Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 13:52
Ik heb nog geen concrete plannen om een thuisbatterij te plaatsen, maar ben wel al wat aan het rondkijken naar wat de mogelijkheden zijn. We zijn wat werken aan het doen, en als ik hier al rekening mee kan houden, komt dat later mooier uit.

Eigenlijk wil ik de batterij buitenshuis plaatsen. Binnen heb ik er in principe niet echt plaats voor, en het lijkt mij ook gewoon beter om dat ding buiten te hebben staan. Niet dat ik paranoa ben over dat ze spontaan in brand schieten, maar het is wel een zorg minder.

Als die buiten staat, wilt dat natuurlijk ook zeggen dat er wat meer kabel nodig is. De hybride omvormer zou op zolder staan, en dan kom ik al snel op 2x 20m kabel uit. Als dat 50mm² of 70mm² moet zijn, is dat wel een stevige duit én een enorm geworstel om die overal door te krijgen.

De omvormer bij de batterij plaatsen is eventueel een optie, maar dan moet ik uiteindelijk ook hetzelfde doen met de kabels naar de PV. De spanning is dan wel wat hoger, en de stroom wat lager, waardoor de kabels wat dunner kunnen.

Wat is de courante manier van werken voor dit soort situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

franssie

Save the albatross

Heb je al panelen? Je kan uitrekenen wat dan de werkspanning per string is. Zeg een kleine 40 volt per paneel in een string.
Er zijn tabellen en calculators te vinden die aangeven hoe dik een kabel moet zijn voor het aantal Ampère dat erdoorheen moet, en de weerstand/spanningsval per lengte.
Omdat P=U*I, en P de constante is in Watt, zie je dat bij een hoger voltage (U) Het ampère evenredig afneemt. En dus ook dikte/weerstand/spanningsverlies afneemt. Neem je 10 panelen in een string dan zit je met 400V en het aantal A van je paneel al snel boven de rest, dus panelen verlengen is al snel 'voordeliger' lijkt me.
Ik heb een 2000W omvormer in mijn camper, en de kabels van een meter zijn al pink dik, want 12V.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:55

Smoke

Maverick Reploid

De grote vraag is hier "Wat voor batterij?" want dat geeft aan waar je mee gaat moeten rekenen met kabeldikte en dus ook direct afstand. Ga je bijvoorbeeld voor batterijen met een lage spanning (48V) dan heb je inderdaad (veel) dikkere kabel nodig dan een met hoge spanning (400V) om hetzelfde vermogen er door te trekken, en heb je kans dat je in lengte beperkt wordt door voorschriften van de fabrikant. Verlengen van de kabels van je panelen daarentegen is een veel minder groot probleem qua verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
Ik heb al panelen liggen. 1 string van 9 panelen van 285W. Die geven net iets meer dan 30V en minder dan 9A. Die zijn nu aangesloten met een 6mm² kabel van ongeveer 25m lang.
Maar de kans bestaat dat we upgraden en naar 15 panelen met meer vermogen (dat zullen dan 2 strings zijn). Dat is ook een beetje het moment waarbij we moeten kiezen waar de nieuwe omvormer komt.

Ik zou sowieso gaan voor een batterij met hoge spanning. Want op 48V zal de kabel nog dikker moeten zijn.

In de handleidingen van die batterijen zie ik de kabeldiktes vermeld worden, vandaar dat ik direct van 50 en 75mm² uit ging. Als je daarmee rekent, kom je al aan 20W verlies bij maximum vermogen. Dus ergens lijkt het mij dan wel logisch om zo dik te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:44
Je moet niet zozeer absoluut maar relatief verlies kijken.
20W is weinig op 2500W, maar veel op 100W. Gezien jij volgens mij rekent met je zonnepanelen opbrengst, zou ik me niet zozeer zorgen maken om die 20W.

Natuurlijk wil je de lengte zo kort mogelijk houden... Maar als het niet anders kan EN je wilt per se batterijen...

Ps - je hebt kleine panelen, als je hier panelen bijlegt moet je goed opletten dat die op een losse string komen. En zelfs dan geen garantie dat het compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 09:12
Er zijn een hoop dingen te overwegen.

