Onderverhuur/eigenaar zomaar woning betreden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Eerst maar de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV-beF3G01cfEKL5McbY6FHdXuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TauR4VagO2AwGmBbXrMmyqgR.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zien dus net twee gaten die geboord zijn en de stoel achter is opzij gezet. Ook als je van onderaf boort zou dit troep moeten geven.

In het ergste geval, is de woning dus zonder aankondiging van deze werkzaamheden en zonder toestemming mogelijk betreden. Ik heb heel, heel erg zin om gewoon aangifte te doen van huisvredebreuk.

De eigenaar woont schuin tegenover, maar verhuurt aan een groep waarvan wij dan weer huren. Ik heb het idee dat ik de laatste moet aanschrijven wat hier de bedoeling van is geweest.

Geen idee wat mijn rechten zijn anders dan wat ik hier nu geschreven heb en hoe ik dit moet het beste kan benaderen.

Enig aan tips wordt gewaardeerd, ik heb tevens rechtsbijstand-verzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door SkyStreaker op 30-04-2025 19:48 . Reden: Zin iets anders gezet. ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Neem dus eerst contact op met de verhurende organisatie. Maar niet gelijk tegen het plafond gaan, dat helpt niet.

Je geeft uberhaupt geen informatie. Is dit een huiskamer, balkon, wat voor soort huis/appartement is het, etc.

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 30-04-2025 19:40 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Zo te zien is dit inderdaad van bovenaf geboord, kunnen ze zonder door het huis te gaan er bij komen? zelfs ook al hoeft dat niet zou een briefje of belletje netjes zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ze hebben het in elk geval netjes achtergelaten..
Zeker plus punten waard.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:39:
Neem dus eerst contact op met de verhurende organisatie. Maar niet gelijk tegen het plafond gaan, dat helpt niet.

Je geeft uberhaupt geen informatie. Is dit een huiskamer, balkon, wat voor soort huis/appartement is het, etc.
Balkon, appartement, 1e verdieping.

Ik loop ook niet gelijk tegen het plafond, daarom win ik eerst informatie voordat ik uit mijn nek ga lopen kletsen, maar je begrijpt wel degelijk dat ik niet zo blij ben om het rustig uit te drukken. En volgens mij vraag ik ook netjes hoe ik dit het beste kan benaderen, nietwaar ;)
jack zomer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:45:
Ze hebben het in elk geval netjes achtergelaten..
Zeker plus punten waard.
Ja, maar besides the point.

Zoiets maar, denk ik:
Goedenavond,

Tot onze verbazing vinden wij ineens 2 geboorde gaten in het balkon en de stoel achter is opzij gezet. Wij wisten van niks en ik vraag mij dan ook derhalve af hoe deze situatie tot stand is gekomen.
Er is in ieder geval geen toestemming verleend om ons huis te betreden.

Met vriendelijke groet,
etc

[ Voor 37% gewijzigd door SkyStreaker op 30-04-2025 19:51 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kan het van buiten zijn gedaan? Ook niet correct, maar dat kan het antwoord zijn.

Maar niet gelijk over huisvredebreuk, aangifte en zo begjnnen.

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 30-04-2025 19:57 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
Dat 'tot mijn verbazing' moet je al weglaten. Wat staat er in je contract over mogelijk noodzakelijke reparaties en betreden van plekken die geen privé ruimte zijn ofzo?

En ook gewoon even bellen.

Hoi ik kwam thuis en zag dat er in het balkon was geboord. Wat is er precies aan de hand dat dit nodig was?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:29
Is dit niet van buitenaf gedaan met een hoogwerkertje? Dat ze van buitenaf dus over je balustrade geklommen zijn?
Is er niets bekend over onderhoud of vervanging daarvan?
Zo heb ik ze wel vaker bij appartementen complexen bezig gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
Ik heb nog eens gekeken en ik heb wat kippengaas omwille de katten en die staat krommer dan anders. Ik zal morgen wel even bellen met de eigenaar.

Ook bij noodzakelijke reparaties moet dit in overleg met huurder (voor zover ik kan interpreteren) vooraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je dit in de toekomst willen voorkomen: verander je slot. Doorgaans zit er een cilinder in die je op veel plaatsen wel kunt kopen. Het vervangen is over het algemeen één schroef losdraaien, cilinder er uit, nieuwe cilinder er in en de schroef weer vast. Uiteraard is dit op basis van een cilinderslot en niet van andere type sloten.

