Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05 11:31
Eigenlijk is het een kwestie van vraag en aanbod en weet ook niet of het helemaal passend is, maar vroeg me af hoe jullie er mee om gaan en of er alternatieven zijn.

Het is algemeen bekend dat bijv. Telecom aanbieders een vrij dubieuze werkwijze er op nahouden dat je een pakket aan zenders moet afnemen voor een bepaalde prijs, ook al zit je op 90% niet eens te wachten.

Met fotografen is dat ook zo is mijn ervaring. Ik heb inmiddels vier fotografen geprobeerd, ook buiten mijn woonplaats maar allemaal weigeren ze mee te denken. Ik moet bijvoorbeeld nu voor het hele gezin pasfotos laten maken voor een ID kaart. Deze fotos moeten aan bepaalde vereisten voldoen. Echter, ik heb enkel behoefte aan 5 losse pasfoto's. That's it. Ik vraag niet om leuke of creatieve fotos, heb er gewoon enkel vijf nodig voor de gemeente.
Alle fotografen geven aan dat ze alleen maar een pakket van twee "ID kaart waardige" fotos aanbieden met daarnaast nog een aantal 'leuke' pasfotos. Maar als je daar geen enkele behoefte aan hebt en enkel één pasfoto wil hebben geven ze allemaal aan daar niet aan mee te willen werken. Ondanks dat ik aangeboden heb om het dubbele of zelf het driedubbele te betalen van wat ze anders voor een foto velletje vragen. Er passen zes foto's op een vel dus aan een velletje had ik dus genoeg. Was dus net alsnog €70 kwijt voor vijf pasfoto's.

Weten jullie of er ook fotografen zijn die dit snappen en wél een enkele pasfoto kunnen leveren of zoals in mijn geval vijf op een vel? Of hoe lossen jullie dit op?
Wil ze best ook graag zelf maken, zijn daar programma's voor om ze dan zelf ergens te laten afdrukken wat niet een vermogen kost?

Gaat mij op zich ook minder om de kosten maar dat ik min of meer gedwongen ben producten en diensten af te nemen waar ik helemaal geen behoefte aan heb.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:31
Plaatselijke Etos binnenlopen en pasfoto's voor id's laten maken? Dat lijkt me precies waar je naar op zoek bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Huh.. Elke sigarenboer maakt toch gewoon pasfoto's? Je krijgt er wellicht 3 of 5 uitgeprint, maar ik zie niet waarom je naar een fotograaf zoekt voor een pasfoto terwijl je ze (bijna) letterlijk op elke straathoek kan laten maken :?

Mis ik nou wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:43
Ik wist niet dat dit zo moeilijk was.
De laatste keer dat ik het deed was gewoon in zo'n zelf-service automaat op het gemeentehuis. Daar zat toen zelfs nog iemand bij voor tips/trucs/aanwijzingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:59

St@m

@ Your Service

Dus je wilt een vel met foto's waarop staan;
Vader
Moeder
Kind1
Kind2
Kind3

Of iets in die trant.
Nee, ik kan me voorstellen dat dat geen optie is.
Daar zijn die software programmas niet voor ingericht denk ik.

Maar als ik het anders moet zien: 5* dezelfde pasfoto p.p., dat moet wel lukken toch? Wat kost dat, 7,50 p p ofzo?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je probleem is dat wat jij wilt, afwijkend van standaard is en dus duurder. De fotoprinters die ze gebruiken drukken nu eenmaal 4 pasfoto's op een velletje af. En die moeten op officieel een bepaald formaat zijn, waarvoor ze een speciale tang hebben die er ineens vier uit kan knippen. Dus maak je pasfoto's en krijg je er minimaal 4. Dat is het standaardproduct.

Alles wat daarvan afwijkend is, is duurder en doen ze dus niet. Ze KUNNEN fysiek niet maar 1 pasforo afdrukken (software laat dat niet toe), of op het juist formaat uitknippen, dat zijn er 4. Einde discussie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aanvullend: als je wilt klagen over dat het zo duur isz: klaag dan bij de overheid die die maffe eisen stelt. Niet bij degene die ze implementeert of uitvoert.

Wees blij dat het maar eens in de tien jaar is. En geef die andere pasfoto's aan grotouders voor in de portemonnee ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:31
Mocht je overtuigd zijn van 'dubieuze werkwijzen' en als je denkt dat er een brede maatschappelijke behoefte is om dit te verbeteren, dan heb je een gat in de markt gevonden. Kan je rijk mee worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Dank voor de snelle reacties. Ik had al gekeken naar een fotobooth maar kon die in de buurt geen vinden. Noch op het gemeentehuis, Etos of sigarenboer (als die nog bestaan).

