Lampen zijkant huis langs 2 kanten laten aanspringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Er hangen 3 wandlampen aan de zijkant van mijn huis die de oprit moeten verlichten. Op dit moment is er een bewegingssensor net voor het eerste lampje (je kan het in de verte op de foto zien) die gericht is op het begin van de oprit. Ik wil echter ook dat de lampjes aanspringen als we door die deur de oprit op lopen. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STT5bEB2pfO7vJT7HUANP6oLH8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irqCWhWM82LNHhaYsmqDfVLB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

De lampen parallel aansluiten of iets als Hue

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:25:
De lampen parallel aansluiten of iets als Hue
Lampen? Bedoel je bewegingsmelders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wisselschakeling met een extra sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

ardana123 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:27:
[...]

Lampen? Bedoel je bewegingsmelders?
Ik dacht dat je bedoelde dat er nu maar 1 lamp aanging, ik begrijp nu dat je van 2 kanten een sensor wil.
In theorie kan dat ook met een 2e sensor parallel aansluiten. Als er normale lampen in kunnen zou ik zelf toch Hue overwegen met 2 sensoren. Kan je ze bijv. ook tijdens zonsondergang zachtjes laten branden en bij beweging feller..
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:28:
Hoe had je dat bedacht?

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 30-04-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:28:
En is het mogelijk om die nieuwe sensor gewoon naast de andere te hangen? Gericht naar de deur toe? Of is dat te ver? Ik stel heel domme vragen hier, maar ik ken niet veel van elektriciteit enzo. Moet mezelf volledig inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
DukeBox schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:32:
[...]

Ik dacht dat je bedoelde dat er nu maar 1 lamp aanging, ik begrijp nu dat je van 2 kanten een sensor wil.
In theorie kan dat ook met een 2e sensor parallel aansluiten. Als er normale lampen in kunnen zou ik zelf toch Hue overwegen met 2 sensoren. Kan je ze bijv. ook tijdens zonsondergang zachtjes laten branden en bij beweging feller..

[...]

Hoe had je dat bedacht?
Die hue lampen zijn wel het gemakkelijkst, maar wel pokkeduur. Plus die melders werken op batterijen, weer iets waar je achter moet kijken. Liever alles gewoon verbonden met elektriciteit, en normale lampjes hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

ardana123 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:35:
Plus die melders werken op batterijen, weer iets waar je achter moet kijken.
Buiten dat je een melding in de app krijgt wanneer ze (bijna) leeg zijn, gaan die echt jaren mee. Voordeel is ook dat je ze dan ook optimaal kan plaatsen en niet vast aan de locatie van de lamp zit.
De buiten sensor is prijzig maar de lampen vallen wel mee.

Ik heb bij mijn moeder in de achter/zijtuin zo 2 sensoren en 3 (filament) lampen. Mooi is ook dat als je ze 'handmatig' aanzet de sensoren geen invloed meer hebben totdat ik ze weer uitzet.

[ Voor 38% gewijzigd door DukeBox op 30-04-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wisselschakeling en varianten wordt hier uitgelegd. Dat werkt alleen als beide sensoren en de lampen op 230V stroomkabel zijn aangesloten en de wisselschakeling is aangelegd. Dat vraag je het best aan een elektriciën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ardana123 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:35:
[...]

Die hue lampen zijn wel het gemakkelijkst, maar wel pokkeduur. Plus die melders werken op batterijen, weer iets waar je achter moet kijken. Liever alles gewoon verbonden met elektriciteit, en normale lampjes hangen.
Ik heb zelf ook een bloedhekel aan batterijen, maar als je Zigbee spul hebt gaat dat echt wel heel lang mee.
Hier heb ik bijv. een temp/humidity sensor hangen nu een paar weken en die is nog op 100% batterij ondanks dat hij iedere .1 graden en 1% rH wijziging doorstuurt, soms gebeurt dat iedere seconde (als ik bijv. de airco aanzet).

