Spouwmuurisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Mijn woning is casco gegaan.
Een aannemer heeft het werk gedaan en tegen de enkelsteensmuur een HSB geplaatst met glaswol. En zo een spouw gerealiseerd.

De is van buiten naar binnen gezien als volgt opgebouwd:

Enkelsteensmuur
Lucht
Blauwe dampfolie
Houten frame met isolatie (zie hieronder voor type)
Rode dampfolie
Houten plaat
Stucplaat
Afwerking

Nu blijkt in de eerste instantie dat het spul niet aan de ISDE voorwaarden voldoet.
En in tweede instantie was dat van de winter ook goed merkbaar.
Daarbij voldoet het in mijn ziens ook niet aan het bouwbesluit voor renovaties.

SONEPANEL 36 | KOMO 24668 | 018236
1,65 m.k/w | 0,036 W/(m.K) | A1 | 60mm x 0,600m x 1,3500m

MUPAN | KOMO 4087 | 033858
2,25 m.k/w | 0,035 W/(m.K) | A1 | 80mm x 0,800m x 1,2000m

Materiaal is in 2 verschillende ruimtes toegepast, niet gestacked.

Juridisch gezien helaas geen gelijk gekregen, want offerte getekend (waar 'isolatie + aantal mm op stond') en dat is dan blijkbaar je recht als consument en leek op gebied van verbouwingen ook het raam uit.
En ook al liet een warmte scanner gaten in de isolatie zien waar het niet lekker aansloot. Contouren van de glaswol platen duidelijk zichtbaar.

Vraag is of het aan het bouwbesluit voor renovatie voldoet, al maakt dan schijnbaar ook niet uit. Want getekende offerte.

De afgelopen winter was de slaapkamer tegen de ochtend 9C (verwarming aldaar is AC). Meting laat zien dat het vlot warm is maar het er net zo makkelijk weer uitvliegt (grafiek is een smalle piramide).

De woonkamer en keuken hebben vloerverwarming, welke zonder isolerende onderlaag in een stuk beton van 25-30cm is gefreest, met daar nog eens op 5cm zandcement en 3-6mm egalisatie met daar dan een pvc vloer erop.

Afgelopen winter moest ik 24x7 stoken om met moeite richting de 18C te komen en te houden. Hogere temperatuur als de zon scheen. In de nacht niet stoken of lager was duidelijk te zien dat de temperatuur met 5 graden zakte als het al niet meer was. En dan is alleen de woonkamer & keuken gestookt met de vvw. Wat me per maand (in de echt koude maanden) zo'n 300m3 aan gas heeft gekost. (douchen/koken verwaarloosbaar).
Energie rekening fors hoger dan verwacht gezien de gasprijs, voor de langere termijn is ook een warmtepomp kansloos zoals het er nu bij staat.

Er is geen kruipruimte onder de woning, staat op staal.

De vraag is nu, wat kan ik laten doen om de isolatie te verbeteren zonder de vloer en muren open te trekken. Budget is inmiddels wel op door alle gedoe er omheen.
Het was passend, maar dan moest het in 1x goed. Buffer is 3x op gegaan. Bijlenen op kan tegen bijna verdubbeling van maandlasten en dan van nog €200 overhouden om eens van uit eten te gaan o.i.d. En dat leven wil ik niet permanent. Tijdelijk zou kunnen. Intentie was om met rollator deze woning uit te gaan ooit (over 40-45 jaar).

Of verkopen en wat anders zoeken...?

Wie heeft er zowel technisch een aantal suggesties als voor wat betreft financiering?

Tekening wellicht ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_DxsSLjltoQ9WjTHqocQFP_lYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIAAsuNs1YcHRldo1JHQrYt5.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamer/Slaapkamer/Berging zit dus de 1,6 (was ooit volledige garage).
Rondom de wanden van woonkamer de 2,25
Keuken/uitbouw, zat er al (uit 2008 ofzo). Dat zo gelaten geen isolatie aangepast. Ging er vanuit dat het daar wel beter zou zitten dan in de rest van het huis.

