Upgrade huidige game PC, 1440p 144Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zwaarste wat ik zal gaan doen met de PC is gaming, bij voorkeur op 1440p met 144Hz gezien de schermen die ik heb. Ik speel diverse games, van racegams/sims, tot roguelikes. De meeste games die ik momenteel speel zijn Satisfactory, Le Mans Ultimate en Ballionaire. Ik wil gezien mijn schermen, wel het liefste games op 1440p spelen met 144Hz (de overclock modus van mijn schermen (zie hieronder) gebruik ik niet). Een doel qua FPS heb ik niet echt, zolang ik maar eigenlijk zoveel als mogelijk de 144Hz voor mijn schermen kan aantikken. En natuurlijk ook voor de toekomstige games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Echt een vast budget heb ik niet, ik zoek vooral wel bang for the buck. Raytracing is ook niet echt een ding voor me, dus ik zit waarschijnlijk te kijken naar een AMD GPU.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb dus al een voeding en storage. Wel wil ik een gen 5 PCIe NVMe erbij zodat ik die kan gebruiken als bootschijf en waar de games op komen te staan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk vooral een moederbord, CPU, RAM, GPU gen 5 NVMe SSD en CPU koeler nodig te hebben, de kast heb ik ook.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, ik wil vooral degelijkheid, kwaliteit en performance voor de juiste buck

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang het systeem dus maar stabiel is en kwalitatief de onderdelen goed spul zijn

Ga je overklokken?
Ik begreep dat met AMD dat wat lastig is, maar de fase ben ik eigenlijk ook wel voorbij. Nee dus.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht vooral hulp bij de keuze van producten waarmee ik een goede bang for the buck machine kan gaan bouwen. Ik zal het zelf in een dichte kast gaan freubelen

Voor het moment zit ik naar de huidige onderdelen te kijken, met de kanttekening dat ik het RAM enkel snel heb gekozen nog. Hierbij dus nog niet gechecked of het op de QVL staat bijvoorbeeld, puur gedaan om even een indicatie te krijgen qua kosten. Ik wil (een deel van) mijn vakantiegeld hiervoor gaan gebruiken, waarbij ik een afweging nog moet maken, of ik mijn PC ga upgraden of mijn defecte TV ga vervangen voor een andere.

De onderdelen die ik op het oog heb:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 245,50€ 245,50
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT€ 849,90€ 849,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 55,-€ 55,-
1Geheugen internG.Skill F5-6000J3648D16GX2-FX5€ 93,86€ 93,86
1SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB€ 258,69€ 258,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.011,95
Mijn huidige PC:
1ToetsenbordenCorsair Gaming K70 Cherry MX Blue - Red LED€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Spectrum€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 82,90€ 82,90
1SSD'sSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
2MonitorsAsus ROG Swift PG279Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sIntel 660p 1TB€ 180,90€ 180,90
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 216,90€ 216,90
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Pro (bedraad) + GameDAC€ 0,-€ 0,-
1MicrofoonsBlue Microphones Yeticaster Bundel€ 0,-€ 0,-
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 452,45€ 452,45
1SSD'sXPG Gammix S11 Pro 1TB€ 63,-€ 63,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2080 XC Gaming€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Master€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V850 Gold i Multi€ 291,-€ 291,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.287,15

De onderdelen die hieruit komen, schuif ik dan waarschijnlijk/mogelijk door naar mijn homelab. Ik weet echter nog niet of ik dat ga doen, gezien mijn huidige PC wat stabiliteitsproblemen heeft en ik (nog) niet weet waar die door veroorzaakt worden. Als dat de GPU (RTX2080) is bijvoorbeeld dan zou het gewoon kunnen, maar is voor nu geen zorg.

Ik heb trouwens ook voor een CPU koeler gekozen, omdat met de i9 9900k en de koeler die ik nu heb merk dat de CPU wel eens warm wordt (en de koeler eigenlijk ook snel enorm heet wordt). Ik hoop met een andere koeler hierop dus ook te verbeteren. Maar als jullie zeggen dat die niet nodig is, dan kan ik eventueel mezelf wel weer 50 euro besparen door de koeler weg te laten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Keurig systeem denk ik. Die SSD is wel erg duur. Zolang je zwaarste workload gamen is zou ik een veel goedkopere pakken. Dat zal vrijwel niks uitmaken voor je prestaties. De Lexar NM790 is bv een erg snelle SSD voor weinig.

Eventueel kan je ook een goedkoper moederbord nemen. De Gigabyte B650 Eagle AX is bv. 150 euro.

CL30 RAM is iets sneller dan de door jouw gekozen sticks. uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 is een goed alternatief.

