Maandelijkse hypotheekrenteaftrek ontvangen als zzp'er

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relight89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:31
Hoi,

Ik ben zzp'er en sinds maart eigenaar van een koopwoning. Om de maandelijkse lasten te verlagen, wil ik maandelijks hypotheekrenteaftrek ontvangen. Ik ben in gesprek met mijn boekhouder over hoe en wat, maar dit schijnt toch wat ingewikkelder in elkaar te zitten t.o.v. van mensen in loondienst.

Wie heeft er ervaring als zzp'er (zonder toeslagpartner) om maandelijks hypotheekrente te ontvangen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:18
Je geniet als zzp’er toch winst uit onderneming? Of eventueel resultaat uit overige werkzaamheden? Ik zie geen mogelijkheid om een voorlopige aanslag met een te ontvangen bedrag te krijgen. Bij mensen die in loondienst zijn wordt loonheffing ingehouden. Door de hypotheekrenteaftrek houdt de werkgever feitelijk teveel LH in en dat kun je dan alvast maandelijks terugkrijgen. Bij jou als ondernemer worden geen voorheffingen ingehouden. Er valt dan ook geen bedrag terug te krijgen. Uiteindelijk zal het wel het belastbaar inkomen drukken, waardoor je minder belasting betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:05
Relight89 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:17:
Hoi,

Ik ben zzp'er en sinds maart eigenaar van een koopwoning. Om de maandelijkse lasten te verlagen, wil ik maandelijks hypotheekrenteaftrek ontvangen. Ik ben in gesprek met mijn boekhouder over hoe en wat, maar dit schijnt toch wat ingewikkelder in elkaar te zitten t.o.v. van mensen in loondienst.

Wie heeft er ervaring als zzp'er (zonder toeslagpartner) om maandelijks hypotheekrente te ontvangen?
Iedereen kan een voorlopige aanslag aanvragen.

Maar dat betekent *ook* dat je over het lopende jaar IB betaalt. Misschien dat dat is wat je boekhouder bedoelt, dat je met een voorlopige aanslag over 2025 ook direct IB over je inkomen van 2025 moet betalen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

GlennLB schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:30:
Ik zie geen mogelijkheid om een voorlopige aanslag met een te ontvangen bedrag te krijgen.
Kan prima: je winst laag inschatten en een voorlopige aanslag aanvragen.

Edit: klopt niet, zie onder.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 30-04-2025 23:07 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:18
CodeCaster schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:40:
[...]

Kan prima: je winst laag inschatten en een voorlopige aanslag aanvragen.
Wat zou je dan terugkrijgen volgens jou? De belasting kan niet lager worden dan nul. Voor iemand die in loondienst werkt, kan er een teruggave volgen omdat er door de werkgever al voorheffingen zijn ingehouden. Als je winst geniet is dat niet het geval. Bij een lage winst en hypotheekrenteaftrek komt er een nihil aanslag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

GlennLB schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:48:
[...]

Wat zou je dan terugkrijgen volgens jou? De belasting kan niet lager worden dan nul. Voor iemand die in loondienst werkt, kan er een teruggave volgen omdat er door de werkgever al voorheffingen zijn ingehouden. Als je winst geniet is dat niet het geval. Bij een lage winst en hypotheekrenteaftrek komt er een nihil aanslag uit.
Excuus, je hebt helemaal gelijk. Ik haalde een paar zaken door elkaar.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik snap niet helemaal wat het probleem is? Hypotheekrenteaftrek werkt voor een ondernemer toch gewoon hetzelfde als voor iemand in loondienst; een ondernemer/ZZP'er heeft einde van het jaar toch ook gewoon een belastbaar inkomen?

[ Voor 23% gewijzigd door Harrie_ op 01-05-2025 13:11 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
Harrie_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:10:
Ik snap niet helemaal wat het probleem is? Hypotheekrenteaftrek werkt voor een ondernemer toch gewoon hetzelfde als voor iemand in loondienst; een ondernemer/ZZP'er heeft einde van het jaar toch ook gewoon een belastbaar inkomen?
Bij iemand in loondienst kan de hypotheekrenteaftrek vooraf worden berekend, en dus maandelijks zonder risico uitgekeerd.
Bij een zzp'er, met wisselende inkomsten, kan dit pas achteraf. Je kunt wel vooraf HRA berekenen op basis van wat je denkt te gaan verdienen. Als je dan toch minder verdient (lees: jezelf uitkeert als winst) is er kans dat je geen recht meer hebt op HRA (of minder recht) en dan moet je flink terugbetalen.

TS wil ook vooraf, per maand, al een gedeelte van dat geld hebben. Dat kan, met het risico dat hij moet terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Pat911 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:15:
[...]
TS wil ook vooraf, per maand, al een gedeelte van dat geld hebben. Dat kan, met het risico dat hij moet terugbetalen.
Precies dit. Maar daarom snap ik ook niet helemaal wat het probleem is? Het lijkt me logisch dat je als ZZP'er, i.t.t. iemand in loondienst, moet gaan schatten wat je belastbaar inkomen dit jaar gaat zijn. En ja daar zit een risico aan vast, inherent aan ondernemen toch. Iets met 'having your cake and eating it too' dit?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Relight89
[...]

