Verano rolluiken smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-06 08:26
Goedemorgen mede-tweakers,

Ik heb een tijd terug Verano solar rolluiken laten installeren op mijn huis.
Deze worden momenteel bediend door een afstandbediening en dat is natuurlijk alleen handig als je ook daadwerkelijk thuis bent.
De rolluiken worden ook gebruikt als zonnewering als we weten dat het een zonnige dag wordt. Helaas komt het ook nog wel eens voor dat we vergeten om de rolluiken te laten zakken na het opstaan in de ochtend.

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het koppelen van deze Verano rolluiken aan een smart home hub. Ik heb zitten kijken naar een Homey Pro, maar deze is aardig aan de prijs. Hiermee zou ik wel in de toekomst meer zaken kunnen koppelen natuurlijk waar ik ook wel in geïnteresseerd ben.

Is het enigszins plug & play of komen er (lastige) apen uit de mouw?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via bassiq op 03-06-2025 16:14)

• DootjuhNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-06 22:24
Als je rolluiken met Brel motoren zijn uitgerust dan is de Hub-04 van Brel een soelaas hiervoor.
Hieraan kan je de Brel motoren koppelen en vervolgens bedienen via de Brel Matter app en daarnaast ook met Apple HomeKit en zijn Google tegenhanger. De afstandsbedieningen blijven ook werkzaam.

Heb je Somfy motoren? Dan kan je precies hetzelfde realiseren door de Somfy TaHoma switch te plaatsen.

Hoe bevalt de kwaliteit van de Verano rolluiken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0Lig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:06
Hi @bassiq
Ik blijf dit topic even volgen ben benieuwd naar ervaringen.
Zelf heb ik Verano solor screens besteld, maar weet nog niet exct de uitvoering.

Verano schijnt Brel motoren te gebruiken, die kun je met een hub aan een Homey of HomeAssistant hangen.
Er lijken echter veel issues te zijn met de connectiviteit en de stabiliteit.

Wat ik las lukt het niet om meerdere schermen binnen een kamer te connecten aangezien de versterker er vlak voor moet staan om verbinding te maken, zeker bij solar omdat het signaal niet sterk genoeg is om door glas te gaan.

Er circuleren mods om de antenne bij de motor te vervangen door een echte antenne waardoor het iets beter gaat.

De nieuwste variant ondersteund Matter maar daar heb ik nog geen ervaringen over gelezen.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Blijkbaar heeft niemand een goede suggestie. Jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:27

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Als je Somfy IO motoren hebt dan kan je sowieso de Tahoma switch aansluiten.

Verder is er een api, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:41
@bassiq de homey kan direct Brel of somfy aansturen. Je hoeft niet de nieuwe te kopen maar een homey pro versie 2019 van marktplaats gaat ook werken. Ik gebruik hem ook al jaren.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Is deze ook nog met een schakelaar te bedienen? Zo ja, is bijvoorbeeld een Shelly 2.5 te gebruiken. Zelf heb ik een Hue motion sensor en gebruik de lichtmeting om via Home Assistant de Shelly te bedienen.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DootjuhNL
Als je rolluiken met Brel motoren zijn uitgerust dan is de Hub-04 van Brel een soelaas hiervoor.
Hieraan kan je de Brel motoren koppelen en vervolgens bedienen via de Brel Matter app en daarnaast ook met Apple HomeKit en zijn Google tegenhanger. De afstandsbedieningen blijven ook werkzaam.

Heb je Somfy motoren? Dan kan je precies hetzelfde realiseren door de Somfy TaHoma switch te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
DootjuhNL schreef op zondag 1 juni 2025 @ 08:14:

Dank je voor je antwoord. Ik ga eens bij de leverancier achterna welke motoren er gebruikt zijn.
EDIT: na 2x Googlen naar afstandsbedieningen van Somfy en Brel erachter gekomen dat de afstandsbediening in ieder geval van Brel af komt. Dan dunkt mij dat de motoren daar ook vanaf zullen komen?

Ik ben ontzettend tevreden over de rolluiken zelf. Sluiten goed af en maken de verdieping waar ze geplaatst zijn, goed donker.
Enige nadeel wat ik merk is dat de rolluiken niet altijd sluiten na het indrukken van de knop op de afstandsbediening, maar dat komt natuurlijk door het 433MHz signaal. Dat zal straks niet anders zijn als ik de rolluiken via mijn telefoon bedien.

[ Voor 8% gewijzigd door bassiq op 03-06-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
bassiq schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Dank je voor je antwoord. Ik ga eens bij de leverancier achterna welke motoren er gebruikt zijn.
EDIT: na 2x Googlen naar afstandsbedieningen van Somfy en Brel erachter gekomen dat de afstandsbediening in ieder geval van Brel af komt. Dan dunkt mij dat de motoren daar ook vanaf zullen komen?

Ik ben ontzettend tevreden over de rolluiken zelf. Sluiten goed af en maken de verdieping waar ze geplaatst zijn, goed donker.
Enige nadeel wat ik merk is dat de rolluiken niet altijd sluiten na het indrukken van de knop op de afstandsbediening, maar dat komt natuurlijk door het 433MHz signaal. Dat zal straks niet anders zijn als ik de rolluiken via mijn telefoon bedien.
Geen dank ben zelf bezig met de aanschaf van rolluiken. Maar er is weinig te vinden over de rolluiken zelf. Over de motoren al iets meer gelukkig.

Fijn dat Verano goed bevalt bij jou daar heb in 2 offertes van liggen maar kon nergens vinden hoe deze kwalitatief zijn. Inmiddels wel voor mijzelf besloten dag ze ‘goed’ zijn. Dit omdat meerdere leveranciers met goede reviews deze monteert (dan moet ik daar maar vanuit gaan haha een tv kopen is makkelijker met internet paraat).
Pagina: 1