Vwb de foto vellen. Ze maken dus nu een print met zes fotos waar ze dus van 1 persoon ook meerdere verschillende fotos op printen. Dit lijkt me dan mogelijk als je twee verschillende fotos op dit veld kan printen, vijf ook wel moet lukken aangezien je zes posities hebt. Ze knippen er nu ook zes uit met de tang dus was er tussen de rasters zit zal de tang weinig uit maken.

Het gaat mij ook niet zo zeer om de kosten. Ik bied zelfs het driedubbele van de prijs van een setje. Maar meer om het principe dat men enkel de combi wil aanbieden zoals hierboven beschreven.

Waarschijnlijk kies ik er de volgende keer wel voor om naar de dichtstbijzijnde stad te rijden waar ze wel een uitgebreide Etos of iets dergelijks hebben om er daar een te maken.
Kennelijk is dit een probleem wat zich meer voordoet op het platteland, daar kan het natuurlijk ook aan liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De kosten zullen niet zitten in 1 of 4 pasfoto's printen, maar in de 5-10 minuten die de fotograaf bezig is + zijn aparatuur (en afschrijving). Een goedkopere optie is om ze zelf te maken. Uit ervaring weet ik dat dit best lastig is (licht egaal, geen reflecties en voldoen aan de normen voor de maten). Onder de streep is het meer dan een uur werk voor jezelf, de foto's ergens laten afdrukken en retour krijgen en dan naar het gemeentehuis of langs de fotograaf, waar je sneller klaar bent en meer geld kwijt bent.

Voor een dubbeltje op de eerste rang bestaat niet. Eigenlijk klinkt je vraag als: waarom is het zo duur? Of heb ik dat mis.

Tel voor de gein de kosten op van de ruimte die de fotograaf nodig heeft, zijn paraplu flitsters, een goede camera + printer voor afdrukken en hoeveel foto's hij moet maken voordat de kosten daarvan afgeschreven zijn. Overigens is het fenomeen lokale fotograaf volgens mij vrij rap aan het uitdunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:36

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bij Photo-Me ben je voor een tientje per persoon klaar. Al zijn ook van die cabines de locaties wat dunner bezaaid in het noordoosten.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

In mijn gemeente kan je pasfoto's laten maken op het gemeentehuis zelf.
Alle fotografen in de omgeving bieden dit ook niet meer aan, waarschijnlijk omdat dat niet winstgevend genoeg is.
Heb je al gekeken of er niet gewoon een fotograaf in jouw gemeentehuis (of van een grotere stad in de buurt) is?

Overigens betaal je meestal voor het hele proces, 1 foto afdrukken of 5 (identieke) foto's afdrukken scheelt misschien een paar cent in kosten, dus je krijgt overal een 'velletje' mee.
(of bij onze gemeente, 4 op maat gesneden identieke pasfoto's)

[ Voor 29% gewijzigd door dragonhaertt op 30-04-2025 14:29 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Als fotograaf zijnde (niet in die tak van sport actief) snap ik het wel.
Voor gerichte opdrachten heb ik ook meestal een standaard optie en als afgeweken wordt van die standaard kan er tegen extra kosten van alles, tot ik ook ergens een grens trek. Iets met moeite v.s. opbrengst en tijd wat ik daar aan kwijt ben waarin ik mogelijk nog meer inkomsten had kunnen verzamelen die hoger zijn dan wat jij zou willen bieden voor jouw maatwerk.
En buiten dat, het plezier wat ik als fotograaf eraan beleef. Dat is niet in geld uit te drukken. En geloof mij, ik zeg ook vaak genoeg met dat in mijn achterhoofd: Nee.

Ze hebben een goed werkend product voor 99% van de klanten.
Dat jij tot die ene 1% behoort die het per se anders wil vanuit een principieel oogpunt, hebben ze geen trek in. Snap ook wel dat je het technisch gezien zo ziet. 1 vel met 6 foto's dan kan je ook op dat ene vel 6 verschillende doen. Maar omdat technisch in te regelen is bij die standaard software een hoop gedoe, als het al kan. Omdat 99% van de klanten het best vind en er niet over zeurt.

Kijk juist naar de mogelijkheden wat je met die 'extra' foto's kunt doen.
1 foto voor je beoogde doel. En wellicht un je met de andere foto's de portemonnee van je vrouw, jezelf, opa/oma's nog voorzien van een pasfoto. Genoeg mensen die dat nog doen en heel blij van worden..
En misschien heb je er dan nog een in reserve voor als er weer een volgend pasje/document van een foto moet worden voorzien.