Bewaar de oude cilinder zodat je bij vertrek die weer kunt plaatsen om de boel achter te laten zoals je het in gebruik genomen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
sypie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:00:
Mocht je dit in de toekomst willen voorkomen: verander je slot. Doorgaans zit er een cilinder in die je op veel plaatsen wel kunt kopen. Het vervangen is over het algemeen één schroef losdraaien, cilinder er uit, nieuwe cilinder er in en de schroef weer vast. Uiteraard is dit op basis van een cilinderslot en niet van andere type sloten.

Bewaar de oude cilinder zodat je bij vertrek die weer kunt plaatsen om de boel achter te laten zoals je het in gebruik genomen hebt.
Electronisch slot van KS Salto, no can do. Maar er gaat een camera geplaatst worden vanuit de (onze, binnen) gang op de voordeur. Ongeacht wat men hiervan vindt. Ik heb ook 3 peperdure raskatten hier rondlopen waarvan er 1 in het bijzonder stressgevoelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:29
sypie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:00:

En dat mag dus niet zonder overleg met de verhuurder, tenzij daar iets over is opgenomen in de huurovereenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AP5-HfMcVji3JTogD2eoTohxpBU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aLLusr58bTtXRcIyKszswcD9.jpg?f=user_large

Het stukje wat het denk ik betreft in mijn overeenkomst.

De laatste zin.

Nou ja, ik zal morgen zelfs wel even bij eigenaar in persoon even netjes vragen hoe dit tot stand is gekomen.

[ Voor 19% gewijzigd door SkyStreaker op 30-04-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SantaMuerte schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:06:
En dat mag dus niet zonder overleg met de verhuurder, tenzij daar iets over is opgenomen in de huurovereenkomst.
Zomaar naar binnen wandelen bij een huurder ook niet. In dit geval lijkt me dat laatste toch zwaarder te wegen. Ook dat kun je prima ondervangen met een mededeling richting huurder: "In verband met privézaken is het deurslot veranderd. Bij het opzeggen van de huur zal deze weer teruggeplaatst worden door het originele slot."

@SkyStreaker Kan het ook zijn dat de verhuurder wel een bericht gedaan heeft naar de huurder maar dat de huurder de mededeling niet doorgestuurd heeft naar onderhuurders zoals jij?

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 30-04-2025 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
sypie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:16:
[...]

Zomaar naar binnen wandelen bij een huurder ook niet. In dit geval lijkt me dat laatste toch zwaarder te wegen. Ook dat kun je prima ondervangen met een mededeling richting huurder: "In verband met privézaken is het deurslot veranderd. Bij het opzeggen van de huur zal deze weer teruggeplaatst worden door het originele slot."

(deze discussie is even irrelevant beste mensen)

@SkyStreaker Kan het ook zijn dat de verhuurder wel een bericht gedaan heeft naar de huurder maar dat de huurder de mededeling niet doorgestuurd heeft naar onderhuurders zoals jij?
Dat ga ik dus morgen even vragen op de man af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eigenaar heb je toch niets mee te maken? Verhuurder tussenpersoon eerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
Hier lijkt mij sprake van onderhoud aan de woning, namelijk voorkomen dat er water op de balkons blijft staan.
Heb je bij je buren al nagevraagd of daar ook gaten geboord zijn?
Wat ook nog kan is dat ze de gaten hebben geboord om te bekijken of er geen sprake is van betonrot. In dat geval is het positief dat er geen briefje op de deurmat lag met de tekst " Balkon niet meer betreden i.v.m. instortingsgevaar". 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:25:
Eigenaar heb je toch niets mee te maken? Verhuurder tussenpersoon eerst :)
Geloof mij maar door eerdere situaties dat ik vrijwel zeker weet dat eigenaar hiervoor opdracht geeft en het ook uit laat voeren, dus ik geef hem graag de gelegenheid om dit te verklaren.
Yaksa schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:34:
Hier lijkt mij sprake van onderhoud aan de woning, namelijk voorkomen dat er water op de balkons blijft staan.

Klopt als een zwerende vinger

Heb je bij je buren al nagevraagd of daar ook gaten geboord zijn?

Yup. sommigen zijn zelfs netjes gebeld

[ Voor 33% gewijzigd door SkyStreaker op 30-04-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SkyStreaker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:38:
Geloof mij maar door eerdere situaties dat ik vrijwel zeker weet dat eigenaar hiervoor opdracht geeft en het ook uit laat voeren, dus ik geef hem graag de gelegenheid om dit te verklaren.
Daar gaat het niet om. Jij hebt geen contract met de eigenaar.

Beetje vergelijkbaar met garantie claimen, dat moet bij winkel, niet bij merk. De eigenaar kan je gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:39:
[...]

Daar gaat het niet om. Jij hebt geen contract met de eigenaar.