Wat betreft je kabellengte:
Langere kabels, meer weerstand.

En dikte:
Dikkere kabels, minder weerstand.

En verliezen:
Meer weerstand, meer warmte.
Meer stroom, veel meer warmte.
Meer spanning, minder stroom.
(Verlies = Stroom * Stroom * Weerstand)

En geld:
Dikkere kabels zijn duurder.
Langere kabels zijn duurder.
Langere kabels zijn dikker.
Warmteverlies kost ook geld.
Koper is duurder dan aluminium (kabels).

Praktisch:
Wat is de maximale kabeldikte die in de apparatuur past?
Dikkere kabels nemen meer ruimte in.
Dikkere kabels moeten ruimer door de bocht.
Aluminium kabels zijn dikker.
Aluminium is lastig aan te sluiten (corrosie).

De courante manier van werken is om de kabels die de grootste stromen voeren zo kort mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Schaf een stand-alone thuisaccu aan, bijvoorbeeld een Sessy, dan ben je van 't gedonder af en is je installatie veilig.

Kijk niet alleen naar dikte van kabels e.d. maar ook naar het feit dat je lange afstanden gaat maken met onafgezekerde bekabeling met DC spanning, dat is gewoon niet fijn als daar iets mee gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vraag is wat je met de batterij wilt doen.
Keuze voor de grootte vd batterij zet ik mijn vraagtekens bij.
Je zal hem ook in de winter op conditie moeten houden als hij te groot is (wat energie kost ivm verliezen)

Ik heb een stekkerbatterij van Marstek 5,12 kWh gekocht en daarmee ben ik nul op de meter
(dag en nacht vangen mekaar mooi op)
Max 2500 watt terugleveren en 2500 watt laden.
Staat gewoon in mijn schuurtje op een aparte groep.

Werkt perfect (ik stuur hem lokaal aan via modbus, esphome maar via App kan ook)
In de winter gaat die wellicht uit vanwege te weinig opwek panelen en geen 100% laden. (= batterijen balanceren)
Groot deel vh jaar doet hij wat hij moet doen en kan ik savonds nog een wasje draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2025 22:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

loves wheat smoothies

Er zijn ook genoeg inverters die buiten kunnen bij de accu geplaatst kunnen worden.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 07-05-2025 22:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DukeBox schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:19:
Er zijn ook genoeg inverters die buiten kunnen bij de accu geplaatst kunnen worden.
Gezien een inverter ook nog de nodige omzetverliezen heeft kan dat in de winter ook bijdragen aan de warmte in de kast waar de accu's in geplaatst zijn.

Ik heb de set in een 19 inch serverkast hangen in een niet geisoleerde garage, in de winter isoleer ik de kast en dan blijft het in de kast door de omvormer toch altijd een aanzienlijk stukje warmer als de garage.

Daarnaast maakt een inverter over het algemeen ook wel wat geluid, dus lekker omdat buiten je leefruimtes te hebben

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 07-05-2025 22:50 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

revolution-nl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:48:
Gezien een inverter ook nog de nodige omzetverliezen heeft
In verhouding met de accu valt dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DukeBox schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:20:
[...]

In verhouding met de accu valt dat wel mee.
Dat is een te selectieve quoute, lees de rest van de zin en je zal snappen wat ie bedoelde

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

franssie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:23:
[...]

Dat is een te selectieve quoute, lees de rest van de zin en je zal snappen wat ie bedoelde
Ik snap dat het om de warmte gaat, maar de accu zelf geeft veel meer warmte bij laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DukeBox schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:25:
[...]

Ik snap dat het om de warmte gaat, maar de accu zelf geeft veel meer warmte bij laden en ontladen.
nope.

lees het nog eens. In de winter ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

franssie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:26:
[...]

nope.

lees het nog eens. In de winter ...
En in de winter laad/ontlaad je accu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DukeBox schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 23:28:
[...]

En in de winter laad/ontlaad je accu niet?
Dat kan je beter aan @AUijtdehaag vragen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@franssie Ik denk dat we elkaar niet begrijpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm
99ruud99 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:03:
Je moet niet zozeer absoluut maar relatief verlies kijken.
20W is weinig op 2500W, maar veel op 100W. Gezien jij volgens mij rekent met je zonnepanelen opbrengst, zou ik me niet zozeer zorgen maken om die 20W.

