Plug-in Hybride vs volledig benzine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-05 20:45
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto. Volledig elektrisch is een no-go. Maar dan blijft er nog steeds de volgende opties over.
(plug-in) hybride of volledig brandstof.

Ik heb inmiddels een auto op het oog. Die is zowel volledig brandstof als plugin hybride te krijgen.
Maar na wat verder onderzoek merk ik hetvolgende op:
Volledig brandstof heeft een tank van 50L en daarmee kan ik zeker wel 1000km mee rijden.
De plugin hybride heeft een tank van 32L en een actieradius van 45km (in het gunstigste geval). Daar kom ik dan misschien mee op een max van 700km bij volle tank/accu... (ruime gok).

Ik rij enorm veel snelweg, wat minder in de stad. Ja wel boodschappen en als het regent meer. Maar eigenlijk veel te voet of fiets.

Wat is wijsheid? De plugin hybride zijn in een wat nieuwer model te krijgen met minder KMs op de teller. De brandstof auto zijn dus voor dezelfde prijs net iets ouder en meer KMs.

Mijn gevoel zegt dat plugin voor mij (ivm lange afstanden) eigenlijk niet een interessante optie is. Maar ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen er van vinden.
En hoe zit het met restwaarde van een hybride tov een benzine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je zoveel snelweg kilometers rijdt, waarom dan geen diesel occasion?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:32
Op de snelweg heb je aan de hybride niet zoveel tenzij je alleen file rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Bartjuh schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:13:
Als je zoveel snelweg kilometers rijdt, waarom dan geen diesel occasion?
Omdat het breekpunt ongeveer op 25/30k ligt. En ik dat net wel/niet haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
jeroen3 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:15:
Op de snelweg heb je aan de hybride niet zoveel tenzij je alleen file rijdt.
Ja dat was ook mijn gedachte. Maar wilde het toch even zeker weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
Als je thuis kunt laden is een plug-in zeker een optie. Maar als je veel lange afstanden rijdt, denk ik dat je eerder naar een volledig benzine uitvoering moet kijken.

Een plug-in heeft namelijk een accu/elektromotor/dynamo die defect kunnen raken en als je deze toch al weinig gaat gebruiken: zou ik zeggen, hoe minder onderdelen hoe beter (goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Er zijn wel de nieuwere Honda hybrides die de hybride bak kunnen skippen om zo het verlies zo min mogelijk te maken. Immers, op de snelweg komt eigenlijk alle energie uit brandstof en is het gebruik van de hybride versnellingsbak, zoals bij Toyota Synergy Drive, minder efficiënt.

Nu zal er een kantelpunt zijn waar ook eventueel plug-in gedeelte zijn effectiviteit verliest.
Maar je zou dat dus ook weer kunnen snelladen.
De formule is ingewikkeld.

Aan de andere kant... mogen parkeren op de EV plekken kan ook voordelen hebben })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:32
Een normale hybride is natuurlijk ook nog een optie. Daar heb je op de snelweg dan inderdaad niet veel aan, want dan rij je toch voornamelijk op de brandstofmotor in combinatie met een accu die je alleen gebruikt bij het afremmen (regenereren) en het vlot optrekken. Verder doet dat niet zoveel. Maar het gemiddelde verbruik is vaak nog netjes. De Auris hybride die ik heb gehad deed makkelijk 1:20 op de snelweg in de winter. In de zomer ging je daar ruim overheen, bij rustig rijden op 100km/h over de 1:30. Er zijn niet (veel) brandstofauto's die dat alleen op benzine doen.

Voordeel is ook dat ze enorm betrouwbaar zijn. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je vaak aan de beurt bent voor een kapotte elektromotor of accu o.i.d.

Alles hangt af van je budget en verdere eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door Headshot_NL op 30-04-2025 12:59 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:37
Snap die hybride auto’s überhaupt niet zo goed. Dat lijkt een goede middenweg maar je krijgt ook alle nadelen van beide systemen erbij. Hele complexe techniek, duur in onderhoud, zwaar, beperkt bereik als EV en ook als brandstof auto, etc.

Ik zou elektrisch niet zo snel afschrijven. Dat is waar het naartoe gaat, de accijnzen en andere belastingen op traditionele brandstof gaan rap toenemen, en al het andere gaat de komende jaren dus steeds harder afschrijven, en er zijn bijna geen use cases meer over waar het niet beter uitkomt.

