Compleet nieuwe 4K PC of huidige gedeeltelijk upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem1995
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 23:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem is zo'n 4,5jaar oud, deze voldoet nog goed en ik was niet van plan om te gaan upgraden. Zo impulsief als ik ben heb ik een Asus ROG 5090 OC Astral gekocht. Niet direct 'nodig' maar wel een hele leuke upgrade voor de toekomst. Ik game op een 4k Oled van Alienware, 240hz. De framerates met mijn 3090 voldoen meestal maar als ik deze kaart nog leuk kan verkopen dan was het mij de investering wel waad, zeker omdat ik met de 5090 makkelijker mijn settings wat hoger kan zetten

Ik speel de volgende spellen, dat is best wel een uiteenlopende genre:
Fortnite
Cod - Warzone
Runescape & Runescape Wildlands
Cities Skylines 2 (CPU heavy game maar daar hoeven we niet speciaal een hele dure CPU voor te kopen)
Farming Simulator 25
Forza Horizon 5
Spiderman
Age of Empire IV
GTA 6 (Ja, de toekomst is nog ver weg maar hij staat er alvast bij....)

Echter past de nieuwe kaart niet in mijn huidige build, ik heb een nieuwe voeding besteld maar de kast is te klein voor de nieuwe videokaart.

Ik ben nu op zoek naar advies wat het handigste is om te doen. Ik twijfel tussen deze opties

A. Vervang ik zowel mijn voeding als kast en ga ik door met mijn verder DDR4 systeem?
B. Vervang ik alle overige componenten ook, het geld is niet het probleem maar ik loop zover ik weet op DDR4 nog niet direct tegen beperkingen aan met mijn 3090. Wel kan ik dan een aantal jaar langer met mijn systeem vooruit en hoef ik niet aan het einde van DDR5 (2027) te upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Als ik de componenten uit de BBG-4K haal en een andere kast kom ik rond de 800,- uit. Dat is voor mij prima, als het wat meer is dan kan dat ook. Ik heb ook gekeken naar 9800X3D maar lees dat het amper verschil maakt op 4K met een 5090, dat lijkt me dan financieel gezien niet de beste keuze.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Als we voor optie A gaan dan neem ik het moederbord, geheugen, processorkoeler en CPU mee. Voor zowel A als B neem ik de SSD's mee. Voor het gemak wat mijn huidige build is zie het lijstje hieronder.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte X570 AORUS PRO (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 3090 X3€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec NX300 Zwart€ 66,95€ 66,95
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingAntec A400 RGB€ 41,-€ 41,-
1VentilatorsCooler Master MasterFan MF120R ARGB 3in1, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19Q-64GVRB€ 111,11€ 111,11
1VoedingenAntec HCG Gold 850W (GB-stekker)€ 0,-€ 0,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 123,90€ 123,90
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 154,-€ 154,-
Totaal€ 496,96

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Met behulp van BBG-4K guide heb ik onderstaande samengesteld, enkel de videokaart van 5080 naar 5090 vervangen, de voeding van 850W naar 1000W en een andere kast. De kast van BBG vind ik mooi maar als ik naar de afmetingen kijk dan lijkt de GPU hier maar krap in te passen. Verder is hij hetzelfde gebleven. Als hier nog tips zijn met betere/goedkopere upgrades dan sta ik hier voor open. Ik twijfel nog een beetje aan de kast, hij komt boven op m'n bureau te staan maar de RGB gaat uit. Ik wil een kast die genoeg ruimte heeft voor de koeling van de componenten maar hij moet ook stil zijn zover dat kan met een 5090, daar ben ik me bewust van. Ik game altijd met een headset op dus muisstil is niet nodig maar constant vol staan blazen is niks.