[ Voor 3% gewijzigd door Leaplasher op 30-04-2025 14:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:56
Als het niet om de kosten gaat dan laat je die 'leuke' foto's toch achter? Doordat je zegt 'het gaat niet om de kosten' zie ik gelijk het probleem niet meer. Ben ik dan zo simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:21
dragonhaertt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:27:
In mijn gemeente kan je pasfoto's laten maken op het gemeentehuis zelf.
Alle fotografen in de omgeving bieden dit ook niet meer aan, waarschijnlijk omdat dat niet winstgevend genoeg is.
Heb je al gekeken of er niet gewoon een fotograaf in jouw gemeentehuis (of van een grotere stad in de buurt) is?

Overigens betaal je meestal voor het hele proces, 1 foto afdrukken of 5 (identieke) foto's afdrukken scheelt misschien een paar cent in kosten, dus je krijgt overal een 'velletje' mee.
(of bij onze gemeente, 4 op maat gesneden identieke pasfoto's)
Inderdaad in gemeentehuis zelf, ook geen gezeik dat foto's niet volgens de juiste specificaties zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
Raymond19792 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:33:
Als het niet om de kosten gaat dan laat je die 'leuke' foto's toch achter? Doordat je zegt 'het gaat niet om de kosten' zie ik gelijk het probleem niet meer. Ben ik dan zo simpel?
Ja, je moet een beetje tussen de regels door lezen. Tuurlijk draait het om de kosten en dat snap ik wel als je een gezin van 5 hebt. Ben je al snel een kleine €100 kwijt aan pasfoto's en dan nog al die ID kaarten. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Sowieso is het raar dat je eerst een analoge pasfoto moet laten maken, die dan gelijk gedigitaliseerd wordt.

Je kan natuurlijk ook zelf een digitale foto maken op een neutrale achtergrond en die bij Kruidvat of HEMA afdrukken. Is echter minder makkelijk dan je zou denken:
https://www.rijksoverheid...pasfoto-paspoort-id-kaart

https://open.overheid.nl/...f5-9740-c927250e5903/file

Met name de de belichting (reflecties in het gezicht) zijn een reden voor afkeur.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 30-04-2025 14:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:08

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit een probleem was.

Ik ken eerlijk gezegd momenteel juist zaken waar je enkel terecht kan voor pasfoto's. En ja, dat is er dan wel meer dan één. Maar het gaat niet om een pretpakket.

Ik denk dat je de 'echte' fotograaf los moet laten en meer moet gaan kijken naar zaken als bijvoorbeeld een Primera (zelf goede ervaring met onze lokale vestiging) of de sigarenboer die het erbij doet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:08

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

GioStyle schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:36:
[...]

Ja, je moet een beetje tussen de regels door lezen. Tuurlijk draait het om de kosten en dat snap ik wel als je een gezin van 5 hebt. Ben je al snel een kleine €100 kwijt aan pasfoto's en dan nog al die ID kaarten. ;(
Maar €100 zijn eenmalige kosten (iedere 10 jaar :) ) en heb je niet iedere vakantie.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

Dido

heforshe

Pont Max schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:25:
Waarschijnlijk kies ik er de volgende keer wel voor om naar de dichtstbijzijnde stad te rijden waar ze wel een uitgebreide Etos of iets dergelijks hebben om er daar een te maken.
Kennelijk is dit een probleem wat zich meer voordoet op het platteland, daar kan het natuurlijk ook aan liggen.
Tsja, ik vermoed inderdaad dat het iets is wat op het platteland speelt. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit de eerste keer in je leven is dat je erachter komt dat niet elk gat op het polatteland dezelfde voorzieningen heeft als een beetje stad?

De Primera rekent een tientje, daar krijg je 6 foto's voor. Let wel, dat zijn 6 identieke foto's, dus van dezelfde persoon. Kost je voor vijf man dus alsnog 50 euro, maar dat heeft meer te maken met het feit dat jij van vijf mensen in een keer pasfoto's wilt laten maken.

Een ID-kaart is 10 jaar geldig, dus het kost je een euro per persoon per jaar. Oh, en je hebt 5 foto's per persoon over die je kunt gebruiken als je je rijbewijs toevallig moet verlengen, of ergens anders waar een pasfoto gevraagd wordt (zoals een lidmaatschapskaart of abonnement).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

Dido

heforshe

GioStyle schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:36:
Overdrijven is ook een vak ;) Een Primera doet het voor een tientje p.p.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:34
franssie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:36:
Sowieso is het raar dat je eerst een analoge pasfoto moet laten maken, die dan gelijk gedigitaliseerd wordt.

