Vinyl vloer: voldoende of slecht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:33
Hi,

Vandaag is mijn vinylvloer gelegd. Nu ben ik zojuist langsgereden en zie ik onderstaande oneffenheden, reparatiesnijtjes en hobbels. Is dit normaal bij een vinylvloer en moet ik het hier gewoon mee doen of moet ik hier toch een klacht over indienen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzJPSzz5u9D8A5SySeWxh0xTBIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ew5MxFbLOwhhYuVMx7HUxzo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuQxAS5NN_YcJ6S_492c6-M36VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYswsHaAy6YuaHPoQuzG8SBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajz7-_Nl55acerlMoijiTv2Yjt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzPF0AO22nfK13SD5fiFjei8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJdGymEFjhw1Z6lwite1MNLfIvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUrrrizked4PWPqlepBkkCCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6dIEYTGGFMvRRlqkJIxzqBqqdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTQu3PtLCpwSxt9u6n8HLIjO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms-72xtF9Gelu0TRTWZh-ASO9u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6DF2FvHHA9SbNSZ07DJNNRo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:22
Lastig om te zeggen.

Stap 1 is even nadenken wat de opdracht was. Was dat vinyl leggen? Of ook egaliseren erbij?

Stap 2 is vervolgens de constateringen melden bij de verkoper en vragen waarom deze bobbels en snijtjes er zijn (foto 1, 2 en 3 laten hele mooie afwerking zien bij de kozijnen, maar foto 4 niet als je dat bedoelt?).

Pas als je daarna ontevreden bent kom je op een klacht uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Visgraad vinyl is al snel lastig met doorleggen maar het kan wel netter dan dit ja.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
President schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:23:
Lastig om te zeggen.

Stap 1 is even nadenken wat de opdracht was. Was dat vinyl leggen? Of ook egaliseren erbij?

Stap 2 is vervolgens de constateringen melden bij de verkoper en vragen waarom deze bobbels en snijtjes er zijn (foto 1, 2 en 3 laten hele mooie afwerking zien bij de kozijnen, maar foto 4 niet als je dat bedoelt?).

Pas als je daarna ontevreden bent kom je op een klacht uit
Volgens de leggers was het vlak genoeg/goed geegaliseerd. Op alle foto’s zijn de oneffenheden te zien die ik bedoel, de hobbels zijn (vooral met de zon erop) erg duidelijk te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heeft deze vloerenlegger de vloer wel opgeschuurd? Is het stofgezogen na het schuren?
Heeft hij het achteraf gewalst?

Het ziet er niet echt geweldig uit.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 01-05-2025 00:10 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
LED-Maniak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 00:09:
Heeft deze vloerenlegger de vloer wel opgeschuurd? Is het stofgezogen na het schuren?
Heeft hij het achteraf gewalst?

Het ziet er niet echt geweldig uit.
Er is mij gevraagd zelf de vloer te stofzuigen, dit heb ik de avond van te voren en een uur voor het leggen gedaan. Er is geen wals overheen gegaan.

Het ziet er inderdaad niet goed uit, ik vind het ontzettend lelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door wErudite op 01-05-2025 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Ik zelf vind het er niet netjes uit zien, en zou het zeker niet accepteren van een professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
wErudite schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 00:17:
[...]

Er is mij gevraagd zelf de vloer te stofzuigen, dit heb ik de avond van te voren en een uur voor het leggen gedaan. Er is geen wals overheen gegaan.

Als hij de boel niet geschuurd heeft verklaart dat een hoop.

Op foto's is het altijd lastig, maar sommige stroken lijken er erg beroerd in te liggen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mn bij de 4e foto zie je luchtbellen. Als ik dit als student op je zolder had gedaan voor drie kratjes bier was het soort van so-so geweest. Voor een betaald bedrijf op de begane grond?
Ik zou hier geen accoord voor geven.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Laat ik het zo zeggen: als ik een huis zou kopen en ik zie de vloer er zo bij liggen, dan denk ik meteen: we gaan voor een nieuwe vloer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:29
wErudite schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 00:17:
[...]

Maar hadden ze zelf ook een stofzuiger bij? Ik vind het inderdaad wel normaal om aan de klant te vragen alles zo netjes mogelijk op te leveren ( dat kan dus ook stofzuigen zijn ). Maar de vloeren die ik gelegd heb hadden we altijd vegers en een stofzuiger bij. Al was dat niet bij vinyl vloeren, die heb ik nooit gelegd ( maar kan me niet voorstellen dat het daarbij niet ook handig is )

Op de meeste foto's is niet goed te zien wat je bedoeld overigens. Een aantal foto's laat wel duidelijk slecht werk zien. Probeer overal een cirkel omheen te zetten of duidelijkere foto's te maken van dichterbij die goed laat zien wat er mis is

