Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zou twee delen van mijn tuin willen verlichten, zijnde mijn rotstuintje (ongelijkmatige driehoek 5,10m x 4,00m x 4,50m waarvan 2 eerste zijkanten ) en daar tegenover op ongeveer 6,80m een perkje (2,40m x 2,00m x 3,00m waarvan 2 eerste zijkanten) waar een larix op stam hoogte 1,65m staat.
De bedoeling is dat niet de hele tuin verlicht word. Maar hoe kom ik erachter welk specificaties en soort verlichting ik best kan gebruiken? (Ik wil ook het nachtleven van bepaalde dieren niet erg verstoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Finesse schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:56:
Ik wil ook het nachtleven van bepaalde dieren niet erg verstoren.
Dan zijn armaturen zonder lichtbron de beste keuze ;) Niet om de negatieveling uit hangen, maar het 's nachts aanzetten van lampen verstoort nachtdieren per definitie.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-09 18:24

_Apache_

For life.

Ik zou de tuin verdelen in zones, en daar met smart switches op schakelen op basis van beweging. Dat kan prima via wat home automation.

Voor verstoring zou ik inderdaad de verlichting standaard snachts uitzetten, maar alleen aan bij beweging.
Of zelfs dat het niet klik-aan is, maar een paar seconde neemt om op kracht te komen.

En voor sfeer zou ik het vanaf zonsondergang inschakelen en dan uit na xx tijd. Zo gaat bij ons de tuin verlichting aan van zonderonderdag, tot 23h.

Wij hebben geen bewegingssensors, ik pak men telefoon wel even om het via de Hue bridge aan te zetten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bedankt voor reacties.
Ik wil de verlichting enkel aan op de eerder schaarse lente/zomer momenten dat ik 's avonds nog effe wil genieten in de tuin. Ik zal de egel en de vleermuizen dus niet erg ten laste zijn.
Aan en uitzetten kan ik zelf wel, hoef niet van die technische snufjes.
Ik woon immers in een huurwoning, wil het allemaal ook betaalbaar houden.