Brandveiligheid plexiglas voorzetraam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markpeerdeman
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-05 11:26
Bij onze laatste verbouwing heeft de aannemer een van de buitenramen in de badkamer vervangen voor een houten paneel. Dit witte vlak ziet er niet mooi uit van buiten.

Om dit wat te camoufleren wil ik dit paneel donkerder verven en er een plexiglas plaat voorzetten (op een afstand van ongeveer 1 cm.). Ik hoop dat het dan iets minder opvalt en iets meer op een raam lijkt.

Mijn vraag is of dit wel brandveilig is? Wordt dit niet te heet in de zomer in de volle zon zodat het houten paneel kan gaan branden? Het geheel staat op het zuiden gericht en dus in de volle zon. :S

Weet iemand of dit erg warm kan gaan worden of maak ik me zorgen om niks?

Beste antwoord (via markpeerdeman op 10-05-2025 11:27)

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46
Plexiglas zet ook best uit bij temperatuur verhoging dat gaat vervormen als de zon erop staat en ziet er dan echt niet mooi(er) uit.

Wellicht kan je een nep kozijn rand op de plaat zetten zodat het optisch gelijk is aan het raam, heeft denk ik ook al een ander zicht. Al vind ik het huidige ook niet heel slecht zeker als het allemaal nog een keer goed in de lak wordt gezet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:17
.

[ Voor 99% gewijzigd door basjuuhhh op 30-04-2025 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:17
Nee dat gaat niet spontaan branden.
Een houten kozijn gaat ook niet branden door de zon.

Of het met plexiglas minder opvalt geen idee, maar dat wil je dan aan de binnenkant ervoor plaatsen? Krijg je dan geen condens ?

Of begrijp ik het goed dat je de plexiglas plaat aan de buitenkant wilt? Dan zou ik wel opletten met de zon.

[ Voor 14% gewijzigd door basjuuhhh op 30-04-2025 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Waarom is er dan geen glas ingezet?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Plexiglas kan verkleuren door de zon, waarom zou je er geen echt glas voor zetten?

Als beng bent voor brand kun je ook een dibond paneel oid nemen, of trespa. Dat heeft wellicht een andere brandklasse. Maar ik zi niet in waarom dat vlam zou vatte. je vensterbank is ook achter een raam of je kozijn en dat vliegt ook niet in de brand.
Condens is wel iets waar je rekening mee moet houden, dat zou erg lelijk worden dus je zou wat kleine ventilatiegaatjes in je kozijn kunnen boren om condens eruit te laten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markpeerdeman
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-05 11:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRMbjfreHsfJnxQ7wjmjU4qLrZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnVPzsvJKo8D2mofyfEA1XTx.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de antwoorden!

Het ziet er nu zo uit (zie foto). Dit omdat de aannemer zei dat dit niet anders kon. Aan de andere kant van het paneel zit betegeling voor de douche.

Het idee is om er aan de buitenkant een plexiglas plaat voor te zetten zodat dit meer op een raam lijkt omdat het reflecteert zoals het andere raam doet (in ieder geval een beetje hoop ik)

Ventilatie is inderdaad nodig om condensvorming wat te verminderen (ik zal gaatjes maken zoals voorgesteld).

Ik hoop alleen niet dat het als een soort brandglas werkt als het erg warm wordt in de zomer? Zonnepanelen kunnen ook erg heet worden heb ik gelezen. Maar ik geloof dat jullie me daar redelijk in gerustgesteld hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:39
Kun je hem niet gewoon schilderen, netjes in kleur van de kozijnen. Denk dat dat netter wordt dan iets gaan klooien met een voorzet plexiglas of iets dergelijks.

De foto is wat wazig, maar die plaat ziet eruit alsof die toevallig nog wat had liggen in de bus van het juiste formaat.

Of het linkerraam proberen na te maken qua look met een stuk matglas.

[ Voor 11% gewijzigd door S-te-fan op 30-04-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30

franssie

Save the albatross

@markpeerdeman ik zou er een nep raam op schilderen met hoogglans verf. Mocht je eens in Haarlem komen, dan kan je in het Teylers Museum zien hoe echt dat lijkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Plexiglas heeft een totaal andere weerspiegeling dan echt glas. Neem dan echt glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:52
No Hands schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:13:
Plexiglas heeft een totaal andere weerspiegeling dan echt glas. Neem dan echt glas.
Eens, het verschil tussen plexiglas en echt glas ga je zeker zien, en niet op de goede manier. Neem dan bijvoorbeeld een plaat enkel glas van bijv 6mm. Ik doe even afmetingen van 1400x800,en dan heb je die al rond de 5 tientjes. Je kan dikker of dunner met je glas naar gelang je wens en budget.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:46
Plexiglas zet ook best uit bij temperatuur verhoging dat gaat vervormen als de zon erop staat en ziet er dan echt niet mooi(er) uit.

Wellicht kan je een nep kozijn rand op de plaat zetten zodat het optisch gelijk is aan het raam, heeft denk ik ook al een ander zicht. Al vind ik het huidige ook niet heel slecht zeker als het allemaal nog een keer goed in de lak wordt gezet.
Pagina: 1