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BBBrt schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:26:
Laat ik het zo zeggen: als ik een huis zou kopen en ik zie de vloer er zo bij liggen, dan denk ik meteen: we gaan voor een nieuwe vloer!
Dat inderdaad. Al weet ik niet hoe vinyl er tegenwoordig uit kan zien, maar het zal waarschijnlijk nooit zo mooi zijn als pvc/hout. De bobbels zakken misschien nog wat in na het leggen, maar zo'n gesneden naad lijkt mij verdomd lastig, zoniet onmogelijk , om netjes aan te laten sluiten als het geen rechte lijn is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:09

Jorissie87

No diggity

Mooi is het niet maar weet ook niet voor welke kwaliteit je hebt betaald. Ik heb ooit (wegens krap budget) wel eens een tapijtvloer voor de 1e verdieping bij Leen Bakker gekocht en ook via hen laten leggen. Tja je ziet dan toch wel verschil in kwaliteit bij zowel het leggen als de vloer zelf dan een winkel waar je zo 2000 euro meer kwijt bent. Dat kun je dan weten van tevoren. In mijn geval ging die vloer er daarom na 2 jaar weer uit en heb toen wel geinvesteerd in een betere vloer. Goedkoop is vaak duurkoop. (Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij jou hier ook het geval is)

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
_ferry_ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:08:
[...]

Dat inderdaad. Al weet ik niet hoe vinyl er tegenwoordig uit kan zien, maar het zal waarschijnlijk nooit zo mooi zijn als pvc/hout. De bobbels zakken misschien nog wat in na het leggen, maar zo'n gesneden naad lijkt mij verdomd lastig, zoniet onmogelijk , om netjes aan te laten sluiten als het geen rechte lijn is.
Plak PVC volgt de vloer. Dus elke bobbel, deuk en zandkorrel ga je zien. Het is net zo mooi te leggen als een klikvloer, maar daar heb je wel voorbereiding en vakmanschap voor nodig.

Direct na het plakken moet het gerold worden, zodat de stroken goed hechten en vlak liggen op de lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

LED-Maniak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Plak PVC volgt de vloer. Dus elke bobbel, deuk en zandkorrel ga je zien. Het is net zo mooi te leggen als een klikvloer, maar daar heb je wel voorbereiding en vakmanschap voor nodig.

Direct na het plakken moet het gerold worden, zodat de stroken goed hechten en vlak liggen op de lijm.
Dit komt van de rol, en zo te zien heeft de legger de deuropening gekozen om een naad te maken en zo 'door te leggen'. Op zich geen gekke gedachte, maar ik denk wat @_ferry_ bedoelt te zeggen is dat je zo'n puzzel eigenlijk niet mooi aansluitend kunt krijgen.
Misschien was het beter geweest om daar voor een overgangsprofiel te kiezen. Achteraf....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
wErudite schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:57:
[...]

Volgens de leggers was het vlak genoeg/goed geegaliseerd. Op alle foto’s zijn de oneffenheden te zien die ik bedoel, de hobbels zijn (vooral met de zon erop) erg duidelijk te zien.
Als ik mijn werk leuk zou vinden had ik het niet gelegd als de vloer zo hobbelig was, die hobbel had je ook gezien met schaduwen op de beton vloer. Ik had ook de graat weer los gehaald als er zo'n randje zichtbaar was.

Nee, het is erin gegooid om klanten kwijt te raken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

gr8-jen schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Nee, het is erin gegooid om klanten kwijt te raken.
nah... Het is echt wel veel werk geweest daar in die deuropening. Is het mooi geworden? Nee... maar ik denk ook niet dat het veel mooier zal lukken. Ga d'r maar aanstaan. Visgraat vinyl doorleggen :X
Zo'n overgang leg je normaliter door twee lagen op elkaar te leggen en dan 1 snede te maken, dan sluit het naadloos aan. Dit is langs twee kanten figuurzagen en hopen dat je goed uitkomt.
De 'fout' zit hier met name in een hobbelige dekvloer; een slappe afwerkvloer geeft dat vervolgens gewoon door.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 01-05-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:26:
[...]

Dit komt van de rol, en zo te zien heeft de legger de deuropening gekozen om een naad te maken en zo 'door te leggen'. Op zich geen gekke gedachte, maar ik denk wat @_ferry_ bedoelt te zeggen is dat je zo'n puzzel eigenlijk niet mooi aansluitend kunt krijgen.
Misschien was het beter geweest om daar voor een overgangsprofiel te kiezen. Achteraf....
Och, nu je het zegt idd.. Dit lijkt zacht vinyl te zijn en geen plakpvc. Geen idee waarom je daarvoor zou kiezen tegenwoordig(prijs?). Vinyl op rol is nogal kwetsbaar.

Tenzij het vastgelijmd is, is er in ieder geval nog hoop. Hele boel er uit en de ondergrond goed maken, daarna patchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
hollandnick schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:56:
[...]

