparte groep.
In mijn tuin heb ik zo 8 stuks; bij de achterdeur, deur van schuurtje, bij de afvalbakken... enz., blijft zo mooi.

Maar die berichten zijn intussen verwijderd..

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 01-05-2025 19:55 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
natural colour schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:52:
Zo te lezen (*) moet ik bij elke buitenlamp met bewegingsensor een werkschakelaar/ scheider monteren, zit nu allemaal opgelast op een aparte groep.
In mijn tuin heb ik zo 8 stuks; bij de achterdeur, deur van schuurtje, bij de afvalbakken... enz., blijft zo mooi.

Maar die berichten zijn intussen verwijderd..
Mij ging het meer om het verschil tussen een product wat bedoeld was permanent op 1 plek te zijn (je tuinlampen) tov een product wat hier duidelijk niet voor bedoeld is (anders was er geen kabel met stopcontactaansluiting bijgeleverd.

Inmiddels ben ik gerustgesteld dat (mits goed aangesloten) dit geen probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

En voor de Belgen onder ons, hier moeten installaties voldoen aan het AREI. Het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties. En in tegenstelling tot vele normen is deze wel gewoon direct te downloaden en te bekijken voor iedereen. Ook niet abnormaal daar elke installatie eraan moet voldoen.

Zelf zie ik ook niet direct een groot probleem met wat TS wenst te doen. Zolang het werk op een deugdelijke manier is uitgevoerd. Zoals iemand anders al aanhaalt zal de stroomkabel flexibel zijn terwijl de bekabeling in de muur dat niet is. Gebruik ofwel de juiste klemmen, danwel adereindhulzen gebruiken op de flexibele kabel om de uiteindes ook rigide te maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1