1440k game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een huis tuin en keuken PC waar ik ook enigszins op kan gamen. Mijn huidige systeem heeft nog een i5 2500k processor en is toe aan vervanging.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut maximaal budget, maar binnen redelijkheid zo rond de huidige prijs van wat ik heb samengesteld.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, beeldschermen en speakers heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nogal wat foto's en ik merk dat mijn huidige PC al een tijdje behoorlijk vol zit. Vandaar de 8TB hdd. Ik ben van plan Linux te installeren en heb daarom voor een AMD gpu gekozen (ook vanwege 16gb vram).

Overklokken zal ik niet gaan doen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
9070 ipv een 9070xt vanwege energieverbruik

Ik twijfel nog wat over de CPU. Ik weet niet zo goed of ik beter voor bv een 7700 kan gaan. Of juist een 'X' variant met wat minder cores. Of juist een X3d variant oudere generaties. Het is me niet goed duidelijk wat hier een goede keuze is en benchmarks maakt het voor mij niet echt duidelijker ofzo. Uiteindelijk een CPU van een nieuwere generatie erin gezet.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 Gaming OC 16G€ 669,-€ 669,-
1Interne harde schijvenSeagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB€ 160,-€ 160,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 81,65€ 81,65
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 28,68€ 28,68
1VentilatorsArctic F14 PWM PST CO Zwart, 140mm€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 95,90€ 95,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 99,-€ 99,-
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 115,90€ 115,90
Totaal€ 1.639,02

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Is er een reden waarom je niet gewoon een losse NAS neemt? Als je 8TB aan foto's gaat opslaan is het misschien handig om dat niet op je pc te doen maar in een NAS met raid en een externe backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
youridv1 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:53:
Is er een reden waarom je niet gewoon een losse NAS neemt? Als je 8TB aan foto's gaat opslaan is het misschien handig om dat niet op je pc te doen maar in een NAS met raid en een externe backup
Ik heb ook een NAS, maar vind het fijner als het ook gewoon op de PC staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Benchmarks van de 7700 en 9600X liggen dicht bij elkaar. Uiteindelijk zijn die 2 extra cores meestal een heel klein beetje beter. Beide keuzes zijn helemaal goed.

Wat bedoel je met enigszins gamen? Wellicht loont het om heel even te wachten op de RX 9060 (XT). Die zou ergens in mei moeten komen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Dekar schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:47:
Benchmarks van de 7700 en 9600X liggen dicht bij elkaar. Uiteindelijk zijn die 2 extra cores meestal een heel klein beetje beter. Beide keuzes zijn helemaal goed.

Wat bedoel je met enigszins gamen? Wellicht loont het om heel even te wachten op de RX 9060 (XT). Die zou ergens in mei moeten komen.
Enigszins gamen. Haha.

Vroegah deed ik best veel PC gamen. Maar mijn PC is nu echt te oud en heb een PS5 gekocht. Ik weet niet zeker of ik nog veel PC zal gamen, maar ik wil het wel n beetje ok kunnen als ik dat wil.

Over wachten op de 9060xt. Ik wacht al sinds de rtx 3070 reeks op een ok moment om te upgraden. Er waren continu slechte releases, te korten, scalping, etc. Hoewel ik nog steeds niet te spreken ben over de staat van de GPU markt heb ik ook niet echt zin om nog langer te gaan wachten. Daarbij moet ik maar gewoon accepteren dat de tijd van fatsoenlijke 200-300 euro mid range kaarten voorbij is. Dan kost het maar wat meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
7800 XT kost 469 en is een prima 1440p kaart. Is ook een optie!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik zou met die beperkte gamingwens inderdaad geen 600+ euro's gaan uitgeven maar een midrange kaart op nog iets lager niveau zoals @Dekar die al benoemd. Dan ga ik er ook vanuit dat als je gaat gamen dat niet op 4K is of een superhoge refreshrate. Casual gamen (om er maar een naam aan te geven) dan ga ik meer uit van FullHD of wellicht 1440p en niet meer dan 100Hz refresh maar dat is mijn persoonlijke interpretatie.

Een X3D processor is zeker niet nodig. De betaalbare is alleen de 5700X3D maar op dit budget een overjarig platform adviseren is een no go. De 7800X3D is veel te duur voor het doel wat je hebt, 9800X3D idem.

Maar laat je vooral niet weerhouden om meer uit te geven als je dat alsnog wilt. Het is een advies op basis van niet teveel hoeven uitgeven met het gegeven doel.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Therazor schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:08:
Ik zou met die beperkte gamingwens inderdaad geen 600+ euro's gaan uitgeven maar een midrange kaart op nog iets lager niveau zoals @Dekar die al benoemd. Dan ga ik er ook vanuit dat als je gaat gamen dat niet op 4K is of een superhoge refreshrate. Casual gamen (om er maar een naam aan te geven) dan ga ik meer uit van FullHD of wellicht 1440p en niet meer dan 100Hz refresh maar dat is mijn persoonlijke interpretatie.

Een X3D processor is dan zeker niet nodig. De betaalbare is alleen de 5700X3D maar op dit budget een overjarig platform adviseren is een no go. De 7800X3D is veel te duur voor het doel wat je hebt, 9800X3D idem.

Maar laat je vooral niet weerhouden om meer uit te geven als je dat alsnog wilt. Het is een advies op basis van niet teveel hoeven uitgeven met het gegeven doel.
Thanks!

Over de CPU's was ook mijn idee. Liever een wat moderner platform.

Over de GPU. Ik heb inderdaad eerder al de 7800xt overwogen en het ziet er inderdaad uit als een goede optie. Ik weet zo niet wat de 9070 qua frame generation en ray tracing beter doet ofzo. Voorlopig koos ik net als bij de CPU liever voor het nieuwere platform. Dat gezegd hebbende. De prestatieverschillen zijn kleiner dan de prijsverschillen, dus ik zal de 7800xt nog overwegen. Maar budget is verder ook niet super kritisch ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:34
Qua ray tracing doet de 9070 het beter dan de 7800xt, ter info

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Therazor schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:08:

Een X3D processor is zeker niet nodig. De betaalbare is alleen de 5700X3D maar op dit budget een overjarig platform adviseren is een no go. De 7800X3D is veel te duur voor het doel wat je hebt, 9800X3D idem.

Ik heb het systeem afgelopen weekend gebouwd, maar ik had de koop van de GPU nog even uitgesteld. Ook wat tweedehands rondgekeken.

Vandaag zag ik dat de powercoler hellhound rx 9070 in prijs was verlaagd tot 599,- en heb hem besteld. Wellicht wat overkill, maar ik ben van plan om lang met het systeem te gaan doen en deze prijsverlaging van 90 euro kwam op het juiste moment.

Bedankt voor de hulp!

Pagina: 1