Maar hadden ze zelf ook een stofzuiger bij? Ik vind het inderdaad wel normaal om aan de klant te vragen alles zo netjes mogelijk op te leveren ( dat kan dus ook stofzuigen zijn ). Maar de vloeren die ik gelegd heb hadden we altijd vegers en een stofzuiger bij. Al was dat niet bij vinyl vloeren, die heb ik nooit gelegd ( maar kan me niet voorstellen dat het daarbij niet ook handig is )
Nee, die hadden ze niet bij.
Jorissie87 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:10:
Mooi is het niet maar weet ook niet voor welke kwaliteit je hebt betaald. Ik heb ooit (wegens krap budget) wel eens een tapijtvloer voor de 1e verdieping bij Leen Bakker gekocht en ook via hen laten leggen. Tja je ziet dan toch wel verschil in kwaliteit bij zowel het leggen als de vloer zelf dan een winkel waar je zo 2000 euro meer kwijt bent. Dat kun je dan weten van tevoren. In mijn geval ging die vloer er daarom na 2 jaar weer uit en heb toen wel geinvesteerd in een betere vloer. Goedkoop is vaak duurkoop. (Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij jou hier ook het geval is)
Het komt bij de Kwantum vandaan, weliswaar het duurste vinyl wat ze hebben, maar ik denk inderdaad dat het ook te maken heeft met de ondervloer. Al vind ik dan wel dat de legger zelf had moeten zeggen dat het er niet mee door kan in dat geval. Ik vind het onwijs lastig maar ik rijd sowieso zometeen even langs bij de Kwantum, want de legger heeft zelf gekozen om de hoeken te verlijmen en niet volledig, ondanks dat ik daar wel voor betaald had, wellicht dat dat ook hier het gevolg van is? Ik moet in iedergeval nog 3 potten lijm terugbrengen, omdat dat dus niet gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 08:00

mjl

Ugh

Het is al gezegd hierboven: niet geschuurd, niet ge-egaliseert en slecht gesneden. Dat de vloerlegger het vlak genoeg vond is dus aan de vloer legger om te concluderen dat die ongelijk had en de vloer opnieuw moet leggen. De lelijke randjes zijn al helemaal niet aanvaardbaar, een kwaliteits vloeren bedrijf zou dit zelf niet eens af willen afleveren.

Als alleen de hoeken verlijmd zijn en dit is vanaf een rol is het wellicht makkelijker te herleggen, de snijranden zijn dan sowieso lastig…

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 01-05-2025 15:28 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

wErudite schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:53:
[...]

Het komt bij de Kwantum vandaan, weliswaar het duurste vinyl wat ze hebben, maar ik denk inderdaad dat het ook te maken heeft met de ondervloer. Al vind ik dan wel dat de legger zelf had moeten zeggen dat het er niet mee door kan in dat geval. Ik vind het onwijs lastig maar ik rijd sowieso zometeen even langs bij de Kwantum, want de legger heeft zelf gekozen om de hoeken te verlijmen en niet volledig, ondanks dat ik daar wel voor betaald had, wellicht dat dat ook hier het gevolg van is? Ik moet in iedergeval nog 3 potten lijm terugbrengen, omdat dat dus niet gebruikt is.
Als ze alleen opnieuw leggen heb je hetzelfde resultaat. Overigens wel het moment om nog eens te bedenken wat je van het doorleggen verwacht bij de deuropening. Een onderbreking met doorlopend patroon (met een afwijkende print) is misschien zo storend nog niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wErudite
Ben vanmorgen langsgereden bij de Kwantum, ook zij schrokken van mijn foto's. Het is direct doorgezet naar een leidinggevende van afdeling vloeren leggen(?). Ik krijg hier morgen weer bericht over, deze meneer/mevrouw komt namelijk zelf kijken om hier een oordeel over te geven.

Wel moet ik toegeven dat de warmte van vandaag er voor heeft gezorgd dat sommige 'knikjes' eruit zijn, helaas staan de hoeken hierdoor nu wel omhoog (1-2 cm).

Ik ben benieuwd wat eruit komt wanneer de leidinggevende langs is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-05 19:06
Vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:54
Dat is vloer vanop een grote rol en zacht materiaal?
Heb dat hier ook in de badkamers gelegd. Zelf gedaan en ziet er wel beter uit maar daar zie je echt alles 'door' van de ondergrond.

En, nu te laat, ik zou het nooit meer doen want eender welk hard voorwerp dat valt (helaas af en toe de smartphone bv.), maakt putten in die vloer die er niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01:28
Imo is zo'n vloer gewoon niet geschikt voor deze ondergrond..niet zonder eerst een flinke laag egaline. Anders zie je er echt alles doorheen hoor.

Daarnaast zie ik deze vloeren altijd als een budget oplossing (niet erg hoor, maar ik zou er nooit en te nimmer een woonkamer mee doen).

Voor ons in de garage was het prima en kan het iedereen aanbevelen maar niet meer dan dat.

Voor de woonkamer eerder een laminaat of click pvc als je wat budget vriendelijker wil blijven zonder te egaliseren.

[ Voor 55% gewijzigd door Orkaan op 02-05-2025 19:58 ]

Pagina: 1