Natuurlijk wil je de lengte zo kort mogelijk houden... Maar als het niet anders kan EN je wilt per se batterijen...

Ps - je hebt kleine panelen, als je hier panelen bijlegt moet je goed opletten dat die op een losse string komen. En zelfs dan geen garantie dat het compatibel is.
Dat verlies is er inderdaad alleen bij maximum vermogen. Hoveel dat zal voorkomen, zal waarschijnlijk beperkt zijn.
Je bedoelt panelen met een laag vermogen? Als ik een upgrade doe, dan zullen die waarschijnlijk gewoon verdwijnen en volledig vervangen worden door nieuwe panelen.
Triggy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:18:
De courante manier van werken is om de kabels die de grootste stromen voeren zo kort mogelijk te houden.
Dat is dus waar ik wat over zit te twijfelen.
Zo'n batterij is ruwweg 400V en maximum 20A (of soms 30A). Maar het aantal keer dat je dat je maximum vermogen uit de batterij trekt is waarschijnlijk beperkt.
De panelen (na upgrade) zijn ook ruwweg 400V en 10-15A (en dat 2 keer). Maar het aantal keren dat die (dicht bij) maximum vermogen leveren zal normaal wel een pak hoger zijn.

Dus dan zou ik eerder de kabels naar de batterij langer maken. Maar dat zijn dan 2 hele dikke, ipv 4 dunnere, en dus duurder en minder gemakkelijk te plaatsen.
RobertV70 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:07:
Schaf een stand-alone thuisaccu aan, bijvoorbeeld een Sessy, dan ben je van 't gedonder af en is je installatie veilig.

Kijk niet alleen naar dikte van kabels e.d. maar ook naar het feit dat je lange afstanden gaat maken met onafgezekerde bekabeling met DC spanning, dat is gewoon niet fijn als daar iets mee gebeurt.
Zo'n hybride omvormer maakt het wel gemakkelijker naar wetgeving en installatie toe. En je hebt dan ook een omvormer die het vermogen kan leveren om je hele huis op te laten draaien.

Zekering op DC kabels is inderdaad een zorg. Maar is dat uiteindelijk niet hetzelfde metde kabels van de zonnepanelen?
AUijtdehaag schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:15:
Vraag is wat je met de batterij wilt doen.
Keuze voor de grootte vd batterij zet ik mijn vraagtekens bij.
Je zal hem ook in de winter op conditie moeten houden als hij te groot is (wat energie kost ivm verliezen)

Ik heb een stekkerbatterij van Marstek 5,12 kWh gekocht en daarmee ben ik nul op de meter
(dag en nacht vangen mekaar mooi op)
Max 2500 watt terugleveren en 2500 watt laden.
Staat gewoon in mijn schuurtje op een aparte groep.

Werkt perfect (ik stuur hem lokaal aan via modbus, esphome maar via App kan ook)
In de winter gaat die wellicht uit vanwege te weinig opwek panelen en geen 100% laden. (= batterijen balanceren)
Groot deel vh jaar doet hij wat hij moet doen en kan ik savonds nog een wasje draaien.
Bedoeling is om eigen productie zo veel mogelijk zelf te gebruiken en ook als backup. Ik kijk naar rond de 10kWh.

Een stekkerbatterij zal sowieso niet lukken als automatische backup, en de regelgeving rond stekkerbatterijen is nogal wispelturig in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Soundstorm schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Zekering op DC kabels is inderdaad een zorg. Maar is dat uiteindelijk niet hetzelfde metde kabels van de zonnepanelen?
Ja uiteraard, daarom is het ook altijd de wens van de installateur om het DC traject naar de omvormer zo kort mogelijk te houden.

Tevens heeft een omvormer vaak een vlamboog detectie op de input kant, waarop hij, bij problemen met de DC, volledig uitschakelt. Dat heeft een BMS van een thuisaccu niet waardoor je dus echt onafgezekerd DC laat lopen, met dus problemen als gevolg.

[ Voor 37% gewijzigd door RobertV70 op 09-05-2025 20:42 ]

Pagina: 1