Bij iemand in loondienst kan de hypotheekrenteaftrek vooraf worden berekend, en dus maandelijks zonder risico uitgekeerd.
Bij een zzp'er, met wisselende inkomsten, kan dit pas achteraf. Je kunt wel vooraf HRA berekenen op basis van wat je denkt te gaan verdienen. Als je dan toch minder verdient (lees: jezelf uitkeert als winst) is er kans dat je geen recht meer hebt op HRA (of minder recht) en dan moet je flink terugbetalen.

Dan zou ik zeggen door een lagere winst op te geven, je ook dus minder risico oploopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:37
Probleem is volgens mij dat TS niet aangeeft of hij al een voorlopige aanslag betaald gedurende het jaar. Als dat zo is, dan kan die omlaag ivm hypotheekrente aftrek, als dat niet zo is, dat ga je niet vooraf geld ontvangen van de Belastingdienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
DCV191283 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:25:
Probleem is volgens mij dat TS niet aangeeft of hij al een voorlopige aanslag betaald gedurende het jaar. Als dat zo is, dan kan die omlaag ivm hypotheekrente aftrek, als dat niet zo is, dat ga je niet vooraf geld ontvangen van de Belastingdienst...
Dat is wel een nuance die ik was vergeten.... het is aftrekpost, geen teruggave (die je vooraf krijgt).

Als je in loondienst bent, en je gaat veel minder verdienen, dan ook kan de HRA worden aangepast. Als je dat niet doet moet je ook terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:32
Als er geen belasting vooraf wordt ingehouden (loonbelasting), dan kan je nooit een teruggave krijgen.

Je kan wel je voorlopige aanslag laten verminderen als je alvast obv een schatting je aanslag betaalt.

Of als je negatief gaat door de HRA, dat je het verlies verrekent met een eerder jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
[...]

Nee, dat is het niet. Ook een IB ondernemer krijgt jaarlijks een voorlopige aanslag en betaalt dus, net zoals een werknemer, maandelijks IB. Alleen startende ondernemers krijgen die niet in het eerste jaar. (en dan meteen in het twee jaar een aanslag over het eerste jaar en een voorlopige over het tweede jaar).

Maar de vraag voor TS is dus vooral: is er sprake van een voorlopige aanslag 2025 op grond waarvan TS maandelijks IB betaalt. In dat geval kan hij een wijziging van zijn voorlopige aanslag vragen en op die manier die HRA direct laten verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
StevenK schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Nee, dat is het niet. Ook een IB ondernemer krijgt jaarlijks een voorlopige aanslag en betaalt dus, net zoals een werknemer, maandelijks IB. Alleen startende ondernemers krijgen die niet in het eerste jaar. (en dan meteen in het twee jaar een aanslag over het eerste jaar en een voorlopige over het tweede jaar).

Maar de vraag voor TS is dus vooral: is er sprake van een voorlopige aanslag 2025 op grond waarvan TS maandelijks IB betaalt. In dat geval kan hij een wijziging van zijn voorlopige aanslag vragen en op die manier die HRA direct laten verrekenen.
Goede aanvulling/verbetering. Met vanuit mijn kant nog de aanvulling dat je als ZZP'er de voorlopige aanslag naar 0 kunt brengen door aan te geven dat je het komende jaar geen inkomsten verwacht. Maar als je HRA wilt, dan moet je dat dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relight89
Ter aanvulling: ik ben al 12 jaar ondernemer waarvan 7 jaar fulltime. Ik heb nog geen voorlopige aanslag ingediend.

Ik was vooral benieuwd naar de mogelijkheden en ervaringen van mensen.

Mijn idee is: een voorlopige aanslag indienen waardoor ik een deel van mijn inkomstenbelasting al betaal over 2025..

Ik wil ik wil bewust lager gaan opgeven zodat ik niet de volle pond betaal. Als mijn winst dan uiteindelijk hoger uitpakt, heeft dit toch niet echt een risico ?