En met 30k aan kilometers per jaar moet je ongeveer 1-2x week opladen. Als dat thuis kan kom je helemaal nooit meer bij een tankstation. En mocht je meer dan 500+ km per dag gaan rijden kun je terecht mij de snelladers waar er ondertussen veeeel meer van zijn dan tankstations.

Alleen goedkope tweedehandsjes zijn er niet en als je lange afstanden met enorme aanhanger rijdt is het ook minder ideaal.

[ Voor 29% gewijzigd door Tillumen op 30-04-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:32
Tillumen schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:07:
Snap die hybride auto’s überhaupt niet zo goed. Dat lijkt een goede middenweg maar je krijgt ook alle nadelen van beide systemen erbij. Hele complexe techniek, duur in onderhoud, zwaar, beperkt bereik als EV en ook als brandstof auto, etc.

Ik zou elektrisch niet zo snel afschrijven. Dat is waar het naartoe gaat, de accijnzen en andere belastingen op traditionele brandstof gaan rap toenemen, en al het andere gaat de komende jaren dus steeds harder afschrijven, en er zijn bijna geen use cases meer over waar het niet beter uitkomt.

En met 30k aan kilometers per jaar moet je ongeveer 1-2x week opladen. Als dat thuis kan kom je helemaal nooit meer bij een tankstation. En mocht je meer dan 500+ km per dag gaan rijden kun je terecht mij de snelladers waar er ondertussen veeeel meer van zijn dan tankstations.

Alleen goedkope tweedehandsjes zijn er niet en als je lange afstanden met enorme aanhanger rijdt is het ook minder ideaal.
Ik denk dat je het hier hebt over en plug-in hybride en niet een normale hybride? Want bijvoorbeeld de Toyota hybride staat bekend als enorm betrouwbaar. En daar heb je ook geen last van hele complexe techniek en duur onderhoud. Ze zijn vast wat zwaarder dan een vergelijkbare brandstofauto maar bij veel kilometers haal je dat er makkelijk weer uit door het lagere verbruik. Ze zijn ook enorm waardevast. Ik zie dat mijn Yaris hybride en Auris hybride de afgelopen jaren vrijwel niks zijn gezakt in prijs terwijl ik ondertussen al jaren een andere auto heb.

Elektrisch zou ik inderdaad ook zeker overwegen mits je thuis kunt laden. Voor de prijs van bijvoorbeeld een Auris hybride met wat opties en niet teveel kilometers heb je ook een model 3.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hybrides zonder stekker heb je vaak heel weinig aan, de accu's die daarin zitten zijn zo klein dat je er haast niet op rijden, je praat letterlijk over accu's van 1 kWh.. (ja één)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:54
In de file kan een PHEV erg prettig zijn, als je dan nog wat prik in de accu hebt rijdt het subliem t.o.v. een reguliere benzine of diesel. Als de accu leeg is, is het een reguliere hybride en rij je nog wat stukjes op elektra.

Als je altijd op een vast punt in je route file hebt is een PHEV nog wel te overwegen. Met mijn PHEV doe ik het als volgt:

- Elektrisch in de stad
- ICE op de snelweg
- Elektrisch op de file (mits voldoende accu)
- Elektrisch op de binnenwegen

Zou alleen een PHEV doen als je op eigen terrein kan laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:37
Knul schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:52:
In de file kan een PHEV erg prettig zijn, als je dan nog wat prik in de accu hebt rijdt het subliem t.o.v. een reguliere benzine of diesel. Als de accu leeg is, is het een reguliere hybride en rij je nog wat stukjes op elektra.

Als je altijd op een vast punt in je route file hebt is een PHEV nog wel te overwegen. Met mijn PHEV doe ik het als volgt:

- Elektrisch in de stad
- ICE op de snelweg
- Elektrisch op de file (mits voldoende accu)
- Elektrisch op de binnenwegen