Je kan natuurlijk ook zelf een digitale foto maken op een neutrale achtergrond en die bij Kruidvat of HEMA afdrukken. Is echter minder makkelijk dan je zou denken:
https://www.rijksoverheid...pasfoto-paspoort-id-kaart

Met name de de belichting (reflecties in het gezicht) zijn een reden voor afkeur.
Vorig jaar moest ik m'n rijbewijs vernieuwen, in de gemeente waar ik woon kan de foto van de fotograaf digitaal naar de RDW (https://www.rdw.nl/partic...ragen/rijbewijs-verlengen). Scheelt toch weer een stap. Qua kosten maakte het overigens geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Portemonnees met fotos, daar kwamen ze inderdaad ook al mee. Ik heb zelf denk ik al 10 a 15 jaar geen portemonnee meer. Alles is digitaal tegenwoordig. Ik zou vijf pasfotos digitaal ook al helemaal prima hebben gevonden (mits die door de gemeente geaccepteerd worden). Daar had ik ook best €30 of €40 voor willen betalen. Nu heb ik dus voor €70 betaald voor vijf pasfoto s en nog wat papier waar ik dus nul toepassing voor heb (of behoefte).

Ik begrijp het verhaal van de fotograaf van hierboven. Laat ik dan aannemen dat het dan moeilijk is om vijf fotos op een vel te plaatsen. Maar is het dan logisch dat er software is dat dit wel kan met twee verschillende fotos maar niet met vijf? Ook begrijp ik goed dat afwijken van de standaard meer tijd en geld kost. Nu ben ik achter van begin tot eind 10 minuten binnen geweest en moest €70 aftikken. Dat is een uurloon van €420. Natuurlijk mag je wat aan apparatuur afschrijven etc maar dit is nog niet het uurtarief van menig advocaat. Nu gun ik iedereen zijn inkomsten maar ik vraag me dan wel af of enige flexibiliteit dan verwacht mag worden voor dit bedrag. Soit, ik accepteer dat dit voor een fotograaf (zonder echt een profi studio te hebben of iets dergelijks, was in de garage) gewoon lastig is en dat ik dus een buitengewone vraag heb.

Overigens is de geldigheidsduur onder de 18 maar vijf jaar. Volwassenen is 10. Daarnaast mogen de fotos maar een half jaar oud zijn dus blijven gebruiken zit er in voorkomende gevallen niet in.

Ik ga de hierboven gegeven tip ter harte nemen en op zoek naar een photobooth voor een volgende keer. Overigens is deze niet bij ons gemeentehuis aanwezig. Zeker aangezien ik hier lees dat zelf knippen moeilijker is dan je denkt.
Bedankt voor alle adviezen, is zeker waardevol en helpt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Pont Max op 30-04-2025 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:06

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Pont Max schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:46:
Portemonnees met fotos, daar kwamen ze inderdaad ook al mee. Ik heb zelf denk ik al 10 a 15 jaar geen portemonnee meer. Alles is digitaal tegenwoordig. Ik zou vijf pasfotos digitaal ook al helemaal prima hebben gevonden (mits die door de gemeente geaccepteerd worden). Daar had ik ook best €30 of €40 voor willen betalen. Nu heb ik dus voor €70 betaald voor vijf pasfoto s en nog wat papier waar ik dus nul toepassing voor heb (of behoefte).

Ik begrijp het verhaal van de fotograaf van hierboven. Laat ik dan aannemen dat het dan moeilijk is om vijf fotos op een vel te plaatsen. Maar is het dan logisch dat er software is dat dit wel kan met twee verschillende fotos maar niet met vijf? Ook begrijp ik goed dat afwijken van de standaard meer tijd en geld kost. Nu ben ik achter van begin tot eind 10 minuten binnen geweest en moest €70 aftikken. Dat is een uurloon van €420. Natuurlijk mag je wat aan apparatuur afschrijven etc maar dit is nog niet het uurtarief van menig advocaat. Nu gun ik iedereen zijn inkomsten maar ik vraag me dan wel af of enige flexibiliteit dan verwacht mag worden voor dit bedrag. Soit, ik accepteer dat dit voor een fotograaf (zonder echt een profi studio te hebben of iets dergelijks, was in de garage) gewoon lastig is en dat ik dus een buitengewone vraag heb.

Overigens is de geldigheidsduur onder de 18 maar vijf jaar. Volwassenen is 10.