De voeding en GPU zijn al in huis, deze reken ik qua kosten dus even niet mee.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 260,03€ 260,03
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 32GB GDDR7 OC Edition€ 2.999,-€ 2.999,-
1BehuizingenCorsair 6500X Zwart€ 174,-€ 174,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 55,-€ 55,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 113,90€ 113,90
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 148,05€ 148,05
Totaal€ 3.914,88

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Eigenlijk staat AMD Ryzen vast voor de CPU, de GPU heb ik in huis en is de reden dat ik dit topic open dus die staat ook vast. Ik heb de voeding besteld maar deze kan wel retour als er ergens anders een betere/goedkopere is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

In de inleiding al heel wat geschreven maar opgesomd zijn dit de belangrijkste punten
- Redelijk stil (Dat is relatief, ik moet hem zonder headset zacht kunnen horen. Hij staat voorlopig op mijn bureau, wie weet verplaatst ik hem ooit naar de grond maar daar is nu nog geen sprake van.
- Budget rond de 800,- heb ik voor ogen, dit is exclusief voeding en GPU
- Ga ik naar een compleet nieuwe build neem ik de SSD's mee, deze zijn ook niet meegenomen het lijstje van de nieuwe PC.
- Met mijn huidige PC zo'n 4,5j gedaan en kan in theorie nog wel wat jaartjes mee, dat is ook het uitgangspunt met mijn nieuwe PC.

Ga je overklokken?
Nee, huidige systeem ook niet gedaan en ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht enige hulp bij mijn impulsieve beslissingen :)

Er zijn twee opties waar ik beide tussen twijfel. Ik neig zelf het meest naar optie B, een compleet nieuwe build. Ik laat de PC door een extern bedrijf bouwen dus als ik geld uitgeef om mijn oude PC met nieuwe voeding/kast/GPU in elkaar te zetten kan ik wellicht beter in 1x een compleet nieuwe build maken.

Ik kan mijn huidige componenten, nog voor een redelijk bedrag verkopen wat de kosten weer dekt voor een nieuwe build. Echter moet ik er qua prestaties wel flink op vooruitgaan om dit voor mezelf te verantwoorden.

Ik zou graag wat advies met mijn kast willen, de kast in de BBG vind ik mooi maar lijkt te klein voor mijn GPU, de Corsair 6500X kast in mijn lijstje is 70,- duurder maar vind ik ook mooi en heeft meer ruimte.

Ook heb ik weinig tot geen verstand van welke fans ik het beste aan dit systeem zou kunnen toevoegen, hoeveel hebben echt nut?

Ik heb de voeding al gekocht op basis van reviews maar is dit echt de beste keuze geweest?

Ik heb de CPU op Tray gezet ipv Boxed omdat dit zo'n 50,- scheelt, dit lijkt me een handige keuze.

Het is uiteindelijk een veel groter topic geworden dan ik voor ogen had, hopelijk kunnen jullie me voorzien van een goed advies, alvast heel erg bedankt voor de hulp. Ik heb niet mega veel verstand van PC's maar ik lees veel mee op het forum en sta open voor informatie.

Groetjes Jochem

Edit: Verkeerde voeding gebruikt in het lijstje van nieuwe PC, dit is 1000W ipv 850W.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
De behuizing is vrij duur en er moeten nog fans bij. Je kan ook voor een Antec Flux Pro of Fractal Torrent gaan. Die hebben 6 case fans meegeleverd en zijn beiden erg groot en de koelprestaties ongeëvenaard.

Ik zou ook voor optie B gaan. Een 5090 in een AM4 build is zonde. De build is verder prima!

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar op 01-05-2025 08:17 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem1995
Dekar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:09:
De behuizing is vrij duur en er moeten nog fans bij. Je kan ook voor een Antec Flux Pro of Fractal Torrent gaan. Die hebben 6 case fans meegeleverd en zijn beiden erg groot en de koelprestaties ongeëvenaard.

Ik zou ook voor optie B gaan. Een 5090 in een AM4 build is zonde. De build is verder prima!
Bedankt voor je reactie, welke/hoeveel fans zou je adviseren mocht ik toch voor deze behuizing gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Zonder RGB is een setje van 5 120mm Arctic fans toch wel een hele goeie deal. Prijs/kwaliteit gewoon top.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem1995
Hoi,

Helaas nog weinig reacties, wellicht is m'n topic iets te uitgebreid. Ik ben immiddels wel overstag gegaan en ga voor een compleet nieuwe build en zal mijn oude PC verkopen.

