Relight89 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:05:
Ter aanvulling: ik ben al 12 jaar ondernemer waarvan 7 jaar fulltime. Ik heb nog geen voorlopige aanslag ingediend.
Ik was vooral benieuwd naar de mogelijkheden en ervaringen van mensen.
Mijn idee is: een voorlopige aanslag indienen waardoor ik een deel van mijn inkomstenbelasting al betaal over 2025..
Ik wil ik wil bewust lager gaan opgeven zodat ik niet de volle pond betaal. Als mijn winst dan uiteindelijk hoger uitpakt, heeft dit toch niet echt een risico ?
Voorbeeld:
Stel ik ga 50.000 winst maken, maar geef 10 of 20.000 euro op mijn voorlopige aanslag:
Wat is de worst case scenario?
Dus je wil eigenlijk gewoon wel alvast de lusten maar niet de lasten?
Overigens is de catch dat je niet zomaar helemaal willekeurig wat in mag vullen. Bij die voorlopige aangifte teken je er ook voor dat je het naar eer en geweten ingevuld hebt. En als je nu al bijvoorbeeld een getekende opdracht met een waarde van 100k voor de rest van dit jaar hebt kun je niet zomaar die aangifte op 0 of op bijvoorbeeld 30k zetten. Althans, dat kan wel, maar dan zit je zo ver in het grijze gebied dat het eigenlijk niet eens grijs meer is. Want je weet in dit voorbeeld met redelijke zekerheid dat het dan minimaal die 100k gaat zijn.
Het beleid van de belastingdienst is sinds een jaar ook wat gewijzigd. Voorheen was die voorlopige aanslag allemaal wat vrijblijvender terwijl ze nu meer pushen. Het zou me niet verbazen als ze over een aantal jaar eens een uitdraai gaan maken om te zien wie structureel de voorlopige aanslag veel lager zet dan de definitieve aanslag van het jaar ervoor, en die vervolgens bij het indienen van de aanslag steeds weer omhoog bij moet stellen. Maar dat laatste is niet meer dan een vermoeden. Anderen kunnen dat anders zien, maar op basis van de wijziging in beleid ben ik er niet zo zeker van dat 'het ging altijd goed dus het kan best en het blijft ook goed gaan' hier van toepassing is.