Ik ga de hierboven gegeven tip ter harte nemen en op zoek naar een photobooth voor een volgende keer. Overigens is deze niet bij ons gemeentehuis aanwezig. Zeker aangezien ik hier lees dat zelf knippen moeilijker is dan je denkt.
Het is maar waar je je druk om kunt maken. Ik was €16 kwijt (Nebo) voor 4 pasfoto's. Geen geneuzel over 'leuke fotootjes' erbij of andere cross-/upsell. Het had blijkbaar ook nog goedkoper gekund (€10 had mijn broer betaald) bij de Turkse supermarkt tegenover het stadsdeelkantoor, maar goed.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat is het grote probleem? Als je nou de vorige keer de extra pasfoto's van jezelf en je kinderen had bewaard, had je nu helemaal geen foto's hoeven laten maken? Daarnaast heb je ze tegenwoordig ook nodig voor je zwempas, bibliotheekkaart, weetikveelwatvoorkaart dus extra foto's altijd handig zou ik zeggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Icephase op 30-04-2025 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Icephase schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:51:
Wat is het grote probleem? Als je nou de vorige keer de extra pasfoto's van jezelf en je kinderen had bewaard, had je nu helemaal geen foto's hoeven laten maken?
Nee, als die bij de vorige ID zijn gebruikt dan zijn ze te oud voor een nieuwe ID.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:50

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FooLsKi schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:51:
[...]

Nee, als die bij de vorige ID zijn gebruikt dan zijn ze te oud voor een nieuwe ID.
Als ze niet meer lijken heb je gelijk. Maar als ze gewoon nog lijken? Sowieso, als je niet meer lijkt op je pasfoto moet je al voor die tijd een nieuwe ID-kaart. Geen hond die dat doet, maar het hoort wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

Pont Max schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:46:

Overigens is de geldigheidsduur onder de 18 maar vijf jaar. Volwassenen is 10. Daarnaast mogen de fotos maar een half jaar oud zijn dus blijven gebruiken zit er in voorkomende gevallen niet in.

Je gaat er nog steeds van uit dat er kosten bespaard worden als je alles op één blaadje print, in plaats van alles 6x printen.

Materiaalkosten 1 blaadje is misschien een halve euro.
kosten 6 foto's op één blaadje: 50 cent
Kosten 5* 6 foto's: 2.5 euro
Meerwerk om standaard procedure te omzeilen en alles op één blaadje te printen: 5 minuten
Uurloon: meer dan 24 euro

De extra moeite om alles op één blaadje af te drukken in plaats van gewoon 5x 6 foto's mee te geven wegen echt totaal niet op tegen de materiaalkosten die je kan besparen door alles één keer af te drukken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Icephase schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:53:
[...]

Als ze niet meer lijken heb je gelijk. Maar als ze gewoon nog lijken? Sowieso, als je niet meer lijkt op je pasfoto moet je al voor die tijd een nieuwe ID-kaart. Geen hond die dat doet, maar het hoort wel.
Ik maak de regels niet. Dat stond letterlijk in de brief die ik kreeg van de gemeente (Den Haag) om me erop te wijzen dat mijn ID zou verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:02

weebl

YARR!

Snap niet dat het >10 euro is per persoon bij de aanbieders/fotografen waar je bent geweest.

Turkse telefoon/elektronica/DHL winkel hier bij ons in het dorp heeft echt een chique installatie staan met spiegelreflexcamera, losse flitser op een paal, werkstation en hoge kwaliteit fotoprinter. Jongen die de foto's maakt heeft echt talent, want alle pasfoto's die ik er van mijzelf en de kinderen laat maken zijn echt goed. Prijs: 6 euro, krijg je een velletje met 6 foto's mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
weebl schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:03:
Turkse telefoon/elektronica/DHL winkel hier bij ons in het dorp heeft echt een chique installatie staan met spiegelreflexcamera, losse flitser op een paal, werkstation en hoge kwaliteit fotoprinter.
Kijk dit klinkt ideaal en schappelijk. Waar is dit ergens? Mogelijk kom ik daar eens in de buurt.

Daarnaast als reactie op de fotos van de vorige keer bewaren. Als je kinderen hebt weet je dat die er na vijf jaar niet meer uit zien als op de vorige foto. Denk dat fotos bewaren onder de, zeg 25, sowieso niet veel zin heeft als je ze wil gebruiken voor een volgend identiteitsdocument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-05 10:31
Pont Max schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:13:
[...]

Kijk dit klinkt ideaal en schappelijk. Waar is dit ergens? Mogelijk kom ik daar eens in de buurt.

