Op dit moment worden mijn badkamer en toilet verbouwd. Voorheen was er geen mechanische ventilatie, straks wel. Ik moet alleen nog een keuze maken qua merk en uitvoering box.
Basis voor keuze:
—
—
Bonusvraag: ik heb nu een kap zoals op onderstaande foto op de schoorsteen. Sporadisch zal er dus een regendruppel naar binnen vallen bij ongunstige wind. Is dat schadelijk voor een ventilatiebox en moet er dus een andere kap op? Of kan dit prima?
:strip_exif()/f/image/tZATJt8ZCkdYoCtSemu42og6.jpg?f=fotoalbum_large)
Basis voor keuze:
—
- Het toilet op de begane grond heeft een eigen ventilatiebuis. Het toilet is inpandig, er is geen raampje ofzo naar buiten.
- De badkamer heeft een eigen ventilatiebuis. De badkamer is ongeveer 2x2x2,20 meter (lxbxh). Er zit een ventilatierooster in het aanwezige draaikiepraam.
- De ventilatiebox komt in een hokje op zolder te hangen, waar ik waarschijnlijk ook een ventiel direct op de box monteer.
- In potentie kan ik in de toekomst nog de voorzolder voorzien van een ventiel, maar voorlopig zit dat niet in de planning.
- De afvoerbuis gaat door een bestaande schoorsteen. Vooralsnog is het beschikbare kanaal gewoon vierkant, steen. Ik ga kijken of er een Spirobuis doorheen past, de opening is ongeveer 125 mm (nee, helaas niet groter).
- Het liefste heb ik ingebouwde sensoren. Scheelt weer dingen op de muur. Ik zou zeggen: vocht voor badkamer en co2 voor toilet.
—
- Koop ik een itho? Dat wordt dan een Itho Daalderop CVE-S ECO Optima Inside High Performance, want daar zit alles in. Prima qua prijs, voor 350-400 euro klaar. Nadeel: geen afzuiging per ruimte. Qua merk kan ik dan natuurlijk ook nog kiezen voor Vent-Axia, dan kan je nog wat met een app en Bluetooth… altijd leuk!
- Koop ik een Duco? Dat wordt dan een Focus, want die kan wél per ruimte afzuigen. Maar dan moet er wel een dure klep in per buis. Dan ben ik dus niet klaar voor minder dan 1.000 euro. Is dat die meerprijs wel waard?
Bonusvraag: ik heb nu een kap zoals op onderstaande foto op de schoorsteen. Sporadisch zal er dus een regendruppel naar binnen vallen bij ongunstige wind. Is dat schadelijk voor een ventilatiebox en moet er dus een andere kap op? Of kan dit prima?
:strip_exif()/f/image/tZATJt8ZCkdYoCtSemu42og6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RRFtMKAwZw59tGM3Wlk397hd.jpg?f=fotoalbum_large)