Dog dazers/dog chasers - effectiviteit en innovatie

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suikerduif
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-05 23:50
Dog dazers en chasers zijn hulpmiddelen zowel voor hondenbezitters die hun hond willen trainen als voor mensen zoals ik die geen last willen hebben van overmatig geblaf, agressie of nieuwsgierigheid van andermans hond.

Er bestaan al langere tijd fysieke apparaten zoals de Dog Dazer die geluid met een vaste hoge frequentie uitzenden waar honden (maar ook andere dieren zoals paarden) een hekel aan (kunnen) hebben als ze niet doof zijn.

Bij de modernere apparaten zie ik dat er ook varianten zijn die met wisselende hoge frequenties werken zodat honden er niet aan (zouden) kunnen wennen. Tevens is een deel van de moderne apparaten ook voorzien van LED-flashlights e.d.. Ik vond geen informatie of dit bijdraagt aan het op afstand houden van vervelende beesten.

Tenslotte zijn er ook allerlei apps te downloaden op je telefoon die ook van alles kunnen op dit gebied. Maar voordat je op je telefoon een app aan de praat hebt als je wat ouder bent zoals ik tijdens het fietsen of wandelen was het óf vals alarm óf ben je al drie keer gebeten of ben je aan het bijkomen op de IC. Ik heb er wel één gedownload waarbij je de frequentie van het geluid handmatig blijkt te kunnen aanpassen door aan een cirkel te draaien. Het geluid is inderdaad behoorlijk irritant als je de cirkel naar hoorbare frequenties draait.

Voor het trainen van je hond als je zelf hondenbezitter bent lijkt zo'n app me wel nuttig maar voor onverwachte 'noodgevallen' heb ik liever een simpel fysiek apparaat dat je aan je broekriem kan hangen en direct werkt als je op een knop drukt. Het merendeel van de apparaten die te koop zijn, kun je aan een koord om je pols hangen maar als fietser vind ik dat ik niks.

Technisch gezien lijken me dit allemaal zeer eenvoudige apparaten. Ik wil er één kopen om uit te proberen maar welke?

Ik heb hier een avond op zitten googlen en er vallen me een paar dingen op.
(1) Er is al lange tijd veel discussie over de effectiviteit. Ik snap dat een dove hond niks hoort maar voegen wisselende frequenties, flashlights e.d. effectief iets toe? Dit is geen technische vraag natuurlijk maar wel relevant als gebruiker.Ik zie weinig vooruitgang op dit gebied qua kennis over wat wel en niet werkt en qua effectiviteit van de verschillende typen apparaten. Wordt er ook onderzoek gedaan op dit terrein waar we wat mee opschieten?
2) De apparaten werken vrijwel allemaal pas binnen een afstand van 5 tot 8 meter volgens de claims van de producenten en dat is ook al decennia zo. Heeft dat een technische reden, kan dat niet wat meer? Ik vind dat het gevaar wel erg dichtbij komt als er een agressief beest met grote tanden op je afstormt en je moet wachten tot het binnen een paar meter van je is om te ontdekken of het werkt of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dit lijkt mij geen onderwerp voor de redactie. Ik ga het topic daarom sluiten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Dit topic is gesloten.