Voorbeeld:

Stel ik ga 50.000 winst maken, maar geef 10 of 20.000 euro op mijn voorlopige aanslag:

Wat is de worst case scenario?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-05 14:21
Ik zou zeggen vraag een belastingadviseur, de verhalen die hier langskomen zijn tegenstrijdig volgens mij.
Ik ben ook ZZP en betaal aan het begin van het jaar gewoon een voorlopige aanslag voor belasting en sociale premies. De hypotheekrenteaftrek volgt bij mij pas bij het invullen van de aangifte het jaar daarop. Meestal moet ik nog wat extra betalen, komend jaar zal ik misschien iets terug krijgen omdat mijn hypotheek een beetje omhoog gegaan is. maar omdat ik nu met een dubbele hypotheek zit ga ik daar vooral niet aan sleutelen maakt het allemaal veel te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58

_Arthur

blub

Relight89 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:05:
Dat je geen geld op zij zet en wanneer je de aangifte krijgt, je 40k extra mag ophoesten omdat je winst niet 50k, maar zeg 100k was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

@HvdBent waarom zou je dat doen? Is dat uit zelfbescherming dat je geen potje denkt te kunnen reserveren voor de afhandeling het jaar erop? Je krijgt toch geen rente van de Belastingdienst toch over je voorgeschoten bedragen, dan is het toch handiger om ~40% van je omzet apart te zetten op een spaarrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 09:39

Yucon

*broem*

Ter aanvulling: ik ben al 12 jaar ondernemer waarvan 7 jaar fulltime. Ik heb nog geen voorlopige aanslag ingediend.

Ik was vooral benieuwd naar de mogelijkheden en ervaringen van mensen.

Mijn idee is: een voorlopige aanslag indienen waardoor ik een deel van mijn inkomstenbelasting al betaal over 2025..

Ik wil ik wil bewust lager gaan opgeven zodat ik niet de volle pond betaal. Als mijn winst dan uiteindelijk hoger uitpakt, heeft dit toch niet echt een risico ?

Voorbeeld:

Stel ik ga 50.000 winst maken, maar geef 10 of 20.000 euro op mijn voorlopige aanslag:

Dus je wil eigenlijk gewoon wel alvast de lusten maar niet de lasten?

Overigens is de catch dat je niet zomaar helemaal willekeurig wat in mag vullen. Bij die voorlopige aangifte teken je er ook voor dat je het naar eer en geweten ingevuld hebt. En als je nu al bijvoorbeeld een getekende opdracht met een waarde van 100k voor de rest van dit jaar hebt kun je niet zomaar die aangifte op 0 of op bijvoorbeeld 30k zetten. Althans, dat kan wel, maar dan zit je zo ver in het grijze gebied dat het eigenlijk niet eens grijs meer is. Want je weet in dit voorbeeld met redelijke zekerheid dat het dan minimaal die 100k gaat zijn.

Het beleid van de belastingdienst is sinds een jaar ook wat gewijzigd. Voorheen was die voorlopige aanslag allemaal wat vrijblijvender terwijl ze nu meer pushen. Het zou me niet verbazen als ze over een aantal jaar eens een uitdraai gaan maken om te zien wie structureel de voorlopige aanslag veel lager zet dan de definitieve aanslag van het jaar ervoor, en die vervolgens bij het indienen van de aanslag steeds weer omhoog bij moet stellen. Maar dat laatste is niet meer dan een vermoeden. Anderen kunnen dat anders zien, maar op basis van de wijziging in beleid ben ik er niet zo zeker van dat 'het ging altijd goed dus het kan best en het blijft ook goed gaan' hier van toepassing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:24
Ik begrijp niet hoe deze discussie verloopt.

Als zzp’er (ik ga even uit van een eenmanszaak) maak je winst. Over die winst betaal je belasting. Door de HRA moet je minder belasting betalen, maar je moet nog steeds betalen, de BD gaat dus niks uitkeren. Het is immers een aftrekpost.

Zet ~40% van je omzet opzij voor de jaarlijkse aangifte en de rest kun je privé gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-05 14:21
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:38:
@HvdBent waarom zou je dat doen? Is dat uit zelfbescherming dat je geen potje denkt te kunnen reserveren voor de afhandeling het jaar erop? Je krijgt toch geen rente van de Belastingdienst toch over je voorgeschoten bedragen, dan is het toch handiger om ~40% van je omzet apart te zetten op een spaarrekening?
Oh ik houdt het graag eenvoudig, en rente op een spaarrekening is nou ook niet echt een vetpot.
Maar wellicht heb ik het als ZZP te goed.... :+
Oh en 40% van mijn omzet is niet afdoende, ik mag de volle mep aftikken

[ Voor 6% gewijzigd door HvdBent op 02-05-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
SjoerdOe schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:12:
Ik begrijp niet hoe deze discussie verloopt.

Als zzp’er (ik ga even uit van een eenmanszaak) maak je winst. Over die winst betaal je belasting. Door de HRA moet je minder belasting betalen, maar je moet nog steeds betalen, de BD gaat dus niks uitkeren. Het is immers een aftrekpost.
Maar dat klopt dus niet, want elke IB ondernemer betaalt dmv voorlopige aanslag IB, zeker iemand die al langer IB ondernemer is. Het verschil is dus dat er bij een IB ondernemer altijd sprake is van een voorlopige aanslag en dat bij het vaststellen daarvan rekening gehouden (kan) worden met HRA.
Je krijgt automatisch een voorlopige aanslag op basis van de laatste definitieve aanslag die je hebt gehad.

De belastingrente is nogal hoog (momenteel zo'n 10%).

Pagina: 1