Vraag m.b.t. dragers van overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-05 14:56
Goedemorgen allen,

Wij hebben in de tuin een overkapping, welke vast zit aan de garage en rust op 3 staanders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_I7wJN_R8Sgl-2UKKgda7fvf0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhQxWdnyOaunABC8Dhsy6CbZ.webp?f=fotoalbum_large

De overkapping is 2 meter (vanuit de muur) en 4 meter breed.

Nu staat de middelste staander nogal in de weg en was het eerste plan om de hele overkapping er af te halen, en een degelijke nieuwe er op te zetten. Maar ik zit nu te denken; kan de middelste staander niet weg en in plaats daarvan 2 extra schoren laten vanaf de buitenste staanders?

Ik vind sowieso de constructie van deze overkapping een beetje vreemd, maar dat heb ik gelukkig niet zelf bedacht. Ik twijfel namelijk sowieso over de daadwerkelijke bijdrage van deze middelste staander (aangezien deze niet echt dragend is want montage aan de zijkant)...

Deze staander zou ik dan weg willen halen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0iMCFNaxr6-KrVaM9YBMg3xTfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVKdDo5f6IagJbKaqfe1zGGG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag wat jullie mening is.

[ Voor 5% gewijzigd door Heyman op 30-04-2025 10:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je toch gaat vervangen zou ik hem wat dieper maken.
2 Meter met tafel en stoelen is niet echt veel ruimte.
Ik heb jammer genoeg geen overkapping (huurhuis) maar een terrasje van 3 Meter en dat is om er goed rondom heen te kunnen net te doen als iedereen eraan zit.

Over de constructie verder geen idee sorry.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heyman
Yes, het idee is ook om bij vervanging de overkapping uit te breiden naar 3x4 meter, waardoor deze sowieso veel beter uit komt. De middelste staander zit nu inderdaad ook in de weg met onze tafel die we hebben staan (afwijkend van het plaatje). Maar moet eerst nog bezig met wat andere bouwprojecten in huis, dus kies liever voor een tijdelijke fix van dit probleem, om volgend jaar een nieuwe overkapping te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als concept kan dat, maar dan zal je waarschijnlijk de balk moeten verzwaren. Schoren verkleinen de overspanning, maar in dit geval waarschijnlijk niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 13:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hoe breed is de overkapping? Je kan er een balk onder monteren, vuistregel is 5cm per overspannende meter. Maar ik denk, gezien 't dak, dat een forse 15x15 Douglasbalk ook volstaat, 2 schoortjes links en rechts, en klaar.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zo even snel bekeken gaan die schoren onvoldoende bijdragen om de last te pakken van die dwarsbalk.

die kopse dwarsbalk zou je moeten verzwaren zoals @twain4me al terecht opmerkt,

mijn 2 centen......lekker laten voor wat het is en straks in 1 keer goed oppakken.

kleine sugestie nog: de diepte van je nieuwe terras gelijk houden aan je bestrating daar :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43
ja dit draagt wel. En die balk is niet heel hoog dus qua draagkracht/overspanning is het wat minimaal. Je kunt die paal weghalen en met schoren de overspanning iets kleiner maken. Geen heel robuuste oplossing en waarschijnlijk volgens de rekenregels niet sterk genoeg. Maar ja, vind je dat erg? Het blijft wel staan maar ik zou niet meer zomaar op dat dak klimmen als je die paal weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
Heyman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:16:
Yes, het idee is ook om bij vervanging de overkapping uit te breiden naar 3x4 meter, waardoor deze sowieso veel beter uit komt. De middelste staander zit nu inderdaad ook in de weg met onze tafel die we hebben staan (afwijkend van het plaatje). Maar moet eerst nog bezig met wat andere bouwprojecten in huis, dus kies liever voor een tijdelijke fix van dit probleem, om volgend jaar een nieuwe overkapping te zetten.
De overkapping zou ik gelijk houden met de bestrating. Dan heb je veel meer bewegingsruimte om de tafel en bij een bui met slagregen hoef je niet te vluchten. Verwarming erbij en ook nog gezellig als er sneeuw ligt. En afhankelijk waar je woont, 2 winters
met een 15-25cm natte sneeuw zijn heel zwaar. Dat moet het dak kunnen dragen. Dat roetsjt bij mij met veel geweld van de zonnepanelen af. En bij de diverse buren van de serre/overkapping met zo'n sta-in-de-weg paal idem dito. En vernielt bij jou dan mogelijk de struikjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Schoren zijn voor stabiliteit, maar doen in dit geval vrijwel niets voor de overspanning. Tenzij je de schoren tot dicht bij de grond laat komen. Kracht wordt doorgezet naar de palen, die vrij kunnen uitbuigen.
Er is ruimte om zo'n zelfde balk ervoor te schroeven tussen de buitenste palen in. Is ook vrij makkelijk uit te voeren.
Wel even tijdelijke ondersteuning aanbrengen voordat je de paal weghaalt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heyman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:08:
Ik vind sowieso de constructie van deze overkapping een beetje vreemd, maar dat heb ik gelukkig niet zelf bedacht. Ik twijfel namelijk sowieso over de daadwerkelijke bijdrage van deze middelste staander (aangezien deze niet echt dragend is want montage aan de zijkant)...
Die montage aan de zijkant draagt echt wel bij.