Tussen de keuken en de MK (zie je nog een uitsteeksel) daar heeft de oude buitenmuur gezeten van 't stuk uit 1910. Daar zit nu een stalenbind onder het plafond. Zodat het 1 ruimte is geworden. Waren er eerst 2.

[ Voor 16% gewijzigd door Leaplasher op 30-04-2025 16:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36
Bij renovatie voldoet de isolatiewaarde >1,4.

Voor ISDE moet het > 3,5 zijn. Dat voldoet ook als systeem, echter zijn er twee lagen toegepast waardoor elk materiaal op zichzelf dat niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Seroo schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:14:
Bij renovatie voldoet de isolatiewaarde >1,4.

Voor ISDE moet het > 3,5 zijn. Dat voldoet ook als systeem, echter zijn er twee lagen toegepast waardoor elk materiaal op zichzelf dat niet haalt.
Het zijn niet twee lagen. De twee materialen zijn in verschillende ruimtes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
gevels kun je voorzetwanden voor zetten, best wat werk en kost ruimte maar anders zie ik weinig oplossingen.
vloer, als je op droge zandgrond zit zo laten, zit je op natte klein dan zal die hele vloer eruit moeten om het goed te doen, eerst isolatie en dan beton. Als je hele hoge plafonds heb kun je er nog een extra laag op maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@No Hands bedoel je voorzetwanden van binnen? Of van buiten?
Plafonds zijn 2.50m. Laag erop zou kunnen met nieuwe vvw. Consquentie is wel dat in het gehele huis moet (is gelijkvloers) en alle deuren ingekort moeten worden (nergens drempels, wil ik graag zo houden). Ook de ruimtes waar geen vvw ligt. Wellicht financieel goedkoper dan uithakken.

Geen idee wat er onder het huis zit, geen kruipruimte dus niet te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Ja, voorzetwanden binnen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Waarom niet van buitenaf?
Of de spouw volspuiten met iets?

Binnen zou dan ook de afwerking opnieuw moeten. Ook weer extra €'s.
Voorkom dat liever. Huis is niet super breed ook. Zou best wel ruimte kosten en zie ook dat dan luik van kruipruimte ontoegankelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Hoeveel spouw heb je? Achteraf gemakkelijk praten natuurlijk, maar die was beter meteen met isolatieplaten afgedicht.
@No Hands TS heeft al voorzetwanden laten plaatsen, met minimale isolatie. Dus de grote kosten zijn al geweest...

[ Voor 33% gewijzigd door naftebakje op 30-04-2025 15:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Spouw is in de offerte als 3cm neergezet. Of dat ook daadwerkelijk zo is. Geen idee.
Kan zomaar meer/minder zijn. Kan het nergens meer fysiek inspecteren zonder sloopwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
Wat vervelend dat je een dure renovatie hebt laten doen en nu niet met goede resultaten zit. Ik kan uit je openingspost niet alle info halen, zou je het wat kunnen verduidelijken? Wat bedoel je met "mijn woning is dus casco gegaan"? Wat voor huis is het, wat heb je allemaal laten doen en wat moest die aannemer er van maken? Hoe is je glas? wat voor dak? heb je ventilatie-systeem?

een paar dingen vallen me op:
Je zegt dat de warmte zo uit de slaapkamer is na verwarmen met airco. Dat is niet gek want je maakt alleen de lucht warm.