Zou alleen een PHEV doen als je op eigen terrein kan laden.
Dan kun je net zo goed de stap naar een EV maken. Precies dezelfde voordelen en nog paar extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-05 01:09
Als volledig elektrisch een no-go is zou ik voor benzine gaan want ik lees dat je restwaarde ook belangrijk vind ga ik er vanuit dat je er toch geen 10 jaar mee gaat rijden.
Als je zoektocht uiteindelijk resulteert in een keuze tussen 2 modellen, dan zou ik eens een berekening maken qua verbruik/verzekering/wegenbelasting.
Dat zal dan de keuze een stuk makkelijker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:21
Waarom is EV een no go?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Dank voor de vele reacties! Daar kom ik later vandaag op terug maar dan via de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Navi schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:43:
Hybrides zonder stekker heb je vaak heel weinig aan, de accu's die daarin zitten zijn zo klein dat je er haast niet op rijden, je praat letterlijk over accu's van 1 kWh.. (ja één)
Maar met die 1kWh maak je wel de auto een stuk zuiniger. O.a. door terugwinnen energie bij remmen, maar ook omdat de benzinemotor efficiënter kan draaien (want EV kan vishaak, of accu kan opgeladen worden). Onze bak rijdt als benzineversie 1:12/1:14, als hybride 1:18/1:20.
Stellen dat je er weinig aan hebt is dus iets te kort door de bocht :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Been there, done that. Ik vond het verschrikkelijk. Altijd maar opladen. Vooraf rekening houden. Om nog maar niet te stiekem over de frustraties als je moet wachten of als ze het niet doen.
Nee full electric ga ik voorlopig niet meer doen. En zeker niet privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Navi schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:43:
Bij sommige auto's is het vooral de transmissie die het bijzonder maken. Niet het feit dat het hybride is.
Toyota Synergy Drive heeft bijvoorbeeld een enorm betrouwbare versnellingsbak zonder variabele mechanische delen. Om dat te laten werken heb je een klein beetje accuvermogen nodig.
Dan is 1 kWh NiMH is voldoende. Het is geen hybride in het feit dat je EV+ICE krijgt, het is letterlijk een ICE + E-CVT. Ze plakken er Hybrid op voor verkoop en subsidie die er ooit was.

Een PHEV is een hele andere klasse voertuig met meerdere kWh aan lithium batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ollie81 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:16:
[...]

Been there, done that. Ik vond het verschrikkelijk. Altijd maar opladen. Vooraf rekening houden. Om nog maar niet te stiekem over de frustraties als je moet wachten of als ze het niet doen.
Ik zit in Zuid Frankrijk vanuit NL voor de vakantie met een EV. Geen centje pijn hoor. Snelladen als een dolle. Een snack en een watertje verder en je zit weer op 80%. Ik vind het niet veel anders dan veel kilometers maken met een benzine/diesel/PHEV die ik ook heb gehad.

Een PHEV vond ik dan weer helemaal niks, na elke rit in moeten pluggen en opladen in een slakkentempo.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:45

ThunderNet

Flits!

FirePuma142 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:40:
[...]

Ik zit in Zuid Frankrijk vanuit NL voor de vakantie met een EV. Geen centje pijn hoor. Snelladen als een dolle. Een snack en een watertje verder en je zit weer op 80%. Ik vind het niet veel anders dan veel kilometers maken met een benzine/diesel/PHEV die ik ook heb gehad.

Een PHEV vond ik dan weer helemaal niks, na elke rit in moeten pluggen en opladen in een slakkentempo.
Het voordeel van een PHEV is natuurlijk dat je niet perse hoeft in te pluggen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

had ik de eerste week ook daarna was t over. Ik ben juist helemaal klaar met benzine tanken bij viespeuken zoals Shell, vind het heerlijk om vol opgeladen van huis te kunnen vertrekken en dus nooit sochtends te ontdekken "kak ik moet nog tanken". En wachten als ze het niet doen? :? Vreemde ervaring maar dit klinkt echt niet als de doorsnee EV-ervaring. Ik geniet er ook van dat als de zon schijnt ik die stroom bijna 1-op-1 in de auto kan laden en daarmee voor mijn gevoel gratis rij (is niet gratis, maar wel veeeel goedkoper dan benzine aftikken)

ik zou in jouw niet heel goed omschreven use-case eens kijken naar iets leuks als een lexus CT200h ofzo. Mooie hybride voor mensen die nog graag fossiele brandstof in de fik steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:54

-tom-562

Oliesjeik

ThunderNet schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:45:
[...]

Nee, je moet alleen tanken en dure peut betalen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
jeroen3 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:35:
[...]
Het is geen hybride in het feit dat je EV+ICE krijgt, het is letterlijk een ICE + E-CVT. Ze plakken er Hybrid op voor verkoop en subsidie die er ooit was.
Wat een onzin, een hybride is gewoon een stuk zuiniger, ook op de snelweg.
Zeker als het gaat om Toyota zoals je daarboven aanhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
jeroen3 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:35:
[...]
Bij sommige auto's is het vooral de transmissie die het bijzonder maken. Niet het feit dat het hybride is.
Toyota Synergy Drive heeft bijvoorbeeld een enorm betrouwbare versnellingsbak zonder variabele mechanische delen. Om dat te laten werken heb je een klein beetje accuvermogen nodig.
Dan is 1 kWh NiMH is voldoende. Het is geen hybride in het feit dat je EV+ICE krijgt, het is letterlijk een ICE + E-CVT. Ze plakken er Hybrid op voor verkoop en subsidie die er ooit was.