De Peerless Assassin 140 of Phantom Spirit van Thermaltake presteert beter dan de Mugen 6 voor dezelfde prijs.

Je mist nog een voeding. Die Cooler Master 850W kan nog wel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar op 30-04-2025 12:50 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Dekar schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:48:
Keurig systeem denk ik. Die SSD is wel erg duur. Zolang je zwaarste workload gamen is zou ik een veel goedkopere pakken. Dat zal vrijwel niks uitmaken voor je prestaties. De Lexar NM790 is bv een erg snelle SSD voor weinig.
Ik zal hier even wat meer in duiken, ergens zou ik dan zelfs 4TB kunnen pakken (prijs is dan nagenoeg gelijk), maar het is dan wel een gen 4 drive, geen gen 5 drive. Niet dat het een zware eis is, gezien ik liever voor de bang for the buck ga. Ik ga het overwegen, bedankt!
Eventueel kan je ook een goedkoper moederbord nemen. De Gigabyte B650 Eagle AX is bv. 150 euro.
Ik had begrepen dat als ik een gen 5 drive neem, niet alle B650 planken een PCIe interface voor de videokaart hebben. De B650-E varianten hebben dat vaak wel, die zou ook vergelijkbaar zijn met de X varianten oid. Ik heb ook even niet in de specificaties gedoken van dit moederbord, maar met een 150 euro verschil denk ik ook wel het overwegen waard, wanneer ik wat meer tijd heb, zal ik dus ook hier even in duiken, wederom bedankt!
CL30 RAM is iets sneller dan de door jouw gekozen sticks. uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 is een goed alternatief.
Het RAM heb ik ook even snel aangeklikt, om voor mijzelf een indicatiet te hebben van de totaalprijs. Ik zal dus ook zelf nog even in deze materie moeten gaan duiken. ;) Dank voor de suggestie in elk geval!
De Peerless Assassin 140 of Phantom Spirit van Thermaltake presteert beter dan de Mugen 6 voor dezelfde prijs.
Ah, dit heb ik dan gemist, gezien ik een dichte kast heb maakt kleur e.d. toch ook niet uit, heb daardoor wat meer vrijheid in wat ik kies. Ik weet ook niet of de huidige uitvoering: Noctua NH-U14S voldoende zou kunnen koelen. Als dat zo is, dan doe ik liever dat, omdat me dat gewoon wel weer 50 euro scheelt. Als het raadzaam is om wel een andere koeler te nemen, zal ik waarschijnlijk een van deze twee die jij noemt nemen. Dank voor de feedback!
Je mist nog een voeding. Die Cooler Master 850W kan nog wel mee.
Ik ga de PC upgraden, dus heb niet nog een voeding nodig gelukkig. De voeding is vorig jaar gekocht, nadat de voeding die ik had (een CoolerMaster V650 zo uit mijn hoofd) de geest gegeven had. :) De voeding die ik nu heb, is wel met een upgrade in het achterhoofd aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Nu online
Die Noctua zal wel voldoende zijn. Je kan altijd een synthetische benchmark aanzetten en kijken wat je temps en clock speeds doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Thanks voor de informatie en hulp zover, @Dekar! Mijn huidige opzet ziet er dan als volgt uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 513,77€ 513,77
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 248,81€ 248,81
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 9070 XT€ 849,90€ 849,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 105,33€ 105,33
1SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 2TB€ 258,69€ 258,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.976,50

Ik lees in andere topics van vergelijkbare (1440p gaming) systemen, dat de 9800X3D misschien wat 'zwaar' is en een andere CPU dus wellicht een betere bang/buck verhouding heeft. Wat zou daarvoor eventueel een alternatief kunnen zijn? Of blijft het raadzaam om (met het oog op de toekomst) de 9800X3D te behouden? Dan kan ik een gewogen besluit erin nemen namelijk. :$

Moederbord en SSD moet ik nog aanpassen, no worries! :$

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 30-04-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Nu online
Het verschil met een 7800X3D is bijna niks, en scheelt meer dan 100 euro. Dat is een goed alternatief. Die wordt wel een stuk warmer door de architectuur van de chip, dus dan is goede koeling een stuk belangrijker.
Je kan nog een stapje terug pakken naar de 9700X. Die presteert ook heel goed, maar wellicht is dat X3D cache wel lekker om te hebben voor racing sims.

Ik heb trouwens uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT gisteren gebruikt in een build. Die was erg koel en stil. En 60 euro goedkoper dan die Powercolor.

[ Voor 34% gewijzigd door Dekar op 30-04-2025 14:53 ]

Pagina: 1