die vloerverwarmingsopbouw klinkt echt bezopen, weet je zeker dat het zo ligt? Waarom zou je in godsnaam de moeite doen om het in te frezen in een betonvloer om daarna nog 5 cm dekvloer erop te leggen? Is veel logischer en minder werk + goedkoper om dan gewoon netten op die betonvloer te doen, vloerverwarmingsbuizen daar op knopen en dan dekvloertje storten

kansloos voor een warmtepomp? juist niet. warmtepompen zijn dure machines die hele goedkope warmte kunnen maken. Dus een hoog verbruik is "goed" want dan heb je tenminste iets om t op terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
naftebakje schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:06:
Hoeveel spouw heb je? Achteraf gemakkelijk praten natuurlijk, maar die was beter meteen met isolatieplaten afgedicht.
@No Hands TS heeft al voorzetwanden laten plaatsen, met minimale isolatie. Dus de grote kosten zijn al geweest...
Ja maar die zijn dus niet voldoende isolerend. Dus de oplossing is of dat wegslopen en opnieuw beginnen of er nog een voorzetwand tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
Fr33z schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:33:
Wat vervelend dat je een dure renovatie hebt laten doen en nu niet met goede resultaten zit. Ik kan uit je openingspost niet alle info halen, zou je het wat kunnen verduidelijken? Wat bedoel je met "mijn woning is dus casco gegaan"? Wat voor huis is het, wat heb je allemaal laten doen en wat moest die aannemer er van maken? Hoe is je glas? wat voor dak? heb je ventilatie-systeem?

een paar dingen vallen me op:
Je zegt dat de warmte zo uit de slaapkamer is na verwarmen met airco. Dat is niet gek want je maakt alleen de lucht warm.

die vloerverwarmingsopbouw klinkt echt bezopen, weet je zeker dat het zo ligt? Waarom zou je in godsnaam de moeite doen om het in te frezen in een betonvloer om daarna nog 5 cm dekvloer erop te leggen? Is veel logischer en minder werk + goedkoper om dan gewoon netten op die betonvloer te doen, vloerverwarmingsbuizen daar op knopen en dan dekvloertje storten

kansloos voor een warmtepomp? juist niet. warmtepompen zijn dure machines die hele goedkope warmte kunnen maken. Dus een hoog verbruik is "goed" want dan heb je tenminste iets om t op terug te verdienen.
Goede vragen. :)
Vrijstaand huis, oorspronkelijk uit 1910 lekker knus.
Alles eruit gestript (m.u.v. keuken) en wanden/plafonds laten isoleren.
Wat er inzat aan isolatie in de wanden zat was bubbelwrap in alu folie. :o

Plafonds (plat dak) zijn wel oké gedaan met: ZOLDERISOLATIE | EN13162 | 4,00 m.k/w | 0,040 W/(m.K) | A1 | 160mm x 0,600m x 5000m.

Glas is nu HR++ met kunststof kozijnen. Met ventilatieroosters.

In de keuken (open ruimte met woonkamer), toilet & badkamer is MV aanwezig, incl. vocht / CO2 sensor. ding gaat vanzelf harder/zachter als nodig is. Werkt goed.

Ik weet 1000% dat het zo ligt, heb er foto's van.
En bij het storten van de dekvloer hadden ze nog de FTU van de wand gemept, die tot op de vezel openlag.
Komt helaas in de woonkamer uit ipv de MK. Was nog best een avontuur omdat te laten fixen.

Dat het aanleggen van de vvw zo niet hoort, weet ik inmiddels. Maar destijds heb ik volledig vertrouwd op de deskundigheid en integriteit van de aannemer. Er had achteraf gezien ook een isolerende onderlaag in gemoeten en wat dikkere buizen dan 12mm...
Maar ja... krijg het er maar eens uit nu de vloer er ook op gelijmd is. Niet dus.

Heb nu voor ogen om eerst maar de isolatie te fixen, wellicht dat de vvw het dan wel trekt/warm kan houden zonder enorm te moeten stoken.

Voor een warmtepomp moet er toch gedegen isolatie zijn? Dat zit er nu (nog) niet in, in de wanden.
Warmte vliegt eruit zodra stoken stopt. Ook in de woonkamer/keuken (1 grote ruimte) is dat te zien.