Zijn er nog handige besparen en/of upgrades die ik kan doorvoeren wat beter past?

Onderstaande heb ik nog vragen over.

- CPU, voldoet deze met wat ik wil gaan doen? 4k gamen op mijn Oled 240hz. Is de CPU dan niet een bottleneck?
- De kast, is vrij duur. Wel erg mooi en veel ruimte. Zijn er nog betere opties, zonder RGB?
- De voeding, voldoet deze?
- Moederbord, Komt rechtstreeks uit de BBG maar in andere topics zie ik vaak andere mobo's aangeraden worden.
- Ram, ook rechtstreeks uit de BBG, is dit de snelste qua prijs/kwaliteit of is iets anders nog beter?

Bedankt! Jochem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
- De CPU zal zeker voldoen. Op 4K is de grafische kaart de bottleneck maar met een 5090 is daar niets meer om over te praten. Op dit prijsniveau zou ik misschien toch naar de 9800X3D gaan kijken maar rationeel is de 9700X gewoon veel beter.
- De kast is persoonlijk.Ik zou een goedkopere kiezen.
- De voeding lijkt mij een prima keuze
- moederbord gaat ook volstaan want er staan geen eisen in het topic waaraan niet voldaan kan worden.
- De BBG is in feite het resultaat van prijs en kwaliteit van in dit geval het RAM. Dat zou je moeten kunnen vertrouwen en anders nog wel even kijken of de prijs niet al te veel veranderd is.

De beste besparing is al niet meer mogelijk. Dat was om gewoon een 5080 te pakken en de rest in je zak te houden. Bij elk samengesteld systeem met daarin een 5090 verwerkt is de vraag om een besparing een beetje meh.....

[ Voor 6% gewijzigd door Therazor op 02-05-2025 15:04 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem1995
Therazor schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:03:
- De CPU zal zeker voldoen. Op 4K is de grafische kaart de bottleneck maar met een 5090 is daar niets meer om over te praten. Op dit prijsniveau zou ik misschien toch naar de 9800X3D gaan kijken maar rationeel is de 9700X gewoon veel beter.
- De kast is persoonlijk.Ik zou een goedkopere kiezen.
- De voeding lijkt mij een prima keuze
- moederbord gaat ook volstaan want er staan geen eisen in het topic waaraan niet voldaan kan worden.
- De BBG is in feite het resultaat van prijs en kwaliteit van in dit geval het RAM. Dat zou je moeten kunnen vertrouwen en anders nog wel even kijken of de prijs niet al te veel veranderd is.

De beste besparing is al niet meer mogelijk. Dat was om gewoon een 5080 te pakken en de rest in je zak te houden. Bij elk samengesteld systeem met daarin een 5090 verwerkt is de vraag om een besparing een beetje meh.....
Bedankt voor je reactie! Heb wel even gedacht aan de 9800X3D maar als ik naar benchmarks naast de 9700X lijkt dat maar een klein verschil op 4K. Is er iets dat ik wellicht over het hoofd zie waardoor ik toch voor 9800X3D zou moeten gaan?

Wat betreft het moederbord heb ik inderdaad geen eisen in het topic gezet maar dat zijn ze als volgt

Wifi
2x SSD uit oude build die meekunnen
Het enige wat ik niet kan vinden of dit moederbord ook de 'front usb-c' aansluiting op de kast laat werken?
Zijn er verder nog eisen die ik aan een moederbord kan stellen? Daar heb ik eerlijk gezegd weinig kennis van.

Jochem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:37
Toevallig heb ik dit moederbord ook en je hebt een aansluiting voor de USB-C front aansluiting

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem1995
Therazor schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:23:
Toevallig heb ik dit moederbord ook en je hebt een aansluiting voor de USB-C front aansluiting
Top, dankjewel! Dat is goed nieuws :)
Pagina: 1