Een PHEV is een hele andere klasse voertuig met meerdere kWh aan lithium batterij.
Zoals ik hierboven al aangaf klopt dit gewoon niet. Die 1kWh wordt wel degelijk gebruikt om te regenereren, maar ook om de motor efficienter te kunnen laten draaien. Als ik in de stad rijd, zit ik b.v. al snel aan 40% als EV rijden, ondanks de kleine 1kWh accu die er in ligt. Het verbruik ligt in dat geval ook boven de 1:20, waarbij de benzine-variant rond de 1:10 zit. En ik heb beide varianten gereden en dit zijn dus echt praktijk-getallen.

Dat het iets heel anders is dan een PHEV klopt, maar een goede HEV is wel een hele verbetering ten opzichte van een ICE. Ik heb toevallig een Mondeo/Fusion (Amerikaanse versie), maar de Toyota's zijn hier ook heel goed in.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ThunderNet schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:45:
[...]

Nou ja, rij dan geen PHEV denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:45

ThunderNet

Flits!

FirePuma142 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:05:
[...]

Nou ja, rij dan geen PHEV denk ik.
Hoezo niet? Jij hebt het over dat je na elke rit moet pluggen. Wat gewoon natuurlijk niet zo is. Ik had persoonlijk prima een PHEV versie van m'n auto willen hebben (maar die is er helaas niet).

Merk zelf dat ondanks de 0,5kwh li-ion accu in m'n MHEV het toch behoorlijk wat helpt. Regelmatig dat de auto behoorlijke stukken kan afleggen op alleen de elektromotor.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jeroen3 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:55:
Immers, op de snelweg komt eigenlijk alle energie uit brandstof en is het gebruik van de hybride versnellingsbak, zoals bij Toyota Synergy Drive, minder efficiënt.
Dat is niet helemaal waar. Door het koppel van de elektromotor kan de thermodynamisch efficiëntere Atkinson cycle gebruikt worden i.p.v. de Otto cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ollie81 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:38:
[...]
Omdat het breekpunt ongeveer op 25/30k ligt. En ik dat net wel/niet haal.
Dan klinkt het alsof je een reguliere (niet plug-in) hybride moet nemen. De beste hybride aandrijving is nog altijd die van Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ThunderNet schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:08:
[...]

Hoezo niet? Jij hebt het over dat je na elke rit moet pluggen. Wat gewoon natuurlijk niet zo is. Ik had persoonlijk prima een PHEV versie van m'n auto willen hebben (maar die is er helaas niet).
Kleine hint: niet elke PHEV kan überhaupt of volledig opladen door de verbrandingsmotor. Dan zul je dus echt altijd moeten inpluggen. Want waarom anders een PHEV? Dan nog, je accu opladen met benzine is niet erg efficiënt of logisch. Dat schaar ik ook onder moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58
Ik heb een PHEV, Kia Ceed SW, een vrij grote auto dus, en ben daar zeer tevreden mee. Maar als je bijna nooit oplaadt, is het (logischerwijs) nogal onzinnig om voor een PHEV te gaan.
Wij gebruiken de auto voor een afstand waarbij wij voor 90-100% elektrisch kunnen rijden en dan op het werk, vaak zelfs gratis, kunnen opladen.

Als we een lange afstand rijden voor vakantie, rijdt de auto zonder opladen met een snelheid van 110KM/h 1:22.
Als je tegen de 130KM/h rijdt, zit je op 1:19
Vind ik een zeer redelijk verbruik voor een station. Ik vind het elektrische gedeelte ook erg fijn bij optrekken en file rijden, echt een stuk comfortabeler.

Het gebeurt ook meer dan eens dat we hem niet opladen, op dit moment is dat niet parkeren voor de deur en laden maar, maar dat gaat veranderen en is het helemaal heerlijk.