Voor wat betreft de slaapkamer, al laat ik de airco de hele dag draaien voor verwarmen.
Zodra het stopt, zie je een scherpe curve naar beneden.
In de woonkamer/keuken eigenlijk net zo. 's nachts de vvw op een iets lager standje zetten (1-2 graden) is eigenlijk geen haalbaar scenario. Hij blijft ook continue stoken om 't op temperatuur (proberen) te houden.

Tekening wellicht ter verduidelijking toegevoegd aan startpost.

[ Voor 22% gewijzigd door Leaplasher op 30-04-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-05 22:22
Mijn huis heeft veel slechtere isolatie dan het jouwe. Wij hebben oude dubbelglas ramen, geen spouw, geen gevelisolatie. Maar, ik heb wel een hybride warmtepomp (quatt duo).
Hybride wp doen hun best, tot ze niet meer efficient zijn, dan springt de ketel bij. In mijn geval heb ik het zo ingesteld dat hij zoveel mogelijk op stroom werkt en afgelopen winter is het gas er amper bijgesprongen. Wij verwarmen constant op 17 graden. Meer hebben wij niet nodig.
Wat ik wil zeggen, als je full electric gaat, is het natuurlijk het beste als je huis goed geisoleerd is etc. Bij een hybride warmtepomp kom je met vrij veel weg.
Toen ik het huis op gas verwarmde, zat ik op zo'n 25-30 kuub gas bij een lagere ingestelde temperatuur, volgens de app heb ik sinds november vorig jaar (installatie wp) zo'n 1000kuub gas bespaard, al is dat maar een schatting natuurlijk. Maar volgens essent krijgen wij geld terug na dit jaar. Ver weg van de 1000 euro voorschot (+nabetaling) die de vorige bewoner betaalde.

Ik kan het alleen maar aanbevelen.

Over je isolatie probleem, ik ken natuurlijk niet je layout, maar bij ons is het trappenhuis in het midden van het huis de zwakste schakel, is 1 grote schoorsteen in de winter, alle warmte verdwijnt meteen naar boven. Hier schiet je al met een gordijn veel op bijvoorbeeld.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-05 09:35
Dit ga je niet oplossen zonder kosten te maken. Je zou de muur voor de helft open kunnen trekken op een hoogte waar geen stopcontacten zit. Dit zodat je daar geen kosten op hoeft te maken met je nieuwe afwerklaag.
Alle isolatie eruit trekken, ook de dampopen folie weg halen maar de dampremmende folie wel weer opnieuw bevestigen nadat alles leeg is gehaald.
Je kan de volledig lege ruimte laten volblazen met minerale wol, dit mag tegen de buitenmuur aan dus je pakt dan je maximale isolatiedikte inclusief de spouw die gecreëerd was. Ook heb je het dan naadloos geïsoleerd.
Daarna nieuwe OSB platen en gipsplaten.

Helaas zal je dan nog niet een Rd-waarde van 3.50 halen want die haal je pas rond de 11,6 cm.

Als ruimteverlies in eerste instantie een issue was dan had de aannemer het moeten doen met geïmpregneerde ventilatielatten en PIR platen van 8 cm. Dan was de opbouw 10 cm geweest + de OSB en gipsplaten. Dit is een opbouw met minimaal ruimteverlies maar wel duur. Een andere oplossing was +/- 12 cm inblaaswol wat naar mijn mening de beste optie is voor gevelisolatie aan de binnenkant maar dan had hij wel een onderaannemer in handen moeten nemen voor het inblazen van materiaal. Lijkt erop dat hij jullie binnen heeft gehaald via de makkelijkste en wellicht goedkoopste weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
nee warmtepomp heeft niks met isolatie te maken, is een hardnekkige mythe. Jouw huis is behalve dat Geprutst met de vloer echt beter geïsoleerd dan t mijne en ben al 5 jaar gasloos :+

ik zou een blowerdoortest uit laten voeren. want wat je omschrijft.klinkt vooral als een mega mega tochtprobleem. Kan me niet voorstellen dat er een andere reden is waarom die warmte zo snel.je huis uit vliegt.

