Ethernet verbinding dood na switch van provider & modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solution6996
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-05 18:49
Ik kan geen manier bedenken waarop dit überhaupt zou moeten kunnen gebeuren, maar here goes:
Vandaag overgestapt van internet provider (van ziggo naar odido). Alles netjes geïnstalleerd, op het nieuwe modem (Zyxel t-56) alles hetzelfde aangesloten. Wifi, tv, en kabel naar pc 2 werk allemaal prima. Maar: kabel naar pc 1 wordt ineens niet meer gedetecteerd (geen verlichting bij poort op pc of modem). In windows wordt aangegeven dat de kabel niet verbonden is.

Wat ik vervolgens heb geprobeerd:
-Met ander kabeltje en laptop de poorten op het modem gecontroleerd, deze werken allemaal.
-De kabel van pc2 aansluiten op pc1 - dan wordt deze kabel niet meer gedetecteerd op modem of pc.

Ik zou dan dus zeggen dat het probleem bij de PC(1) ligt, want modem en kabel werken naar behoren. Ik zou alleen niet kunnen bedenken wat er mis gaat.
Ik heb de drivers van de ethernet adapter opnieuw geïnstalleerd (Realtek PCIe 5GbE op MSI tomahawk x870 moederbord). Netwerk instellingen en adapter gereset..

Heeft mijn netwerk poort zichzelf ineens om zeep geholpen? Iemand die een idee heeft? 8)7

Beste antwoord (via Solution6996 op 11-05-2025 18:49)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:08
Solution6996 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:23:
iemand die dit begrijpt? ik ben blij dat het werkt hoor, daar niet van, maar hoe?? 8)7
Waarschijnlijk door dat je het systeem tijdelijk stroomloos hebt gemaakt is er iets gereset.
Ik wilde nog een volledige CMOS/power reset suggereren.
Komt wel vaker voor blijkbaar:

Google: MSI x870 tomahawk no ethernet

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:48
Als ik het goed begrijp:
  • PC2 werkt op kabel "2"
  • PC2 werkt op kabel "1"
  • PC1 werkt niet op kabel 1
  • Met laptop alle modem/switch poorten gecontroleerd, die werken
  • Vraag: werkt PC1 op kabel "2"?
Controleer even de RJ45 stekker op je PC1 op stof ed. (ik zet er gewoon een stopzuiger op)
Als het mogelijk is, even PC1 bij de modem/switch zetten en een korte 100% okay kabel aansluiten. Als dat niet werkt dan ligt het echt aan je PC1 netwerk adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Klinkt wel alsof je netwerkpoort van je PC kapot is.
Je kan makkelijk een USB ethernet adapter gebruiken

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solution6996
ArnieNFW schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:00:
Als ik het goed begrijp:
  • PC2 werkt op kabel "2"
  • PC2 werkt op kabel "1"
  • PC1 werkt niet op kabel 1
  • Met laptop alle modem/switch poorten gecontroleerd, die werken
  • Vraag: werkt PC1 op kabel "2"?
Controleer even de RJ45 stekker op je PC1 op stof ed. (ik zet er gewoon een stopzuiger op)
Als het mogelijk is, even PC1 bij de modem/switch zetten en een korte 100% okay kabel aansluiten. Als dat niet werkt dan ligt het echt aan je PC1 netwerk adapter.
Klopt helemaal, en PC1 werkt dus ook niet op kabel 2. Ik zal hem inderdaad even versjouwen voor de zekerheid.
Is er nog iets softwarematigs waar het aan kan liggen? Of gaat het dan toch echt de netwerkpoort op m'n pc zijn die het ineens heeft opgegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Heb je PC1 ook al op een ander netwerk apparaat aangesloten?
Een switch/router/oude Ziggo modem om te zien of er daarmee wel een netwerk link tot stand komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solution6996
Solution6996 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:07:
[...]

Klopt helemaal, en PC1 werkt dus ook niet op kabel 2. Ik zal hem inderdaad even versjouwen voor de zekerheid.
Is er nog iets softwarematigs waar het aan kan liggen? Of gaat het dan toch echt de netwerkpoort op m'n pc zijn die het ineens heeft opgegeven?
Update:
Ik snap er nog minder van, maar het werkt inmiddels wel.

Ik heb pc1 versjouwd naar het moden, daar met een andere, korte kabel aangesloten op het modem en: hij deed het!
Ik had alleen niet ook m'n hele scherm e.d. mee verplaatst, dus dan toch de pc maar weer terug waar hij stond.
Vervolgens sluit ik de kabel (kabel 1) aan op de pc: werkt ook!

iemand die dit begrijpt? ik ben blij dat het werkt hoor, daar niet van, maar hoe?? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
Waarschijnlijk zat ie er toch niet helemaal lekker in of wat stof in de aansluiting waardoor er geen goed contact was.

Fijn dat het weer werkt in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:36
Kijk eens in de connector van die PC of er misschien een verbogen en smerig contactpunt in zit.

Als je een netwerk kaart heb en niet een poort op het motherboard dan kan die ook wel eens slecht contact maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Solution6996 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:23:
Waarschijnlijk door dat je het systeem tijdelijk stroomloos hebt gemaakt is er iets gereset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solution6996
The_Doman schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:25:
[...]

Interessant, zo te lezen hebben inderdaad veel mensen een vergelijkbaar probleem.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken! :D Enorm gewaardeerd hoe snel er al reacties binnen kwamen.
Pagina: 1