Wat er hier wordt aangehaald dat tanken smerig is bij merk A/B/C/Etc. is een enorme dooddoener. Meeste elektriciteit wordt nog steeds opgewekt door fossiele brandstoffen en is minder effectief dan de brandstof direct te verbranden in de auto.
Wat vooral fijn is, is dat het elektrisch rijden per saldo alsnog goedkoper is, maar in verreweg de meeste gevallen niet schoner en soms zelfs minder schoon (vooral door omzetten van fossiel naar elektriciteit).
Brandstof is vooral duurder door de accijnzen e.d. Maar ook is laden aan een publieke laadpaal vaak erg duur, vaak zelfs duurder dan brandstof, omgerekend naar prijs per KM.

Kortom, elektrisch heeft een aantal voordelen, maar voor mij is de PHEV de ideale auto. Afgelopen twee jaar ermee op vakantie geweest naar Duitsland, Engeland en het noorden van Frankrijk, maar daar deden de laadpalen het meer niet dan wel. Daar zou ik met een volledig elektrische auto niet vrolijk van worden. Buiten het feit dat die kosten vaak hoger uitkomen dan je met brandstof uit zou zijn. Nuance daarin is, als je zelf kunt opladen, dit wel incidentele hogere kosten zijn. Kun je niet zelf opladen, dan is elektrisch rijden vaak duurder dan op brandstof.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:21
[...]

Wat voor auto was dat?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Koldur schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:41:
Ik heb een PHEV, Kia Ceed SW, een vrij grote auto dus, en ben daar zeer tevreden mee. Maar als je bijna nooit oplaadt, is het (logischerwijs) nogal onzinnig om voor een PHEV te gaan.
Wij gebruiken de auto voor een afstand waarbij wij voor 90-100% elektrisch kunnen rijden en dan op het werk, vaak zelfs gratis, kunnen opladen.

Als we een lange afstand rijden voor vakantie, rijdt de auto zonder opladen met een snelheid van 110KM/h 1:22.
Vind ik een zeer redelijk verbruik voor een station. Ik vind het elektrische gedeelte ook erg fijn bij optrekken en file rijden, echt een stuk comfortabeler.

Het gebeurt ook meer dan eens dat we hem niet opladen, op dit moment is dat niet parkeren voor de deur en laden maar, maar dat gaat veranderen en is het helemaal heerlijk.

Wat er hier wordt aangehaald dat tanken smerig is bij merk A/B/C/Etc. is een enorme dooddoener. Meeste elektriciteit wordt nog steeds opgewekt door fossiele brandstoffen en is minder effectief dan de brandstof direct te verbranden in de auto.
Wat vooral fijn is, is dat het elektrisch rijden per saldo alsnog goedkoper is, maar in verreweg de meeste gevallen niet schoner en soms zelfs minder schoon (vooral door omzetten van fossiel naar elektriciteit).
Brandstof is vooral duurder door de accijnzen e.d. Maar ook is laden aan een publieke laadpaal vaak erg duur, vaak zelfs duurder dan brandstof, omgerekend naar prijs per KM.

Kortom, elektrisch heeft een aantal voordelen, maar voor mij is de PHEV de ideale auto. Afgelopen twee jaar ermee op vakantie geweest naar Duitsland, Engeland en het noorden van Frankrijk, maar daar deden de laadpalen het meer niet dan wel. Daar zou ik met een volledig elektrische auto niet vrolijk van worden. Buiten het feit dat die kosten vaak hoger uitkomen dan je met brandstof uit zou zijn. Nuance daarin is, als je zelf kunt opladen, dit wel incidentele hogere kosten zijn. Kun je niet zelf opladen, dan is elektrisch rijden vaak duurder dan op brandstof.
mooi dat je auto zuinig rijdt. maar je zit er naast met dat andere. Well-to-wheel efficiency van zelfs een EV die op stroom uit fossiele centrales rijdt is veel beter dan die van een benzinewagen. Daar komt bij dat we al.op ongeveer 50% groene stroom op jaarbasis zitten in NL. Dus nee, per km.is het absoluut niet beter/schoner/efficiënter om benzine te verbranden.

verder helaas eens dat op straat/openbaar laden financieel minder leuk is en soms zelfs duurder. Maar als je thuis kunt opladen is het heel schoon EN goedkoper.

en ja, ik blijf er bij dat elke keer bij shell pinnen er 1 te veel is en ben blij dat ik weer wat minder afhankelijk ben van fossiele brandstoffen en de bedrijven die ze opgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58
Fr33z schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:49:
[...]

mooi dat je auto zuinig rijdt. maar je zit er naast met dat andere. Well-to-wheel efficiency van zelfs een EV die op stroom uit fossiele centrales rijdt is veel beter dan die van een benzinewagen. Daar komt bij dat we al.op ongeveer 50% groene stroom op jaarbasis zitten in NL. Dus nee, per km.is het absoluut niet beter/schoner/efficiënter om benzine te verbranden.