Beetje vergelijkbaar met garantie claimen, dat moet bij winkel, niet bij merk. De eigenaar kan je gewoon negeren.
Kan ongetwijfeld kloppen, maar via hem verwacht ik sneller en adequater antwoord. Afgaande op vorige situaties. Een mogelijkheid om tot een verklaring te komen op redelijke manier is een optie om te nemen wat mij betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door SkyStreaker op 30-04-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind die poster van je wel sympathiek, of bedoel je dat sarcastisch ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:44:
Ik vind die poster van je wel sympathiek, of bedoel je dat sarcastisch ;)
:P van vorig werk van mijn halve trouwboek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dus sommige buren zijn gebeld over deze 'reparatie' en jij niet? Geen oproepen gemist? Mailtje in je spambox beland?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
SkyStreaker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:23:
[...]

Dat ga ik dus morgen even vragen op de man af.
'op de man af'

Ik vind daar een vreemde ondertoon in zitten net als je 'tot mijn verbazing'

Hoe is je relatie met de verhurende partij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:57:
[...]

'op de man af'

Ik vind daar een vreemde ondertoon in zitten net als je 'tot mijn verbazing'

Hoe is je relatie met de verhurende partij?
Dat is wellicht meer te wijten aan mijn communicatiestijl dan hoe ik ga overkomen. Je ziet mogelijk meer dan dat er is en, naar mijn idee, over-analyseert. Kan ik je doen geloven dat ik heus geen stampij ga maken?

"op de man af" is bedoeld uit respect voor het individu om gewoon rechtstreeks te gaan vragen

"tot mijn verbazing" is simpelweg het feit dat ik ook verbaasd ben hoe dit tot stand gekomen is?

Ik heb geen oproepen gemist, ik heb niks in de spam, vrouw ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door SkyStreaker op 30-04-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dit ziet er uit als destructief onderzoek naar de draagkracht van de balkons. Het is inmiddels bekend dat jaren 60-70 flats problemen kunnen hebben met de draagkracht van de balkons door verkeerd beton. Ze kijken hier o.a. naar de corrosie rond de wapening. De VvE is waarschijnlijk verplicht door de gemeente dit onderzoek te doen.

Misschien is het bedrijf dat onderzoek doet via een hoogwerker het balkon op gegaan.

Was wel netjes geweest van de eigenaar om dit te melden overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
Bartjuh schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:07:
Dit ziet er uit als destructief onderzoek naar de draagkracht van de balkons. Het is inmiddels bekend dat jaren 60-70 flats problemen kunnen hebben met de draagkracht van de balkons door verkeerd beton. Ze kijken hier o.a. naar de corrosie rond de wapening. De VvE is waarschijnlijk verplicht door de gemeente dit onderzoek te doen.

Misschien is het bedrijf dat onderzoek doet via een hoogwerker het balkon op gegaan.

Bouwjaar 2016 :) Maar zeker inzichtvol van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Haha, ok, dan gaat die vlieger niet op :+
Toevallig hebben veel 60-70 appartementen met bovenstaande te maken op dit moment.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
SkyStreaker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:00:
[...]

Dat is wellicht meer te wijten aan mijn communicatiestijl dan hoe ik ga overkomen. Je ziet mogelijk meer dan dat er is en, naar mijn idee, over-analyseert. Kan ik je doen geloven dat ik heus geen stampij ga maken?

"op de man af" is bedoeld uit respect voor het individu om gewoon rechtstreeks te gaan vragen

"tot mijn verbazing" is simpelweg het feit dat ik ook verbaasd ben hoe dit tot stand gekomen is?

Ik heb geen oproepen gemist, ik heb niks in de spam, vrouw ook niet.
Als dat jouw communicatiestijl is dan kom je waarschijnlijk ook zo over. Maar misschien alleen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:44
[...]

Dat mag absoluut wel. Ook zonder toestemming van de verhuurder. Als je het bij het beëindigen van je huurovereenkomst maar weer ongedaan kan maken (dus de originele cilinders terug plaatst).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
SkyStreaker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:00:
[...]
Je ziet mogelijk meer dan dat er is en, naar mijn idee, over-analyseert. Kan ik je doen geloven dat ik heus geen stampij ga maken?
Dat is geen overanalyseren maar chocola proberen te maken van je warrige verhaal. Dat je buren wel geïnformeerd zijn en jij niet zou kunnen duiden op een misverstand. Echter, jij hebt het over vorige situaties (zonder enige uitleg), aangifte huisvredebreuk en rechtsbijstandverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Djordjo op 01-05-2025 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
Misschien heeft de eigenaar wel toestemming gevraagd aan de partij die weer aan jou verhuurt. En hebben die toestemming gegeven. Dus daar zou ik toch eerst even de vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Heb je een bron? Je mag wettelijk best veel wijzigen als je er maar voor zorgt dat de situatie weer hersteld kan worden.
Dus oude slot bewaren en terugplaatsen bij vertrek uit woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bartjuh schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:07:

