Aansluiten 34" scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-06 18:03
Ik probeer een Llyama 34"scherm (Prolote XUB3493WQSU) aan te sluiten op een Asus UX534 laptop.
De HDMI-aansluiting daarop is 1.4 level, dus dat schijnt niet te kunnen. Klop dat? En zo ja: is er een omweg via een van de USB-aansluitingen?

De monitor heeft ook een displayport aansluiting, maar die zit weer niet op de laptop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De USB-C poort die je erop hebt biedt mogelijkheid voor display output. Je zult die dus moeten gebruiken met een verloop naar displaypoort of HDMI.

HDMI direct aansluiten kan ook, maar dan ben je waarschijnlijk beperkt tot 24Hz of 30Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:14
HDMI 1.4 is uit 2009.
Is je laptop zo oud?
Vanaf HDMI 2.0 (2013) verwacht ik geen problemen.

Ouder gaat wel werken, maar dan of een lagere resolutie en/of een lagere refreshrate.

Wellicht kan je een dock proberen met DisplayLink.
Dat zit de grafische kaart in je dock en heb je geen beperking voor HDMI 1.4

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zonder de specifieke versie van de Asus UX534 te weten kunnen we niet zeggen of deze Displayport over USB ondersteunt, er zijn namelijk versies met en zonder deze support. Zie hier:

https://www.asus.com/lapt...enbook-15-ux534/techspec/

Volgens Wiki: Wikipedia: HDMI

haal je 65 hz op 8 bit kleur op die resolutie.

(Dan moet je geen HDR aanzetten, want dan wordt het max 52 en zal je systeem terugvallen naar 30 hz. Maar je monitor snapt alleen maar wat HDR is en kan er vervolgens geen barst mee, dus gewoon HDR-support lekker uit laten.)

@GarBaGe Ja, de laptop kwam uit zo vanaf 2019, maar er worden nog steeds laptops uitgebracht met HDMI 1.4 en zonder ondersteuning voor Displayport over USB-C. Kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:14
Tja, je kan dan nog zoiets overwegen:
uitvoering: ACT USB-C Docking Station 4K, for 2 HDMI monitors, DisplayLink

Een dock met DisplayLink.
Dan zit je grafische kaart in je dock en die biedt wel ondersteuning voor HDMI 2.0

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
White Feather schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:57:
Zonder de specifieke versie van de Asus UX534 te weten kunnen we niet zeggen of deze Displayport over USB ondersteunt, er zijn namelijk versies met en zonder deze support. Zie hier:

https://www.asus.com/lapt...enbook-15-ux534/techspec/

Volgens Wiki: Wikipedia: HDMI

haal je 65 hz op 8 bit kleur op die resolutie.

(Dan moet je geen HDR aanzetten, want dan wordt het max 52 en zal je systeem terugvallen naar 30 hz. Maar je monitor snapt alleen maar wat HDR is en kan er vervolgens geen barst mee, dus gewoon HDR-support lekker uit laten.)

@GarBaGe Ja, de laptop kwam uit zo vanaf 2019, maar er worden nog steeds laptops uitgebracht met HDMI 1.4 en zonder ondersteuning voor Displayport over USB-C. Kansloos.
Het is de F-versie en die schijnt tot mijn eigen verbazing alleen HDMI 1.4 te hebben.
Hij is pas 4,5 jaar oud, dus toen ik erachter kwam dat Asus wel een screenpad op dit ding had maar alleen HDMI 1.4 werd ik daar niet blij van. Het is ookniet iets dat je controleert bij aankoop. Totdat ik erachter kwam was HDMI alleen HDMI en een verkoper gaat je dit natuurlijk ook niet uitleggen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Deze Asus heb ik in 2020 gekocht . Baal er nu wel aardig van.

Ik kwam er dus op een gegeven moment achter dat HDMI blijkbaar alleen hele specifieke schermafmetingen aanstuurt en dat deze Llyama daar niet bij zit.