verder helaas eens dat op straat/openbaar laden financieel minder leuk is en soms zelfs duurder. Maar als je thuis kunt opladen is het heel schoon EN goedkoper.

en ja, ik blijf er bij dat elke keer bij shell pinnen er 1 te veel is en ben blij dat ik weer wat minder afhankelijk ben van fossiele brandstoffen en de bedrijven die ze opgraven.
Beide kanten ligt het natuurlijk wat genuanceerder. Hangt ook samen welk moment je laadt en ik kan mijn auto thuis meestal pas opladen als onze zonnepanelen en dus vele andere zonnepanelen, zo goed als niets meer opleveren.
Kun je dat wel op die momenten opladen, dan zal het minder vervuilend zijn (zelfde geldt over windmolens).
Ik blijf erbij dat het vervuilende argument niet heel groot is (al zal die er zijn) en maar een heel klein onderdeel van het argument moet gelden. Ik hoop heel erg dat dit in de toekomst beter wordt, maar het houdt voor de meeste mensen nog niet over.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 20:06

Mach

[END]Avengers

Ik ben kennelijk ook 1 van de weinige tevreden gebruikers van een phev.

Ik heb sinds een half jaar een phev. Ik heb een vol elektronische range van circa 60 kilometer als het boven de 15 graden is. Dat is ongeveer de helft van mijn dagelijkse ritten. De andere helft is langere afstanden. In de comfort mode pakt ie op 100 + kilometers circa 70 tot 75 km elektrisch (regeneratief).

Na circa 10.000 km rijden is mijn benzineverbruik ongeveer 2,4 liter op 100 kilometer. Best content mee dus.

Ik heb geen eigen lader dus laadt op straat/in de wijk. Heb een goedkope Vattenfall paal. Ik vind dit stekkeren dus geen probleem. Mijn auto laadt de batterij in 2 uur vol. Ik realiseer mij wel dat je dit stekkeren wel als een soort spel moet benaderen. Anders kan ik mij voorstellen dat het snel kan gaan tegenstaan

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
Von Henkel schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:07:
Als volledig elektrisch een no-go is zou ik voor benzine gaan want ik lees dat je restwaarde ook belangrijk vind ga ik er vanuit dat je er toch geen 10 jaar mee gaat rijden.
Als je zoektocht uiteindelijk resulteert in een keuze tussen 2 modellen, dan zou ik eens een berekening maken qua verbruik/verzekering/wegenbelasting.
Dat zal dan de keuze een stuk makkelijker maken.
Meestal heb ik na 2/3 jaar of weer een lease of vind ik het leuk om weer een andere auto te rijden en ook weer wat nieuwer.

Denk dat je hier wel een goed punt hebt. Dus die vergelijking ga ik een dezer dagen eens maken, want daar kan misschien dan wel een doorslaggevende factor inzitten.

Ik zie hier verschillende meningen (had het ook wel een beetje verwacht), maar verschillende inzichten kunnen geen kwaad vind ik altijd.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
turkeyhakan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:52:
Als je thuis kunt laden is een plug-in zeker een optie. Maar als je veel lange afstanden rijdt, denk ik dat je eerder naar een volledig benzine uitvoering moet kijken.

Een plug-in heeft namelijk een accu/elektromotor/dynamo die defect kunnen raken en als je deze toch al weinig gaat gebruiken: zou ik zeggen, hoe minder onderdelen hoe beter (goedkoper).
Dat is wel wat mijn partner aandraagt. Je kunt thuis laden, dus dat is gratis als de zon schijnt. Geen gedoe met terugleveren. En korte afstanden, of begin van een lange reis is dan sowieso elektrisch.

Ik weet niet in hoeverre een PHEV de verbrandingsmotor ondersteunt en daarmee ook winst te behalen valt qua zuinig rijden op lange afstanden.
Ik ben daarentegen een behoorlijk sportieve rijdster dus tja... hoe zuinig zal het zijn... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
Fr33z schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:45:
[...]

