Op zoek naar advies voor overstap naar stereo setup (2.1)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggmedia
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19-06 15:23
Ik ben al enkele weken op zoek naar een vervanging voor mijn huidige Yamaha RX-V663 AV-receiver in combinatie met een CANTON surround speakerset.
Aangezien mijn huidige livingsituatie het niet toelaat om surroundspeakers of enige andere vorm van surroundopstelling te plaatsen, wil ik overschakelen naar een stereo-setup (2.1).

Situatie:

Woonruimte: ±50 m²

Subwoofer: eventueel later aan te schaffen indien nodig

Budget voor volledige setup (versterker, eventueel aparte streamer, frontspeakers L & R, luidsprekerkabel): +/- €3500

Gewenste functionaliteiten:

Aansluiting huidige LG TV via HDMI eARC (voor stereo-geluid, automatische lipsync-correctie, Netflix/TV-apps audio)

Ondersteuning voor streamingdiensten zoals TIDAL Connect, Spotify Connect, Deezer, internetradio, enz.

Bluetooth (aptX HD?), AirPlay 2

Als newbie in de wat meer high-end audiowereld, hoop ik via dit forum wat gerichte tips of richtlijnen te krijgen over een geschikte setup.

Wat ik tot nu toe heb overwogen:

Speakers: Acoustic Energy AE309.2
→ Deze heb ik beluisterd en ze bevielen me erg goed. Ze passen ook binnen het budget, dus die zou ik graag behouden (6 ohm).

Versterker: Yamaha R-N1000A
→ Over deze versterker twijfel ik nog na het lezen van verschillende reviews.

Minpunten die ik ben tegengekomen voor de Yamaha:

- Geen HDMI eARC

- Problemen met TIDAL Connect via de MusicCast-app (haperingen, foutmeldingen, enz.)

- Uiterlijk en gebruikservaring: geen songinformatie op het apparaat zelf, alleen via de app

Mijn vraag:

Is het niet verstandiger om versterker en streamingfunctionaliteit gescheiden te houden, met het oog op toekomstige updates in streamingtechnologie?
Bijvoorbeeld: een losse streamer (zoals de Wiim Ultra) in combinatie met een "pure" versterker die de AE309.2 speakers goed kan aansturen?

Ik heb ook naar NAD-versterkers met modulaire technologie gekeken, maar die zouden de 6 ohm AE309.2 volgens de specificaties niet optimaal kunnen aansturen.

Heeft iemand suggesties voor een versterker + (eventuele) streamer die aan mijn gevraagde functionaliteiten zou voldoen en stabiel is qua streamingdiensten

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg,

GG

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aankoopadvies dus verplaatst.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-10 19:32
Ik ben geen audiofiel maar waardeer goed geluid wel. Mijn setup bestaat uit AE Aegis One luidsprekers (MP, €50) in combinatie met een Onkyo A-9010 versterker (MP, €100). Optische uitgang van de (Samsung) televisie naar de versterker en aan de televisie via HDMI een Apple TV.
(nadeel: televisie moet aan voor audio)

Ik denk hetzelfde over je vraag: audio setup voor audio en andere hardware gebruiken voor streaming/ connectiviteit. Ik gebruik als voorbeeld de multimedia-features op Smart TV’s. Dat is het vaak net niet, performance valt tegen, kent beperkingen, en wordt op een gegeven moment niet meer geupdate.

Ik ben erg blij met mijn low-cost oplossing en ervaar weinig beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-10 09:27

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb de Little/One van Chris Camphuisen naast mijn televisie staan:

https://servolabs.nl/?p=nl.little-one

Dit zijn zogenaamde Motional Feedback-luidsprekers, een techniek in de jaren '70 ontwikkeld door Philips. Bij een MFB-luidspreker houdt een sensor de beweging van de conus in de gaten en afwijkingen worden gecorrigeerd.

MFB-luidsprekers kunnen zeer diepe bassen weergeven, ze hebben bij de ondergrens van ons gehoor een afwijking van minder dan 3dB. Het gevolg is dat je ondanks dat het compacte luidsprekertjes zijn, geen subwoofer meer nodig hebt: Ze klinken als reusachtige vloerstaande luidsprekers. Op die manier kan je met een 2.0-installatie het effect van een 2.1 bereiken. De absentie van een subwoofer kan in de woonkamer een hoop problemen in het interieur oplossen.

Chris Camphuisen heeft een MFB-sensor ontwikkeld die lichter is dan de sensoren die Philips in de jaren '80 gebruikte. Hij kan daarom tot hogere frequenties corrigeren dan de beroemde MFB-luidsprekers van Philips. Zijn luidsprekers zijn op hetzelfde principe gebaseerd als die van Philips, maar bij gebruikt moderne componenten zoals een klasse-D-versterker.

Nadeel van de Little/One is dat het domme luidsprekers zijn: Een versterker heb je niet nodig, maar voor de rest zit er alleen een analoge ingang op. Je moet alle "smart"-functionaliteit dus zelf gaan regelen. In jouw situatie zou je dus zelf Bluetooth naar analoog moeten converteren en zelf eARC naar analoog converteren (met een HDMI-audio-extractor).

Ik vind dat zelf niet erg, want daardoor zullen de luidsprekers niet verouderen en een leven lang meegaan. Ik heb er een mengpaneeltje voorgezet en kan daarmee geluid van mijn televisie, Vu+ Ultimo 4K en andere bronnen die ik tijdelijk in het mengpaneeltje prik op de luidsprekers ten gehore brengen.

[ Voor 4% gewijzigd door dmantione op 01-05-2025 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:22
Interessant advies die Little/One speakers. Ben altijd nog voornemens om deze in het echt te gaan luisteren.