Ik leer nu ook uit de reacties in deze thread dat HDMI 1.4 bij aankoop van deze laptop eigenlijk al verouderd was.
GarBaGe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:49:
HDMI 1.4 is uit 2009.
Is je laptop zo oud?
Vanaf HDMI 2.0 (2013) verwacht ik geen problemen.

Ouder gaat wel werken, maar dan of een lagere resolutie en/of een lagere refreshrate.

Wellicht kan je een dock proberen met DisplayLink.
Dat zit de grafische kaart in je dock en heb je geen beperking voor HDMI 1.4

[ Voor 4% gewijzigd door Rus57 op 30-04-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Vergt dit nog een specifiek type USB-poort?
Na deze zeperd met de HDMI-poort in deze Asus vertrouw ik er niet meer zo op dat poorten zijn zoals ze eruit zien. Blijkbaar is iets dat er als een HDM-poort uitziet in de hardware erachter to soms niet de HDMI-poort die gangbaar hoort te zijn en die werkt. Dat kan dus misschien ook zo zijn met een usb-poort??
GarBaGe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:30:

Dan zit je grafische kaart in je dock en die biedt wel ondersteuning voor HDMI 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rus57 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:11:
Ik kwam er dus op een gegeven moment achter dat HDMI blijkbaar alleen hele specifieke schermafmetingen aanstuurt en dat deze Llyama daar niet bij zit.
De schermafmeting heeft weinig te maken met wat HDMI kan uitsturen. Vaak zul je zien dat die 3840x2160 of 4096x2160 uitstuurt, omdat dat de maximale resoluties zijn. Maar dat wil niet zeggen dat 3440x1440 niet gaat werken. Je komt met HDMI1.4 alleen bandbreedte tekort. Maar met een paar euro voor een verloopje van USB-C is dat prima op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Vergt dit nog een specifiek type USB-poort?
Na deze zeperd met de HDMI-poort in deze Asus vertrouw ik er niet meer zo op dat poorten zijn zoals ze eruit zien. Blijkbaar is iets dat er als een HDM-poort uitziet in de hardware erachter to soms niet de HDMI-poort die gangbaar hoort te zijn en die werkt. Dat kan dus misschien ook zo zijn met een usb-poort??

Deze Asus heeft overigens een apart NVidia-chip, maar daar heb ik dan niet veel meer aan waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Maar doet dat usb-c verloopkabeltje dan het zelfde als zo'n dockingstation dat ook hier wordt aangeraden als oplossing?
TERW_DAN schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:17:
[...]

De schermafmeting heeft weinig te maken met wat HDMI kan uitsturen. Vaak zul je zien dat die 3840x2160 of 4096x2160 uitstuurt, omdat dat de maximale resoluties zijn. Maar dat wil niet zeggen dat 3440x1440 niet gaat werken. Je komt met HDMI1.4 alleen bandbreedte tekort. Maar met een paar euro voor een verloopje van USB-C is dat prima op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rus57 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:21:
Maar doet dat usb-c verloopkabeltje dan het zelfde als zo'n dockingstation dat ook hier wordt aangeraden als oplossing?

[...]
Nee, het is enkel een verloopje naar HDMI (of displaypoort). Dus je krijgt er niet nog een hele sloot poorten bij.
Ik bedoel zoiets https://www.usb-c-adapter...ar-hdmi-2-0-adapterkabel/ (eerste hit, kan vast nog wat goedkoper dan dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Met dank aan jullie allemaal!

Ik heb nu twee tips die de oplossing kunnen zijn:
1. https://www.usb-c-adapter...ar-hdmi-2-0-adapterkabel/
2. uitvoering: ACT USB-C Docking Station 4K, for 2 HDMI monitors, DisplayLink

De eerste is een stuk goedkoper, dus daar ben ik wel gevoelig voor .. :-)
Maarrr, maakt het nog iets uit in kwaliteit en zekerheid dat het goed gaat komen?
hebben ze eigen voor- en nadelen?? (anders dan de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is nog steeds wel de vraag of je laptop dus een USB poort met displayport ondersteuning heeft? Want je geeft aan dat je de F versie hebt, maar die pagina die eerder gelinkt werd heeft het over een FT versie (zonder display ondersteuning op usb-c) en FTC en FAC versies met display ondersteuning.

