Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-05 00:39

Stuntteam

RFLink Gateway Development

Topicstarter
Ik heb een ABB Hafonorm busboard meterkast 1-fase 40 ampère die ik wil uitbreiden met een fornuisgroep om een inductie kookplaat op aan te sluiten.
Voor de kookplaat heb ik L1 L2 N1 N2 nodig.
Daarnaast zou ik ook 2 extra groepen willen toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ5bQn7kQObsIFSEAvxQecnJ6iY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ENl68SH1nYLaeOrPAKA4Uve3.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed heb, heb ik een aardlek schakelaar met erachter 3 maal een groep met de automaat ABB B16NA en rechts plaats voor een 4e groep?
Links naast de aardlek zit nog een groep waarop alleen een dubbel stopcontact op aangesloten zit die in de meterkast zelf hangt (direct boven de glasvezel doos)

Ik zie alleen door de vele types niet goed welke modellen ik nodig heb.
Klopt het dat ik het volgende nodig heb:
ABB aardlekschakelaar 2-polig 40A 30mA type A (0903.751)
ABB HAF fornuisgroep flexomaat 2-polig+2 nul 16A B-kar t.b.v busboard
2 maal ABB HAF installatieautomaat (flexomaat) 1-polig+nul 16A B-kar t.b.v busboard (0025.060)

-=# RFLink Gateway Development Team #=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik mis een hoofdschakelaar zo te zien, en voor wat betreft je uitbreiding zijn er meerdere wegen naar Rome.

Ik ken die dubbele flexomaat niet, maar dat klinkt als iets wat je nodig hebt voor je kookgroep, en direct klaar. Voor de extra groepen kun je gewoon gelijkwaardige automaten pakken, dus die flexomaat en die je zelf hebt staan lijken me prima!

Edit: kan (en mag) gewoon achter je huidige aardlek. Zou dus wel een hoofdschakelaar plaatsen als die daadwerkelijk ontbreekt.

[ Voor 42% gewijzigd door Koekstra op 01-05-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:42
Koekstra schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:09:
Zou dus wel een hoofdschakelaar plaatsen als die daadwerkelijk ontbreekt.
Hoofdschakelaar zit neem ik aan onder de energiemeter in de vorm van een 40A automaat die tevens de hoofdzekering is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:51
HeldereM schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Hoofdschakelaar zit neem ik aan onder de energiemeter in de vorm van een 40A automaat die tevens de hoofdzekering is.
Dat is dus niet de hoofdschakelaar die in de groepenkast hoort te zitten waarmee je jouw huisinstallatie in 1 handeling spanningsloos mee kan maken. De automaat onder de energiemeter is van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam

Stuntteam

Topicstarter
Nee, verder geen hoofdschakelaar te zien.. (is een jaren 70 woning maar de meterkast is niet zo oud . )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU02Q0ILWb5j-yjB_Xa8n0SAY2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5Jcug8mFfSlSOqDHdwXVgag.jpg?f=fotoalbum_large
Koekstra schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:09:
Edit: kan (en mag) gewoon achter je huidige aardlek. Zou dus wel een hoofdschakelaar plaatsen als die daadwerkelijk ontbreekt.
Maar achter een aardlek mag toch maar max. 4 groepen?

Ik neem aan dat deze er dan bij moet:
ABB hoofdschakelaar 2-polig 40A (0903.042)

Tussen haakjes het aantal sloten:
De hoofdschakelaar (2) naar de twee aardlek schakelaars, achter aardlek 1 (2) vier groepen (4) en achter aardlek 2 (2) de fornuisgroep (2) en nog twee groepen. (2)
Kom ik op 14 sloten maar ik heb er in totaal maar 12 beschikbaar.
Kan dit slimmer/beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
Uitbreidingskast plaatsen is mooi goedkoop en ruim, moet je daar wel ruimte voor kunnen maken, jammer dat dat glasvezelspul niet op de linkerwand zit.
https://www.groepenkastco...bb-2-groepen-fornuisgroep

Heb je al die nieuwe groepen nodig in 1 ruimte?

Anders zit je toch al snel aan een nieuwe meterkast waarschijnlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door HeldereM op 01-05-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam

Stuntteam

Topicstarter
HeldereM schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:00:
Heb je al die nieuwe groepen nodig in 1 ruimte?
Ja, oven, en quooker/vaatwasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
Dan zou je toch ook een kookgroep aardlekautomaat, en bijvoorbeeld 25A aardlekautomaat kunnen plaatsen met een dikke kabel naar de keuken. Die laatste verdeel je dan weer in 2 groepen in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Stuntteam schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:50:
De hoofdschakelaar (2) naar de twee aardlek schakelaars, achter aardlek 1 (2) vier groepen (4) en achter aardlek 2 (2) de fornuisgroep (2) en nog twee groepen. (2)
Kom ik op 14 sloten maar ik heb er in totaal maar 12 beschikbaar.
Kan dit slimmer/beter?
Volgens mij kun je die stopcontact automaat naar de allerrechter positie verplaatsen.
Dan zit hij ook zoals het hoort achter de aardlekschakelaar.
Dan heb je 6 posities vrij voor non-busboard automaten.
Je kan dan plaatsen een hoofdschakelaar, 2x B16 30mA aardlekautomaat en een B16 30mA kookgroep.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuntteam

Stuntteam

Topicstarter
Die had ik inmiddels ook in een busboard uitvoering gevonden:
ABB Fornuisgroep aardlekautomaat 2P+2N

Als ik het goed heb begrepen is het nadeel van een fornuisgroep met aardlek erbij in dat deze alleen werken met kookplaten die 2 gescheiden nullen hebben / 2 gescheiden circuits in de kookplaat hebben.
Wat niet altijd even makkelijk op te zoeken is.. Maar is zeker een mogelijkheid.
Plan was om de Ikea Fordelaktig 60cm plaat te gebruiken, nog niet gevonden of dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Als je toch bezig gaat, check eens of je 3 fase kunt aanvragen bij je netbeheerder.
Nu kan het waarschijnlijk nog. In de toekomst met belasting van het stroomnet gaat dat lastiger worden. Kost je waarschijnlijk iets van €320 euro (3x25A).

Ik zou dan ook gelijk een 3 fasen hoofdschakelaar laten plaatsen. €60?

Mocht je in de toekomst dan ook thuis willen gaan laden, zonnepanelen, warmtepomp willen en meer elektrische apparaten willen, dan ben je voorbereid.

En ja dat kan in theorie ook met 1 fase, op 3 fase heb je zoveel meer capaciteit dat het sneller gaat.

Enne... Laat het vooral allemaal uitvoeren door een (met zegelrecht) bevoegde elektrixien. Niet zelf kloten met een hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:21
Dit kastje is eerlijk gezegd de moeite niet meer waard. Je moet een hoofdschakelaar, extra ALS en 4 din aan groepen erbij hebben. Past misschien net, maar ik zou 'm gezien de beschikbare ruimte vervangen voor een 24din exemplaar want er is hoogte genoeg.

Zelf niet aan beginnen want je kunt 'm niet spanningsloos maken (zonder het zegel te verbreken). Hoofdschakelaar plaatsen is (zoals ik de NEN interpreteer) verplicht want dit is meer dan een kleine wijziging aan het systeem. En dan moet de hele kast weer aan de norm van nu voldoen. Wel opvallend dat juist die ontbreekt, in de begin jaren '70 kast die ik ooit heb vervangen zat juist wél een hoofdschakelaar maar géén ALS (en überhaupt geen DIN rail dus vervangen was de enige optie).
Pagina: 1