Zelf via een hoogwerker het balkon betreden moet in overleg, dat is immers net zo goed een gehuurde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurosis
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-05 16:52
De verhuurder moet wettelijk gezien zoiets aankondigen, ook al staat er in de overeenkomst iets anders. Dus een telefoontje of een mailtje/melding sturen met de vraag van: "ik zie dat er iets is gebeurd, maar wellicht is iemand vergeten mij te informeren?"

Netjes is anders, maar er is niets gestolen, onbruikbaar gemaakt of binnengelopen terwijl je onder de douche stond. En sowieso moet je eerst het gesprek aangaan met je verhuurder en als je daar niet uit komt, kan je juridische stappen overwegen. Maar los dat je niet bent geinformeerd, is er niet veel meer gebeurd - dus denk niet dat je veel meer krijgt dan een verzuurde relatie met je verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
SkyStreaker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:34:
Geen idee wat mijn rechten zijn anders dan wat ik hier nu geschreven heb en hoe ik dit moet het beste kan benaderen.

Enig aan tips wordt gewaardeerd, ik heb tevens rechtsbijstand-verzekering.
Wat wil je trouwens bereiken. Wil je alleen informatie, want daarvoor is contact met je verhuurder (niet de eigenaar) genoeg.
Of wil je schadevergoeding? Want anders denk ik dat je rvb niets voor je gaat doen, en ook daar zullen ze waarschijnlijk niet aan meewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
Kortweg uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en contactgegevens geven zodat dit de volgende keer beter voorkomen kan worden in gewoon simpel gesprek.

De meer impulsieve initiële reactie is meer gebaseerd op schrik. Blijkbaar wek ik nogal de indruk dat ik wel heel wat van plan ben, dat valt dus mee, maar vindt ik wel spijtig dat ik als zodanig overkom.

De eigenaar heeft bijv. de buurvrouw gebeld voor deze werkzaamheden, dus naar mijn weten gaan wij hierin de verhurende partij voorbij.

[ Voor 20% gewijzigd door SkyStreaker op 01-05-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:37

Honesty

kattenneus!

Misschien hebben ze je contact gegevens nog niet, maar misschien dacht de eigenaar "skystreaker bel ik maar niet want die maakt overal zo'n drama van" . Ik snap dat als ze bij de in de badkamer staan en je kastjes staan open dat je dan steigert. Maar iets doen op balkon vind ik veel minder zwaar wegend(zeker als ze je spullen netjes wegzetten en geen rotzooi achterlaten) netjes is het niet maar ook geen halszaak.
Bij ons in de tuin waait weleens wat wasgoed, geen probleem als de buren even naar binnen lopen om het te op te pakken.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
Honesty schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:47:
Misschien hebben ze je contact gegevens nog niet, maar misschien dacht de eigenaar "skystreaker bel ik maar niet want die maakt overal zo'n drama van"
Ik weet niet wat ik van deze uitspraak moet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:21
Je hebt inmiddels gebeld? Wat was de reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
jannus66 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:51:
Je hebt inmiddels gebeld? Wat was de reactie?
Op werk, ik heb al even een mail gestuurd in de vorige pauze. Telefonisch zal even moeten wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
Wat laat iedereen hier makkelijk andere toe in huis zonder dat ze er zijn zonder overleg.

De overheid is er redelijk duidelijk in:
Woonplezier, zodat u ongestoord geniet van uw woning. Zo mag uw verhuurder bijvoorbeeld niet zomaar uw woning binnenkomen. En hij moet de woning onderhouden.
of
Een huurder heeft een hoop rechten, waaronder het recht op privacy. Dat betekent dat zomaar binnenkomen, ook al is de woning jouw eigendom, niet mag. Op zich is dat logisch: stel je voor dat de huurder net onder de douche vandaan komt als jij onaangekondigd binnenstapt of persoonlijke spullen nog niet heeft opgeruimd. Dat kan voor ongemakkelijke of vervelende situaties zorgen.

Als verhuurder ben je altijd verplicht om aan te bellen of een afspraak te maken als je langskomt. Daarnaast moet je je huurder altijd vertellen wat je komt doen. Het is vervolgens aan de huurder om jou een akkoord te geven om binnen te komen.