Volgens mij is de WiiM Ultra in dit geval een prima oplossing om als streamer met HDMI eARC deze actieve speakers van analoog audiosigaal te voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Tja je kan alle kanten op...

Je kan inderdaad de Yamaha N1000 nemen, maar dat is een groot deel van je budget, heb je wel alles-in-een. Als je losse onderdelen wil kan je bijv de Yamaha S701 combineren met bijvoorbeeld de WiiM Ultra, die heeft dan HDMI ARC. Je mist dan wel ruimtecorrectie. Als je bij Yamaha wilt blijven kan je ook kiezen voor de Yamaha A2A, die surround receiver is met 850 euro goed geprijsd en ja dan heb je een surround receiver, maar die zijn net zo goed als stereo receivers/versterkers qua stereo muziek. Plus het is net zo alles-in-een als de N1000.

Over de speakers, ik kan er geen metingen van vinden, als je ze goed vind klinken helemaal top. Zelf zou ik gaan voor bijvoorbeeld de KEF Q Concerto Meta. Dat is een boekenplankspeaker die objectief goed meet en een heel goede prijs/performance biedt. KEF heeft van de Q serie ook wel een vloerstaande speaker beschikbaar.

Je hebt het over dat er te weinig ruimte is voor een surround setup, maar wat denk je van een 3.1 setup? Zeker in een grote ruimte en als je met mensen kijkt die niet precies in de sweetspot zitten kan een centerspeaker veel toevoegen. Als je puur voor stereo wilt gaan heb je geen eARC nodig en kan je prima uit de voeten met ARC.

Ik vind overigens het streaminggedeelte van WiiM veel gebruikersvriendelijker en sneller dan dat van Yamaha.

Een opzetje van wat je met 3500 voor elkaar zou kunnen krijgen:

Receiver: Yamaha A2A 850,-
Speakers: 2x KEF Q Concerto Meta 1200,-
Subwoofer: SVS SB-1000 Pro 750,-

Ga je dan nog voor de center speaker in de KEF Q serie komt er nog eens 750 euro bij en dan zit je volgens mij al om en na bij de 3500,- euro. Ben je wel meteen klaar :*)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:46
Misschien zoiets:
Denon DRA-900H: product: Denon DRA-900H

Een Bluesound PowerNode N330 kan ook:
product: Bluesound PowerNode N330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggmedia
Bedankt voor de reeds gekregen feedback.
Dit weekend nog wat tijd genomen om wat verder te zoeken naar een setup.
Zoals gezegd, de boxen ben ik zeker van en worden de AE309.2.

De versterker NAD C379 + MDC2 BluOS D module kan deze speakers blijkbaar toch aansturen zonder problemen.
Deze heeft dan alles aan boord wat ik nodig zou hebben en is ook future proof.
Alleen de prijs val wel wat tegen. Is momenteel 1698€ ( versterker + module BluOS) en dus 300€ duurder dan de Yamaha R-N1000A ( momenteel 200€ cashback). Terwijl de NAD versterkers net een prijsverhoging achter de rug hebben sinds februari :-(

Features die ik niet zou hebben bij keuze voor Yamaha

- bluetooth Aptx ( niet echt nodig want muziek streamen zal meestal gebeuren via MusicCast en sporadisch via bluetooth)
- geen HDMI eARC ( niet nodig voor het doorsturen van enkel stereo geluid van tv apps en streaming apps zoals Netflix,)
- dirac ( Yamaha heeft wel YPAO)
- mindere kwaliteit dan NAD?

De 300€ die ik bespaar kan ik al eventueel gebruiken voor een aparte streamer of voor een bijkomende sub indien dit zou nodig blijken.

Klinkt dit logisch?

[ Voor 32% gewijzigd door ggmedia op 04-05-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggmedia
Misschien nog vermelden dat de NAD C700v2 ook op mijn radar staat.
Heeft bijna dezelfde specs als de NAD C379 maar met de streaming features uiteraard built-in en misschien niet echt future proof indien technieken veranderen.
Wel fancy met het digitale scherm en staat uiteraard mooi in een living setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Qua geluidskwaliteit zal je denk ik geen verschil merken, het enige verschil zal de roomcorrection zijn, mensen vinden Dirac vaak beter andere roomcorrection technieken, al ben ik zelf overigens heel tevreden over de YPAO op mijn Yamaha A4A.

Ik denk wel dat je verschil zal merken in de streamingdiensten. BluOS op de NAD is toch wel wat uitgebreider dan MusicCast van Yamaha.

Zelf zou ik echter als je per se bij stereo wilt blijven gaan voor de WiiM Amp Pro. Deze versterker is objectief goed getest, ziet er mooi uit en heeft een volwassen streamingplatform waar nog volop nieuwe features aan worden toegevoegd. Gezien je de WiiM Amp Pro voor 460,- euro kan kopen heb je dan meteen budget vrij om een subwoofer aan te schaffen.

Een subwoofer toevoegen zal je geluid veel meer verbeteren dan welke versterker dan ook, dus daar zou ik mijn zwaartepunt leggen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:57
Ik ben ook de Wiim route gegaan maar dan met een WiiM ultra, hier zit dan de hdmi arc streaming connectiviteit etc op.

Gekoppeld aan een fosi audio v3 voor de versterking.

Daarmee heb je een mooie kleine stack voor relatief lage kosten veel connectiviteit en high res audio streaming. Bewust voor losse versterking gekozen voor een stukje flexibiliteit.

Qua speakers heb stuur ik er een set Warfdale Lintons mee aan.

Totaal was ongeveer 1500.
Pagina: 1