Daarnaast als reactie op de fotos van de vorige keer bewaren. Als je kinderen hebt weet je dat die er na vijf jaar niet meer uit zien als op de vorige foto. Denk dat fotos bewaren onder de, zeg 25, sowieso niet veel zin heeft als je ze wil gebruiken voor een volgend identiteitsdocument
Hier, bij ons op het platteland, hebben wij een bruna. Hier ben ik al meerdere malen heen geweest voor een pasfoto, volgens mij krijgen we dan altijd 4 kleine fotootjes en 1 minder kleine. Ik weet niet welke omgeving jij woont op het platteland, maar volgens mij heeft een gemiddeld groot dorp dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:02

weebl

YARR!

Pont Max schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:13:
[...]

Is bij de Multimedia in Mijdrecht. Naast de foto's is het een heel sympathiek zaakje waar je van alles en nog wat kan krijgen voor je telefoon, tablet en laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Selfie voor een witte muur. Met photopea maak je gratis een A4'tje met foto's zoals jij ze wil, desnoods maak je de achtergrond nog wat witter als je dat wil. En je drukt ze af op fotopapier. Mis ik verder iets?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mavamaarten schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:58:
Selfie voor een witte muur. Met photopea maak je gratis een A4'tje met foto's zoals jij ze wil, desnoods maak je de achtergrond nog wat witter als je dat wil. En je drukt ze af op fotopapier. Mis ik verder iets?
Hoewel leuk, voor aanvragen van ID zou ik het risico niet nemen om zelf beetje te gaan beunhazen, als je vervolgens bij gemeente te horen krijgt dat ze zijn afgekeurd.

Ik heb ze vorig jaar nog setje gehaald, onze gemeente had een lijstje met lokale winkels (fotograven, primera etc), waar zij de beste ervaringen mee hebben, dus voor 9 euro was ik klaar.

En nu zeker met online aanvragen van de rijbewijs bij de RDW, die hebben zelf een lijst met 'goedgekeurde' zaken waar je terecht kan. Denk alleen niet dat je niet meer zozeer bij de 'lokale fotograaf' moet gaan, die zullen in de tijd van mobiele telefoons natuurlijk bij elke verkoop wat extra's proberen te verkopen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:10
Ik begrijp je vraag, en persoonlijk vindt ik het ook schandalig dat de kosten hiervan niet door de overheid gedekt word. Ik zou gewoon verwachten dat deze foto's worden genomen in het gemeentehuis. Het voelt als weggegooid geld.

Met betrekking tot je vergelijk vindt ik dat toch moeilijk. Een fotograaf koopt deze apparatuur om maar sporadisch te gebruiken. Afschrijvingen van apparatuur en risico op terugverdienen ligt volledig anders dan advocaten.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Om hier dan even op in te gaan. De fotograaf waar ik was had een soort van studio in de bijkeuken/garage gemaakt waar die tal van soorten fotoreportages kon maken. Het enige wat echt "ingericht" was voor de pasfoto's waren wat reflectie schermen een printer en een krukje. Het fototoestel kan die natuurlijk voor meer doeleinden gebruiken aangezien ik er even niet vanuit ga dat iedere fotograaf voor elk ander type foto een andere camera koopt. Een lens daarentegen kan ik me voorstellen maar dan houdt het ook op (heb thuis ook prima foto spullen liggen. Die zijn prijzig, maar veelzijdig).

Een advocaat heeft daarentegen weer doorlopende kosten zoals diverse abonnementen op juridisch Raadpleegbare documentatie (Wolter Kluwer Navigator), huur van een (grachten)pand dus ik schat in dat de kosten wel overeenkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pont Max op 30-04-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 18:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

SinergyX schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:12:
[...]

Hoewel leuk, voor aanvragen van ID zou ik het risico niet nemen om zelf beetje te gaan beunhazen, als je vervolgens bij gemeente te horen krijgt dat ze zijn afgekeurd.
Tghoh we zijn hier op tweakers toch? De specificaties waaraan die foto's moeten voldoen zijn heel duidelijk. Als je ervoor zorgt dat je de juiste maten aanhoudt, is er echt geen reden waarom ze afgekeurd zouden worden.

Ik doe het al jaren zo. De kosten zijn dus een blaadje A4 fotopapier en wat inkt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _hennes
  • Laatst online: 01-05 22:28
Pont Max schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:25:
Dank voor de snelle reacties. Ik had al gekeken naar een fotobooth maar kon die in de buurt geen vinden. Noch op het gemeentehuis, Etos of sigarenboer (als die nog bestaan).
Ik weet niet of dit of dit overall het geval is maar bij mij (Eindhoven) staan er nog photoboots op het station.