hoe is de aanvoer van verse lucht geregeld? je hebt afzuiging via mv-box maar zitten er roosters in de ramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@Fr33z er zitten roosters in de ramen bij de keuken, slaapkamer en 2 in de woonkamer.
3 andere ramen in de woonkamer zijn van die mini raampjes die naar buiten toe openklappen.
Roosters staan meestal open (want frisse lucht), al heb ik ze in de winter maar dicht gehad om de warmte maar binnen te houden. Open zag je direct terug op de sensoren die her en der staan.

@Snaba liefst laat ik de wanden dicht, het openhalen zal ook complete nieuwe afwerking betekenen.
Alles is gestuct en gespoten. Geloof niet dat je dat mooi gaat krijgen zonder dat je dat niet geheel opnieuw doet. In de HSB zitten ook her en der dwarsbalken (horizontaal) voor de stevigheid, de glaswol units zijn daarin gezet en op maat gesneden waar 't niet in 't geheel paste. HSB is denk ik 8CM, iig in de woonkamer. Want daar gingen die units van 2,25 RD namelijk in. Slaapkamer zal iets dikker zijn.

Waarom moet het er volgens jou trouwens uit? En kan ik niet de spouw die nu gemaakt is, alsnog vol laten spuiten?

Dat er kosten zijn, snap ik. Aannemer heeft mij idd binnengehaald op puur vertrouwen, hij had al in eerdere woningen het e.a. gedaan voor me. Stom achteraf, want dat was geen complete renovatie. Dit is em duidelijk boven z'n hoofd gestegen. Dure les, dat wel. €100k armer (jaren voor gespaard) en nu dit.
Vrijstaand aan het water was altijd een droom, qua aanschaf, hypotheek en spaargeld lag het allemaal met dit huis binnen bereik. Moest 't wel in 1x goed...
Liever idd dan €120k (toen was dat er nog) en een andere aannemer die het wél had goed gedaan...

Voor mijzelf zoek ik de optie die niet de wereld gaat kosten (dat geld is er gewoon niet meer) en waarbij ik 't beste resultaat haal.

@ment0 is een onderzoek waard, thanks. Zal ook daar eens naar rondvragen bij wat bedrijven.
Hoop een overzicht te maken uiteindelijk met kosten, voordelen, nadelen, tijdlijn, subsidie mogelijkheden, etc. zodat er een keuze gemaakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dat je warmte zo weg is snap ik wel, HSB heeft geen buffer. Er is alleen warme lucht en die warmte kan nergens inzitten en het later afgeven. Voorheen werden je stenen binnengevels opgewarmd en dat bleef lang warmte afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:15:
Dat je warmte zo weg is snap ik wel, HSB heeft geen buffer. Er is alleen warme lucht en die warmte kan nergens inzitten en het later afgeven. Voorheen werden je stenen binnengevels opgewarmd en dat bleef lang warmte afgeven.
Mwah de vorige bewoners hadden een energierekening van €400 p/m. Zal weinig zijn blijven hangen denk ik. ;)

Heb nog steeds de enkelsteensbuitenmuur. Die is niet weg.

Maar denkend in oplossingen, houdt ik wel warmte vast als ik van buitenaf isoleer of de spouw vol laat spuiten? Of is afbraak en wederopbouw de enige remedie?

[ Voor 5% gewijzigd door Leaplasher op 30-04-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Leaplasher schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:15:
[...]

Mwah de vorige bewoners hadden een energierekening van €400 p/m. Zal weinig zijn blijven hangen denk ik. ;)

Heb nog steeds de enkelsteensbuitenmuur. Die is niet weg.