had ik de eerste week ook daarna was t over. Ik ben juist helemaal klaar met benzine tanken bij viespeuken zoals Shell, vind het heerlijk om vol opgeladen van huis te kunnen vertrekken en dus nooit sochtends te ontdekken "kak ik moet nog tanken". En wachten als ze het niet doen? :? Vreemde ervaring maar dit klinkt echt niet als de doorsnee EV-ervaring. Ik geniet er ook van dat als de zon schijnt ik die stroom bijna 1-op-1 in de auto kan laden en daarmee voor mijn gevoel gratis rij (is niet gratis, maar wel veeeel goedkoper dan benzine aftikken)

ik zou in jouw niet heel goed omschreven use-case eens kijken naar iets leuks als een lexus CT200h ofzo. Mooie hybride voor mensen die nog graag fossiele brandstof in de fik steken.
Bij mij in de omgeving was er 2 jaar geleden echt een gebrek aan goed functionerende snelladers. En in de wijk stonden de openbare laders altijd vol.
Bij de snelladers die het wel deden stond ik vaak in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Koldur schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:41:

het verbruik wat beter bekijken is ook wel even slim, want anders blijft het altijd een vraag en zit ik over een paar jaar met diezelfde afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Een ID5. Nooit en nooit meer.

Ik heb idd wel al vaker begrepen dat mijn ervaring niet de standaard is. Maar het is wel mijn ervaring waardoor ik voor nu (privé zeker) geen full electric wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Mach schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:07:
Ik ben kennelijk ook 1 van de weinige tevreden gebruikers van een phev.

Ik heb sinds een half jaar een phev. Ik heb een vol elektronische range van circa 60 kilometer als het boven de 15 graden is. Dat is ongeveer de helft van mijn dagelijkse ritten. De andere helft is langere afstanden. In de comfort mode pakt ie op 100 + kilometers circa 70 tot 75 km elektrisch (regeneratief).

Na circa 10.000 km rijden is mijn benzineverbruik ongeveer 2,4 liter op 100 kilometer. Best content mee dus.

Ik heb geen eigen lader dus laadt op straat/in de wijk. Heb een goedkope Vattenfall paal. Ik vind dit stekkeren dus geen probleem. Mijn auto laadt de batterij in 2 uur vol. Ik realiseer mij wel dat je dit stekkeren wel als een soort spel moet benaderen. Anders kan ik mij voorstellen dat het snel kan gaan tegenstaan
Dank voor je positieve PHEV ervaring. Wat voor auto rijd je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
maar wat voor auto wil je nu hebben dan? want je noemt dat eigenlijk helemaal niet als eis? wat is je gebruikspatroon? wat is je doel? moet het mega-relaxt cruisen zijn, moet het heel duurzaam, moet het vooral goedkoop, of gewoon "leuk"? je hebt het over hoe groot de tank is, wil.je zo weinig mogelijk hoeven stoppen bijv?

je ervaring met elektrisch rijden is zoals je die beschrijft inderdaad best kloten. Kan me voorstellen dat het dan niks is. Helaas is toegang tot eigen erf om te kunnen laden een hele belangrijke factor in wel of niet lekker elektrsch kunnen karren. Als je afhankelijk bent van de laadpalen in de straat kun je inderdaad erg pech hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Fr33z op 30-04-2025 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry dat ik het zeg, maar als je enkel een VW hebt gereden, dan heb je inderdaad een slechte EV-start gehad. Ik rijd nu 7 jaar elektrisch, en heb zowel dat-merk-wat-ik-niet-meer noem, twee Hyundais, en een ID.4 gereden (de ID.4 gelukkig maar 2 maanden). Ik was de Ioniq 5 al gewend, en de auto's daarvoor ook, want als de ID4 mijn eerste indruk was geweest dan was ik vrij snel afgeknapt van EV's

- Geen onepedal drive, en slechte regen configuratie (alleen die B-modus die echt stom is) -- een van de beste dingen naar mijn mening na de uitvinding van het niet-zwengel-openend raam
- Krengen kunnen niet snelladen (ALS ik al bij een snellader sta met de Ioniq is dat meestal érg snel klaar want 230kW)
- Voor een onverklaarbare reden schoot die ID.4 naar 2-fase laden (volgens m'n P1 meter) om de haverklap, ook bij publieke palen, waardoor je niet in 5-6u vol bent na een rit van 350km, maar veel langer
- Infotainment, zeker in combo met Android Auto/Carplay was écht slecht, geen full screen, etc...
- Laad-navigatie integratie kwam niet mee naar AA/CP, zelfs niet met OBD, en de interne navigatie kon er ook niet mee omgaan (roadtrips met de Ioniq zijn een genot, 1500km op een dag ezpz, met de VW zou ik dat niet doen ook vanwege slecht snelladen)
- VW optie gedoe: standaard véél te kaal
- Gek genoeg zuipen in vergelijking met m'n Ioniq 5: zo'n 20% meer kwh/km

Het klinkt heel gek maar ik ben ondertussen helemaal om: als je kilometers gaat vreten en veel snelweg hebt dan is een >GOEDE< EV (een E-GMP auto of dat ene merk wat je niet meer wil waarschijnlijk) eigenlijk het beste, ook qua kosten, plezier, en gemak. ZEKER als je ook zelf stroom kan tappen. Polestars zijn ook vrij redelijk, maar je wilt niet iets met VW-trekjes hebben.