Dus welke laptop heb je nu precies? Als je het exacte type niet kan vinden: hoeveel USB-C poorten zitten er op? De modellen met de benodige functionaliteit hebben zo te zien 2 USB-C poorten, waar het model zonder display ondersteuning er maar één heeft.

Die extra poort heeft dan waarschijnlijk ook zo'n icoontje er bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdaAMYjo7EcR4o1wYWF8_oBZbRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8jbAoaiIpm7vSTh73PFYOqhn.png?f=user_large

Verwarrend genoeg staat op de NL site dan weer alleen de FTC versie, maar dan weer zonder de extra USB-C poort met DP-alt mode...

Plaatje op die pagina geeft ook weinig hoop (alleen het superspeed logo):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3taznfErm24oDabkqsQVFguhgD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OCHAwx44oSNJWorzioeHwvg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 30-04-2025 17:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Op basis van het serienummer zou ik de FTC-versie moeten hebben.
Hij ligt nu vanwege een oplaadprobleem over bij de pc-dokter, maar ik weet vrijwel zeker dat er twee usb-poorten opzitten. Of dat Dp-icoontje bij een van de poorten staat kan ik even niet controleren nu.
Het is een Nederlands ding, dus dat is dan geen goed voorteken.

Betekent dat dan dat beide opties die ik dacht te hebben (adapter of kabel) toch niet werken?
Orion84 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:58:
Is nog steeds wel de vraag of je laptop dus een USB poort met displayport ondersteuning heeft? Want je geeft aan dat je de F versie hebt, maar die pagina die eerder gelinkt werd heeft het over een FT versie (zonder display ondersteuning op usb-c) en FTC en FAC versies met display ondersteuning.

Dus welke laptop heb je nu precies? Als je het exacte type niet kan vinden: hoeveel USB-C poorten zitten er op? De modellen met de benodige functionaliteit hebben zo te zien 2 USB-C poorten, waar het model zonder display ondersteuning er maar één heeft.

Die extra poort heeft dan waarschijnlijk ook zo'n icoontje er bij:
[Afbeelding]

Verwarrend genoeg staat op de NL site dan weer alleen de FTC versie, maar dan weer zonder de extra USB-C poort met DP-alt mode...

Plaatje op die pagina geeft ook weinig hoop (alleen het superspeed logo):
[Afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door Rus57 op 30-04-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien de pc dokter even mailen met die vraag? Die kunnen vast even voor je checken welke poorten er op zitten en mogelijk meteen even testen of zo’n adapter werkt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Staat morgen als eerste op de agenda! ;)
Orion84 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:15:
Misschien de pc dokter even mailen met die vraag? Die kunnen vast even voor je checken welke poorten er op zitten en mogelijk meteen even testen of zo’n adapter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
En de Asus staat hier weer. Een vraag beantwoord: er zitten drie usb-poorten op. Twee type A, een type C.

Alhoewel volgens de registratie van het serienummer bij Asus zelf deze machine dus als een UX534FTC wordt herkend is het feitelijk dus slechts een basis UX534FT versie: die 2e usc-c poort zit er niet op.

De usb-c poort die er wel op zit heeft ook niet het DP-icoontje en is dus waarschijnlijk ook niet geschikt voor een verloopkabel naar een DP-aansluiting. (Bedankt voor de tip TER_DAN 🙏, maar helaas.)

Blijft over jouw tip GarBaGe: het dockingstation.... Gaat dat wel werken op die basis usb-c poort?

Of kan ik het gewoon vergeten en is deze 534FT-versie een beetje uitgekleed model dat op mijn Llyama Prolite XUB3493WQSU nooit een echt goed beeld kan gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rus57
Zou dit docking station ook op een gewone usb-c poort werken?
Of is er een apart type usb-poort nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:43
Rus57 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:53:
Zou dit docking station ook op een gewone usb-c poort werken?
Ja, die werkt op een normale (data only) USB-C poort, en via het extra adaptertje zelfs op een normale USB-A poort.
Pagina: 1