Moet je wel een treinkaartje kopen want stond achter het poortje. En dan erachter komen dat de betalingsautomaat alle briefjes geld inslikt en geweigert teruug geeft. Dan kan je een half uur in de rij aan staan om vriendelijk te vragen of de NS een 10 euro billet kan wisselen voor 2 euro munten. gah! Duurde 2 uur om die domme foto's te maken.

Maar op het gemeente huis was iemand die het dan weeer goed maakte. Geen afspraak? Nee meneer op de gemeente website staat dat ik zo kan binnenlopen. Geen digitaal aangeleverd? Ja maar!! Dat gaat meestal fout! Maar ik al vragen of de dames terug komen van hun pauze en een loket bemannen.

(Ging goed ik keek nors genoeg op de fotos. En die persoon staat nu nog positief in mijn geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 16-05 17:20
Mijn pasfoto heb ik bij Foto Strik in Hilversum laten maken en kreeg 4 pasfoto's. Hoewel ik er maar 1 nodig had, was het achteraf wel handig, omdat ik het later ook voor het NS-abonnement nodig had.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
tc982 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:15:
Ik begrijp je vraag, en persoonlijk vindt ik het ook schandalig dat de kosten hiervan niet door de overheid gedekt word. Ik zou gewoon verwachten dat deze foto's worden genomen in het gemeentehuis. Het voelt als weggegooid geld.

Met betrekking tot je vergelijk vindt ik dat toch moeilijk. Een fotograaf koopt deze apparatuur om maar sporadisch te gebruiken. Afschrijvingen van apparatuur en risico op terugverdienen ligt volledig anders dan advocaten.
De overheid hoeft niet alles te betalen.

En een foto nemen en de betreffende handelingen kosten nu eenmaal tijd en dus geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

fotograven en grotouders. :+

Ik vermaak me kostelijk met dit topic. d:)b
Waar gaat het over? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
Xfile schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:29:
[...]

De overheid hoeft niet alles te betalen. En een foto nemen en de betreffende handelingen kosten nu eenmaal tijd en dus geld.
Kijk, daar verschillen we duidelijk van mening. Een ID wordt opgelegd door de overheid en is één van de weinige officiële documenten die men verplicht om altijd bij te hebben:
"De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt."
(https://www.rijksoverheid...is-de-identificatieplicht).

Van alle zaken die een overheid zou moeten inregelen, is dit er toch één van? Belastingen dienen toch daarvoor? Een foto booth zetten die je kan gebruiken op je gemeente is toch niet zo duur en heeft een duidelijk maatschappelijk doel. Mensen die het moeilijk hebben om rond te laten komen laten betalen hiervoor is gewoon belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tc982 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Mensen die het moeilijk hebben om rond te laten komen laten betalen hiervoor is gewoon belachelijk.
Maar ID-card/paspoort/rbw zelf is toch ook niet gratis? Voor niemand...

Dus ja, je moet idd betalen om je te kunnen legitimeren. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:53:
[...]

Nee, mag niet. Gemeente controleert daar ook op. Foto mag niet hetzelfde zijn als de foto op het te vervangen document.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
ehtweak schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Maar ID-card/paspoort/rbw zelf is toch ook niet gratis? Voor niemand...

Dus ja, je moet idd betalen om je te kunnen legitimeren. :|
Dat is het juist, het volledige proces van identiteitskaarten zou volledig gratis moeten zijn. Zeker nu dat deze vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Icephase schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:51:
Wat is het grote probleem? Als je nou de vorige keer de extra pasfoto's van jezelf en je kinderen had bewaard, had je nu helemaal geen foto's hoeven laten maken? Daarnaast heb je ze tegenwoordig ook nodig voor je zwempas, bibliotheekkaart, weetikveelwatvoorkaart dus extra foto's altijd handig zou ik zeggen.
De foto's mogen maximaal zes maanden oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
tc982 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:41:
[...]
Kijk, daar verschillen we duidelijk van mening. Een ID wordt opgelegd door de overheid en is één van de weinige officiële documenten die men verplicht om altijd bij te hebben:
Dan zou een gratis pasfoto ook voor andere verplichte documenten moeten gelden.

Ik vind dat men in Nederland al genoeg gepamperd wordt. De ene keer dat men een pasfoto moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
CH4OS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:59:
[...]
De foto's mogen maximaal zes maanden oud zijn.
Ik vraag me af hoe dat gecontroleerd wordt. Moet men een betalingsbewijs meenemen als men de foto inlevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Xfile schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:21:
[...]