Ervaring hebbende met een Ford Kuga (ouders hun bak) is een PHEV eigenlijk het slechtste van beide werelden. kwh/km is véél hoger, en omdat ze een paar EV-gemakjes (zoals onepedal) missen, inclusief écht regeneratief sterk remmen (de Ioniq 5 kan tot 160kW laden op z'n remmen, geloof me, dat remt goed), én verwarmen-zonder-de-motor heb je vrij snel problemen. Is het wat koud/heb je de kachel nodig dan zit er niet een makkelijke warmtepomp in zoals bij een goede EV, maar dan zet het ding alsnog de motor aan, zelfs al ga je enkel boodschappen doen. Bovendien zijn itt EV's de accu's wel degelijk een punt. Een accu druk je uit in "C". Haal met m'n Ioniq 5 zelfs met mijn snelweg gedrag (veel 130) nog de 440km op 77kWh. De accu heeft 3000C aan laadcycli in zich zitten volgens de garantie (dan is er nog flink veel capaciteit over hoor), maar dat is genoeg om dus 1.320.000 km te rijden. Tegen die tijd is de auto eerder op dan de accu. De Kuga heeft een 14kWh accu en haalt er hooguit 40 mee, en omdat het batterij management erg slecht is en hij bovendien uit het regenereren ook meer cycli haalt in verhouding, is hij "slechts" 1500C gewaardeerd. Met 60.000 kilometers zit het er dan eigenlijk al op voor die accu.

Nogmaals, het klinkt lullig, maar mijn basis advies is: geef een EV een kans, maar kies dan wel een GOEDE. En dat is momenteel géén Volkswagen (VAG heeft overigens wel één goed EV platform maar dat zit enkel in een Audi en Porsche...).

Wil je dat écht niet? Overweeg dan een prius stijl auto. Eigenlijk puur benzine, met een "duwtje in de rug op remenergie" voor de eerste 0-10km/u waar klassieke plofmotoren mee worstelen/het minst zuinig zijn.

"The Best of Both worlds" bestaat niet, en de PHEV is eigenlijk het slechtste van beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Fr33z schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:56:
maar wat voor auto wil je nu hebben dan? want je noemt dat eigenlijk helemaal niet als eis? wat is je gebruikspatroon? wat is je doel? moet het mega-relaxt cruisen zijn, moet het heel duurzaam, moet het vooral goedkoop, of gewoon "leuk"? je hebt het over hoe groot de tank is, wil.je zo weinig mogelijk hoeven stoppen bijv?

je ervaring met elektrisch rijden is zoals je die beschrijft inderdaad best kloten. Kan me voorstellen dat het dan niks is. Helaas is toegang tot eigen erf om te kunnen laden een hele belangrijke factor in wel of niet lekker elektrsch kunnen karren. Als je afhankelijk bent van de laadpalen in de straat kun je inderdaad erg pech hebben.
Ik ben nu aan het kijken naar een Mini Clubman.
Auto moet sowieso mooi zijn :+
Rustig ogen, op de snelweg niet te veel herrie van de wind horen (dat heb ik bij een proefrit met Kia Niro ervaren).
Ik moet goed zitten. Ik hou van knopjes.
Ik ben een sportieve rijder. ik hou van pit, maar kan ook prima rustig op de rechterbaan hangen. Maar als nodig dan wil ik gewoon op mn gaspedaal kunnen trappen.
Ik vind het design van de Mini gewoon echt geweldig!

En andere eisen:
Ruime kofferbak en 5 deurs. Daarnaast: panoramadak, automaat, trekhaak, stoelverwarming, apple CarPlay zijn wel de minimale musts in opties.

[ Voor 6% gewijzigd door Ollie81 op 30-04-2025 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 20:06

Mach

[END]Avengers

Ollie81 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:50:
[...]

Dank voor je positieve PHEV ervaring. Wat voor auto rijd je?
Mercedes A250e

DUGG

Pagina: 1