Wat als de huurder geen toestemming geeft?
Dan rijst natuurlijk direct de vraag: wat als de huurder je geen toestemming geeft? Hoe vervelend ook, je mag de woning niet zomaar betreden. Wil je bijvoorbeeld periodieke inspecties uitvoeren om te controleren in welke staat de woning verkeert, dan kan dat alleen als de huurder hieraan mee wil werken. Dat betekent in theorie dat een huurder je in principe jarenlang toegang kan weigeren. Is dat het geval, dan kun je je bezoek laten afdwingen door middel van een juridische procedure.

Soms zijn er in het huurcontract afspraken gemaakt over in welke gevallen de verhuurder de woning binnen mag. In die gevallen mag de huurder de verhuurder niet weigeren om langs te komen. Echter mag je nog steeds niet zomaar binnenstappen: je moet hiervoor altijd een afspraak maken met je huurder.

Noodgevallen
Slechts in uiterste noodgevallen heb je het recht om als verhuurder de woning binnen te gaan zonder daarvoor een afspraak te maken. Denk aan de melding van een gaslek terwijl jouw huurder op dat moment niet thuis is en ook niet bereikbaar is. Wanneer er echter sprake is van een noodgeval, hangt volledig af van de omstandigheden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
LordSinclair schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:07:
Wat laat iedereen hier makkelijk andere toe in huis zonder dat ze er zijn zonder overleg.

De overheid is er redelijk duidelijk in:

[...]

of

[...]
Dan is de vraag nog, is een balkon 'binnen'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
No Hands schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Dan is de vraag nog, is een balkon 'binnen'?
In de meeste gevallen kan een balkon van een appartement juridisch gezien als onderdeel van de woning worden beschouwd met betrekking tot huisvredebreuk, vooral wanneer het balkon direct verbonden is met de woonruimte en bedoeld is voor privégebruik.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:13:
[...]

Zelf via een hoogwerker het balkon betreden moet in overleg, dat is immers net zo goed een gehuurde ruimte.
En @LordSinclair
Precies! Sta je in je nakie in de slaapkamer voor je balkon ... je hebt toch geen inkijk ... of toevallig intensief bezig ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 14:44
SkyStreaker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:52:
[...]

Op werk, ik heb al even een mail gestuurd in de vorige pauze. Telefonisch zal even moeten wachten.
Een vriendelijke mail is mijn inziens de juiste stap, krijg je (als het goed is) een mail terug waar een reactie instaat.
Dan kan niemand later zeggen, heb ik niet gezegd etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
SkyStreaker schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:33:

De meer impulsieve initiële reactie is meer gebaseerd op schrik. Blijkbaar wek ik nogal de indruk dat ik wel heel wat van plan ben, dat valt dus mee, maar vindt ik wel spijtig dat ik als zodanig overkom.
80% van de communicatie verloopt non-verbaal. Op basis van de 20% die hier "op papier" kan niemand beoordelen hoe jij je op zult stellen, laat staan wat voor soort mens jij bent. Je eerste reactie is een emotionele, dat is normaal. Die ventileer je, ook normaal. Vervolgens gaan Jan en alleman een oordeel vellen over jou als persoon, niet normaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als jij niet direct huurt van de eigenaar, dan is het logisch dat de eigenaar niet direct met jou schakelt maar met "zijn" huurder. Deze partij had jou (als hun huurder) vervolgens moeten informeren...
Heb je hen wellicht ook al gesproken?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
Opgelost. Hij had 3x aangebeld, de eigenaar, en was blijkbaar vergeten dat wij allebei fulltime werken. Hij heeft excuses aangeboden en voortaan te contacteren via telefoon. Prima, ik ben tevreden en de boel is opgelost wat mij betreft :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
Dus weer twee pagina's drukgemaakte tweakers om niks, op zich goed maar ook jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:02
Maar.. zijn ze nu binnen geweest of niet? Dit topic leest nu als een boek waarvan iemand de laatste pagina heeft uitgescheurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:00:
Maar.. zijn ze nu binnen geweest of niet?
Waarvoor zou de eigenaar anders zijn excuses aangeboden hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Djordjo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Waarvoor zou de eigenaar anders zijn excuses aangeboden hebben?
Ik denk dat @Kiwi_Kevin bedoelt of ze van buitenaf op het balkon gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online
tjanssen schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:55:
[...]

Ik denk dat @Kiwi_Kevin bedoelt of ze van buitenaf op het balkon gekomen zijn.
Correct, al is dat nog steeds huisvredebreuk. Maar, zoals gezegd, zand erover.

[ Voor 6% gewijzigd door SkyStreaker op 02-05-2025 10:04 ]

Pagina: 1