Ik vraag me af hoe dat gecontroleerd wordt. Moet men een betalingsbewijs meenemen als men de foto inlevert?
Dat verschilt per gemeente. Wel weet ik dat de Marechaussee een historie van pasfoto's kan terugkijken op bijvoorbeeld Schiphol (een vriend van me kwam niet door de automatische poort en die is vrij lang dus over de monitor meekijken). Het zou dus best kunnen dat de gemeente dat ook kan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
tc982 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Dat is het juist, het volledige proces van identiteitskaarten zou volledig gratis moeten zijn. Zeker nu dat deze vervallen.
Niets in het leven is gratis.

Als jij er niet voor hoeft te betalen, dan draait de maatschappij ervoor op. Een gratis ID-kaart voor iedereen, betekent dat op bijvoorbeeld zorg voor ouderen of onderwijs moet worden bezuinigd.

Uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden. Dus als iedereen een gratis ID-kaart krijgt, betaal je ergens anders alsnog de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Xfile schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:06:
[...]

Dan zou een gratis pasfoto ook voor andere verplichte documenten moeten gelden.

Ik vind dat men in Nederland al genoeg gepamperd wordt. De ene keer dat men een pasfoto moet betalen.
Die ene keer? Om de 10 jaar je rijbewijs, om de 10 jaar je identiteitskaart. Ik zie hier niets van pamperen in, dit is gewoon een essentiële dienst. Als je dat al pamperen vind, dan is kunst-subsidies, zonnenpanelen subsidies en andere iniatieven allemaal pamperen?
Squawk schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:39:
[...]

Niets in het leven is gratis.

Als jij er niet voor hoeft te betalen, dan draait de maatschappij ervoor op. Een gratis ID-kaart voor iedereen, betekent dat op bijvoorbeeld zorg voor ouderen of onderwijs moet worden bezuinigd.

Uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden. Dus als iedereen een gratis ID-kaart krijgt, betaal je ergens anders alsnog de prijs.
Excuseer, denk je nu echt dat het gratis maken van ID kaart de zorg onderuit haalt? Er zijn onnoemelijk veel andere (onzinnige) manieren dat je belastingsgeld wordt gebruikt. Ze hebben al mensen in gemeentehuizen zitten, de kost om dat te faciliteren is niet het einde van de zorg. ID zou niet gratis moeten zijn, ID zou een dienst moeten zijn die geen additioneel geld kost voor de inwoners aangezien ze deze dienst betalen via belastingen. Het gaat hier wel over een belangrijk document, iets dat de overheid jou verplicht om te hebben - dan is dat toch een dienst die ze moeten aanbieden aan hun inwoners zonder dat je daarvoor moet betalen?

Maar de discussie ontspoort hier een beetje - laten we overeenkomen dat we beide een andere insteek hebben :)

[ Voor 45% gewijzigd door tc982 op 05-05-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel: Voor een pasfoto ga je niet naar een fotograaf. Vrijwel iedere Bruna, Primera, of andere willekeurige 'gemakswinkel' biedt tegenwoordig pasfoto's aan.

Hier toevallig wel een fotograaf in de buurt die pasfoto's doet (en ze ook meteen aan kan melden bij de RDW als het voor een rijbewijs is, wat in mijn eigen geval zo was). Was 15 euro kwijt voor de foto, zat een gratis 'leuke' foto bij en ik kreeg van allebei 2 grote en 2 kleine uitgeprint. Prima schappelijke prijs, in 10 minuten was het allemaal geregeld.

Nadeel van zo'n zelfservice apparaat is dat dat apparaat niet dubbelcheckt of je wel precies goed zit voor een pasfoto en dan kan het zijn dat ze bij de gemeente weer moeilijk doen, maar aan de andere kant heb je weer écht geen hoogwaardige fotograaf nodig om een pasfoto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
tc982 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:28:
[...]
Die ene keer? Om de 10 jaar je rijbewijs, om de 10 jaar je identiteitskaart.
Met die ene keer bedoel ik niet letterlijk die ene keer, maar dat niet elke jaar om een pasfoto wordt gevraagd. Om de 10 jaar valt dan best wel mee.
Ik zie hier niets van pamperen in, dit is gewoon een essentiële dienst. Als je dat al pamperen vind, dan is kunstsubsidies, zonnepanelen subsidies en andere initiatieven allemaal pamperen?
[...]
Op pamperen wordt in Nederland tegenwoordig flink bezuinigd. En wordt soms helemaal afgebouwd.

Pagina: 1