Maar denkend in oplossingen, houdt ik wel warmte vast als ik van buitenaf isoleer of de spouw vol laat spuiten? Of is afbraak en wederopbouw de enige remedie?
Warmte vasthouden doe je in massa. Die stenen binnenmuur was massa. Nu is er alleen isolatie en hout. dat houdt geen warmte vast. Die buitenmuur komt geen warmte, er zit immers isolatie voor. Spouw volspuiten zal denk ik geen bedrijf aan willen beginnen. 3cm is nog geen 1Rc erbij. De buitengevel isoleren kan, maar dat is mogelijk vergunningplichtig en kost 10 keer zoveel als spouwmuurisolatie. Is wel de beste manier van isolatie. Maar ook je dakgoten, overstekken, rozijnenaansluitingen, regenpijpen, etc moet allemaal aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@No Hands helder.
Er was nooit een stenen binnenmuur he?
Alleen de enkelsteensbuitenmuur waar de HSB is voorgezet.

Snap die aannemer dan helemaal niet meer dat hij dit zo gegaan / geadviseerd heeft. Idealiter had er dus nog wat stenen aan de binnenkant neergezet moeten worden. Ipv wellicht de achterplaat en stucplaten? Dan had de stuc daar in 1x opgekund?

Ook dat doe je zonder alles dus te slopen niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Leaplasher schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:09:
@No Hands helder.
Er was nooit een stenen binnenmuur he?
Alleen de enkelsteensbuitenmuur waar de HSB is voorgezet.

Snap die aannemer dan helemaal niet meer dat hij dit zo gegaan / geadviseerd heeft. Idealiter had er dus nog wat stenen aan de binnenkant neergezet moeten worden. Ipv wellicht de achterplaat en stucplaten? Dan had de stuc daar in 1x opgekund?

Ook dat doe je zonder alles dus te slopen niet meer...
Ja dat had je niet eerder gezegd, maar dan blijft het zo dat er geen massa was om warmte op t nemen. Die buitenmuur was dus altijd koud.
Aannemers maken wat voor hun bekend en makkelijk is. Niet wat jij nodig hebt. Maar dat weet je inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Niet online
@No Hands dat van de stenen / massa en warmte afgifte aan de binnenkant snap ik.

Hoe zit het dan met daken? Daar zit toch aan de binnenkant niks meer dan plaatwerk | isolatie | dakpan? Ben nog geen dak tegen gekomen waar aan de binnenkant steen zit als massa houdende laag.

En houdt het isolatiemateriaal zelf dan helemaal geen warmte vast voor afgifte?
(Al snap ik wel dat door de ventilatie gaten in de enkelsteensbuitenmuur er wel wat warmte dan aan de isolatie ontrokken wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Leaplasher schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 05:35:
@No Hands dat van de stenen / massa en warmte afgifte aan de binnenkant snap ik.

Hoe zit het dan met daken? Daar zit toch aan de binnenkant niks meer dan plaatwerk | isolatie | dakpan? Ben nog geen dak tegen gekomen waar aan de binnenkant steen zit als massa houdende laag.

En houdt het isolatiemateriaal zelf dan helemaal geen warmte vast voor afgifte?
(Al snap ik wel dat door de ventilatie gaten in de enkelsteensbuitenmuur er wel wat warmte dan aan de isolatie ontrokken wordt).
Daken houden inderdaad geen warmte vast omdat er geen massa is. Maar in de slaapkamers die meestal onder de daken zitten is vaak wel een stuk muur.
Verder willen de meeste mensen het in de slaapkamer geen 20 graden hebben zoals in de woonkamer. Isolatiemateriaal houdt geen warmte vast maar houdt warmte tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met 60-80mm isolatie moet je toch wel wat warmte vasthouden lijkt mij zo. Ik heb hier 40-50mm spouwmuurisolatie en een kamertje waar nog wat oud dubbelglas in zit. Zelfs daar krijg ik het met de warmtepomp nog warm gestookt.

Het dak heb je dus ook geïsoleerd, maar de vloer heeft dus 0,0 isolatie? Dan denk ik dat dat je grootste uitdaging is.
Pagina: 1