Duur hoeft het ook niet te zijn; genoeg E27 lampjes die op Zigbee (kunnen) werken van onder de 20 euro en een bewegingssensor heb je ook al voor 5 euro op AliExpress. Dan heb je alleen maar een Hue hub of andere Zigbee hub die het apparaattype bewegingssensor kent nodig en je bent er eigenlijk al. Hoeft helemaal geen officiële Hue apparatuur te zijn om de Hue hub te gebruiken, je kunt er ook bijvoorbeeld IKEA stekkers of 3rd party dimmers op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
Misschien toch beter iets als zigbee/hue gebruiken dan, dan kan ik die bewegingsmelders hangen waar ik wil. Alleen zit ik dan wel met die huidige bewegingsmelder die daar hangt, plus ook een aan/uit schakelaar voor die bewegingsmelder binnenshuis. Moeilijke beslissing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44
Out of the box: touw met katrollen aan de deur vastmaken, langs de gevel, met een laatste katrol iets voorbij de sensor. Aan het uiteinde van het touw iets wat groot genoeg is om de bewegingssensor te triggeren en je hebt een mcGyver oplossing ;)

Overigens zou ik zelf denk ik gewoon een 4e lampje met bewegingssensor halen en die bij de deur hangen.

[ Voor 17% gewijzigd door jurjen_g op 30-04-2025 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
jurjen_g schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:44:
Out of the box: touw met katrollen aan de deur vastmaken, langs de gevel, met een laatste katrol iets voorbij de sensor. Aan het uiteinde van het touw iets wat groot genoeg is om de bewegingssensor te triggeren en je hebt een mcGyver oplossing ;)

Overigens zou ik zelf denk ik gewoon een 4e lampje met bewegingssensor halen en die bij de deur hangen.
Maar dan springen die andere lampen niet aan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:38
Denk dat je ze ook beide parallel kan dmv tweede beweging sensor. Iets lastiger te combineren maar in princiepe de 2 schakel draden parallel aansluiten.
Wissel schakeling heeft weinig toegevoegde waarde naar mijn idee. Die vooral handig als je op 1 plek aan wil zetten en op andere plek uit. Maar dat wil je niet.uiteindelijk gaan ze toch op de timer uit.
Waarschijnlijk kan je wel de timer wat korter zetten aangezien als je langs loopt beide bewegingen sensoren getriggert worden. De laatste die getriggerd wordt schakelt uiteindelijk uit als beide de zelfde tijd hebben

[ Voor 29% gewijzigd door The Fatal op 01-05-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 17:28
DukeBox schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:39:
[...]

Buiten dat je een melding in de app krijgt wanneer ze (bijna) leeg zijn, gaan die echt jaren mee. Voordeel is ook dat je ze dan ook optimaal kan plaatsen en niet vast aan de locatie van de lamp zit.
De buiten sensor is prijzig maar de lampen vallen wel mee.

Ik heb bij mijn moeder in de achter/zijtuin zo 2 sensoren en 3 (filament) lampen. Mooi is ook dat als je ze 'handmatig' aanzet de sensoren geen invloed meer hebben totdat ik ze weer uitzet.
Absoluut, ik heb zelf een Hue buitensensor hangen bij de voordeur dus zeer regelmatig gebruikt, vorig jaar na ruim 5 jaar de originele batterijen maar eens vervangen

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij kan ik de bewegings senor zien op de foto, ik zou hem zo draaien/afstellen dat hij jou ook ziet en dan kijken wat er nog over is op de oprit. Al is e.e.a. afhankelijk van het type zou in basis beide kanten tegelijk wel moeten kunnen met 1 sensor denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Je kunt prima meerdere bewegingsmelder parallel zetten.
Je moet alleen aan beide kanten bruin, blauw en zwart hebben.
Als je dat niet hebt, of niet kan realiseren, dan pas komt Hue of andere smart home in beeld.

Je kunt namelijk ook de sensor vervangen voor een schakelunit van kaku, en daar twee draadloze sensoren aan knopen. Of, je voegt een draadloze sensor toe, want ook dat kan parallel met de huidige sensor. Mits je een kaku inbouwmodule ergens achter die originele sensor kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:50
als die sensor reikwijdte genoeg heeft verplaats je die naar het midden van je pad. pakt ie twee kanten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1