Als je een stempel hebt zou ik het volgende doen:
Even onderstempelen, daarna die paal loshalen, rustig die stempel weer terug draaien om te kijken wat die balk gaat doen en daarna besluiten wat de logische volgende stap is.

Je kunt ook nog kijken naar een stalen profiel ertegen aan zetten, voor 200 euro ben je een heel eind met een UNP80/100 balk. Er is vast iemand slim genoeg om uit te rekenen wat dat zou doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 09:24
JukeboxBill schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:05:
Schoren zijn voor stabiliteit, maar doen in dit geval vrijwel niets voor de overspanning. Tenzij je de schoren tot dicht bij de grond laat komen. Kracht wordt doorgezet naar de palen, die vrij kunnen uitbuigen.
Er is ruimte om zo'n zelfde balk ervoor te schroeven tussen de buitenste palen in. Is ook vrij makkelijk uit te voeren.
Wel even tijdelijke ondersteuning aanbrengen voordat je de paal weghaalt.
Die doen zeker wel wat, lees ook: https://www.joostdevree.nl/shtmls/korbeel.shtml (mijn beste vriend in de studententijd)
De functie van het korbeel is de erboven liggende balk te ondersteunen: door de verkorting van de overspanning vermindert de maximale buigspanning in de draagbalk en de krachten worden beter verdeeld naar de dragende muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
Bedankt allemaal voor de snelle antwoorden.

Ik vind het idee van @TheGhostInc om er een stalen profiel tegen aan te zetten ook geen gekke oplossing, is een keer 100 euro, maar voor tijdelijk lijkt me dat prima.

Op dit dak ga ik sowieso al niet staan, daarvoor vind ik de constructie in de basis al niet goed genoeg lijken (ook manier van monteren van het e.e.a. lijkt mij onlogisch/onjuist/onwenselijk)

normaliter is het idee voor het opnieuw opzetten van de overkapping om dus naar 4 x 3m te gaan (gehele hoek van het terras), en te werken met 20x20 douglas, zowel als staanders als in de draagbalk overdwars en richting het huis. Vermoedelijk ga ik dan ook voor platdak met regen afvoer, en niet voor aflopend dak, zoals nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Tdv98 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:19:
[...]

Die doen zeker wel wat, lees ook: https://www.joostdevree.nl/shtmls/korbeel.shtml (mijn beste vriend in de studententijd)

[...]
Dat is een andere situatie. Daar wordt de kracht overgebracht naar een relatief stijve muur, die niet doorbuigt.
Het probleem is ook niet sterkte, maar stijfheid. Als er veel dikkere palen hadden gestaan, zou een schoor ook meer effect hebben gehad.
Daarom mijn toevoeging "in deze situatie".

Schoren bij de middelste paal zouden in dit geval ook hebben geholpen, omdat de schoren elkaar dan tegenwerken. Maar die paal moet juist weg.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:23
Door het weghalen van de middelste kolom, neemt de kracht (spanning) in de gording met een factor 4(!) toe. De overspanning wordt 2 keer zo groot en de kracht is daar kwadratisch afhankelijk van.
Dat gaat niet zomaar goed. Het wordt een gedrocht als je de gording gaat proberen op te dikken met hout, dat zou dan inderdaad met een staalprofiel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:06

K1p

ls je toch van plan bent de boel te vernieuwen, waarom schuif je de middelste paal dan niet wat op tijdelijk, op de foto gezien naar rechts,zodat je iig met je eettafel beter uitkomt. Ik heb zelf een overkapping met 4meter overspanning maar wel zoals vaker genoemd voldoende hoogte(21cm) zonder schoren. Succes!!
Pagina: 1