Oorzaak kapotte videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.U
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 21:53
Beste allen,

Afgelopen weekend is tijdens het spelen van de Oblivion remaster mijn videokaart ermee opgehouden. Opzich vind ik ongeveer 5 jaar een acceptabele levensduur voor een videokaart maar ik wil graag weten wat er zou kunnen zijn misgegaan en hem het liefst repareren omdat een gedwongen upgrade nu financieel niet handig uitkomt.

MB: MSI B450 mortar
Cpu: ryzen 7 5700x3d
Gpu: Sapphire Vega 56 pulse (met vega 64 bios)
Ram: kingston hyperx 16gb ddr4 3200mhz
Psu: corsair rm750x

De videokaart draait al jaren goed op de vega 64 bios en verschillende tweaks in adrenalin (undervolt en oc) in windows. Wat er veranderd is sinds dit jaar is dat ik een de huidige cpu heb geïnstalleerd en dat ik de overstap naar linux ben beginnen te maken. Op de dag dat de kaart er mee ophield heb ik dus oblivion een tijd aangehad zonder bij de pc te zijn en toen ij terugkwam was het best warm geworden in de ruimte waar hij staat, maar heb geen temps ervan gemeten en erna nog even doorgespeeld waarna vervolgens het beeld uitviel tijdens het afsluiten van het spel(bijna samenhangend). En hierna heeft de kaart geen beeld meer gegeven en is het vga lampje van de ez-diagnosis op het mb gaan branden. Ook draaien de fans van de kaart niet, de verlichting gaat wel aan.

Waar ik zelf aan denk is: kortsluiting door stof icm hogere temperaturen verergerd door uitgedroogde koelpasta/pads.
Of toch de linux driver die nog niet helemaal berekend is op de nieuwe game/belasting/combi van deze kaart met deze bios.
Er draaide dus geen oc/uv profiel omdat ik deze alleen in windows gebruikte.

Mijn vragen: wat denken jullie?
wat kan er toe geleid hebben dat dit is gebeurd en hoe kan ik dit bij toekomstige kaarten voorkomen?

Ook vraag ik me af of iemand weet wat in het licht van dit verhaal het meest waarschijnlijke component van de kaart is wat er mee opgehouden is? Heb al een aantal weerstanden doorgemeten, oa de vrms en weerstand over de chip en de psu connecties. Ik ben hier alleen nog niet zo in thuis maar ben ook van plan wat voltage metingen te doen en evt de kaart bevriezen om te kijken of er kortsluitingen zijn.

Daarnaast zijn suggesties voor een upgrade die momenteel economisch zo optimaal mogelijk is ook welkom; zit al te kijken naar een tweedehands 6750xt; 6800; 6800xt of nieuw 7800xt.

Ik ben benieuwd naar de reacties van mensen hier wat de meest waarschijnlijke oorzaak zou kunnen zijn en zie uit naar een discussie hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je OS heeft hier wrs niets met te maken en zeker de AMD driver niet, daar hebben ze al jaren (voor VEGA) niets meer aangedaan.

Ik vermoed dat de aangepaste bios er na 5 jaar een deuk heeft ingezet, als je een bios switch hebt zou ik eens proberen op te starten emt andere bios ;)

Je kan misschien de kaart nog zien in je os als 2de kaart zonder scherm en dan de originele bios terug erop flashen.

Moest ie dan terug werken zou ik de pasta vervangen door wat nieuws, na 5j is die drooooooog

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 30-04-2025 18:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:28
Theoretisch kan er ook alleen een probleem zijn met je power supply unit.
Als de voeding ineens is overleden, maar alleen op het deel dat je videokaart van prik voorziet, dan gaan je fans ook niet draaien en krijg je ook een videokaart foutmelding op je moederbord...
Kortsluiting van stof? Is dat een ding dan?
Maar goed, te warm door uitgedroogde of vergane pasta, dat is mogelijk.
Maar goed, om te proberen zou je je videokaart even in een andere pc kunnen zetten. Geeft die pc hetzelfde probleem? Dan zal ie wel overleden zijn. Doet ie het daar wel? Probeer eens een andere voeding in je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
GPU's gaan soms gewoon kapot, doe je niets aan. Weinig kans dat het een oorzaak heeft die voorkomen kon worden. Zolang het voltage niet hoger wordt gezet en je er verder normaal mee omgaat is het wat het is.

CPU's en de GPU core gaan maar zelden kapot, maar het kan eens gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:23
Ik zou eerst eens uitsluiten of het je videokaart is en niet je voeding of moederboard (hoewel een defect moederboard niet heel waarschijnlijk is). Ik neem aan dat je de andere bios al geprobeerd hebt?

Als het wel je videokaart is kan je er eigenlijk alleen achter komen door te zoeken naar fysieke aanwijzingen, de rest is speculeren.

Wat je kan doen voor in de toekomst: periodiek je videokaart schoonmaken en kijken of de temperaturen nog in orde zijn, als dat niet is een repaste doen of je koeling verbeteren. fps & temp informatie in een overlay houden. fps limit instellen.

[ Voor 10% gewijzigd door BHStar op 01-05-2025 09:35 ]