Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming, met elke verdieping een eigen verdeler en Wilo pomp. Nu het warm is buiten staat mijn verwarming uit (ingesteld op 17 graden en is al zo'n 2 weken niet aangeslagen) maar alle pompen staan nog wel te draaien. Ze zijn ingesteld op een vast toerental.

Kan ik deze 3 pompen (Begane, 1e, en 2e verdieping) uitschakelen voor langere tijd? De thermostaatkranen laat ik gewoon open op de verdelers.

Ik begreep wel dat je ze het beste af en toe even aan kunt zetten zodat ze niet vast gaan zitten... iemand die dit ook zo doet? Eventueel in te regelen met slimme aan/uit stopcontacten?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

reiker

dan jij!

Je zoekt een pompschakelaar :) Te koop voor zo’n 35-40 per stuk. Zorgt ervoor dat je pompen alleen draaien als er wat te verwarmen is (warm water in de aanvoerleidingen) en eens per 24 uur eventjes draaien om vastlopen te voorkomen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-09 18:19
Ik gebruik ook een pompschakelaar.
Er zit een temperatuur sensor bij die in de gaten heeft of de CV ketel warm water levert of niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:48
Pompschakelaar kan inderdaad, maar je zou ook een tijdschakelaar of inderdaad slim stopcontact gebruiken voor de zomer maanden of wanneer er geen warmtevraag is. In mijn vorige woning had ik vanwege de lage warmtevraag gewoon een tijdschakelaar ertussen die elke 24u de pomp een kwartiertje liet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:57
waarom moeilijk doen met timers en klokjes die je moet onthouden om te zetten als je voor paar tientjes een perfecte oplossing koopt? 4 tientjes en je bent rond https://www.vloerverwarmi...aar-hy-02-eco-pump-switch

natuurlijk voor 3 verdiepingen wel prijzig maar "set and forget". Je kunt het prima met slimme schakelaars doen hoor maar dan niet vergeten die pompen elke week ff 10 min ofzo aan te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:55
Op de pompschakelaars die bij een kennis geïnstalleerd werden staat een stikker met waarschuwing deze niet te gaan schakelen. Wat is hier nu de waarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:07

timovd

Voorsprong door techniek

Of als je pomp aangestuurd kan worden middels een PWM-signaal, is dit een optie: YouTube: Pompschakelaar 2.0 - deel 2 - MAAK JE POMP NIET KAPOT MET EEN GEWONE... (we zitten tenslotte op Tweakers).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 12:06
Antonl91 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:13:
Pompschakelaar kan inderdaad, maar je zou ook een tijdschakelaar of inderdaad slim stopcontact gebruiken voor de zomer maanden of wanneer er geen warmtevraag is. In mijn vorige woning had ik vanwege de lage warmtevraag gewoon een tijdschakelaar ertussen die elke 24u de pomp een kwartiertje liet draaien.
Een moderne pompschakelaar ondersteunt een elke 24h anti-vastloop routine vaak al out of the box, dus je kan ook op zoek gaan naar zo'n exemplaar.
Verkeerd begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Thanks voor de suggesties allemaal! Ik vond de schakelaars een beetje aan de prijzige kant en ik had nog 3 van die Tuya stopcontacten liggen.

Dus elke pomp heeft nu zijn eigen slimme schakelaar en ik heb ze zo geprogrammeerd dat ze uit staan tenzij de thermostaat status veranderd naar "heating", dan springen ze aan en blijven ze aan totdat de thermostaat status wijzigt naar "stop heating", dan wacht hij nog 15 minuten en schakelt hij de pompen weer uit.

Ook heb ik ingesteld dat elke dag om 15:00 de pompen aanspringen voor 15 minuten en daarna weer uitschakelen om vastslaan te voorkomen. Is dit overkill?

Heeft iemand nog suggesties m.b.t. de wachttijd bijvoorbeeld voor het uitschakelen? Kan ik ze beter misschien gelijk uitschakelen bij status "stop heating"? Kortere tijd? Langer? Wat is wijsheid?
Pagina: 1